AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #1 Skrevet 7. januar 2022 Vi venter vårt første barn, rett rundt hjørnet nå, og med dukket den første problemstillingen vi har hatt i forhold til familie. Jeg har en veldig snill og hyggelig svigermor, men etter at vi slapp nyheten om barnebarnet, har hun begynt å referere til seg selv som "mor" til det kommende barnet. Dette er visst vanlig i familien deres, mannen min kaller bestemoren sin for "mor" og moren for "mamma". Dette føles helt feil for meg! Vi har hatt sporadisk kontakt med henne, og enda mindre kontakt med faren til mannen min (de er skilt), og nå skal de være "mor" og "far" til barnet vårt? Det er det jo vi som er, selv om vi blir mamma og pappa. I min familie bruker vi mormor, farmor etc., og dette er noe jeg vil vårt barn skal fortsette med. Det kommer til å bli rart at mine foreldre er mommo og moffa, mens hans foreldre er mor og far. Mannen min er helt enig, det var han som påpekte det først, men han som jeg, er veldig konfliktsky. Han har hatt noen tafatte forsøk på å si ifra om hva vi ønsker, men det faller for døve ører. Er det greit at jeg sier ifra, tror dere? Eller kan vi bare begynne å kalle henne for farmor, og håpe på at det blir sittende fast? Jeg har ikke lyst til å såre henne, da hun ikke har noen andre barnebarn i nærheten, og hun gleder seg sånn, men jeg synes at mor-tittelen tilhører moren. Anonymkode: 5cfe5...03f 1
nomore82 Skrevet 7. januar 2022 #2 Skrevet 7. januar 2022 Si i fra. Mor er barnets mor. Far er barnets far. Skal de bruke de navnene så får de fremlegge en DNA test og påta seg tilhørende rolle og. 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #3 Skrevet 7. januar 2022 Vi har selv latt besteforeldre blitt kaldt det de ønsker, så her blir det mormor og morfar, bestemor og bestefar. Jeg kalte oldefaren min for far. Men jeg har familie der begge sider egentlig ønsket bestemor og bestefar, men etter noen år ble det så tungvidt at noen gikk over til farmor og farfar. Jeg vet om flere som sier mor til bestemor, men ikke veldig mange. Men hvis dere selv ønsker å være mor og far, er det jo klart at det ikke også kan være navnet til besteforeldre. Anonymkode: 40eac...b96 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #4 Skrevet 7. januar 2022 Vet du, dette hadde jeg ikke laget noen sak av. Det betyr virkelig ingenting. Anonymkode: 01a1d...ac3 5
Kristin70 Skrevet 7. januar 2022 #5 Skrevet 7. januar 2022 Si bare at vi kommer til å bruke mormor og morfar og farmor og farfar og bruk det hele tiden når du snakker om det. Hvis hun ikke gir seg si det igjen og igjen... 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #6 Skrevet 7. januar 2022 Bestemor= den beste moren, så da er muligens ikke mor det verste. Men er likevel enig med ts. Jeg hadde omtalt henne som farmor eller bestemor. Så kan hun kalle seg hva hun vil. Tror neppe barnet tar noen skade av det, og dere får vist hva dere mener. Anonymkode: f6e3f...111
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #7 Skrevet 7. januar 2022 Vet ikke hvor dere kommer fra, men i Nord-Norge er det veldig vanlig at besteforeldrene på den ene siden blir kalt mor og far. Men om det ikke føles rett for dere bør de selvfølgelig respektere det. Anonymkode: 92177...db4 7
Whistler Skrevet 7. januar 2022 #8 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): .................. Jeg har en veldig snill og hyggelig svigermor, men etter at vi slapp nyheten om barnebarnet, har hun begynt å referere til seg selv som "mor" til det kommende barnet. Dette er visst vanlig i familien deres, mannen min kaller bestemoren sin for "mor" og moren for "mamma". Dette føles helt feil for meg! ............................. Anonymkode: 5cfe5...03f Det høres ut som mannen din er nordfra, for der er det vanlig å referere til besteforeldre som mor eller far. Med dagens "moderne" familisammensetninger kan det være greit å bruke mormor, morfar, farmor og farfar på biologiske besteforeldre og tilsvarende bestemor og bestefar på de mer flyktige samboere, x-er, y-er og nye ektefeller. 3
Minmorsbarn Skrevet 7. januar 2022 #9 Skrevet 7. januar 2022 Tror dette er en kulturgreie? På Sørlandet er det ganske vanlig å kalle besteforeldre mor og far 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #10 Skrevet 7. januar 2022 Minmorsbarn skrev (Akkurat nå): Tror dette er en kulturgreie? På Sørlandet er det ganske vanlig å kalle besteforeldre mor og far Samme i Stavanger-området. Anonymkode: fa60d...215 1
Crazydoglady Skrevet 7. januar 2022 #11 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi venter vårt første barn, rett rundt hjørnet nå, og med dukket den første problemstillingen vi har hatt i forhold til familie. Jeg har en veldig snill og hyggelig svigermor, men etter at vi slapp nyheten om barnebarnet, har hun begynt å referere til seg selv som "mor" til det kommende barnet. Dette er visst vanlig i familien deres, mannen min kaller bestemoren sin for "mor" og moren for "mamma". Dette føles helt feil for meg! Vi har hatt sporadisk kontakt med henne, og enda mindre kontakt med faren til mannen min (de er skilt), og nå skal de være "mor" og "far" til barnet vårt? Det er det jo vi som er, selv om vi blir mamma og pappa. I min familie bruker vi mormor, farmor etc., og dette er noe jeg vil vårt barn skal fortsette med. Det kommer til å bli rart at mine foreldre er mommo og moffa, mens hans foreldre er mor og far. Mannen min er helt enig, det var han som påpekte det først, men han som jeg, er veldig konfliktsky. Han har hatt noen tafatte forsøk på å si ifra om hva vi ønsker, men det faller for døve ører. Er det greit at jeg sier ifra, tror dere? Eller kan vi bare begynne å kalle henne for farmor, og håpe på at det blir sittende fast? Jeg har ikke lyst til å såre henne, da hun ikke har noen andre barnebarn i nærheten, og hun gleder seg sånn, men jeg synes at mor-tittelen tilhører moren. Anonymkode: 5cfe5...03f Men spiller det noen rolle? Jeg er mor, men blir jo aldri kalt det av sønnen og er et ord jeg bruker fint lite også. Jeg bruker vell helst mamma og det gjør sønnen og. I min familie bruker vi mormor/morfar og farmor/farfar, men vet at andre gjør det annerledes. Mini bruker mormor og morfar om mine foreldre, bestemor/bestefar for farmor og hennes mann, mor og far for farfar og kona. Spiller vell ingen rolle og påvirker jo ingen verdens ting. 😊
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #12 Skrevet 7. januar 2022 Minmorsbarn skrev (7 minutter siden): Tror dette er en kulturgreie? På Sørlandet er det ganske vanlig å kalle besteforeldre mor og far AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Samme i Stavanger-området. Anonymkode: fa60d...215 Samme i Nord-Rogaland der jeg vokste opp. Jeg hadde to "mor" og to "far" i oppveksten + mamma og pappa 😛 For skille hvilken "mor" jeg snakket om, så ble det mor "Hansen" og mor "Olsen". Litt rart... Mine barn kaller besteforeldrene for mormor, morfar, farmor og farfar. Jeg synes det er ryddigere. Anonymkode: 80121...26b 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #13 Skrevet 7. januar 2022 Jeg vet om mange som bruker "mor og far" på besteforeldre, så det er nok ikke så uvanlig. Selv er jeg farmor, men vil helst bli kalt bestemor, men lille snupp får bestemme selv når språket kommer. Da mine barn var helt små, sa de mommo og moffa, men da de ble eldre, begynte de å bruke fornavnene til min mor og far 😅 Anonymkode: 81921...3cc
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #14 Skrevet 7. januar 2022 Normalt her også. Bor utenfor Drammen. Men dere glemmer barnet TS 🤬 Til sybende og sist er det barnet som faktisk bestemmer dette når han begynner å prate. Skjønner ikke hvorfor du skal lage bråk ut av dette. Hilsen 4 barnsmor der alle barna kaller sine besteforeldre med forskjellige navn. Anonymkode: 90563...dd4 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #15 Skrevet 7. januar 2022 Åh, takk for så mange og raske svar. Faren til mannen min er fra nord, så sikkert derifra det kommer. Jeg ser mange av dere mener jeg ikke skal bry meg, at det ikke er viktig, men det føles ikke riktig for meg. Jeg kan skjønne det i familier med tette bånd, men det føles rart at barnet sier "far" til en mann jeg selv har møtt fire ganger på snart ti år. Foreldrene mine bor ni timer unna med bil, svigermor bor 20 minutter unna, og vi ser mine foreldre oftere. Derfor føles det så skjevfordelt at noen er mormor, og en annen er mor. Anonymkode: 5cfe5...03f 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #16 Skrevet 7. januar 2022 Hadde vennlig sagt at dersom hun selv ønsker å kalle seg mor, så må hun bare gjøre det. Samtidig ville jeg informert om at det føles litt feil for deg/dere, og at dere kommer til å bruke farmor/bestemor ovenfor barnet og andre. Barnet kan fort finne på å lage sin egen vi av navnet uansett; det er massevis av mommo, besse, osv rundt omkring. Anonymkode: 7325a...8de
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #17 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Normalt her også. Bor utenfor Drammen. Men dere glemmer barnet TS 🤬 Til sybende og sist er det barnet som faktisk bestemmer dette når han begynner å prate. Skjønner ikke hvorfor du skal lage bråk ut av dette. Hilsen 4 barnsmor der alle barna kaller sine besteforeldre med forskjellige navn. Anonymkode: 90563...dd4 Det er jo ikke helt riktig. Barnet lager jo en versjon av ordet de blir lært opp til å si. Hadde jeg kalt meg selv trompet, så hadde jo ikke barnet på magisk vis kommet frem til mamma. Kaller vi svigermor konsekvent for farmor, vil barnet lage en versjon av det, fammo, fabbo, ammo, og ikke mor. Anonymkode: 5cfe5...03f 8
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #18 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde vennlig sagt at dersom hun selv ønsker å kalle seg mor, så må hun bare gjøre det. Samtidig ville jeg informert om at det føles litt feil for deg/dere, og at dere kommer til å bruke farmor/bestemor ovenfor barnet og andre. Barnet kan fort finne på å lage sin egen vi av navnet uansett; det er massevis av mommo, besse, osv rundt omkring. Anonymkode: 7325a...8de Ja, det er det jeg også heller mot. At vi bruker kallenavnet farmor, og så får det bli en variant av det. Det føles riktig, og kan jo bli et mye koseligere navn enn "mor". Et søskenbarn fikk tenner så sent, at besteforeldrene på andre siden gikk fra Besta og Besten, til Detta og Detten. Anonymkode: 5cfe5...03f
Ulven Skrevet 7. januar 2022 #19 Skrevet 7. januar 2022 Datteren min følte akkurat det samme da hun ble mor og svigermor begynte å kalle seg mor. Her vi bor er det ikke vanlig med denne tittelen på besteforeldrene, så det føltes nok som et overtramp for min datter. Datteren min ga beskjed om at svigerforeldrene kunne velge mellom farmor og farfar eller bestemor og bestefar. Mor og far var forbeholdt foreldrene. Da ble det bestemor. Og barna skiller mellom oss besteforeldrene ved å putte på et stedsnavn hvis de trenger det. Så gi beskjed til svigermor hva dere bestemmer og så omtaler dere vedkommende som det til barnet. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Samme i Nord-Rogaland der jeg vokste opp. Jeg hadde to "mor" og to "far" i oppveksten + mamma og pappa 😛 For skille hvilken "mor" jeg snakket om, så ble det mor "Hansen" og mor "Olsen". Litt rart... Mine barn kaller besteforeldrene for mormor, morfar, farmor og farfar. Jeg synes det er ryddigere. Anonymkode: 80121...26b Det er det mannen min også gjør, kaller besteforeldrene for mor+navn og navn+far. Det høres bare snålt ut. Og så formelt! Ikke noe koselig "moffa" der, men "mor Katrine og Karl-far". Så koselig som min svigermor er, så vil ikke jeg at hun skal bli noe "mor Bente", men en god og varm fammo! Anonymkode: 5cfe5...03f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå