Gå til innhold

Fra gjeterhund til retriever. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har hatt gjeterhunder (Schapendoes) i 15 år, og har nå lyst på en ny hund som jeg kan trene mer aktivt i lydighet med. Tenker da på en rase med litt mer kapasitet og eksplosivitet enn hva Schapendoes har. For ikke å snakke om mindre pelsstell. 
Har lenge sett på Australsk Kelpie, men vurderer nå også jaktgolden.  Er bare redd retrievere er litt «dumme» når man er vant med gjeterhunder. Syns de retrieverne jeg kjenner er liksom litt overalt happy go lucky, mens med gjeterhunder føler jeg at de faktisk tenker litt. Hver gang jeg ser en retriever i hallen, så har jeg stemmen til hunden Otto fra Lotto-reklamene i bakhodet. Så mulig jeg bare har fordommer her😅

Du som har hatt både gjeterhunder og retrievere. Hva er forskjellene? Hvordan er overgangen fra gruppe 1 til gruppe 8? Hva kan jeg forvente? 
Antar at en jaktgolden har mer lyst til å apportere enn min Schapendoes (som ser dumt på meg om jeg kaster en ball forbi🤪).

Anonymkode: a8fb3...eaa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har ingen erfaring med gjeterhund, men har en golden som er som en jaktgolden på innsiden (ingen lat hund😂).

Vil anbefale deg å sjekke ut @gyldenrygg på insta! Hun er veldig flink, med 3 jaktgolden som konkurrere i rally, driver med jakt og brukes som terapihunder🥰

Anonymkode: 2c63d...8cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg har ingen erfaring med gjeterhund, men har en golden som er som en jaktgolden på innsiden (ingen lat hund😂).

Vil anbefale deg å sjekke ut @gyldenrygg på insta! Hun er veldig flink, med 3 jaktgolden som konkurrere i rally, driver med jakt og brukes som terapihunder🥰

Anonymkode: 2c63d...8cb

Takk for svar! Skal sjekke ut:) tror kanskje jeg følger noen gyldenrygg-hunder allerede!🥰

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei! 

Jeg har hatt gjeterhunder (Schapendoes) i 15 år, og har nå lyst på en ny hund som jeg kan trene mer aktivt i lydighet med. Tenker da på en rase med litt mer kapasitet og eksplosivitet enn hva Schapendoes har. For ikke å snakke om mindre pelsstell. 
Har lenge sett på Australsk Kelpie, men vurderer nå også jaktgolden.  Er bare redd retrievere er litt «dumme» når man er vant med gjeterhunder. Syns de retrieverne jeg kjenner er liksom litt overalt happy go lucky, mens med gjeterhunder føler jeg at de faktisk tenker litt. Hver gang jeg ser en retriever i hallen, så har jeg stemmen til hunden Otto fra Lotto-reklamene i bakhodet. Så mulig jeg bare har fordommer her😅

Du som har hatt både gjeterhunder og retrievere. Hva er forskjellene? Hvordan er overgangen fra gruppe 1 til gruppe 8? Hva kan jeg forvente? 
Antar at en jaktgolden har mer lyst til å apportere enn min Schapendoes (som ser dumt på meg om jeg kaster en ball forbi🤪).

Hvordan er en Schapendoes i gemytt?

Anonymkode: 30c2a...8a9

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 7.1.2022 den 1.41):

Hvordan er en Schapendoes i gemytt?

Anonymkode: 30c2a...8a9

De to jeg har er veldig forskjellige.

Én er veldig sta, lat og utspekulert. Vil ikke være med meg på tur f.eks. Legger seg ned som Anton på TV. Jeg kan stå på samme sted i 20 min før hun til slutt gir etter. Ellers er hun glad, trygg og lite stressa av seg. Med flere hunder i hus er hun gneldrete av seg når det kommer gjester. Ikke fordi hu er så sinna, men fordi hun gjerne skal varsle helt til de setter seg i sofaen. Men det har hun blitt på sine eldre dager. Er 9 år nå. Bryr seg lite om andre hunder. Klengete og skal klappes 24/7. Gjester får streng beskjed om at de ikke må klappe henne når hun skraper med labben, for da blir de aldri kvitt henne🤣 Hun er ikke noe glad i verken snø, vann eller å gå utafor stien. Har knyttet seg til moren min. På gjeterkurs ville hun ikke gjete sauene hvis ikke moren min ble med ut i innhegningen. 

Den andre tispa jeg har er mer nervøs type. Hun har epilepsi og har blitt angrepet av en hund da hun var liten, så tror hun er litt sensitiv og «alltid på vakt». Bjeffer på barn som er «litt mye», og bjeffer på lyder ingen andre hører. Hun kan ligge og boffe mens resten av flokken forstår at dette er bare stemmer inni hodet hennes, så det er ingen vits i å hive seg på. Hun kommuniserer dårlig med andre hunder, så jeg er påpasselig med å slippe henne med andre. Hun har ikke behov for det. Til gjengjeld er hun lydig, lettlært og den hunden jeg hadde tatt med meg dersom jeg måtte gitt fra meg en til familien. Vann, fart, trening i hallen. Da glemmer hun at hun er redd. Virker som hun går inn i en ny versjon av seg selv når hun kommer på en utstilling f.eks. Der er det ingen som vet at hun er en «problemhund».

Enkleste hundene å ha med seg overalt. Legger seg ned der det passer seg. Tog, trikk, buss. Dessverre er de litt for tilknyttet til huset og familien for min del. Kjører moren min forbi med bilen, så er det jo ramaskrik og man blir nesten dratt overende. Men supre familiehunder. Kort radius. Mine går sjelden mer enn ti meter unna, og holder seg rundt huset. Så det familiekjære kan jo være positivt også. Spørs hva du skal bruke hunden til:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nova Scotia Duck Tolling Retriever er svært hardarbeidende og har motor og lynne som kan minne om gjeterhunder. Den har også et meget klokt hode og er lettlært. Har erfaring med hannhund. 

Anonymkode: 4005b...966

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...