Gå til innhold

Skinkegrateng


Gjest 1111

Anbefalte innlegg

Blir endel mennesker på fredag kveld, og tenkte jeg skulle lage skinkegrateng. Er det noen som har oppskrift?

Dessuten, hvor mye skinkegrateng trengs for 13 personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er nok til 4-5 personer, så jeg ville nok laget 2½ ganger oppskriften.

Lag hvit saus av 2 ss smør, 2 ss mel og 3 dl melk. Rør inn salt/pepper, 175 g revet cheddar og 1-2 ts sennep. Kok 225 g pasta og bland i en ildfast form med 250 g kokte grønnsaker i biter (gulrot, blomkål, brokkoli, purre, grønne bønner, babymais) og 115 g skinke i biter. Hell sausen over, dryss på mer ost og gratiner i ovnen.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Kan cheddar byttes ut med vanlig ost?

Fant også denne oppskriften fra deg Arkana, og lurte på om det var mulig å bytte ut kjøttpølsene med skinke? Om ikke like mye skinke som pølser, så i alle fall noe skinke og resten makaroni. Virket litt enklere å lage det slik enn å lage hvit saus først, i og med at tiden er litt knapp.

Makaroniform I

400 g røkte kjøttpølser

5 dl kokt makaroni

1 liten purre

1 rød paprika

1 boks mais

4 egg

4 dl melk

1 ts salt

¼ ts pepper

Del pølsene i skiver og legg dem i ildfast form sammen med makaroni, purre i skiver, paprika i terninger og mais. Visp sammen egg, melk, salt og pepper og hell i formen. Stek i ovn ved 225 grader i ca 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke akkurat den osten du vil.

Jeg har ikke prøvd den andre gratengen med skinke istedet for pølse, men jeg er sikker på at det blir like godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker jeg den siste oppskriften din :)

Men hvor mye vil dette bli tro? Hvilken form går den i og hvor mange mennesker blir mette av en slik?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...