Gjest Warrior Skrevet 7. januar 2022 #1 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Det er mange som sier/har sagt at folk som kanskje tåler korona mindre enn andre, eldre og folk i risikogruppene kan isolere seg så det ikke trengs tiltak og la smitten spre seg. Selv er jeg ung, frisk, godt trent, ikke overvektig men er veldig redd for korona, og til meg har mange sagt at jeg bare kan isolere meg helt når jeg er så redd. Ikke nærmeste venner og familie, men folk jeg kjenner/har kontakt med har sagt det, folk på nett har sagt det. Blir lei meg hver gang. Når de sier det til meg så føles det som om de ikke bryr seg og vet hvordan det er å være redd. Så lenge de selv får ha det gøy og leve 100% normalt uten tiltak. Eldre og risikogruppene skal heller ikke måtte isolere seg. Blir lei meg av å høre det på andres vegne også. Jeg vil at alle skal ha det godt. Ingen fortjener isolasjon og ensomhet. Det er kanskje noen her inne også som mener at noen bare kan isolere seg. Så jeg har noen spørsmål. Helt ærlig. Hadde du klart å isolere deg selv? Tenker du på de du sier bare kan isolere seg at det kan være vondt å høre for de, og at det er tøft og hardt for mange å sitte isolert? Er det viktigste at du selv, alle som ikke er redd, alle som ikke er i risikogruppene osv har det gøy og slipper alle tiltak, eller at absolutt alle mennesker får ha det gøy og får være trygg med tiltak? Jeg mener det kun er når vi er syke og har testet positivt vi skal være i isolasjon til vi er frisk og ikke smittsom mer, og selvfølgelig være i karantene når vi har vært nærkontakter. Ellers fortjener ingen å måtte sitte isolert. Hva mener dere? (det er spørsmål til alle) Endret 7. januar 2022 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 7. januar 2022 #2 Del Skrevet 7. januar 2022 Vel en del av oss må jo på jobb for å holde Norge i gang, eller skal vi sitte hjemme? 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NorthernLight Skrevet 7. januar 2022 #3 Del Skrevet 7. januar 2022 Warrior skrev (2 minutter siden): Det er mange som sier/har sagt at folk som kanskje tåler korona mindre enn andre, eldre og folk i risikogruppene kan isolere seg så det ikke trengs tiltak og la smitten spre seg. Folk som sier at man bør slippe smitten løs og ikke ha tiltak tenker bare på seg selv. Egoister blir sånne folk kalt på godt norsk. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nan4y5 Skrevet 7. januar 2022 #4 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Jeg forstår at du blir lei deg. Men samfunnet har aldri hatt tiltak for å beskytte f.eks alle de kreftsyke og andre grupper med nedsatt immunforsvar, mot forkjølelse eller influensa. I 2020 ble 35.500 kreftsyke. Fant ikke tall for 2021, men det har jo stått på nyhetene at færre sannsynligvis har sjekket seg for dødelige sykdommer! Når min morfar hadde kreft, da jeg og søsken var små, holdt han avstand til oss for å unngå forkjølelse/influensa. Slik er det jo nødt til å vær! Jeg bruker sjelden parfyme, men folk kan ikke la vær å ta på det, i tilfelle de skulle møte på en parfymeallergiker. Eller spise nøtter offentlig. Får jeg besøk av en allergiker, tar jeg selvsagt hensyn, men poenget er at vi ikke kan ta hensyn til ALLE fremmede som vi IKKE kjenner helsebakgrunnen til! Folk må seriøst begynne å ta ansvar for sitt eget liv! Endret 7. januar 2022 av Nan4y5 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 7. januar 2022 #5 Del Skrevet 7. januar 2022 Men hvorfor er du så redd? Du er ung, frisk og godt trent - hvem har skremt deg? Ikke statistikken, i hvert fall. Med hensyn til isolasjon av utsatte - de som har høy risiko for alvorlig Covid-19 tåler vel gjerne ikke andre infeksjoner så godt heller? Hvorfor har vi ikke hatt tiltak mot andre virus, som influensa? Hvordan har de utsatte løst situasjonen ved smitteutbrudd tidligere? Jeg er ikke motstander av tiltak og mener det var høyst nødvendig når viruset først ble kjent og ingen visste hvor farlig viruset potensielt kunne være, men vi er ikke der lenger... 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluedot Skrevet 7. januar 2022 #6 Del Skrevet 7. januar 2022 Jeg er selv i risikogruppe og har ikke sjans til å isolere meg da jeg må på jobb i et yrke der vi ikke har godt nok smittevern slik jeg ser det. Det er nok mange av oss. Heldigvis har jeg tre vaksinedoser innabords. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KapteinJ Skrevet 7. januar 2022 #7 Del Skrevet 7. januar 2022 Warrior skrev (1 time siden): Det er mange som sier/har sagt at folk som kanskje tåler korona mindre enn andre, eldre og folk i risikogruppene kan isolere seg så det ikke trengs tiltak og la smitten spre seg. Selv er jeg ung, frisk, godt trent, ikke overvektig men er veldig redd for korona, og til meg har mange sagt at jeg bare kan isolere meg helt når jeg er så redd. Ikke nærmeste venner og familie, men folk jeg kjenner/har kontakt med har sagt det, folk på nett har sagt det. Blir lei meg hver gang. Når de sier det til meg så føles det som om de ikke bryr seg og vet hvordan det er å være redd. Så lenge de selv får ha det gøy og leve 100% normalt uten tiltak. Eldre og risikogruppene skal heller ikke måtte isolere seg. Blir lei meg av å høre det på andres vegne også. Jeg vil at alle skal ha det godt. Ingen fortjener isolasjon og ensomhet. Det er kanskje noen her inne også som mener at noen bare kan isolere seg. Så jeg har noen spørsmål. Helt ærlig. Hadde du klart å isolere deg selv? Tenker du på de du sier bare kan isolere seg at det kan være vondt å høre for de, og at det er tøft og hardt for mange å sitte isolert? Er det viktigste at du selv, alle som ikke er redd, alle som ikke er i risikogruppene osv har det gøy og slipper alle tiltak, eller at absolutt alle mennesker får ha det gøy og får være trygg med tiltak? Jeg mener det kun er når vi er syke og har testet positivt vi skal være i isolasjon til vi er frisk og ikke smittsom mer, og selvfølgelig være i karantene når vi har vært nærkontakter. Ellers fortjener ingen å måtte sitte isolert. Hva mener dere? (det er spørsmål til alle) Jeg mener vel egentlig at alle fullvaksinerte bør være frie til å leve tilnærmet normalt. Det viktigste poenget i forhold til innlegget ditt er at ja, jeg mener alle som ikke er redd har rett til å leve som normalt, din (irrasjonelle gitt hvem du er) frykt skal ikke legge bånd på vår frihet når det ikke er dypt nødvendig. Alle de uvaksinerte kan isolere seg, men folk må faktisk få leve som de vil i et fritt land etterhvert. Det å være redd for covid er for de fleste irrasjonelt, ta vaksinen, ikke gjør unødvendige smittefarlige ting, men man bør være fri. Gjør det at du føler du må isolere deg er det egentlig et deg problem; din frykt gir ingen mening. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 7. januar 2022 #8 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Nan4y5 skrev (1 time siden): Jeg forstår at du blir lei deg. Men samfunnet har aldri hatt tiltak for å beskytte f.eks alle de kreftsyke og andre grupper med nedsatt immunforsvar, mot forkjølelse eller influensa. I 2020 ble 35.500 kreftsyke. Fant ikke tall for 2021, men det har jo stått på nyhetene at færre sannsynligvis har sjekket seg for dødelige sykdommer! Når min morfar hadde kreft, da jeg og søsken var små, holdt han avstand til oss for å unngå forkjølelse/influensa. Slik er det jo nødt til å vær! Jeg bruker sjelden parfyme, men folk kan ikke la vær å ta på det, i tilfelle de skulle møte på en parfymeallergiker. Eller spise nøtter offentlig. Får jeg besøk av en allergiker, tar jeg selvsagt hensyn, men poenget er at vi ikke kan ta hensyn til ALLE fremmede som vi IKKE kjenner helsebakgrunnen til! Folk må seriøst starte å ta ansvar for sitt eget liv! Selvfølgelig skjønner jeg at kreftpasienter og andre med nedsatt immunforsvar må beskytte seg selv og