AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Del Skrevet 7. januar 2022 Vi har vært gift i mange år og brukt prevensjon. Føler nå at klokken tikker og det er overveldende mye å sette seg inn i mtp graviditet. Har også bekymringer for eggkvaliteten, fare for sykdom hos barnet pga min alder. Min mann er 40 år og vi er begge fysisk og psykisk friske. Kan man gå til fastlegen og be om noen form for undersøkelse og henvisning til gynekolog for å vurdere om eggene er "friske"? Andre ting man bør vite om før prøving? Åpen for tanker 🙂 Anonymkode: 7143a...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckie Skrevet 7. januar 2022 #2 Del Skrevet 7. januar 2022 Hva med å faktisk prøve å bli gravid først🤷♀️ Hvorfor har dere venta så lenge? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Del Skrevet 7. januar 2022 Er dere trygge voksne? Ordnet økonomi? Kjør på. Du behøver ikke vite noe som helst før prøving annet enn at både du og din partner vil ha barn. For all del ikke vent, bare slutt på prevensjon med en gang. Anonymkode: 80c85...033 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Del Skrevet 7. januar 2022 Hva er det som føles overveldende? Jeg er 38 og vi prøver på nr 2 nå, har en på 9 måneder. Ingenting spesielt du må ta hensyn til mtp alder, men du får tilbud om fosterdiagnostikk. Anonymkode: b2109...d3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #5 Del Skrevet 7. januar 2022 Vi har ventet for å ha alt på plass. Er trygge voksne med stabile jobber. Spørsmålet er om jeg kan be om undersøkelse hos fastlege og gynekolog? Hva kan de finne ut? Min alder bekymrer meg og jeg vil av personlige grunner vite mest mulig om tilstanden på eggene. Anonymkode: 7143a...cf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har ventet for å ha alt på plass. Er trygge voksne med stabile jobber. Spørsmålet er om jeg kan be om undersøkelse hos fastlege og gynekolog? Hva kan de finne ut? Min alder bekymrer meg og jeg vil av personlige grunner vite mest mulig om tilstanden på eggene. Anonymkode: 7143a...cf1 De kan sjekke hvor mange egg du har igjen, og kvaliteten på dem. Ville gått rett til privat gynekolog. Anonymkode: 97023...102 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De kan sjekke hvor mange egg du har igjen, og kvaliteten på dem. Ville gått rett til privat gynekolog. Anonymkode: 97023...102 Tusen takk, det er akkurat dette vil vite. Anonymkode: 7143a...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #8 Del Skrevet 7. januar 2022 Det er jo individuelt hvor enkelt/vanskelig det er å bli gravid. Jeg ble uplanlagt gravid som 38-åring (nesten 39) da kjæresten hoppet av i svingen. Så det kan skje lett for deg også, umulig å si før du prøver. Om du vil sjekke fruktbarhet, er veien dit å få time hos gynekolog og forklare at du har et barneønske. Gynekolog kan de sjekke eggstokker og måle antall eggposer ved innvendig ultralyd, og ta blodprøve for å måle eggreserver m.m. Anonymkode: add5b...ba9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #9 Del Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De kan sjekke hvor mange egg du har igjen, og kvaliteten på dem. Ville gått rett til privat gynekolog. Anonymkode: 97023...102 Hvordan kan gynekolog sjekke kvaliteten på egg? Anonymkode: add5b...ba9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #10 Del Skrevet 8. januar 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan kan gynekolog sjekke kvaliteten på egg? Anonymkode: add5b...ba9 Jeg trodde heller ikke det går an å måle kvaliteten på egg direkte. (Selv med ivf oppdager man vel først og fremst dårlig eggkvalitet ved at f.eks selv om man får ut mange egg er det få som blir befruktet eller overlever til innsett.) TS: om dere har et barneønske, ville jeg bare droppet prevensjon med en gang. En gynekolog kan først og fremst fortelle deg om dere har faktorer som gjør at dere har dårlig tid eller trenger hjelp, og da ser jeg ikke poenget med å vente i mellomtiden. Ingen gynekolog eller lege kan garantere at dere får et friskt barn, men om du blir gravid får du fosterdiagnostikk på grunn av alderen din, så selv om det er en liten forhøyet risiko for kromosomavvik er dette noe dere i så fall vil få vite underveis. Anonymkode: ccfcf...8a7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Del Skrevet 9. januar 2022 Regelen er vel at om man er over 35 år så skal man ha vært aktiv prøver i 6 mnd eller mer før man har krav på henvisning til utredninger av det offentlige. Du kan jo gå direkte til privat psykolog hvis du er bekymra, men du har vel ingen grunn til å ta noen sorger på forskudd? Om du har regelmessig syklus så er jo det bra, og du kan jo selv sjekke at du har eggløsning. Anonymkode: 4956e...ad9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #12 Del Skrevet 9. januar 2022 Ville som andre sier sluttet på prevensjon i dag. Begynt med å få kontroll over når eggløsning er og hvor lange sykluser, event bare ha sex annenhver dag gjennom hele syklusen. Jeg hadde nok betalt for privat gynekolog om jeg ikke hadde lyktes etter 3 prøveperioder (måneder), rett og slett pga. alderen din med lite tid å miste. Gynekologen kan sjekke om du har åpne eggledere, hos en del kvinner er dette grunnen til barnløshet. Gynekolog kan og sjekke om egg modnes som de skal før eggløsning, og mer. Akkurat om hun kan sjekke eggkvaliteten din er jeg usikker på. Har du stengte eggledere må du ta IVF, det er dyrt og gjøre privat, så da vil du nok stille deg i den offentlige køa. Da tikker klokka fort. Men, som sagt prøv nå først noen måneder i hvert fall. Kanskje er dere blant alle de parene som lykkes etter en til tre forsøk. Og ikke glem, begynn med Folat kosttilskudd helst i dag. Anonymkode: c1650...447 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #13 Del Skrevet 9. januar 2022 Legen min sa en gang at når du ser på alle de ulike tingene som skal klaffe for en vellykket graviditet, så fremstår hver graviditet som et mirakel. Det er så mange små faktorer, at det er utrolig at det skjer så ofte som det gjør. Nettopp derfor er det ikke mulig å bestille en komplett "fertilitetssjekk". De fleste anbefaler at man begynner å prøve, og dersom det ikke skjer naturlig, kan man bestille time hos gynekolog og begynne å utelukke ting. Du kan som nevnt over bestille privat time og sjekke om du har egg, og om egglederne er åpne. Kvaliteten på eggene kan de ikke si noe om. Jeg ville uansett droppet prevensjon med en gang. Anonymkode: 43792...bae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #14 Del Skrevet 9. januar 2022 Jeg var hos gynekolog da jeg var 39 år, kun for celleprøve. Dro til privat gynekolog da jeg ikke ville ta celleprøve hos fastlegen. Husker at gynekologen sa at om jeg absolutt ikke ville bli gravid, måtte jeg være nøye med prevensjon. Han tok ingen prøver.. mulig han så mange egg. Det er jo mulig å få tatt prøver spesielt rettet mot fruktbarhet hos gynekolog. Ihvertfall, da jeg var 42, ville jeg prøve likevel.. slutta på p pille i august og ble gravid i desember:) Anonymkode: c091f...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #15 Del Skrevet 9. januar 2022 Strakstiltak: start med folat + dropp prevensjon. Det er veldig mye enklere og billigere å sjekke ut mannen først, dvs å sjekke hans sædkvalitet. Det kan dere også gjøre nå veldig snart. Dere ventet jammen meg lenge med å få barn 🙈 Anonymkode: d2dc5...d3d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #16 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dere ventet jammen meg lenge med å få barn 🙈 Anonymkode: d2dc5...d3d Hva er poenget med å skrive dette her? TS er jo klar over at 38 er relativt sent - det er jo derfor hun skriver dette innlegget. Anonymkode: 4956e...ad9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckie Skrevet 9. januar 2022 #17 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er poenget med å skrive dette her? TS er jo klar over at 38 er relativt sent - det er jo derfor hun skriver dette innlegget. Anonymkode: 4956e...ad9 Hun har jo bevisst gått inn for å vente så lenge da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #18 Del Skrevet 9. januar 2022 Luckie skrev (3 minutter siden): Hun har jo bevisst gått inn for å vente så lenge da. og jeg lurer fortsatt på hva poenget ditt er? Anonymkode: 4956e...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #19 Del Skrevet 9. januar 2022 Luckie skrev (1 time siden): Hun har jo bevisst gått inn for å vente så lenge da. Det er mange som endrer mening med hensyn til om man vil ha barn eller ikke, særlig når den biologiske klokken tikker. Ser ikke helt vitsen med å poengtere at hun selv har valgt å vente. Det er lov å endre mening... Anonymkode: 24654...2bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #20 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er mange som endrer mening med hensyn til om man vil ha barn eller ikke, særlig når den biologiske klokken tikker. Ser ikke helt vitsen med å poengtere at hun selv har valgt å vente. Det er lov å endre mening... Anonymkode: 24654...2bd Helt klart. Og så er man jo da inneforstått med at sjansen for å lykkes er noe mindre enn hvis en hadde forsøkt for 10 år siden. Anonymkode: c2cad...b81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå