AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #1 Skrevet 8. januar 2022 Er i midten av 20 årene og fikk diagnosen for 4 år siden, og nå kjenner jeg det litt i ryggen og hoftene. Merker det spesielt om morgenen og om jeg sitter lenge i ro. Ikke konstant men av og til. Jeg var med legen for litt over 1 år siden og fikk kortison tabletter som jeg gikk på en ukes tid siden jeg så vidt klarte å gå på ene foten siden hofta slo seg helt vrang. Dette gikk heldigvis fort over og jeg har ikke hatt så vondt igjen siden da. Men, jeg er livredd for at jeg skal bli verre eller få mer vondt. Jeg har en jobb jeg elsker,går mye turer og mye i fjellet og er som unge kvinner flest i min alder.🙋♀️ Er det noen her som har bekhterevs og har hatt det en stund som går på noen medisiner som vil bremse en eventuell utvikling? Ble du verre med årene? eller kanskje bedre? Anonymkode: e6f9e...bf5
Fru.Silje Skrevet 8. januar 2022 #2 Skrevet 8. januar 2022 Hei! Jeg er i utredning for sykdommen, men sjansen er sånn 95%. Min far har også det. Jeg er 28 år og har hatt problemer med rygg siden jeg var 12, og hofter siden litt før det igjen. Hoftene går litt opp og ned men smertene i ryggen er konstant og har vært i alle år. Nå vet jo ikke jeg så mye ift. tiden fremover siden jeg ikke har fått diagnosen enda. Skal til MR først. Men skulle bare si at det «positive» med bektherevs er jo at det ofte hjelper med bevegelse. Dette er en sykdom som gjør at man blir verre av å være inaktiv. Og det er jo flott om man liker aktivitet. Hadde vært forferdelig når det var motsatt. Min far klarer seg fint og har holdt det i sjakk med å nettopp være aktiv. Jeg har også klart meg greit forsåvidt. Jeg er mest aktiv av alle mine venner f.eks. Men er også vandt til å alltid ha vondt. Smertene kommer f.eks alltid vist jeg legger meg ned på mage eller rygg rett ut, så å ligge på siden er best. Også flere øvelser for mage jeg ikke kan gjøre på trening pga ryggen blir så vond (typisk planken og sånn). Og vist jeg f.eks sitter lenge, kjører bil osv. Men igjen - det går jo helt greit. Man blir vandt til det. Aldri tatt noe smertestillende da jeg ikke føler det har noe hensikt for min del siden det er kroniske smerter. Og ofte værst om morningene ja. Man stivner helt til. Men jo mer aktiv jeg er, jo bedre. Har også mye problemer med isjas-smerter nedover hele bakside av foten. Men usikker på om det er pga bekterevs. Vet ikke om innlegget var så positivt, selvom det var hensikten. At man gjerne holder det i sjakk med aktivitet og at det ikke nødvendigvis blir kjempegale med årene 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #3 Skrevet 8. januar 2022 Fru.Silje skrev (2 timer siden): Hei! Jeg er i utredning for sykdommen, men sjansen er sånn 95%. Min far har også det. Jeg er 28 år og har hatt problemer med rygg siden jeg var 12, og hofter siden litt før det igjen. Hoftene går litt opp og ned men smertene i ryggen er konstant og har vært i alle år. Nå vet jo ikke jeg så mye ift. tiden fremover siden jeg ikke har fått diagnosen enda. Skal til MR først. Men skulle bare si at det «positive» med bektherevs er jo at det ofte hjelper med bevegelse. Dette er en sykdom som gjør at man blir verre av å være inaktiv. Og det er jo flott om man liker aktivitet. Hadde vært forferdelig når det var motsatt. Min far klarer seg fint og har holdt det i sjakk med å nettopp være aktiv. Jeg har også klart meg greit forsåvidt. Jeg er mest aktiv av alle mine venner f.eks. Men er også vandt til å alltid ha vondt. Smertene kommer f.eks alltid vist jeg legger meg ned på mage eller rygg rett ut, så å ligge på siden er best. Også flere øvelser for mage jeg ikke kan gjøre på trening pga ryggen blir så vond (typisk planken og sånn). Og vist jeg f.eks sitter lenge, kjører bil osv. Men igjen - det går jo helt greit. Man blir vandt til det. Aldri tatt noe smertestillende da jeg ikke føler det har noe hensikt for min del siden det er kroniske smerter. Og ofte værst om morningene ja. Man stivner helt til. Men jo mer aktiv jeg er, jo bedre. Har også mye problemer med isjas-smerter nedover hele bakside av foten. Men usikker på om det er pga bekterevs. Vet ikke om innlegget var så positivt, selvom det var hensikten. At man gjerne holder det i sjakk med aktivitet og at det ikke nødvendigvis blir kjempegale med årene Takk for fint og utfyllende svar😄 kjenner meg veldig igjen i de smertene du beskriver, og som du skriver, det positive er jo at man liker å holde seg aktiv og være i bevegelse🙋♀️ Om smertene holder seg slik så er det smerter jeg skal klare å leve med uten smertestillende, men er så redd for at det skal gå såpass mye utover rygg og hofter at jeg vil ha problemer med å bevege meg sånn som nå. Heldigvis har vi kommet langt idag og det er hjelp å få for å opprettholde en normal funksjon og for å unngå å bli helt invalid som man trodde man ble tidligere. Anonymkode: e6f9e...bf5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå