AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg har begynt å jogge igjen etter flere år med bare styrketrening. Jeg er nå der at jeg kan holde ut å jogge på 8km/t i 45 minutter eller på 9km/t i 25 minutter. Jeg kunne sikkert presset meg mer på begge men vil heller holde igjen for å unngå skader og for jevn progresjon. Jeg syns det er mest gøy å utfordre meg på hastighet så vil fokusere på å øke farta fra 9km og opp mot 12km/t i 30 minutter. Jeg vil unngå intervaller til jeg har fått et godt grunnlag fordi jeg har en tendens til å pushe meg utover det sener og ledd er klar for når jeg løper intervaller. Jeg jogger rundt 5 dager i uka. Hvor mange økter bør jeg ha på hver 0,1km økning? Jeg har sett for meg to økter på 9km, så to på 9,1, deretter to på 9,2 osv. Hva tenker dere om denne progresjonen? Er det bedre å holde seg på ett tempo til man kan øke lengden på økta til 40-45 minutter? Det er viktig for meg å gjøre det riktig denne gangen. Jeg har brent meg på overtrening og skader tidligere. Anonymkode: b63cc...69e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Del Skrevet 8. januar 2022 Jeg har en bmi på 22,7 forresten. Er ikke opptatt av vektnedgang, men det har vel litt å si når det kommer til hvor mye løping kroppen tåler. Anonymkode: b63cc...69e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Del Skrevet 8. januar 2022 Du tenker helt rett! Det viktigste er at beina dine dine blir rustet for å tåle intervalltrening, og de gjør de først når du har fått mange km på dem. Jeg gjorde selv den feilen at jeg begynte på intervaller før jeg hadde bygget opp en joggebase, og dermed fikk jeg en skade i kneet som gjorde meg immobil i 3 uker. Etter det ventet jeg med intervaller til kroppen var klar for det. Vil anbefale deg å jogge noen uker til i den hastigheten som er komfortabel for deg. Etter hvert vil den farten du er komfortabel med øke naturlig. Men i starten så er det nyttigere å tenke mer på distanse enn fart. Jeg har løpt i 15 mnd, og legger opp treningen omtrent sånn: - 1-2 rolige langturer i uken på 10 km +. Pulssone 2. I starten var disse turene på rundt 8,5 km/t. Nå er de på 10 km/t - En tempoøkt på 5 km. Da pusher jeg litt, men ikke over terskel - En intervalløkt. Enten 4x4 eller kortere spurtintervaller. Disse har forbedret kondisen betraktelig. Det aller viktigste for deg nå er at du gjennomfører 2-3 turer hver eneste uke. Da vil formen stige uansett. Regelmessighet er cluet. Anonymkode: a3ee4...4b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Del Skrevet 8. januar 2022 For meg høres det helt feil ut med lange turer fem dager i uken. Virkelig feil. Intervaller kan kjøres i oppoverbakker, men er virkelig veien til rask progresjon. Og fem dager i uken er for mye for en som er utrent, tre holder lenge. Anonymkode: 75b84...5a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #5 Del Skrevet 9. januar 2022 Beregn 3 mnd. på å venne kroppen til jogging, blir du for ivrig ryker du bare på skader og da er du back ti scratch igjen. Kontinuitet er nøkkelen til fremgang, du kan fint løpe 5 økter i uken, men del det opp og løp rolig. Jeg ville heller kanskje startet med løping annen hver dag også økt litt etterhvert. lykke til Anonymkode: 74e34...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå