Gå til innhold

Regler for øvelseskjøring, gjelder det turister?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kjæreste som kommer på besøk fra utlandet. Hun har en stor drøm om å lære seg å kjøre bil, og jeg tenkte det hadde vært gøy å lære henne det grunnleggende når hun kommer på besøk. Jeg tenkte kun på en tom parkeringsplass, uten andre biler eller mennesker. Altså starte bilen, gire maks opp til 2 gir, stoppe, svinge, helt grunnleggende greie. Jeg er 32,hatt lappen i 8 år. Hun er 28 og har ikke noe grunnkurs fra der hun kommer fra. Statens vegvesen sier at de over 25 ikke trenger trafikalt grunnkurs for å øvelseskjøre, men de må ha førstehjelp og mørkekjøring før de kjører opp. 

Spørsmålet er da, gjelder dette for turister også? Eller kan vi risikere å få bot for å knote litt på en parkeringsplass? 

Anonymkode: abdf8...238

AnonymBruker
Skrevet

Du bør undersøke hos statens vegvesen! Jeg er ganske så sikker på at det kun gjelder for folk som er bosatte i Norge! Dessuten, alle MÅ ha mørkekjøring og førstehjelp før man kan starte å øvelseskjøre selv om man er over 25år!

Anonymkode: c6870...46e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du bør undersøke hos statens vegvesen! Jeg er ganske så sikker på at det kun gjelder for folk som er bosatte i Norge! Dessuten, alle MÅ ha mørkekjøring og førstehjelp før man kan starte å øvelseskjøre selv om man er over 25år!

Det uthevede er feil.

Anonymkode: 8cf52...edc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det uthevede er feil.

Javel, nye regler fra i år av da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tok lappen for 15 år siden, var samme da. 

Anonymkode: 7de11...617

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok lappen for 15 år siden, var samme da. 

Anonymkode: 7de11...617

Jeg tok lappen I fjornog måtte ta mørkekjøring til tross for at jeg var 32år på tidspunktet!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som turist/utlending er man fritatt lover og regler i det landet man besøker

Anonymkode: f4661...51a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tok lappen I fjornog måtte ta mørkekjøring til tross for at jeg var 32år på tidspunktet!

Ja, for lappen. Men ikke for øvelseskjøring.

Anonymkode: 48ca3...d0a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 61f4e...d0a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man følger lover og regler i Norge så gjør man ikke noe galt. Det vil si at siden hun er 28 så kan hun øvelseskjøre i Norge uten trafikalt grunnkurs siden hun er over 25 år. Husk å bruk L bak og ekstra speil :)

Her fant jeg litt info: 

Hvis du ønsker å øvelseskjøre i utlandet, må du sjekke og følge reglene som gjelder for øvelseskjøring i det landet. Reglene om øvelseskjøring er ulike i alle land.

For å øvelseskjøre f.eks. i Sverige må dens som er med deg (ledsageren) ha gjennomgått en spesiell opplæring og registrert seg hos myndighetene. I Danmark er det enda strengere, og forbudt å øvelseskjøre privat.

Kan fortelle at det var på nyhetene en gang at et norsk par øvelseskjørte i Spania mens de var på ferie, de ble oppdaget. Husker ikke helt om de fikk bot eller noe men øvelseskjøring privat er ikke lov i Spania. 

Anonymkode: d9c6a...557

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja du må ha mørkekjøring for å ta sertifikat, men ikke for å øvelseskjøre 

Anonymkode: a642c...f30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva? Nei det er man da ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, på ingen måte. Man må ikke ha mørkekjøring og førstehjelp for å øvelseskjøre når man er over 25, men for å kjøre opp. Intet nytt der.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så lenge man følger lover og regler i Norge så gjør man ikke noe galt. Det vil si at siden hun er 28 så kan hun øvelseskjøre i Norge uten trafikalt grunnkurs siden hun er over 25 år. Husk å bruk L bak og ekstra speil :)

Her fant jeg litt info: 

Hvis du ønsker å øvelseskjøre i utlandet, må du sjekke og følge reglene som gjelder for øvelseskjøring i det landet. Reglene om øvelseskjøring er ulike i alle land.

For å øvelseskjøre f.eks. i Sverige må dens som er med deg (ledsageren) ha gjennomgått en spesiell opplæring og registrert seg hos myndighetene. I Danmark er det enda strengere, og forbudt å øvelseskjøre privat.

Kan fortelle at det var på nyhetene en gang at et norsk par øvelseskjørte i Spania mens de var på ferie, de ble oppdaget. Husker ikke helt om de fikk bot eller noe men øvelseskjøring privat er ikke lov i Spania. 

Anonymkode: d9c6a...557

Takk, vi skal som sagt ikke kjøre i trafikken, er mer litt for at hun skal få opplevelsen av å kjøre og noe hyggelig vi kan gjøre. 

Angående mørkekjøring så mente jeg som andre påpeker at du ikke trenger det for øvelseskjøring, men du må ha det for å ta lappen i Norge. Hun skal åpenbart ikke ta førerkort her 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva? Nei det er man da ikke

Ironisk , følte ts resonerte seg fram til at Norges lover ikke gjelder for turister

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Lykke til i Nord Korea, Singapore, Saudi m.m.fl. med den troen

AnonymBruker
Skrevet

Nei, kompisen din kan ikke øvelseskjøre i Norge. 

Anonymkode: 0a869...91b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2022 den 19.53):

Ironisk , følte ts resonerte seg fram til at Norges lover ikke gjelder for turister

Hvor har jeg skrevet det? 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, kompisen din kan ikke øvelseskjøre i Norge. 

Anonymkode: 0a869...91b

Hvorfor kan hun ikke det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...