AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #1 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har kjemisk behandlet hår som jeg alltid har behandlet med gode kurer og bra sjampo og balsam. Det har aldri vært slitt selv fordi jeg er flink til å klippe og kure det. Etter at jeg flyttet til hus med brønnvann har det blitt ekstremt tørt og nesten som tyggis når jeg kommer ut av dusjen... Kommer masse hår når jeg børster det, aldri opplevd dette før. Noen som har lignende erfaring eller vet hva jeg kan gjøre? Finner ingen info om det på nett heller... Anonymkode: d85cb...d10
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #2 Skrevet 6. januar 2022 Jeg har null peiling på norske forhold, men da jeg bodde i USA hadde de fleste i mitt område såkalt «hard water» (aner ikke om vi bruker det begrepet på norsk. Hardt vann?) i springen, noe som visstnok var hardt for håret og mange hadde installert filter i dusjen sin for å motvirke negativ effekt på håret. https://www.culligan.com/blog/soft-water-vs-hard-water-whats-the-difference Anonymkode: 573f5...d6b
Maestro Skrevet 6. januar 2022 #3 Skrevet 6. januar 2022 Jeg bodde en plass med brønnvann. Merket ikke noe til det
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #4 Skrevet 6. januar 2022 Det er forskjell på brønnvann. Noen plasser er det hardt og andre plasser er det ikke det. Anonymkode: 69606...0fa 3
solmåneogstjerner Skrevet 6. januar 2022 #5 Skrevet 6. januar 2022 Er ikke brønnvann eller ikke som er spørsmålet, men om vannet er hardt eller ikke. Har du hardt vann så må du legge inn en ekstra innsats på kurer osv. Du kan filtrere vannet som du bruker i siste skylling av håret. 1
Olive_North Skrevet 6. januar 2022 #6 Skrevet 6. januar 2022 Det blir vanskelig for oss å si fordi vi ikke får sjekket kjemien i ditt brønnvann. Kalsium og magnesium gjør vannet hardt. Jeg bor et sted hvor det er veldig hardt vann pga mye kalk og håret mitt blir porøst av det. Men vannet kan ikke gjøre håret ditt til tyggis, det er bleking som står for den biten. 4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #7 Skrevet 6. januar 2022 Vi har testet vårt brønnvann og det er ikke så hardt, men du kan teste ditt. Anonymkode: 93895...d06 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Skrevet 6. januar 2022 Hvordan tester jeg det? Er det noen produkter man kan bruke for å hjelpe håret om vannet er hardt? Jeg vet håret sikkert blir ekstra ille når det er bleket altså, men synes det er rart jeg merker så enorm forskjell nå. Har kjemisk behandlet håret mitt i 15 år uten at det noen gang har vært så ille som nå. Ts Anonymkode: d85cb...d10
Eryn Skrevet 6. januar 2022 #9 Skrevet 6. januar 2022 Det høres ut som at vannet du bruker nå inneholder ulike grunnstoffer som vasker vekk alle proteinene og kur- effektene som håret ditt før var dekket med. Hvis håret egentlig er svært slitt, vil det da også ryke lettere, derav mye hår på børsten når du grer deg, og typisk for bleking etc., er at håret oppleves som tyggis. Et tegn på at all behandlingen håret før hadde tatt til seg, nå er vasket vekk. Tenker jeg.... Du kan ta en vannprøve og sende inn / levere til kommunen. De vet vel sånt? 🤔
Gjest Smeltemann Skrevet 6. januar 2022 #10 Skrevet 6. januar 2022 Skummer vannet når du fyller en bøtte med såpe og vann? Type grønnsåpe.
Olive_North Skrevet 6. januar 2022 #11 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan tester jeg det? Er det noen produkter man kan bruke for å hjelpe håret om vannet er hardt? Jeg vet håret sikkert blir ekstra ille når det er bleket altså, men synes det er rart jeg merker så enorm forskjell nå. Har kjemisk behandlet håret mitt i 15 år uten at det noen gang har vært så ille som nå. Ts Anonymkode: d85cb...d10 Nå har jeg ikke sjekket på lenge, men tror du kan bestille vannprøver via eurofins. For meg hjalp det å slutte med silikonprodukter i håret, for så å kjøre på med mye fuktighet, proteinkurer og solbærolje.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Skrevet 6. januar 2022 Smeltemann skrev (5 minutter siden): Skummer vannet når du fyller en bøtte med såpe og vann? Type grønnsåpe. Ja det skummer, men ikke veldig mye. Ser ingen kalkrester i vasker eller dusjen da. Leste at man kan skylle håret med eddikblanding etter sjamponering og balsam? Anonymkode: d85cb...d10
Gjest Smeltemann Skrevet 6. januar 2022 #13 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det skummer, men ikke veldig mye. Ser ingen kalkrester i vasker eller dusjen da. Leste at man kan skylle håret med eddikblanding etter sjamponering og balsam? Anonymkode: d85cb...d10 Da har jeg ingen formening 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå