Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke spansk-talende YouTube’ere finnes det som har innhold for tweens? 

Anonymkode: a45b6...7ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd å spørre på et spansk forum. Pluss gitt litt mer info om hva barnet liker.

Anonymkode: 10807...677

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ville prøvd å spørre på et spansk forum. Pluss gitt litt mer info om hva barnet liker.

Anonymkode: 10807...677

Har du forslag til spanske forum der de forstår engelsk? Snakker ikke spansk selv, og kan det heller ikke. Men her har ordforrådet økt betraktelig på engelsk som følge av YouTube, så jeg tenkte at vi må forsøke det samme på spansk.

Anonymkode: a45b6...7ce

Skrevet

Aldri i verden om jeg i den alderen (altså tweens) hadde latt meg beordre av mine foreldre til å se på YouTube-tullball for å lære et språk de selv ikke kan og som jeg ikke ville hatt noe behov for i hverdagen...og jeg var ikke et vanskelig barn.

Jeg ser ikke poenget. Særlig ikke når foreldrene ikke snakker spansk selv. Det viktigste er at man opparbeider seg et godt ordforråd på norsk. De som vokser opp i dag eksponeres uansett for så mye engelsk at de ikke trenger at man legger ytterligere fokus på det. Jeg opplever at all engelsken de yngre eksponeres for nå ofte går på bekostning av et velutviklet ordforråd på norsk. Ofte blandes det inn engelsk i norsken fordi de ikke vet, eller har fått innarbeidet, hva ordet er på norsk.

Jeg snakker for øvrig noe spansk selv. Men det er fordi jeg har spansk samboer.

• Liker 2
Skrevet
Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Aldri i verden om jeg i den alderen (altså tweens) hadde latt meg beordre av mine foreldre til å se på YouTube-tullball for å lære et språk de selv ikke kan og som jeg ikke ville hatt noe behov for i hverdagen...og jeg var ikke et vanskelig barn.

Jeg ser ikke poenget. Særlig ikke når foreldrene ikke snakker spansk selv. Det viktigste er at man opparbeider seg et godt ordforråd på norsk. De som vokser opp i dag eksponeres uansett for så mye engelsk at de ikke trenger at man legger ytterligere fokus på det. Jeg opplever at all engelsken de yngre eksponeres for nå ofte går på bekostning av et velutviklet ordforråd på norsk. Ofte blandes det inn engelsk i norsken fordi de ikke vet, eller har fått innarbeidet, hva ordet er på norsk.

She did not ask for your opinion nor is your opinion wanted, let her teach the kids languages it’s good for their brain. The kids are not going to be less better in Norwegian just be they get influenced w the English or any other language.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Klossmajor skrev (20 minutter siden):

Men kanskje det er nettopp poenget... Jeg synes i alle fall det er bare trist å kunne kun de standard to språkene - norsk og engelsk. Jeg er selv flerspråklig, og barna mine på 6 og 8 år kan fire språk. 

Anonymkode: 0fb66...bbf

• Liker 3
Skrevet
Fabulous skrev (3 timer siden):

She did not ask for your opinion nor is your opinion wanted, let her teach the kids languages it’s good for their brain. The kids are not going to be less better in Norwegian just be they get influenced w the English or any other language.

Dette er et norskspråklig forum hvor retningslinjene tilsier at innlegg skal være skrevet på bokmål eller nynorsk.

Jeg responderer på hva trådstarter skriver om, og bidrar med en innfallsvinkel som jeg mener er aktuell i forhold til problemstillingen.

Det er ingenting som tyder på at du er trådstarter, så hvorvidt min mening er ønsket eller ei, vet du ingenting om.

Barn blir bedre i norsk ved å bli eksponert for velutviklet norsk. Hvis man ikke blir det i tilstrekkelig grad, samtidig som man i stor grad blir eksponert for andre språk, kan det gå utover ferdighetsnivået på norsk.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men kanskje det er nettopp poenget... Jeg synes i alle fall det er bare trist å kunne kun de standard to språkene - norsk og engelsk. Jeg er selv flerspråklig, og barna mine på 6 og 8 år kan fire språk. 

Hvorfor er det trist å begrense seg til å kunne de to språkene de aller fleste her i landet har nytte av å kunne? Poenget med språk er å kunne kommunisere. Egentlig ikke mer enn det. De aller fleste har ikke behov for mer enn å kunne norsk og engelsk for å kunne kommunisere med alle rundt seg i hverdagen.

Det er masse man kan bruke tiden sin på å lære. Å kunne flere språk enn norsk og engelsk mener jeg burde komme langt ned på prioriteringslisten over ferdigheter man bør inneha. Med mindre man har behov for mange språk i jobbsammenheng, framstår det for meg som fisefint å lære barna språk de ikke i utgangspunktet har bruk for, hvis det ikke er noe de gir uttrykk for å ønske selv da.

Det kan være nyttig å kunne programmere. Da er det mer nyttig å fokusere på å kunne ett programmeringsspråk veldig godt enn å kunne litt om alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Klossmajor skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det trist å begrense seg til å kunne de to språkene de aller fleste her i landet har nytte av å kunne? Poenget med språk er å kunne kommunisere. Egentlig ikke mer enn det. De aller fleste har ikke behov for mer enn å kunne norsk og engelsk for å kunne kommunisere med alle rundt seg i hverdagen.

Det er masse man kan bruke tiden sin på å lære. Å kunne flere språk enn norsk og engelsk mener jeg burde komme langt ned på prioriteringslisten over ferdigheter man bør inneha. Med mindre man har behov for mange språk i jobbsammenheng, framstår det for meg som fisefint å lære barna språk de ikke i utgangspunktet har bruk for, hvis det ikke er noe de gir uttrykk for å ønske selv da.

Det kan være nyttig å kunne programmere. Da er det mer nyttig å fokusere på å kunne ett programmeringsspråk veldig godt enn å kunne litt om alle.

Men dette er da din mening og ditt synspunkt om hva som er nyttig. Jeg kan ikke engang tenke meg ett liv med kun to språk og å ikke engang forstå rikdommen flerspråkligheten gir! For et fattig verdenssyn! Kanskje TS ikke kan det heller? Kanskje TS ønsker at barnet skal ha ett interessant, meningsfult liv der man kan arbeide i flere forskjellige land og kulturer? Kanskje TS vil at barnet skal ha flerkulturell forståelse? Det kan virke litt vanskelig å forstå hvis man har hele livet sitt levd og bodd i sitt "trygge norske boblet", men det er en interessant og spennende verden der ute som venter på å bli opplevd. ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og når det gjelder resten av det du skriver - det er mange foreldre som ønsker at barna sine kan andre språk, ikke kun norsk og engelsk. Prøv å akseptere det. :)

Dette er et diskusjonsforum. Jeg argumenterer for en innfallsvinkel som kan være med på å utvide horisonten i forhold til trådens tema.

AnonymBruker
Skrevet
Klossmajor skrev (5 minutter siden):

Dette er et diskusjonsforum. Jeg argumenterer for en innfallsvinkel som kan være med på å utvide horisonten i forhold til trådens tema.

Greit det, men tror nok at det er bortkastet tid da TS tydeligvis har et sterkt ønske om at barnet skal lære seg spansk. Det er jo tillatt å bruke sine sosiale antenner også (hvis man har dem altså). Og det er forresten et veldig interessant ordvalg fra deg å si "utvide horisonten" da ditt verdenssyn ser ut til å være det eksakt motsatte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Greit det, men tror nok at det er bortkastet tid da TS tydeligvis har et sterkt ønske om at barnet skal lære seg spansk. Det er jo tillatt å bruke sine sosiale antenner også (hvis man har dem altså). Og det er forresten et veldig interessant ordvalg fra deg å si "utvide horisonten" da ditt verdenssyn ser ut til å være det eksakt motsatte. 

Slik du svarer meg med at jeg bør prøve akseptere at mange har et bestemt ønske for sitt barn, som respons på argumentasjon for en bestemt innfallsvinkel som utfordrer til å tenke annerledes, tolker jeg det som et forsøk på å innskrenke horisonten.

Verdenssynet mitt er at det er masse man kan bruke tiden sin på å lære. Vi har alle begrenset med tid og energi. Vi kan ikke lære alt her i verden. Man må prioritere. Å kunne flere språk enn norsk og engelsk mener jeg burde komme langt ned på prioriteringslisten over ferdigheter man bør inneha. Dette mener jeg av erfaring. Jeg er selv en person som hele tiden omgås folk av forskjellige bakgrunner. Skulle jeg lært meg å kommunisere godt på alle språkene jeg støter på, ville jeg ikke hatt tid til annet enn å lære språk. Hva man i utgangspunktet trenger av språk i dagens samfunn er velutviklet norsk og engelsk. Disse to språkene gir i Norge nøkler til det meste av høyere utdannelse. Min innfallsvinkel er at det derfor er disse to språkene de aller fleste er tjent med å ha fokuset sitt rettet mot. Greit nok å lære andre språk. Men man bør være varsom med at det ikke går på bekostning av annen lærdom man har mer nytte av.

Skrevet
Klossmajor skrev (1 time siden):

Dette er et norskspråklig forum hvor retningslinjene tilsier at innlegg skal være skrevet på bokmål eller nynorsk.

Jeg responderer på hva trådstarter skriver om, og bidrar med en innfallsvinkel som jeg mener er aktuell i forhold til problemstillingen.

Det er ingenting som tyder på at du er trådstarter, så hvorvidt min mening er ønsket eller ei, vet du ingenting om.

Barn blir bedre i norsk ved å bli eksponert for velutviklet norsk. Hvis man ikke blir det i tilstrekkelig grad, samtidig som man i stor grad blir eksponert for andre språk, kan det gå utover ferdighetsnivået på norsk.

If you say so, my love! As I see it you are only complaining. Imagine if the kids learn an extra language and if we look at OUR Norwegian society a lot of elder people don’t speak Norwegian, imagine these kids speaking Chinese for example and being let’s say a doctor, imagine the good help the doctor will provide to this human who spent 30 years in Norway w/o learning the language. Or if the kids want to move abroad to China (again an example) isn’t it good that these kids has knowledge in both Chinese and Norwegian? We live in a multicultural country, Norway is a multicultural country weather you like it or not, let your kids only learn what YOU want them to learn and let people be. Your opinion of how less smart the kids will be won’t change the fact of this world is changing for a good cause.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Klossmajor skrev (2 timer siden):

Har du fullført videregående, eller? På studiespesialiserende er fremmedspråk et fellesfag og ikke noe man kan velge bort, så veldig mange ungdommer i dag må lære seg spansk eller tilsvarende. Diskusjonen om hvor samfunnsnyttig dette er for de som ikke viser interesse for fremmedspråk er jo en helt annen sak, men det er jo slik læreplanene er og i den sammenheng er det jo kjempebra for ungdommene å bli eksponert for språket og kulturen på fritiden også. 

Anonymkode: 3f5d1...746

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. 

- Matas, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du fullført videregående, eller? På studiespesialiserende er fremmedspråk et fellesfag og ikke noe man kan velge bort, så veldig mange ungdommer i dag må lære seg spansk eller tilsvarende. Diskusjonen om hvor samfunnsnyttig dette er for de som ikke viser interesse for fremmedspråk er jo en helt annen sak, men det er jo slik læreplanene er og i den sammenheng er det jo kjempebra for ungdommene å bli eksponert for språket og kulturen på fritiden også. 

Anonymkode: 3f5d1...746

Har fullført både videregående og høyere utdanning. Tysken vi lærte på skolen har jeg knapt hatt noen nytte av. Min innfallsvinkel er at det er mye annet barn i alderen 9-13 år (tweens som det er snakk om her) har større nytte av å bruke tiden sin på enn å lære språk de ikke har noen direkte relasjon til eller nytte av i hverdagen.

Skrevet (endret)
Fabulous skrev (39 minutter siden):

If you say so, my love! As I see it you are only complaining. Imagine if the kids learn an extra language and if we look at OUR Norwegian society a lot of elder people don’t speak Norwegian, imagine these kids speaking Chinese for example and being let’s say a doctor, imagine the good help the doctor will provide to this human who spent 30 years in Norway w/o learning the language. Or if the kids want to move abroad to China (again an example) isn’t it good that these kids has knowledge in both Chinese and Norwegian? We live in a multicultural country, Norway is a multicultural country weather you like it or not, let your kids only learn what YOU want them to learn and let people be. Your opinion of how less smart the kids will be won’t change the fact of this world is changing for a good cause.

Hva man retter fokuset mot å lære går alltid på bekostning av læring av noe annet. Alle har begrenset med tid og krefter. Vi kan ikke lære alt her i verden. Man må prioritere. Det er veldig begrenset hvor mange barn vårt samfunn har nytte av at lærer seg kinesisk. Å kunne flere språk enn norsk og engelsk mener jeg burde komme langt ned på prioriteringslisten over ferdigheter man bør inneha. Her er det jo da snakk om barn i alderen 9-13 år. Hva man i utgangspunktet trenger av språk i dagens samfunn er velutviklet norsk og engelsk. Disse to språkene gir i Norge nøkler til det meste av høyere utdannelse. Min innfallsvinkel er at det derfor er disse to språkene de aller fleste er tjent med å ha fokuset sitt rettet mot. Greit nok å lære andre språk. Men man bør være varsom med at det ikke går på bekostning av annen lærdom man har mer nytte av.

Endret av Klossmajor
Skrevet

Hvis man ønsker stimulere barn til å lære andre språk vil jeg anbefale apper som Duolingo eller Memrise, som har en læringsform nært opptil spill. YouTube-filmer gir ingen interaksjon, så det stimulerer ikke i samme grad.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I have to say that your way of communicating here is a little bit odd, to say the least. It is odd to go into a thread such as this, and to basically try to persuade the thread starter not to get her child to learn Spanish, when he or she has specifically started a thread asking people for advice. I mean, I don't really see the point. Say, someone is starting a thread about kids playing football. I don't go there and start telling them that football is bullshit and such a waste of time, and will in addition make other skills weaker. That would be just weird. See what I mean? Probably not.

There is absolutely no scientific evidence to support your claim that learning Spanish would in any way be affecting negatively the Norwegian language skills of a child who is (I'm assuming) of Norwegian ethnicity and born and raised in Norway. Even if it did have a minor effect - the pros triumph over it without a doubt. Like I mentioned before - if you live and have always lived in your tiny little Norwegian bubble, you have a higher chance of having quite a narrow world view, there's no way out of it. There are parents who want something more meaningful, interesting and fascinating for their children, to pursue studies, careers and lives abroad, for instance. That is when variable language skills come in handy. Besides, there is this thing called education and civilization that some people still value and appreciate. 

Oppfordre til å drive med sport og annen fysisk aktivitet er ikke sammenlignbart med å oppfordre til se på YouTube for å lære språk barnet ikke har noen relasjon til og i den alderen ikke har noen nytte av i hverdagen. Fotball gir et sosialt miljø og fysisk fostring. Hva har et barn mest nytte av å bruke sin tid og krefter på tror du?

Innholdet i det andre avsnittet ditt her har jeg allerede svart på. Hva man retter fokuset mot å lære går alltid på bekostning av læring av noe annet. Alle har begrenset med tid og krefter. Vi kan ikke lære alt her i verden. Man må prioritere. Jeg er overbevist om at det å sette et etnisk norsk barn på 9-13 år foran YouTube for å lære andre språk enn norsk og engelsk ikke er til barnets beste. Den tiden mener jeg kan brukes bedre til å lære andre ting det har mer direkte nytte av.

Endret av Klossmajor
rettet skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet
Klossmajor skrev (44 minutter siden):

Oppfordre til å drive med sport og annen fysisk aktivitet er ikke sammenlignbart med å oppfordre til se på YouTube for å lære språk barnet ikke har noen relasjon til og i den alderen ikke har noen nytte av i hverdagen. Fotball gir et sosialt miljø og fysisk fostring. Hva har et barn mest nytte av å bruke sin tid og krefter på tror du?

Innholdet i det andre avsnittet ditt her har jeg allerede svart på. Hva man retter fokuset mot å lære går alltid på bekostning av læring av noe annet. Alle har begrenset med tid og krefter. Vi kan ikke lære alt her i verden. Man må prioritere. Jeg er overbevist om at det å sette et etnisk norsk barn på 9-13 år foran YouTube for å lære andre språk enn norsk og engelsk er til barnets beste. Den tiden mener jeg kan brukes bedre til å lære andre ting det har mer direkte nytte av.

I would much rather have my child learning languages than playing football, absolutely. Learning languages is an intellectual activity, football not so much. In our family the knowledge of languages, cultures, history and sciences = education, civilization and sophistication is highly valued. However, our children do sports, as well. If it was only one or the other, I would definitely encourage them to choose intellectual hobbies. 

The knowledge of different languages is directly useful, especially in studies abroad, living abroad and diplomatic and international careers, for instance. I for example have worked for embassies and consulates, and that would've never been possible without the language skills I have. I don't see how playing football in my childhood would be useful for my life today as an adult.

It is obvious that for you personally knowing different languages is not of either interest or high value. Please accept that people have different priorities and interests, and different plans, goals and future prospects for their children. Someone may wish their child to play football while someone else may prefer their child to be busy with literature, languages or whatever. Obviously, the thread starter values the knowledge of Spanish for whatever reason that we do not know. And if the child is also enthusiastic about learning new languages, I would certainly encourage it. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I would much rather have my child learning languages than playing football, absolutely. Learning languages is an intellectual activity, football not so much. In our family the knowledge of languages, cultures, history and sciences = education, civilization and sophistication is highly valued. However, our children do sports, as well. If it was only one or the other, I would definitely encourage them to choose intellectual hobbies. 

The knowledge of different languages is directly useful, especially in studies abroad, living abroad and diplomatic and international careers, for instance. I for example have worked for embassies and consulates, and that would've never been possible without the language skills I have. I don't see how playing football in my childhood would be useful for my life today as an adult.

It is obvious that for you personally knowing different languages is not of either interest or high value. Please accept that people have different priorities and interests, and different plans, goals and future prospects for their children. Someone may wish their child to play football while someone else may prefer their child to be busy with literature, languages or whatever. Obviously, the thread starter values the knowledge of Spanish for whatever reason that we do not know. And if the child is also enthusiastic about learning new languages, I would certainly encourage it. 

HALLELULJA FOR THIS PERSON!! I administration your knowledge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...