AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #21 Skrevet 7. januar 2022 Ulven skrev (4 minutter siden): Datteren min følte akkurat det samme da hun ble mor og svigermor begynte å kalle seg mor. Her vi bor er det ikke vanlig med denne tittelen på besteforeldrene, så det føltes nok som et overtramp for min datter. Datteren min ga beskjed om at svigerforeldrene kunne velge mellom farmor og farfar eller bestemor og bestefar. Mor og far var forbeholdt foreldrene. Da ble det bestemor. Og barna skiller mellom oss besteforeldrene ved å putte på et stedsnavn hvis de trenger det. Så gi beskjed til svigermor hva dere bestemmer og så omtaler dere vedkommende som det til barnet. Jeg hadde faktisk aldri hørt om denne skikken, før jeg møtte mannen min. Så jeg skjønner datteren din! Ja, jeg tror nok vi må være såpass direkte, selv om at vi begge er sååå konfliktskye. Men det var et godt tips - gi noen forslag de kan velge mellom. Anonymkode: 5cfe5...03f 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. januar 2022 #22 Skrevet 7. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vet ikke hvor dere kommer fra, men i Nord-Norge er det veldig vanlig at besteforeldrene på den ene siden blir kalt mor og far. Men om det ikke føles rett for dere bør de selvfølgelig respektere det. Anonymkode: 92177...db4 Samme her, mange som kalte besteforeldrene sine for mor og far. Var nok fordi mamma og pappa sa mor og far til sine foreldre, det plukket ungene opp. Gjetter jeg på Man velger selvsagt selv, men for meg er det ikke helt på jordet å si mor og far til besteforeldre. Edit, og jeg kommer fra Østlandet. Var nok mer vanlige i "gamle dager". Endret 7. januar 2022 av Dævendøtte
Mdg mamma Skrevet 7. januar 2022 #23 Skrevet 7. januar 2022 jeg vile kalt de for CM ( kandidtatmester) FM(fidemester) IM(Internasjonal mester) og GM( Stormester) avhengig av hvor snille og hvor mye godte de gir til min barn. Ask
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #24 Skrevet 7. januar 2022 Her får barna bestemme hva de vil kalle besteforeldre, det fikk jeg også. Så selv om mine søskenbarn nordfra sa mor og far sa jeg farmor og farfar. Kusiner på den andre siden sa mommo og best, jeg sa mormor og bestefar. Når det gjelder oldemødre/fedre heter de oldemor+navn osv. Anonymkode: 74bbc...a74 1
Gjest Svigermor Skrevet 7. januar 2022 #25 Skrevet 7. januar 2022 Jeg synes det går an å være såpass raus at besteforeldrene kan få lov til å bli kalt det de ønsker.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #26 Skrevet 7. januar 2022 Mine barn har bestemor og bestefar, og Farmor og farfar. Mor og Far - det er oldeforeldrene 😉 . (Mor Kari og Far , og Mor Anne - hun er enke. De andre oldeforeldrene har jo gått bort.) Anonymkode: 38574...915
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #27 Skrevet 7. januar 2022 Dersom dere konsekvent bruker farmor og ikke mor vil barnet etterhvert bruke farmor.. Det er ikke mer forvirrende enn dere gjør det til - dette går fint.. Ikke lag noen kamp av det, bare bruk den betegnelsen dere er kofortable med når dere snakker om de enkelte så vil det ordne seg etterhvert. Og skulle"mor" bli fornermet eller påpeke det får dere bare si at "slik vil vi ha det" og ikke gjøre noe nummer av det. Anonymkode: cb8d7...fef
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #28 Skrevet 7. januar 2022 La henne kalle seg mor, så lenge der omtaler henne som noe annet tar nok barnet til seg det dere bruker Anonymkode: a6a5d...e67
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #29 Skrevet 7. januar 2022 Her bestemte farmor og farfar at de skulle være besta og besten når deres første barnebarn ble født i 2017. Vi fikk barn sent i 2018. Det er uvant for meg for jeg er vant til farmor og farfar. Mine foreldre er mormor og morfar. Anonymkode: 81215...58b 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #30 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi venter vårt første barn, rett rundt hjørnet nå, og med dukket den første problemstillingen vi har hatt i forhold til familie. Jeg har en veldig snill og hyggelig svigermor, men etter at vi slapp nyheten om barnebarnet, har hun begynt å referere til seg selv som "mor" til det kommende barnet. Dette er visst vanlig i familien deres, mannen min kaller bestemoren sin for "mor" og moren for "mamma". Dette føles helt feil for meg! Vi har hatt sporadisk kontakt med henne, og enda mindre kontakt med faren til mannen min (de er skilt), og nå skal de være "mor" og "far" til barnet vårt? Det er det jo vi som er, selv om vi blir mamma og pappa. I min familie bruker vi mormor, farmor etc., og dette er noe jeg vil vårt barn skal fortsette med. Det kommer til å bli rart at mine foreldre er mommo og moffa, mens hans foreldre er mor og far. Mannen min er helt enig, det var han som påpekte det først, men han som jeg, er veldig konfliktsky. Han har hatt noen tafatte forsøk på å si ifra om hva vi ønsker, men det faller for døve ører. Er det greit at jeg sier ifra, tror dere? Eller kan vi bare begynne å kalle henne for farmor, og håpe på at det blir sittende fast? Jeg har ikke lyst til å såre henne, da hun ikke har noen andre barnebarn i nærheten, og hun gleder seg sånn, men jeg synes at mor-tittelen tilhører moren. Anonymkode: 5cfe5...03f Det er helt normalt der jeg kommer fra å omtale besteforeldre som mor og far. Foreldre er mamma og pappa. Anonymkode: 8ea69...f95
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #31 Skrevet 7. januar 2022 Jeg kaller selv min mammas mor for «mor» og far for «far». Det synes jeg er skikkelig koselig. Men jeg skjønnet selvsagt at det blir feil for dere. Om dere vil at barnet skal kalle de for bestemor/far eller annet så er jo det opp til dere 🙂 Anonymkode: 39b44...b3d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #32 Skrevet 7. januar 2022 Det er vanlig i flere områder, men for meg blir det bare veldig "stivt".... Men ei venninne av meg synes det er beste tittelen i verden, fordi hun hadde et så godt forhold til sin "mor", altså mormor. Så det kommer vel bare an på hva man er vant til. Min mormor var både mormor, farmor og bestemor. Det klarte hun fint å holde styr på til hun passerte 90. Her i huset er det mormor og morfar, og farmor og farfar. Veldig ryddig og aldri noe som må forklares. Anonymkode: dab8a...751 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #33 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi venter vårt første barn, rett rundt hjørnet nå, og med dukket den første problemstillingen vi har hatt i forhold til familie. Jeg har en veldig snill og hyggelig svigermor, men etter at vi slapp nyheten om barnebarnet, har hun begynt å referere til seg selv som "mor" til det kommende barnet. Dette er visst vanlig i familien deres, mannen min kaller bestemoren sin for "mor" og moren for "mamma". Dette føles helt feil for meg! Vi har hatt sporadisk kontakt med henne, og enda mindre kontakt med faren til mannen min (de er skilt), og nå skal de være "mor" og "far" til barnet vårt? Det er det jo vi som er, selv om vi blir mamma og pappa. I min familie bruker vi mormor, farmor etc., og dette er noe jeg vil vårt barn skal fortsette med. Det kommer til å bli rart at mine foreldre er mommo og moffa, mens hans foreldre er mor og far. Mannen min er helt enig, det var han som påpekte det først, men han som jeg, er veldig konfliktsky. Han har hatt noen tafatte forsøk på å si ifra om hva vi ønsker, men det faller for døve ører. Er det greit at jeg sier ifra, tror dere? Eller kan vi bare begynne å kalle henne for farmor, og håpe på at det blir sittende fast? Jeg har ikke lyst til å såre henne, da hun ikke har noen andre barnebarn i nærheten, og hun gleder seg sånn, men jeg synes at mor-tittelen tilhører moren. Anonymkode: 5cfe5...03f Nei, ikke greit i det hele tatt. Farmor og farfar, bestemor og bestefar er vanlig. Mine barn hadde aldri fått kalt svigermor for mor! Anonymkode: ea130...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #34 Skrevet 7. januar 2022 Morsomt hvor forskjellige vi er! Jeg synes mor som i mamma høres formelt ut..men som i bestemor synes jeg det er så koselig! (Skal sies at dette er veldig normalt her jeg kommer fra) aldri hørt av venner og familie noen si mormor eller farmor😅 Anonymkode: ec44c...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #35 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Åh, takk for så mange og raske svar. Faren til mannen min er fra nord, så sikkert derifra det kommer. Jeg ser mange av dere mener jeg ikke skal bry meg, at det ikke er viktig, men det føles ikke riktig for meg. Jeg kan skjønne det i familier med tette bånd, men det føles rart at barnet sier "far" til en mann jeg selv har møtt fire ganger på snart ti år. Foreldrene mine bor ni timer unna med bil, svigermor bor 20 minutter unna, og vi ser mine foreldre oftere. Derfor føles det så skjevfordelt at noen er mormor, og en annen er mor. Anonymkode: 5cfe5...03f Og så? Hvorfor i alle dager lager du et problem ut av det? Da vi fikk barn, hadde mine svigerforeldre allerede flere barnebarn. Noen kalte svigers for mormor/morfar, andre farmor/farfar og noen bestemamma/bestepappa. Ærlig talt, snakk om å lage problemer ut av ingenting. Synes du det er bedre at de blir titulert bestefar og bestemor? Altså ikke bare er de da mor og far, men best i tillegg. Anonymkode: 41e63...712
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå