AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #21 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du veide deg sammen med to 13-åringer?? Ok. Det er enten super merkelig oppførsel, eller så er du et troll Anonymkode: 92540...974 De var på badet og veide seg. Maste om at de måtte se hvor mye jeg veide. Jeg sa nei flere ganger, men de ønsket å gjette min vekt. Dette var altså bare ment Som moro og ikke noe jeg gjør til vanlig. Anonymkode: 95c20...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #22 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun veier mer enn meg og jeg er voksen. Jeg tenker alt mellom 10-15 kilo for mye i den alderen. Ja, kunne snakket med foreldrene men hvor i alle dager starter jeg. Grunnen til at jeg er bekymret for påvirkning er at hun konstant kommenterer mol datters mat. Hun kan si ting som, vet du hvor mange kalorier det er i den maten? Eller, skal du spise alt det? Hun er besatt. Anonymkode: 95c20...cfb Det er trist for det er noko foreldrenes skyld at hun er overvektig i utgangspunktet. Men nå er hun gammel nok til å skjønner dette og ta ansvar selv. Egentlig burde de jo hjelpe henne uten at hun må bry seg om hvor mye kalorier ting inneholder. Anonymkode: 5add5...809
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #23 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg aner ikke høyde, men hun er nesten like høy som min datter som er 149. Hun veier 63 kilo. Min datter som er like gammel veier mellom 44-48. Vi veier oss sjeldent. Anonymkode: 95c20...cfb Da forstår jeg bedre. Vekten er absolutt i høyeste laget. På en eller annen måte bør ikke vekte ytterligere opp. Anonymkode: ccfe1...58b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #24 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da forstår jeg bedre. Vekten er absolutt i høyeste laget. På en eller annen måte bør ikke vekte ytterligere opp. Anonymkode: ccfe1...58b Virker som at hun forstår. Jeg er 164 og veier 54. Det hun reagerte på, som jeg er redd for er at hun veier nesten 10 kilo mer enn meg. Jeg hadde selvsagt aldri veid med foran dem hvis jeg visste at dette skulle være resultatet. Men så hadde jeg ikke veid meg på mange år. Anonymkode: 95c20...cfb
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #25 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg aner ikke høyde, men hun er nesten like høy som min datter som er 149. Hun veier 63 kilo. Min datter som er like gammel veier mellom 44-48. Vi veier oss sjeldent. Anonymkode: 95c20...cfb 149 cm for en 13-åring er jo ikke høyt så regner med at jenta kommer til å vokse mye i tiden som kommer, da hun sikkert er i begynnelse av puberteten. Min datter er 12 og et halvt år og 157 cm og har 5-8 kg for mye på kroppen, men regner med at det kommer til å jevne seg ut da hun kommer til å vokse mer. Anonymkode: 53cd5...250 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #26 Skrevet 8. januar 2022 Vekten kommer ikke til å jevne seg ut hos ungdom om man ikke tar tak i hva som har skapt vektøkning som barn. Har en 14-åring som bare er under 70 kg, 170 cm og litt lubben….. Lillesøster, snart 13 derimot er 155 og under 40 kg. Hvorfor vet jeg barnas vekt? De trengte å bli veid for å få nye ski. Eldste har vært kraftig siden han var liten og vi har måttet lære han å begrense matinntak, men han sliter med impulskontroll når det gjelder mat og fristelser. Lillesøster som blir 13 om en måned har alltid kunnet begrense seg, hun får Nugatti for å holde normalvekt. Vi serverer de det samme til middag. Vi som andre håper at eldstemann vokser fort og vekten holder seg, men jeg frykter det samme for den andre….. Anonymkode: 995cb...18e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #27 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 149 cm for en 13-åring er jo ikke høyt så regner med at jenta kommer til å vokse mye i tiden som kommer, da hun sikkert er i begynnelse av puberteten. Min datter er 12 og et halvt år og 157 cm og har 5-8 kg for mye på kroppen, men regner med at det kommer til å jevne seg ut da hun kommer til å vokse mer. Anonymkode: 53cd5...250 Det må sies at jeg tok i utgangspunkt høyden min datter hadde sist hun ble målt på skolen som 12-åring. Mulig hun er noen cm høyere nå. Foreldrene til denne jenta er begge slanke og trener en del. Hun har også en lillebror som er slank. Anonymkode: 95c20...cfb
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #28 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er mer forsvarlig enn å la 13-åringen bare spise på. Rart å tro at det kommer til å påvirke din datter da det ikke er samme situasjon. Anonymkode: f5c30...fda Dette er det dummeste jeg har lest på lang tid! Anonymkode: be81c...767
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #29 Skrevet 8. januar 2022 Overvektig eller ei, å starte en uvettig slankekur som 13-åring er oppskriften på et liv med vektproblemer og et problematisk forhold til mat og kropp. Dette vet jeg alt om, da jeg var i samme situasjon, men var enda yngre da mamma begynte å kommentere vekten og kroppen min. Enda jeg ikke var overvektig en gang, jeg kom bare i veldig tidlig pubertet, og fikk tidlig "damekropp". Jeg har kjempet mot vekten hele livet, vært en evig jo-jo-slanker, har overspisingslidelse, og et usunt og problematisk forhold til mat og spising. Nå er jeg over 50 år, så det har holdt på mesteparten av livet mitt. Det er mentalt utmattende. Å oppfordre barn til slanking, er ansvarsfraskrivelse, for det er foreldrenes ansvar at det har gått så langt, og det er foreldrenes ansvar å snu det på en fornuftig måte. Å bare leve på knekkebrød og frukt er ikke en fornuftig måte å gå ned i vekt på, og om de faktisk mener at hun bør ned i vekt, må de vise henne en sunn måte å gjøre det på. Jeg blir både trist og forbanna av å lese om sånn, for folk vet faktisk ikke hva det kan gjøre med et barnesinn å få sånne kommentarer. Anonymkode: 19ca4...ffd 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #30 Skrevet 8. januar 2022 Skaff henne hjelp da, om hun er overvektig Anonymkode: 89cf7...a1a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #31 Skrevet 8. januar 2022 55 minutter siden, Luckiness said: Er hun mer enn bare noen få kilo for mye? Isåfall er det jo lurt å ta grep. Det er ikke gitt at det akkurat er slik hun forteller deg at faren har snakket til henne på. Det kan være en kortversjon av at de har hatt en grundig og god samtale om vekt. Er du bekymret så kan du jo snakke med foreldrene? Fortelle hva hun sa og at du er bekymret for at hun er redd for å spise enkelte ting fordi hun ikke vil opp i vekt. Den kan jo ikke ha vært så veldig god og grundig dersom jenta tror at det er lurt å leve på et par knekkebrød om dagen. Anonymkode: e6b56...3f9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #32 Skrevet 8. januar 2022 Mange overvektige voksne kunne lært noe der. Å hoppe over middag iblant. Sparer kjapt mange kalorier. Det er den holdningen der, at man MÅ ha så mye hver dag, som holder folk overvektige. Jenta ligger allerede kraftig i overskudd, så hun klarer seg fint på frukt og knekkebrød par dager. (Ikke kan man spise ubegrenset av det heller...) Anonymkode: 62f25...82a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #33 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vekten kommer ikke til å jevne seg ut hos ungdom om man ikke tar tak i hva som har skapt vektøkning som barn. Har en 14-åring som bare er under 70 kg, 170 cm og litt lubben….. Lillesøster, snart 13 derimot er 155 og under 40 kg. Hvorfor vet jeg barnas vekt? De trengte å bli veid for å få nye ski. Eldste har vært kraftig siden han var liten og vi har måttet lære han å begrense matinntak, men han sliter med impulskontroll når det gjelder mat og fristelser. Lillesøster som blir 13 om en måned har alltid kunnet begrense seg, hun får Nugatti for å holde normalvekt. Vi serverer de det samme til middag. Vi som andre håper at eldstemann vokser fort og vekten holder seg, men jeg frykter det samme for den andre….. Anonymkode: 995cb...18e Han er jo normalvektig Anonymkode: 89cf7...a1a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #34 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter hadde bestevenninne på overnatting to dager denne uken fordi foreldrene skulle på jobbreise. De to dagene fikk vi ikke henne i annet enn knekkebrød og frukt. Hun begrunnet dette med at pappaen hadde sagt at det var lurt å ikke spise så mye fordi hun har blitt så rund. Dette er så hjerteskjærende. Ja, jenta veier en god del mer enn min datter. Men hvor forsvarlig er det å la en 13- åring slanke seg? Jeg blander meg selvsagt ikke inn, men er veldig redd for at datteren min blir inspirert. Hun er fra før ganske slank. Anonymkode: 95c20...cfb Nå har det jo kommet frem i mange studier at vekten man tillegger seg som barn, er vekten man får resten av livet. Kroppen jobber alltid for å komme tilbake til maksvekt. Anonymkode: 62aed...120
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #35 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå har det jo kommet frem i mange studier at vekten man tillegger seg som barn, er vekten man får resten av livet. Kroppen jobber alltid for å komme tilbake til maksvekt. Anonymkode: 62aed...120 Er dette noe du kunne lagt kilde til som jeg kan vise dem? Foreldrene er som sagt slanke Anonymkode: 95c20...cfb
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #36 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skaff henne hjelp da, om hun er overvektig Anonymkode: 89cf7...a1a Hvordan kan jeg skaffe noen andres barn hjelp ? Anonymkode: 95c20...cfb 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #37 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan jeg skaffe noen andres barn hjelp ? Anonymkode: 95c20...cfb Nei, kom plutselig inn på feil sted i tråden på mobil og leste noen andre sin post istedenfor ts sin Anonymkode: 89cf7...a1a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #38 Skrevet 8. januar 2022 Foreldrene har ikke hatt et sunt kosthold tydeligvis, når en 13-åring er overvektig! De vokser jo, og burde være slanke, tynne. Min 13-åring og 11-åring er tynne, er jo det som er mest vanlig i den alderen. De spiser mye, men sunn mat. Snacks stort sett kun i helger. Foreldre styrer mye av matinntaket i denne alderen, synd at noen har foreldre som ikke bryr seg før det er for sent. Anonymkode: cea93...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #39 Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er dette noe du kunne lagt kilde til som jeg kan vise dem? Foreldrene er som sagt slanke Anonymkode: 95c20...cfb Finnes utallige kilder om du googler søkeordene «kroppen maksvekt» Har ikke med at jeg ikke gidder å legge ved kilder, men det kommer opp så mange når jeg søker at jeg vet ikke hvilke jeg skal velge. Anonymkode: 62aed...120
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #40 Skrevet 8. januar 2022 Synes alle 13 åringer burde slanke seg om de er overvektige egentlig. Mye enklere å lære seg nye vaner på den tiden, og mange er allerede utvokst i lengden. Var selv 175cm og 74 kg når jeg var 13 (ikke overvektig men ikke langt ifra), men når jeg var 14 gikk jeg ned til rundt 61-63 (husker ikke helt), og nå ca 5-6 år senere, har jeg null problem med å spise på en sånn måte at jeg holder meg på den vekten. Er også mye mer fornøyd med kroppen. Anonymkode: 89cf7...a1a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå