Gå til innhold

Moderne retro-kjøkken - tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leker med tanken på å pusse opp kjøkken. Jeg er glad i retro, og har sett på noen leverandører som leverer moderne retrokjøkken, blant annet Kvanum: 

Retro Kvanum kjøkken i grønt

Jeg liker at det er retro stil med skrå overskap og hvite skrog. Gjerne detaljer i tre og retro håndtak. Det kan gjerne være farger på skapdørene, eller skapdører i tre. Ønsker ikke full pinne amerikansk retro med sjakkgulv og turkise detaljer.

Ønsker meg fortrinnsvis nytt kjøkken. Ser det ligger en del gamle kjøkken i denne stilen på finn, men er redd det ikke vil passe behovene til et moderne kjøkken. 

Er det noen her som har gått for moderne retrokjøkken? Vil dere dele erfaringer?

Jeg har aldri bodd et sted med retrokjøkken, så tar gjerne imot advarsler om retroløsningene, om noen ser noen slagsider ved et sånt type kjøkken som jeg ikke ser. Er ikke særlig erfaren med oppussing av kjøkken. Er skråskap upraktisk? Er det upraktisk med skyvedører? Osv. Gjerne om noen som har levd med moderne eller gammelt retrokjøkken selv. 

Er det ellers noen som har tips til leverandører? Har foreløpig ikke funnet så mange kjøkkenleverandører som leverer skråskap, og har inntrykk av at Kvanum er ganske dyre.

Retro Kvanum kjøkken Banér i perlegrønt

IMG_0912_obestr-1110x753.jpg

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi😳 ville ihvertfall ikke kjøpt det der nytt, 100k + kr for at noe skal se ut som det må pusses opp. Da ville jeg heller ventet på at noen la det ut på finn.

min erfaring er fra da jeg var på besøk hos oldemor, så vet ikke hvor hjelpsomt det er. De skrå skapene som man skyver pleide å være harde å skyve, satte seg ofte fast i sporet, veldig kronglete. Så er det jo plass til mindre også, pga den lille dybden nederst. 

Og hvis du faktisk skal gå for det, håper jeg du dropper metall benkeplate. Jeg husker fortsatt lyden av å sette ting på den. Ikke er den fin etter slitsasje,(eller i utgangspunktet), mye å holde rent/skinnende, og gir litt heimkunnsskap i 9.klasse-vibes.

Skapdører med synlige hengsler.. ikke bare er det ikke noe fint visuelt sett, men blir et ekstra sted å gjøre rent. Også er det slike som begynner å knirke om noen år.(men jeg tror sikkert bare fordi alle jeg har brukt har vært dødsgamle)

Men jeg tror jeg hadde falt om hvis jeg skulle kjøpe bolig også står det nytt kjøkken i 2022 og DET var det som var der. 😂 

Personlig, hvis jeg ville ha en retro stil, så hadde jeg heller valgt retro-inspirert. Eksempel. Ta fargen på skrogene. Kanskje en finere versjon av trehåndtakene også retro fliser + retro dekor (lampe, kjøkkenmaskin osv). 

uansett, lykke til!

Anonymkode: ed44a...d8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
must skrev (22 minutter siden):

Sigdal har også en retroinspirert modell https://www.sigdal.com/kjokken/kjokkenmodeller/granli/

Det var stilig! 

jeg har kun bodd med et originalt slikt kjøkken, og irritasjonen da var at de ikke er dimensjonert for dagens størrelse på tallerkner. 

Anonymkode: 09ff4...804

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Oi😳 ville ihvertfall ikke kjøpt det der nytt, 100k + kr for at noe skal se ut som det må pusses opp. Da ville jeg heller ventet på at noen la det ut på finn.

min erfaring er fra da jeg var på besøk hos oldemor, så vet ikke hvor hjelpsomt det er. De skrå skapene som man skyver pleide å være harde å skyve, satte seg ofte fast i sporet, veldig kronglete. Så er det jo plass til mindre også, pga den lille dybden nederst. 

Og hvis du faktisk skal gå for det, håper jeg du dropper metall benkeplate. Jeg husker fortsatt lyden av å sette ting på den. Ikke er den fin etter slitsasje,(eller i utgangspunktet), mye å holde rent/skinnende, og gir litt heimkunnsskap i 9.klasse-vibes.

Skapdører med synlige hengsler.. ikke bare er det ikke noe fint visuelt sett, men blir et ekstra sted å gjøre rent. Også er det slike som begynner å knirke om noen år.(men jeg tror sikkert bare fordi alle jeg har brukt har vært dødsgamle)

Men jeg tror jeg hadde falt om hvis jeg skulle kjøpe bolig også står det nytt kjøkken i 2022 og DET var det som var der. 😂 

Personlig, hvis jeg ville ha en retro stil, så hadde jeg heller valgt retro-inspirert. Eksempel. Ta fargen på skrogene. Kanskje en finere versjon av trehåndtakene også retro fliser + retro dekor (lampe, kjøkkenmaskin osv). 

uansett, lykke til!

Haha, smaken er som baken! Jeg synes det er dødsfint med et skikkelig gjennomført kjøkken av den typen, men skjønner at det ikke er for alle 😊

Veldig hjelpsomt med erfaringene du har fra din oldemor! Akkurat det med at de er vanskelige å skyve på tror jeg er utbedret i nyere utgaver. Det er en av grunnene til at jeg ikke har lyst til å bruke ekte gammelt kjøkken.

Ellers synes jeg det er ok at det er mindre lagringsplass i skråskapene pga dybden - jeg synes ofte vanlige overskap kan ta for mye plass, og spise av benkeplassen i hjørner osv.

Men det med benkeplate i metall hadde jeg egentlig ikke tenkt så mye over, så der ga du meg noe å tygge på! Tror jeg fort kan bli lei lyden av den, ja... Bra poeng.

Godt poeng også med at hengslene blir støvsamlere. Liker at de nyere versjonene av overskapene går helt opp, ser at en del av de ekte gamle skråskapene ofte har plass på toppen for ekstra støvsamling. Men det kan nok bli litt støvfeller andre steder, ja...

Oppsummert: takk for nyttig og ærlig feedback 😁

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Wildanden skrev (20 minutter siden):

Haha, smaken er som baken! Jeg synes det er dødsfint med et skikkelig gjennomført kjøkken av den typen, men skjønner at det ikke er for alle 😊

Veldig hjelpsomt med erfaringene du har fra din oldemor! Akkurat det med at de er vanskelige å skyve på tror jeg er utbedret i nyere utgaver. Det er en av grunnene til at jeg ikke har lyst til å bruke ekte gammelt kjøkken.

Ellers synes jeg det er ok at det er mindre lagringsplass i skråskapene pga dybden - jeg synes ofte vanlige overskap kan ta for mye plass, og spise av benkeplassen i hjørner osv.

Men det med benkeplate i metall hadde jeg egentlig ikke tenkt så mye over, så der ga du meg noe å tygge på! Tror jeg fort kan bli lei lyden av den, ja... Bra poeng.

Godt poeng også med at hengslene blir støvsamlere. Liker at de nyere versjonene av overskapene går helt opp, ser at en del av de ekte gamle skråskapene ofte har plass på toppen for ekstra støvsamling. Men det kan nok bli litt støvfeller andre steder, ja...

Oppsummert: takk for nyttig og ærlig feedback 😁

Ikke noe problem! Takk for fint svar! Jeg syntes sigdal alternativet som ble postet var et veldig fint alternativ! Var litt slikt jeg mente men jeg hadde ingenting å vise til. En litt finere/enklere versjon av det gamle! Uten hengslene så blir alt mye renere i linjer, men det hadde fortsatt en retro look. Men ville byttet de hvite plasthåntakene i sigdal kjøkkenet til noe som så litt mer håndlaget ut. 

ja, håper skyvedørene har forbedret seg siden da, haha! Men ville definitivt dratt å sjekket en utstillingsmodell først, for det er en skikkelig plage når det ikke funker. Det er jo en av tingene man bruker mest på kjøkkenet hvis man har glass og kopper der.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke noe problem! Takk for fint svar! Jeg syntes sigdal alternativet som ble postet var et veldig fint alternativ! Var litt slikt jeg mente men jeg hadde ingenting å vise til. En litt finere/enklere versjon av det gamle! Uten hengslene så blir alt mye renere i linjer, men det hadde fortsatt en retro look. Men ville byttet de hvite plasthåntakene i sigdal kjøkkenet til noe som så litt mer håndlaget ut. 

ja, håper skyvedørene har forbedret seg siden da, haha! Men ville definitivt dratt å sjekket en utstillingsmodell først, for det er en skikkelig plage når det ikke funker. Det er jo en av tingene man bruker mest på kjøkkenet hvis man har glass og kopper der.

Enig i at Sigdal-kjøkkenet var pent! Får titte litt nærmere på det 🤓

Det var lurt, får dra og teste en utstillingsmodell. Kjedelig om man må stå og godsnakke med skapdøra hver morgen 🤭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

uansett, lykke til!

Ikke enig, syntes det nederste var kjempefint! Regner med at skyvefunksjonen er oppdatert og er sikker på at dørene ruller fint i et spor antagelig på hjul. Men, ettersom mange ville vært enig ned deg så ville jeg ikke satt inn dette for å selge eller øke verdi, kun for egen del.

Anonymkode: 83179...672

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et tips for skyvedører som glir dårlig er å gni undersia med stearin. Funker som bare det!

Jeg har samme kjøkkensmak som deg, ts. Kjøkkenet mitt er litt lite, men jeg håper å få på plass sigdal line med slette fronter og klassiske, "firkanta" stålhåndtak a'la ca 70-tallet. Har du bedre plass kan line inframe bli skikkelig fint! Jeg får ikke plass, dessverre.

Anonymkode: 693bd...14b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke enig, syntes det nederste var kjempefint! Regner med at skyvefunksjonen er oppdatert og er sikker på at dørene ruller fint i et spor antagelig på hjul. Men, ettersom mange ville vært enig ned deg så ville jeg ikke satt inn dette for å selge eller øke verdi, kun for egen del.

Anonymkode: 83179...672

Ja, det blir fortrinnsvis et sted jeg skal bo leeenge. Får se om jeg er så modig 😎

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Et tips for skyvedører som glir dårlig er å gni undersia med stearin. Funker som bare det!

Jeg har samme kjøkkensmak som deg, ts. Kjøkkenet mitt er litt lite, men jeg håper å få på plass sigdal line med slette fronter og klassiske, "firkanta" stålhåndtak a'la ca 70-tallet. Har du bedre plass kan line inframe bli skikkelig fint! Jeg får ikke plass, dessverre.

Anonymkode: 693bd...14b

Det var flott også 😊

AnonymBruker
Skrevet

Den største fallgruven er vel at det på helt generelt grunnlag er ekstremt upraktisk med 60 cm dype skap. Må man absolutt ha 60 cm dybde på all benkeplate i kjøkkenet (og årsaken til det er for meg uklar) så bør absolutt alle underskap være skuffer. Men det er jo intet i veien for å montere skjulte skuffer i skap. Og, igjen, dette er akkurat like lite fungerende i et moderne kjøkken, for ingen tilbyr grunnere underskap, selv om behovet er der.

Skyvedør på overskap er nok verken mer eller mindre upraktisk enn dører som slår ut i rommet. Det er jo heller ikke en god løsning. Arbeider flere i samme kjøkken må den sies være direkte skummel.

Ellers så kan en innvending være at eldre kjøkken krever mer plass en moderne. I et moderne kjøkken velger du gjerne å dekke en hel vegg med skap fra gulv til tak. Der har du ovn, mikro, kjøleskap, kjøleskuffer etc. i fornuftig arbeidshøyde (altså der benken var i gamledager). Og så har du kun behov for platetopp og vask for seg. Løsningen med en permanent arbeidsflate som tok opp den beste høyden i et kjøkken er fortsatt veldig mye brukt i moderne kjøkken, men jeg tenker at den likevel er utdatert. 

Men, igjen, forskjellen mellom kjøkkenet på bildet og et semi-moderne kjøkken (altså nye skap, gammel planløsning med underskap, overskap og benkeplate) som folk fortsatt velger i 2022 er forsvinnende liten. 

Anonymkode: 65608...067

Gjest mariama
Skrevet

Kanskje for dyrt til å være nyttig, men jeg er totalt forelsket i svensk Funkis kök: https://www.funkiskok.se 

Til inspirasjon om ikke annet 😊

AnonymBruker
Skrevet
mariama skrev (10 minutter siden):

Kanskje for dyrt til å være nyttig, men jeg er totalt forelsket i svensk Funkis kök: https://www.funkiskok.se 

Så gøy å se. Jeg går og drømmer om kjøkken i shaker stil, men tror jeg liker modul bedre. 

Anonymkode: e9c19...dc3

Skrevet
mariama skrev (9 timer siden):

Wow, det var flott 🤩

Fant også denne leverandøren i en eldre tråd her, som lager fronter osv. Til ikea-skap: https://jarfallakok.se/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...