være forsiktig, men vi andre har også litt ansvar for å beskytte de mener jeg. Skulle ønske kreftsykdommer og andre sykdommer som gir nedsatt immunforsvar forsvant. Det jeg reagerer på er måten mange sier at andre bare kan isolere seg uansett om de er redd eller tåler korona mindre, så alle andre får leve normalt og ha det gøy, mens noen skal sitte ensom å være lei seg. Det er ikke rettferdig. Det er ikke bare å isolere seg for alle. Ikke er det bra for alle heller. For noen som er vant med å være sosial hele tiden så er det ikke noe gøy å høre at de må isolere seg så alle andre kan leve normalt uten noe tiltak. Folk jeg kjenner og ukjente som har sagt det til meg har sagt det på en måte som om de ikke bryr seg om noen da må sitte ensom og isolert for at andre skal ha det gøy og være fri hele tiden. bluedot skrev (1 time siden): Jeg er selv i risikogruppe og har ikke sjans til å isolere meg da jeg må på jobb i et yrke der vi ikke har godt nok smittevern slik jeg ser det. Det er nok mange av oss. Heldigvis har jeg tre vaksinedoser innabords. Sant. Mange kan ikke isolere seg. Endret 7. januar 2022 av Warrior Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinali Skrevet 7. januar 2022 #9 Del Skrevet 7. januar 2022 (endret) Warrior skrev (1 time siden): Selvfølgelig skjønner jeg at kreftpasienter og andre med nedsatt immunforsvar må beskytte seg selv og være forsiktig, men vi andre har også litt ansvar for å beskytte de mener jeg. Skulle ønske kreftsykdommer og andre sykdommer som gir nedsatt immunforsvar forsvant. Det jeg reagerer på er måten mange sier at andre bare kan isolere seg uansett om de er redd eller tåler korona mindre, så alle andre får leve normalt og ha det gøy, mens noen skal sitte ensom å være lei seg. Det er ikke rettferdig. Det er ikke bare å isolere seg for alle. Ikke er det bra for alle heller. For noen som er vant med å være sosial hele tiden så er det ikke noe gøy å høre at de må isolere seg så alle andre kan leve normalt uten noe tiltak. Folk jeg kjenner og ukjente som har sagt det til meg har sagt det på en måte som om de ikke bryr seg om noen da må sitte ensom og isolert for at andre skal ha det gøy og være fri hele tiden. Sant. Mange kan ikke isolere seg. Jeg legger merke til at du skriver "Det er ikke rettferdig". Hva mener du ville ha vært rettferdig? Endret 7. januar 2022 av Stinali Autokorrekt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 7. januar 2022 #10 Del Skrevet 7. januar 2022 Warrior skrev (1 time siden): Selvfølgelig skjønner jeg at kreftpasienter og andre med nedsatt immunforsvar må beskytte seg selv og være forsiktig, men vi andre har også litt ansvar for å beskytte de mener jeg. Skulle ønske kreftsykdommer og andre sykdommer som gir nedsatt immunforsvar forsvant. Det jeg reagerer på er måten mange sier at andre bare kan isolere seg uansett om de er redd eller tåler korona mindre, så alle andre får leve normalt og ha det gøy, mens noen skal sitte ensom å være lei seg. Det er ikke rettferdig. Det er ikke bare å isolere seg for alle. Ikke er det bra for alle heller. For noen som er vant med å være sosial hele tiden så er det ikke noe gøy å høre at de må isolere seg så alle andre kan leve normalt uten noe tiltak. Folk jeg kjenner og ukjente som har sagt det til meg har sagt det på en måte som om de ikke bryr seg om noen da må sitte ensom og isolert for at andre skal ha det gøy og være fri hele tiden. Sant. Mange kan ikke isolere seg. Altså, om man skulle komme ut for en ulykke og bli lam fra halsen og ned, bli liggende i en seng og trenge hjelp til alt resten av livet, ville jo det være utrolig kjipt. Men betyr det at resten av befolkningen da frivillig birde legge seg ned i ei seng og binde fast armer og bein slik at de kan ha det like jævlig som den lamme, bare sånn i ren solidaritet? Ville det i det hele tatt være til fordel for den lamme, om nå alle andre ligger i senga, ingen andre produserer noe, og i hvert fall ingen vil kunne tilby den hjelpen den lamme er så totalt avhengig av? 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. januar 2022 #11 Del Skrevet 7. januar 2022 Alternativet er at alle andre må ta støyten for ens frykt? Om man er ung, frisk og fullvaksinert er ikke en overdreven frykt for korona rasjonell. Det blir som å forby heiser fordi noen har klaustrofobi. Ja, det er kjedelig å gå trappa alene, men sånn er det. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 7. januar 2022 #12 Del Skrevet 7. januar 2022 Warrior skrev (34 minutter siden): Hvorfor er det så enkelt for noen å si til andre at de bare kan isolere seg? Hadde folk som sier det klart å isolert seg selv hvis det var dem som var i risikogruppa eller bare var redd for viruset? Det er enkelt å si fordi det er slik det må være, vi kan ikke ha nedstengt samfunn til evig tid på grunn av folk i risikogruppene. Jeg har selv vært isolert ja, fikk en hjertesyk ekstremprematur i 2019. Var på sykehus i månedsvis, brukte munnbind, måtte holde oss unna folk og hele pakka. Så ikke kom her og påstå at jeg ikke vet hva dette innebærer. I 2020 skulle vi endelig begynne å leve litt igjen, men så kom coronafaenskapet som bare varer og varer. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 7. januar 2022 #13 Del Skrevet 7. januar 2022 Nå er det også barn som er i risikosonen. Jeg kjenner et barn i små skolen, mor og far tør ikke sende barnet på skolen nå, og barnet har hatt hjemme undervisning, under store deler av pandemien. Nå har voksne med samme lidelse (sjelden) fått godkjent vaksinering, så mor håper nå at barnet også kan få den, selv om barnet er ungt. Det er mange hensyn og ta. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 7. januar 2022 #14 Del Skrevet 7. januar 2022 Enda en tulling skrev (1 time siden): Altså, om man skulle komme ut for en ulykke og bli lam fra halsen og ned, bli liggende i en seng og trenge hjelp til alt resten av livet, ville jo det være utrolig kjipt. Men betyr det at resten av befolkningen da frivillig birde legge seg ned i ei seng og binde fast armer og bein slik at de kan ha det like jævlig som den lamme, bare sånn i ren solidaritet? Ville det i det hele tatt være til fordel for den lamme, om nå alle andre ligger i senga, ingen andre produserer noe, og i hvert fall ingen vil kunne tilby den hjelpen den lamme er så totalt avhengig av? Dummeste sammenligningen jeg har hørt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 7. januar 2022 #15 Del Skrevet 7. januar 2022 Jeg kunne gjerne isolert meg, det ville vært en lettelse å bare være meg og være trygg. Det er bare så dumt at jeg må ut å tjene penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 7. januar 2022 #16 Del Skrevet 7. januar 2022 Gagaen skrev (1 minutt siden): Jeg kunne gjerne isolert meg, det ville vært en lettelse å bare være meg og være trygg. Det er bare så dumt at jeg må ut å tjene penger. Det er vi mange som gjør. Selv vi i risikogruppene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken888 Skrevet 7. januar 2022 #17 Del Skrevet 7. januar 2022 Tenker at de som faktisk er redde blir smittet først. Har en bekjent familie der mor sliter med hjerte. Hennes datter har hatt korona uten å smitte noen. Men så har vi minste som smittet både far og mor. Ingen ble syke annet enn en forkjølelse. Men denne familien har virkelig gjort alt for å ikke bli smittet. Tatt drastiske tiltak med å isolere seg i lange tider. Holdt begge barna hjemme og drevet hjemmeskole i en periode. Så har vi meg 😅 Jeg jobber med mennesker. Vasker og spriter, men bruker ikke munnbind såfremt det ikke er påbudt. Har to barn og en mann. Ingen av oss har hatt korona og vi har egentlig ikke gjort noe annet en å bli mer hygieniske. Barna har hatt sitt sosiale liv og det har vi foreldrene også. Lev livet TS. Skal du gå rundt å være redd hele tiden så finnes det altid en annen måte å dø på 💀 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Warrior Skrevet 7. januar 2022 #18 Del Skrevet 7. januar 2022 clyde skrev (49 minutter siden): Det er enkelt å si fordi det er slik det må være, vi kan ikke ha nedstengt samfunn til evig tid på grunn av folk i risikogruppene. Jeg har selv vært isolert ja, fikk en hjertesyk ekstremprematur i 2019. Var på sykehus i månedsvis, brukte munnbind, måtte holde oss unna folk og hele pakka. Så ikke kom her og påstå at jeg ikke vet hva dette innebærer. I 2020 skulle vi endelig begynne å leve litt igjen, men så kom coronafaenskapet som bare varer og varer. Ja dessverre er det slik det må være for mange, når det er noe alvorlig. Men ikke alle kan isolere seg sånn at smitten kan slippes løs og eksplodere. Ikke alle klarer å isolere seg. Vi er så forskjellig alle der. Jeg hadde aldri isolert meg kun for frykten for korona, uansett hva folk sier, men jeg tenker mye på folk som sitter isolert, som er ensom. På folk som har lyst å leve normalt som alle andre. På folk som er i risikogruppene som ikke kan isolere seg. Som fortjener å være trygg. Jeg reagerer på at det er så enkelt for folk å si «bare isoler deg» Så trist at du var isolert så lenge Ja moder jord kunne spart oss for denne koronaen som ødelegger så mye. Lana01 skrev (39 minutter siden): Nå er det også barn som er i risikosonen. Jeg kjenner et barn i små skolen, mor og far tør ikke sende barnet på skolen nå, og barnet har hatt hjemme undervisning, under store deler av pandemien. Nå har voksne med samme lidelse (sjelden) fått godkjent vaksinering, så mor håper nå at barnet også kan få den, selv om barnet er ungt. Det er mange hensyn og ta. Ja det er jo fælt for barn å måtte være hjemme mens alle andre barna får gå på skolen og være med vennene sine. Jeg lurer på om noen sier til barn også det samme som blir sagt til voksne, at de får isolere seg. Håper ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 7. januar 2022 #19 Del Skrevet 7. januar 2022 Warrior skrev (1 time siden): Jeg sier jo at Ingen skal måtte sitte hjemme! Ingen skal måtte isolere seg. Bare når man har testet postitivt og frem til man er frisk og smittefri. Som jeg har har sagt. Ingen skal måtte isolere seg. Ingen skal slutte å leve og mure seg inne. Så hvor har du lest det? At vi har tiltak betyr ikke at vi murer oss inne. Hvorfor er det så enkelt for noen å si til andre at de bare kan isolere seg? Hadde folk som sier det klart å isolert seg selv hvis det var dem som var i risikogruppa eller bare var redd for viruset? Er det ikke bedre at de eldre, syke, trygdede isolerer seg enn oss som sørger for at de har noe å leve av da? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 7. januar 2022 #20 Del Skrevet 7. januar 2022 Warrior skrev (Akkurat nå): Ja dessverre er det slik det må være for mange, når det er noe alvorlig. Men ikke alle kan isolere seg sånn at smitten kan slippes løs og eksplodere. Ikke alle klarer å isolere seg. Vi er så forskjellig alle der. Jeg hadde aldri isolert meg kun for frykten for korona, uansett hva folk sier, men jeg tenker mye på folk som sitter isolert, som er ensom. På folk som har lyst å leve normalt som alle andre. På folk som er i risikogruppene som ikke kan isolere seg. Som fortjener å være trygg. Jeg reagerer på at det er så enkelt for folk å si «bare isoler deg» Så trist at du var isolert så lenge Ja moder jord kunne spart oss for denne koronaen som ødelegger så mye. Ja det er jo fælt for barn å måtte være hjemme mens alle andre barna får gå på skolen og være med vennene sine. Jeg lurer på om noen sier til barn også det samme som blir sagt til voksne, at de får isolere seg. Håper ikke det. Nei det er så trist. Hun gledet seg sånn til å komme tilbake til skolen , etter sommeren, være med venner igjen, men så har det det blitt hjemmeundervisning igjen., som ikke sykdommen hennes er nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg