_ems Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Hei! Var hos veterinæren med valpen min for å ta vaksine idag, noe som var totalt umulig. Vi prøvde i 45 min, men han bet de til blods, hang i fingrene deres og begynte tilslutt å knurre og bjeffe på de. Han er kun 14 1/2 uke, men hun sa det er en ekstremt sta valp som prøver å være sjef. Er dette adferdsproblemer eller «kun» valpetakter? Han er overhodet ikke sånn andre steder, kun når vi skal ta av selen som er stram over hodet. Han kan også knurre litt på andre hunder, og bjeffe om de kommer for nære. (Vi jobber med å møte andre hunder og skjønne at det går fint). For meg virker det jo heller som om han forsvarer seg fordi han er redd, men ble så lei meg når veterinæren sa dette var noe jeg måtte jobbe med. Føler meg som verdens dårligste hundeeier.. Noen tanker og tips..?
Crazydoglady Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 _ems skrev (57 minutter siden): Hei! Var hos veterinæren med valpen min for å ta vaksine idag, noe som var totalt umulig. Vi prøvde i 45 min, men han bet de til blods, hang i fingrene deres og begynte tilslutt å knurre og bjeffe på de. Han er kun 14 1/2 uke, men hun sa det er en ekstremt sta valp som prøver å være sjef. Er dette adferdsproblemer eller «kun» valpetakter? Han er overhodet ikke sånn andre steder, kun når vi skal ta av selen som er stram over hodet. Han kan også knurre litt på andre hunder, og bjeffe om de kommer for nære. (Vi jobber med å møte andre hunder og skjønne at det går fint). For meg virker det jo heller som om han forsvarer seg fordi han er redd, men ble så lei meg når veterinæren sa dette var noe jeg måtte jobbe med. Føler meg som verdens dårligste hundeeier.. Noen tanker og tips..? Du har en helt normal valp 🙂 kanskje skyldes utfallet utelukkende at den var vilter/oppspilt, kanskje er usikkerhet en faktor også, vanskelig å si veldig sikkert utifra beskrivelsen, uansett ikke bekymringsverdig på noe vis og godt innenfor normalen, og har garantert ingenting med aggresjon, dominans eller ønske om å skade å gjøre. 🙂 Når det er sagt så kan det jo være greit å starte håndteringstrening litt mer målrettet, spesielt om dere ikke greier å gjennomføre vaksinering etc ved å holde han fast å få det gjort. Men er han litt usikker så kan jo det gjøre vondt verre og. Armer deg med godbiter han liker, sett han på et bord eller noe som minner om benken hos vetrinær og jobb med at han skal forholde seg rolig mens folk sjekker han. Begynn med dere nærmeste og begynn enkelt og øl vanskelighet etterhvert med å sjekke flere og/eller mer ubehagelige ting og få andre, både kjente og ukjente til å håndtere. Noen bruker også håndtarget (hundens nese mot din håndbak) som distraksjon. Trener først øvelsen for seg og jobber med å bygge opp hvor lenge hubden holder target og positive forventninger til det (belønning), også bygger man på med forstyrrelser som feks håndtering etter hvert 🙂 Men som nød så funker det ofte greit for vaksinering om eier enten legger armen over nakken til hunden så hunden er fanget imellom arm og midje og ikke greier å snu seg eller røre for mye på seg mens vetrinær kjapt gjør unna vaksinen, eller at man holde litt godt tak i halsbåndet på, hver side av hodet, så hunden ikke får til å snu seg. Valper er jo ikke farlige da, men de forferdelige skarpe valpetennene drar jo fort blod 😅 2
Svisle Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 I utgangspunktet er ikke sånn adferd ønskelig, men det er en liten baby som ikke har lært god og trygg håndtering enda tenker jeg. Så at dette er ett adferdsproblem vil jeg ikke si. Ville nok ikke gjort noe mer utav det enn å gjøre som nevnt over - tren mye håndtering positivt og gardere deg med masse godbiter! 2
Tabris Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Dette har ingenting med å være sjef å gjøre, men en valp som forsøker å si fra at den ikke liker å bli håndtert. Se for deg selv hvis flere svære mennesker skulle begynne å snu og vende og stikke på deg uten at du forsto hva de gjorde eller hvorfor. Vi hadde antagelig reagert vi også. Jeg er enig med dyrlegen i at du bør jobbe med det, men da med å gjøre valpen trygg og fortrolig med håndtering. Ta på valpen (ikke kos, men ta på den). si kort "bra!", ta bort hånden og gi godbit. Vent til valpen har spist opp og ser på deg igjen. Ta på valpen igjen, si "bra!", ta bort hånden, gi godbit. Når valpen virker rolig og fortrolig med at du tar den f.eks på brystet eller skulderen (som regel enkelt sted å starte) så kan du gradvis begynne å bevege deg nedover beina eller oppover mot hodet. Tren korte økter og gå tilbake i treningen hvis valpen viser tegn til å bli ukomfortabel. Jeg ville også trent på å ta på sele. Løft opp selen og vis en godbit. Tre selen over og gi godbiten med en gang. Pass på, spesielt nå som valpen vokser, at selen er komfortabel å ha på. Knurring og bjeffing på andre hunder er språk. Hunden må få lov til å bruke språket sitt. Men se an situasjonen at valpen får god sosialisering og tid på seg til å bli trygg på andre hunder i sitt tempo. 3
_ems Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2022 Tabris skrev (10 minutter siden): Dette har ingenting med å være sjef å gjøre, men en valp som forsøker å si fra at den ikke liker å bli håndtert. Se for deg selv hvis flere svære mennesker skulle begynne å snu og vende og stikke på deg uten at du forsto hva de gjorde eller hvorfor. Vi hadde antagelig reagert vi også. Jeg er enig med dyrlegen i at du bør jobbe med det, men da med å gjøre valpen trygg og fortrolig med håndtering. Ta på valpen (ikke kos, men ta på den). si kort "bra!", ta bort hånden og gi godbit. Vent til valpen har spist opp og ser på deg igjen. Ta på valpen igjen, si "bra!", ta bort hånden, gi godbit. Når valpen virker rolig og fortrolig med at du tar den f.eks på brystet eller skulderen (som regel enkelt sted å starte) så kan du gradvis begynne å bevege deg nedover beina eller oppover mot hodet. Tren korte økter og gå tilbake i treningen hvis valpen viser tegn til å bli ukomfortabel. Jeg ville også trent på å ta på sele. Løft opp selen og vis en godbit. Tre selen over og gi godbiten med en gang. Pass på, spesielt nå som valpen vokser, at selen er komfortabel å ha på. Knurring og bjeffing på andre hunder er språk. Hunden må få lov til å bruke språket sitt. Men se an situasjonen at valpen får god sosialisering og tid på seg til å bli trygg på andre hunder i sitt tempo. Han har blitt masse håndtert. Hjemme pusser vi tenner, han ligger på ryggen og blir klødd på magen, jeg får se på tennene mens han biter litt (sikkert fordi det klør), og har aldri opplevd han sånn som hos dyrlegen. Han har fått skryt fra mange hvor lett han faktisk er å håndtere. Vi klipper klørne fast på musti, da biter han litt, men det er ikke et veldig stort problem! Vet ikke hvordan jeg skal gjøre han trygg hos dyrlegen? Der blir han helt krakilsk… Det med selen er kun et problem når den skal av, men muligens fordi den er litt stram. Har kjøpt en ny nå, og skal øve masse med han. Tusen takk for tips og råd!
_ems Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #7 Skrevet 7. januar 2022 Svisle skrev (26 minutter siden): I utgangspunktet er ikke sånn adferd ønskelig, men det er en liten baby som ikke har lært god og trygg håndtering enda tenker jeg. Så at dette er ett adferdsproblem vil jeg ikke si. Ville nok ikke gjort noe mer utav det enn å gjøre som nevnt over - tren mye håndtering positivt og gardere deg med masse godbiter! Tusen takk! 1
_ems Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2022 Crazydoglady skrev (53 minutter siden): Du har en helt normal valp 🙂 kanskje skyldes utfallet utelukkende at den var vilter/oppspilt, kanskje er usikkerhet en faktor også, vanskelig å si veldig sikkert utifra beskrivelsen, uansett ikke bekymringsverdig på noe vis og godt innenfor normalen, og har garantert ingenting med aggresjon, dominans eller ønske om å skade å gjøre. 🙂 Når det er sagt så kan det jo være greit å starte håndteringstrening litt mer målrettet, spesielt om dere ikke greier å gjennomføre vaksinering etc ved å holde han fast å få det gjort. Men er han litt usikker så kan jo det gjøre vondt verre og. Armer deg med godbiter han liker, sett han på et bord eller noe som minner om benken hos vetrinær og jobb med at han skal forholde seg rolig mens folk sjekker han. Begynn med dere nærmeste og begynn enkelt og øl vanskelighet etterhvert med å sjekke flere og/eller mer ubehagelige ting og få andre, både kjente og ukjente til å håndtere. Noen bruker også håndtarget (hundens nese mot din håndbak) som distraksjon. Trener først øvelsen for seg og jobber med å bygge opp hvor lenge hubden holder target og positive forventninger til det (belønning), også bygger man på med forstyrrelser som feks håndtering etter hvert 🙂 Men som nød så funker det ofte greit for vaksinering om eier enten legger armen over nakken til hunden så hunden er fanget imellom arm og midje og ikke greier å snu seg eller røre for mye på seg mens vetrinær kjapt gjør unna vaksinen, eller at man holde litt godt tak i halsbåndet på, hver side av hodet, så hunden ikke får til å snu seg. Valper er jo ikke farlige da, men de forferdelige skarpe valpetennene drar jo fort blod 😅 Tusen, tusen takk for svar! Får bare trene masse! Er jo ikke det at han er farlig, men heller det at han biter de til blods og vi ikke ønsker å gjøre han ekstremt redd! 1
Crazydoglady Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 _ems skrev (2 minutter siden): Tusen, tusen takk for svar! Får bare trene masse! Er jo ikke det at han er farlig, men heller det at han biter de til blods og vi ikke ønsker å gjøre han ekstremt redd! Det går seg nok fint til det der 😊
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 Jeg hadde byttet veterinær eller begynt helt på ny. Jeg har en tispe som ble bitt av hoggorm, hun fikk god behandling og ble helt frisk men de neste 3-4 årene så var hun redd og engstelig for veterinæren. Jeg har alltid vært veldig fornøyd og veterinærene der var dyktige, men min hund forventet at det skulle skje så mye forferdelig der at tilslutt valgte jeg å la henne slippe å gå dit fordi jeg var redd for at hun skulle bli værre og kanskje få aggressive tendenser. Jeg fant en veterinær som var sertifisert i low stress handling og etter vi startet å bruke dem så er hunden helt forandret. Jeg gikk der 4-5 ganger for tilvenning hvor veterinæren fikk et syltetøyglass fult av stekt kylling å mate hunden med. Nå synes hun det er veldig gøy å reise til veterinæren, hun har fått en relasjon/tillitt til dem og jeg passer på at hun alltid får et besøk med bare mat/kos etter en sprøyte/undersøkelse sånn at jeg er sikker på at hun føler seg trygg og husker veterinæren med kylling bedre enn veterinæren med sprøyta😂 Når det gjelder nesevaksine så har jeg fått tak i en slik sprøyte de bruker til å trene med hjemme. Den er av plastikk og jeg har begynt å trene gradvis på at hundene skal synes det er greit at jeg holder «tuten» inni det ene neseboret. Selvfølgelig med mye ros og godbiter Anonymkode: e3e82...a3e
Tabris Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 15 minutter siden, _ems said: Han har blitt masse håndtert. Hjemme pusser vi tenner, han ligger på ryggen og blir klødd på magen, jeg får se på tennene mens han biter litt (sikkert fordi det klør), og har aldri opplevd han sånn som hos dyrlegen. Han har fått skryt fra mange hvor lett han faktisk er å håndtere. Vi klipper klørne fast på musti, da biter han litt, men det er ikke et veldig stort problem! Vet ikke hvordan jeg skal gjøre han trygg hos dyrlegen? Der blir han helt krakilsk… Det med selen er kun et problem når den skal av, men muligens fordi den er litt stram. Har kjøpt en ny nå, og skal øve masse med han. Tusen takk for tips og råd! Det kan være lurt å trene med andre, gjerne folk som ikke er i familien. De skal ikke kose med ham, klø ham på magen osv. Strekke ut hånden og f.eks ta ham litt på øret. Du sier "bra!", de trekker til seg hånden, du belønner. Så kan de gjøre tilsvarende på ulike deler av kroppen - brette et øre, se på tennene, løfte en labb, fikle i nakken som om de skal sette sprøyte osv. Men korte økter og hele tiden lese valpen - ikke strekk strikken for langt. Viser valpen tegn til biting eller vil trekke seg, gå tilbake i treningen og gjør det enklere.
_ems Skrevet 7. januar 2022 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2022 Tabris skrev (4 minutter siden): Det kan være lurt å trene med andre, gjerne folk som ikke er i familien. De skal ikke kose med ham, klø ham på magen osv. Strekke ut hånden og f.eks ta ham litt på øret. Du sier "bra!", de trekker til seg hånden, du belønner. Så kan de gjøre tilsvarende på ulike deler av kroppen - brette et øre, se på tennene, løfte en labb, fikle i nakken som om de skal sette sprøyte osv. Men korte økter og hele tiden lese valpen - ikke strekk strikken for langt. Viser valpen tegn til biting eller vil trekke seg, gå tilbake i treningen og gjør det enklere. Det skal jeg teste, tusen takk! AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg hadde byttet veterinær eller begynt helt på ny. Jeg har en tispe som ble bitt av hoggorm, hun fikk god behandling og ble helt frisk men de neste 3-4 årene så var hun redd og engstelig for veterinæren. Jeg har alltid vært veldig fornøyd og veterinærene der var dyktige, men min hund forventet at det skulle skje så mye forferdelig der at tilslutt valgte jeg å la henne slippe å gå dit fordi jeg var redd for at hun skulle bli værre og kanskje få aggressive tendenser. Jeg fant en veterinær som var sertifisert i low stress handling og etter vi startet å bruke dem så er hunden helt forandret. Jeg gikk der 4-5 ganger for tilvenning hvor veterinæren fikk et syltetøyglass fult av stekt kylling å mate hunden med. Nå synes hun det er veldig gøy å reise til veterinæren, hun har fått en relasjon/tillitt til dem og jeg passer på at hun alltid får et besøk med bare mat/kos etter en sprøyte/undersøkelse sånn at jeg er sikker på at hun føler seg trygg og husker veterinæren med kylling bedre enn veterinæren med sprøyta😂 Når det gjelder nesevaksine så har jeg fått tak i en slik sprøyte de bruker til å trene med hjemme. Den er av plastikk og jeg har begynt å trene gradvis på at hundene skal synes det er greit at jeg holder «tuten» inni det ene neseboret. Selvfølgelig med mye ros og godbiter Anonymkode: e3e82...a3e Så utrolig lurt!! Jeg er veldig fornøyd med hun vi går til, hun er utrolig flink. Crazydoglady skrev (18 minutter siden): Det går seg nok fint til det der 😊 håper det…😌
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå