Gå til innhold

Vaksine 2. klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja da var tiden kommet og vi har fått innkalling til skolens første vaksine. Problemet er bare at jeg er rimelig sikker på at 7 åringen kommer til å gå fullstendig i vranglås og nekte å ta den 😩 han er generelt redd for slike ting og vi får ikke engang tatt hurtigtest på den ungen. Jeg har forberedt han en stund allerede på at det er vaksine nå i andre klasse, men han er ikke en det går an å snakke fornuft til når han er redd for noe. En baby kan du liksom holde fast på fanget og de forstår ikke hva som skal skje, litt verre med en syvåring. 

Flere med slike barn og hvordan gikk det med vaksineringen? Det er så fortvilende når ingen gode råd hjelper og jeg vil jo selvfølgelig at han skal følge vaksinasjonsprogrammet. Hva gjør man når man har barn med fullstendig skrekk for slike ting? Kommer ikke til å hjelpe å få ny time heller, blir jo bare samme greia da 😑 om han tror noe kommer til å gjøre vondt, så er han ikke tilsnakkendes, selv om det forberedes og forklares eller blir lovet premie. 

Anonymkode: 854d5...eab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt helsesøster og finn ut av det. 

Jentungen er ikke helt på det nivået som din sønn, men har anlegg til å få vegring etter negative situasjoner. Dermed ble det bestemt at hun ikke skulle vaksineres på skolen sammen med klassen, men på helsestasjonen sammen med meg, og med bedøvende krem (Emla) så det ikke skulle være vondt. 

Både jeg og helsesøster var forberedt på å måtte komme både to og tre ganger før hun lot seg vaksinere, men jammen hoppet hun i det.

Tvang er det verste du kan gjøre - det øker bare angsten. Han må ha kontroll og selv aktivt velge å gjennomføre. Og premien må være fin når han klarer det - uavhengig av hvor lenge det tar og hvor mange ganger dere må møte opp. 

Anonymkode: f1649...a59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kontakt helsesøster og finn ut av det. 

Jentungen er ikke helt på det nivået som din sønn, men har anlegg til å få vegring etter negative situasjoner. Dermed ble det bestemt at hun ikke skulle vaksineres på skolen sammen med klassen, men på helsestasjonen sammen med meg, og med bedøvende krem (Emla) så det ikke skulle være vondt. 

Både jeg og helsesøster var forberedt på å måtte komme både to og tre ganger før hun lot seg vaksinere, men jammen hoppet hun i det.

Tvang er det verste du kan gjøre - det øker bare angsten. Han må ha kontroll og selv aktivt velge å gjennomføre. Og premien må være fin når han klarer det - uavhengig av hvor lenge det tar og hvor mange ganger dere må møte opp. 

Anonymkode: f1649...a59

Takk for svar! Her får foresatte være med på skolen, så det blir ikke tatt med klassen. Nei tvang blir jo ikke aktuelt. Emlakrem har jeg tenkt på og vi gir nok det et forsøk. Ringer nok helsesøster til uken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja da var tiden kommet og vi har fått innkalling til skolens første vaksine. Problemet er bare at jeg er rimelig sikker på at 7 åringen kommer til å gå fullstendig i vranglås og nekte å ta den 😩 han er generelt redd for slike ting og vi får ikke engang tatt hurtigtest på den ungen. Jeg har forberedt han en stund allerede på at det er vaksine nå i andre klasse, men han er ikke en det går an å snakke fornuft til når han er redd for noe. En baby kan du liksom holde fast på fanget og de forstår ikke hva som skal skje, litt verre med en syvåring. 

Flere med slike barn og hvordan gikk det med vaksineringen? Det er så fortvilende når ingen gode råd hjelper og jeg vil jo selvfølgelig at han skal følge vaksinasjonsprogrammet. Hva gjør man når man har barn med fullstendig skrekk for slike ting? Kommer ikke til å hjelpe å få ny time heller, blir jo bare samme greia da 😑 om han tror noe kommer til å gjøre vondt, så er han ikke tilsnakkendes, selv om det forberedes og forklares eller blir lovet premie. 

Skal være knusende ærlig med dere. 

Dere må sette hardt mot hardt, ikke la barnet styre skuta. Herregud, skal dere la en 7 åring bestemme selv og styre dere? Og hva mener du med at han ikke er snakkendes til når han er redd. Herregud, dere må tørre å kreve respekt, ikke lære barnet deres at dere som foreldre gir opp så fort han ikke ønsker å lytte. Dere som foreldre må faktisk tørre å kreve respekt fra barna deres, ikke la barna styre dere.

Unnskyld meg, hva gjør dere dersom han hadde fått en alvorlig sykdom som diabetes, hvor man må stikke seg daglig. Ville dere fortsatt å puse med gutten deres, og sydd puter under armene på han? Selvsagt ikke.

Så skjerpings. Her må dere tørre å være tydelige voksne, som tørr å sette grenser. Det er så enkelt som å fortelle sønnen deres at vaksinen er noe han må ta selv om han vil eller ikke, og sette strenge krav på at dette ikke er noe som kan utsettes. Planlegg med helsesykepleier på forhånd, og kanskje kan barnet deres ha med en av foreldrene sine, men sett tydelige krav og forventninger, og lær barnet deres at noen ganger må man gjøre ting som er ubehagelig eller skummelt. Og at det ikke er opp til han å bestemme, men dere som foreldre som bestemmer her.

Man kan ikke skjerme og dulle med barna i alt. Noen ganger er det nettopp tydelige, konselvente voksne, det barnet trenger. Voksne som tørr å sette hard mot hardt når det kreves.

Anonymkode: 953ac...da2

• Liker 9
Skrevet

Samme greia her. Jeg sendte Mail til helsesykepleier og lærer, og allierte meg med en assistent jeg kjenner som jobber på skolen. Var forberedt på å måtte komme opp selv og. Da halve klassen hadde fått den, så løp han opp og tok den uten noe problem selv. Ingen måtte følge eller noe. Det hjalp å se de andre gjøre det først. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen ting må man bare. Dette er en av dem. Jeg skjønner at det er forskjell på barn, mitt barn "tvinges" ved å sees hardt på og få beskjed om å sitte i ro på stolen. Da sitter hun der, hun kan gråte og hate, men hun sitter. Hadde hun løpt ut, sparket og slått og hylt, så hadde det selvfølgelig vært en annen ting.

Kan en løsning være at noen andre enn deg er med? Noen han kjenner, men ikke er like trygg på? Ville ringt helsesøster og bedt henne muligens snakke med ham på tomannshånd på forhånd, altså noen dager før. Uten andre til stede. 

Anonymkode: 88c89...f9c

• Liker 2
Skrevet

Jeg var den ungen, hysterisk redd for sprøyter da jeg var liten. Jeg hylte meg ut av helsesøsters kontor i 5-6 år før de fikk satt poliovaksine på meg. Jeg skulle på en måte ønske de hadde tvunget meg, det var jo virkelig ikke vondt da de endelig fikk satt den i 6. klasse (og da var det kun fordi jeg fikk angst for å få polio 😅), men jeg skjønner ikke helt hvordan det skulle gått til, jeg var helt krakilsk. Hadde neppe fått med meg at det ikke gjorde vondt om de bare holdt meg fast og stakk, og da hadde det vel blitt enda verre.

Det eneste som fungerte var å erfare at det ikke var farlig. Jeg var fortsatt redd sprøyter etter det, men det gikk litt bedre for hver gang, i dag er det null problem. Jeg var også redd for tannleger og leger (mye pga sprøyter), kunne gå i ukevis med UVI som tenåring og var hos tannlegen 1 gang på 10 år. Greit å begynne nå med å jobbe med problemet så det ikke baller på seg. I dag er jeg ikke redd noen av delene, ble mye tøffere etter at jeg fikk barn heldigvis 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en avtale om tvang med vårt ene barn. Han ønsker å få til sprøyter og blodprøver. Men noen  ganger låser det seg for ham. 

Derfor gjør vi en avtale med ham på forhånd om at vi prøver rolig, og dersom det ikke går, så holder vi ham fast og får det overstått. 

Det funker for vårt barn, fordi han innser når sprøyta stikkes at det ikke gjør vondt. Og så er vi ferdig med det. For dette barnet er det verre å prøve gang på gang, da det blir et nederlag og han må grue seg om igjen. 

For vårt to andre barn hadde denne løsningen ikke fungert. Så her må du kjenne ditt barn. 😊

Anonymkode: dbac1...a52

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere må sette hardt mot hardt, ikke la barnet styre skuta. Herregud, skal dere la en 7 åring bestemme selv og styre dere? Og hva mener du med at han ikke er snakkendes til når han er redd. Herregud, dere må tørre å kreve respekt, ikke lære barnet deres at dere som foreldre gir opp så fort han ikke ønsker å lytte. Dere som foreldre må faktisk tørre å kreve respekt fra barna deres, ikke la barna styre dere.

Unnskyld meg, hva gjør dere dersom han hadde fått en alvorlig sykdom som diabetes, hvor man må stikke seg daglig. Ville dere fortsatt å puse med gutten deres, og sydd puter under armene på han? Selvsagt ikke.

Så skjerpings. Her må dere tørre å være tydelige voksne, som tørr å sette grenser. Det er så enkelt som å fortelle sønnen deres at vaksinen er noe han må ta selv om han vil eller ikke, og sette strenge krav på at dette ikke er noe som kan utsettes. Planlegg med helsesykepleier på forhånd, og kanskje kan barnet deres ha med en av foreldrene sine, men sett tydelige krav og forventninger, og lær barnet deres at noen ganger må man gjøre ting som er ubehagelig eller skummelt. Og at det ikke er opp til han å bestemme, men dere som foreldre som bestemmer her.

Man kan ikke skjerme og dulle med barna i alt. Noen ganger er det nettopp tydelige, konselvente voksne, det barnet trenger. Voksne som tørr å sette hard mot hardt når det kreves.

Og dersom man er hakket lurere enn autoriteten over her, så vet man at å presse barn i slike situasjoner bare skaper mer angst. 
Jeg ville gjort som noen andre foreslo, og kontakte helsesøster i forkant. Vi ble overrasket av at vår den gang syvåring var så redd, og endte med å holde. Problemet er at nå er han like redd, og 12 år. Da kan man ikke holde. Vi fikk tatt koronavaksinen etter en time med gråting og godsnakk på teststasjonen. Jeg tror at i vårt tilfelle må vi i gang med en form for eksponeringsterapi. Ikke hos psykolog altså, vi må finne ut av det selv.   Om du googler sprøyteskrekk hos barn, finner du en del forslag.

Anonymkode: 84a49...f36

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det kan være enklere for ham å ta den på skolen samtidig med at de andre skal. Da ser han jo at de andre også gjør det og at det går bra. 

Min yngste skulle ta denne mens skolen var på rødt nivå eller noe. Det var derfor ikke aktuelt at foreldrene skulle være med. Og det hadde gått kjempefint, De hadde fått gå inn to og to, og det var likt for alle. Var mye mer styr da de to eldste skulle ta, med foreldre inn og ut og unger som grein og mye styr.

Anonymkode: 65328...7f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bli med og ta med Embla krem. Vi måtte være med og det gikk fint. 

Anonymkode: 04da9...fda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Visste jo det måtte komme et slikt svar 😆 Jeg er ikke en dullemamma, så bare rull inn. Du har jo åpenbart ikke vært borte i problemstillingen om du tror det bare er å bestemme at han skal gjøre det eller si at han skal. At man er tydelig som voksen betyr jo ikke at barnet ikke kan være redd, og nekte. Har du opplevd et barn som går i vranglås av redsel? Mener du man skal holde han fast? For det er på det nivået. Hadde det vært livsnødvendig behandling måtte vi bare ha gjort det, men nå er jeg ganske sikker på at det ikke er anbefalt i denne situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Har en tredjeklassing som tok den i fjor og jeg hadde faktisk ikke trodd han kom til å ta den uten noe tull. Han har alltid vært litt engstelig for veldig mye. Men det gikk kjempefint og han var så fornøyd da han kom hjem fra skolen og sa han hadde tatt vaksine uten å grine. Hadde litt vondt i armen på kvelden da, så da kom tårene. Tror det hjalp å være med kompiser/klassekamerater da han tok den. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckie skrev (4 minutter siden):

Har en tredjeklassing som tok den i fjor og jeg hadde faktisk ikke trodd han kom til å ta den uten noe tull. Han har alltid vært litt engstelig for veldig mye. Men det gikk kjempefint og han var så fornøyd da han kom hjem fra skolen og sa han hadde tatt vaksine uten å grine. Hadde litt vondt i armen på kvelden da, så da kom tårene. Tror det hjalp å være med kompiser/klassekamerater da han tok den. 

Håper på et mirakel her også 😅 her skal alle ta den enkeltvis med foresatte

• Liker 1
Skrevet

2.klassingen her er generelt skeptisk til alt hun ikke har helt kontroll på. Jeg sa ifra til lærer på forhånd, hun fikk ta sprøyte først og satt på fanget til læreren. Det gikk kjempebra. Og hun opplevde en enorm mestringsfølelse. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper på et mirakel her også 😅 her skal alle ta den enkeltvis med foresatte

Her var det klassekontakt som fulgte de. Håper det går bra🤞

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Visste jo det måtte komme et slikt svar 😆 Jeg er ikke en dullemamma, så bare rull inn. Du har jo åpenbart ikke vært borte i problemstillingen om du tror det bare er å bestemme at han skal gjøre det eller si at han skal. At man er tydelig som voksen betyr jo ikke at barnet ikke kan være redd, og nekte. Har du opplevd et barn som går i vranglås av redsel? Mener du man skal holde han fast? For det er på det nivået. Hadde det vært livsnødvendig behandling måtte vi bare ha gjort det, men nå er jeg ganske sikker på at det ikke er anbefalt i denne situasjonen. 

Vil virkelig råde på det sterkeste og IKKE tvinge og sette hardt mot hardt i denne situasjonen. Her er det viktig med TRYGGING og trygging og trygging.!! Vee godt hvordan det er og ha et barn med sprøyteskrekk. Har selv nettopp vært igjennom dette ts- i samme situasjon som deg. Barnet trenger ikke å gå sammen med resten av klassen den aktuelle dagen. Snakk helsesøster og be om egen tid for dere. Ta med mor eller far, forbred godt med Emblakrem og premie når dere er ferdig💫 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg har opplevd barn som går i vranglås av redsel. Dersom du lar barnet ditt styre deg (for det er det du gjør), så legitimerer du bare barnets redsel. Du viser barnet at det har grunn til å være redd. 

Med å la barnet slippe, eller velge selv, viser du barnet at redselen de føler er godt begrunnet. Og du viser barnet at de har god grunn til å være redd, noe som kun vil gjøre vaksineskrekken enda verre.

Du sier det er annerledes om det er livsnødvendig, da lurer jeg på hvor ettergivende du er som forelder. Hvorfor skal du som voksen være inkonsekvent, uforutsigbar og forandre forventningene du har til ditt barn, etter hvor «livsnødvendig» situasjonen er. Som en trygg voksen burde du alltid være konsekvent, forutsigbar og ha like forventninger. Det betyr at du har samme forventninger når barnet skal ta vaksine, på samme måte som at du har forventninger til legge tid. Forventningene skal være de samme, det er å være voksen.

En god, trygg voksen, er konsekvent, og stiller samme kravene til barnet, uavhengig av om situasjonen er livsnødvendig eller ikke.

Du gjør barnet ditt en enorm bjørnetjeneste, og ja jeg vil kalle deg en dullemamma, når du lar barnet selv bestemme om det skal ta vaksinen eller ikke, basert på redsel.

Lær barnet at vaksine ikke er farlig, ufarliggjør redselen med å ha tydelig krav og forventning om at vaksinen må tas. På lik linje som man må andre ting her i livet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg har opplevd barn som går i vranglås av redsel. Dersom du lar barnet ditt styre deg (for det er det du gjør), så legitimerer du bare barnets redsel. Du viser barnet at det har grunn til å være redd. 

Med å la barnet slippe, eller velge selv, viser du barnet at redselen de føler er godt begrunnet. Og du viser barnet at de har god grunn til å være redd, noe som kun vil gjøre vaksineskrekken enda verre.

Du sier det er annerledes om det er livsnødvendig, da lurer jeg på hvor ettergivende du er som forelder. Hvorfor skal du som voksen være inkonsekvent, uforutsigbar og forandre forventningene du har til ditt barn, etter hvor «livsnødvendig» situasjonen er. Som en trygg voksen burde du alltid være konsekvent, forutsigbar og ha like forventninger. Det betyr at du har samme forventninger når barnet skal ta vaksine, på samme måte som at du har forventninger til legge tid. Forventningene skal være de samme, det er å være voksen.

En god, trygg voksen, er konsekvent, og stiller samme kravene til barnet, uavhengig av om situasjonen er livsnødvendig eller ikke.

Du gjør barnet ditt en enorm bjørnetjeneste, og ja jeg vil kalle deg en dullemamma, når du lar barnet selv bestemme om det skal ta vaksinen eller ikke, basert på redsel.

Lær barnet at vaksine ikke er farlig, ufarliggjør redselen med å ha tydelig krav og forventning om at vaksinen må tas. På lik linje som man må andre ting her i livet.

Så enkelt som du fremstille det er det ikke i virkeligheten. Barn er forskjellig og har ulik bakgrunn. Det kommer ikke en fasit på dette slik du fremstiller det her. For alt du vet har barnet en sykehus historie som har fremkaller denne redselen. Du vet kun at barnet skal ta en vaksine og din fremstilling av fasiten er for lett! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så enkelt som du fremstille det er det ikke i virkeligheten. Barn er forskjellig og har ulik bakgrunn. Det kommer ikke en fasit på dette slik du fremstiller det her. For alt du vet har barnet en sykehus historie som har fremkaller denne redselen. Du vet kun at barnet skal ta en vaksine og din fremstilling av fasiten er for lett! 

Det er faktisk så enkelt, barn ttydelige og konsekvente voksne.

Det er det første man lærer i yrker hvor man jobber med barn. Det er en av grunnsteinene for god barneoppdragelse.

Mangler man dette, så får man problemer hvor barn nekter og foreldre kjenner på avmakt fordi barnet ikke ønsker å høre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...