AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Hei Jeg skriver ikke dette lett , og leter egentlig etter folk som har de lignende opplevelsene. Jeg har slitt med angst lenge og denne koronaen og vaksineringen hjelper meg ikke så mye mer. I går så prøvde jeg å gå å ta dose nr 2 men det endte opp med 2 panikkanfall og ingen vaksine da jeg ikke klart og si ja sett den. For når jeg tok min første så angret jeg i lang lang tid etterpå. jeg vet som helsepersonell at jeg må ta den. Men angsten den slipper ikke tak i . Jeg vil også legge til at jeg er like redd for å få korona som jeg er å ta vaksinen. Jeg vet alt om det at man kan bli sikkelig syk uten vaksine og at nå siden det har gått så lang tid at jeg må få tatt dose 2 for å være beskyttet. Jeg har selv endometriose og er sykt redd for alle disse blødningsforrsyrelsene som har kommet opp. I itlegg så er jeg så redd for bivirkingene. Har noen hatt det samme å fått mer tilrettelagt vaksinering å fått det til? Gjerne fortell om derees erfaringer med vaksinen og endomteriose Anonymkode: 7ffbb...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Jeg er økonom. Ikke lege, ikke jurist, ikke pedagog, ikke snekker. Så hver gang jeg i mitt liv må ta medisinske valg, juridiske valg.... og så videre, da er det nettopp dette jeg tenker. Jeg kan gi gode råd om skattemeldingen, om sparing, om budsjett. Men når det gjelder om jeg skal ta vaksine eller ikke, da stoler jeg på et samlet helsevesen som sterkt anmoder om dette. Puster dypt, og gjennomfører. Anonymkode: ecfe2...1eb 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 For meg er det uforståelig at du heller vil høre fra anonyme privatpersoner på nettet enn fra fagfolk som kan dette. Vaksinen er anbefalt, bivirkninger i større grad er ekstremt lite sannsynlig, blødningsforstyrrelser er ikke varige eller skadelige. Men siden det er det du etterspør: Jeg har kraftig endometriose og har tatt tre doser. Ikke hatt noen bivirkninger ut over litt øm arm og noen timer med forhøyet temperatur. Blir generelt mye dårligere av influensavaksinen, som jeg også tar hvert år. Anonymkode: 32cd9...8fb 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #4 Skrevet 8. januar 2022 Snakk med legen din som kjenner deg og sykehistorikken din. Bestem deg for å gjøre det legen din anbefaler. Hvis det er sånn at du sliter med å gjennomføre noe du egentlig har bestemt deg for at du skal når du kommer inn på rommet når du skal vaksineres, så ville jeg vurdert å benytte beroligende medisiner. Det fungerer veldig godt i situasjoner hvor man får panikk. Dette er ikke noe du må gjøre hver dag eller hver uke, det er snakk om maks et par ganger i året. Da vil jeg tro at legen din synes det er greit å skrive ut et par tabletter så du kan få dette unnagjort. Det er jo veldig viktig å få vaksinert seg. Gi beskjed til de som skal sette vaksinen på forhånd at du tror du kan få panikk, eventuelt at du kommer og at du har tatt beroligende, så de kan ta ekstra hensyn. Anonymkode: 2f2fb...472
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #5 Skrevet 14. januar 2022 Hei. Forstår deg så godt at dette skremmer deg. Var helt lik selv! Det jeg gjorde var å gjøre mye research først og fant ut av at Pfizer vaksinen gjorde meg minst stresset. Så da var jeg veldig klar på at det kun var den jeg ville ta. Den har minst bivirkninger. Har også endometriose i tillegg til at jeg prøver å bli gravid så dette skremte meg også. Men å ta vaksinen veide høyere enn å få korona. Jeg gikk mange runder med meg selv, med mye research og pros and cons, Og da ble jeg mye roligere når jeg sa bestemte meg for å ta de. Når det gjelder bivirkninger fikk jeg kun vondt i armen og var litt sliten. Ellers ingen menstruasjonforstyrrelser og Mensensmerterene har faktisk blitt bedre 🙄 jeg slet med så store smerter pga endometriosen at jeg nesten ente opp på legevakta hver måned. Nå har jeg kun smerter i 1 dag og trenger kun å ta smertestillende da, så går det fint. Masse lykke til ❤️ Anonymkode: b1613...f01
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #6 Skrevet 14. januar 2022 Jeg vil heller ha korona enn vaksinen. Anonymkode: b9d18...547 1
AprilLudgate Skrevet 14. januar 2022 #7 Skrevet 14. januar 2022 Jeg har endometriose, og jeg fikk blødningsforstyrrelser. Men utfra det jeg kan kjenne ble ikke endometriosen forverret, tok vaksinene i sommer. Tok Pfizer
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #8 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 16.11): For meg er det uforståelig at du heller vil høre fra anonyme privatpersoner på nettet enn fra fagfolk som kan dette. Vaksinen er anbefalt, bivirkninger i større grad er ekstremt lite sannsynlig, blødningsforstyrrelser er ikke varige eller skadelige. Men siden det er det du etterspør: Jeg har kraftig endometriose og har tatt tre doser. Ikke hatt noen bivirkninger ut over litt øm arm og noen timer med forhøyet temperatur. Blir generelt mye dårligere av influensavaksinen, som jeg også tar hvert år. Anonymkode: 32cd9...8fb For en nedlatende og ufin kommentar! Jeg ville vært mye mer redd for å få blødninger i månedsvis enn å få en liten hjerteposebetennelse eller blodpropp som fikses på under en uke på sykehus. Ikke opp til deg å bestemme hva andre mennesker ander som alvlorlig. Forøvrig festlig at folk som blør 6-8 måneder i strekk avfeies med at det ikke er «farlig», mens det å miste luktesansen i et par uker eller måneder (eller 6-8 måneder) anses som long covid og svært problematisk. (Siste var en generell kommentar og var ikke direkte til deg.) Anonymkode: d6298...858 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #9 Skrevet 14. januar 2022 Det er bare et bittelite sprøytestikk. Dette klarer du fint. Anonymkode: 0f73c...402
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #10 Skrevet 14. januar 2022 Har endometriose, tatt tre doser. Null bivirkninger. Anonymkode: 6e17a...5ab
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #11 Skrevet 14. januar 2022 Har endometriose, har ikke merket noe verken etter første, andre eller tredje dose. Og som noen sier tidligere her; hør på helsepersonell og få det overstått. Det går bra! ❤️ Anonymkode: e40fd...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2022 #12 Skrevet 14. januar 2022 Har endometriose, og har fått blødningsforstyrrelser. Jeg går kontinuerlig på p-piller, men har hatt 2x 3 uker med mensen og spotting siden vaksine nr 2. Altså 3 uker i strekk hver gang. Venter på time hos gyn før jeg tar en tredje dose. Jeg vil ha vaksinen, men må først sjekke dette. Det er jo ikke bra å blø så mye jeg har gjort. Men jeg har andre sykdommer i tillegg som er verre, og er redd for korona, så hvis gyn gir klarsignal tar jeg den selv om det påvirker endometriosen. Anonymkode: add17...38b
Perelandra Skrevet 15. januar 2022 #13 Skrevet 15. januar 2022 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen Perelandra, mod.
Fremhevede innlegg