Gå til innhold

Vektreduksjon hos katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann! 

Har en katt på litt over 1 år som er veldig kresen i matveien. Han har aldri vært en storspiser og har tidligere i perioder spist mindre - hvor det har tatt seg opp igjen. Nå har han vært i en bølgedal en lengre periode med dårlig apetitt. Han interesserer seg såvidt for noen form av mat. Har gått ned 400 gram siden slutten av august. 

Pus går på tørrfôr for kresne katter, får råfor en gang om dagen (for å supplere litt) og i ny og ne våtfor. Før elsket han råfor, nå spiser han det kun når han er veldig sulten (hadde en periode hvor han ble lei råfor, men etter en periode uten viste han interesse for det igjen) . Spiser heller ikke opp råforet. Tørrforet spiser han litt av om natten. 

Almenntilstanden er normal, og viser ingen tegn til sykdom. Drikker godt, og har normalt energinivå. Veier per nå 4,650 gram. Er ikke tynn i den forstand, men litt liten for rasen. 

Skal til dyrlegen i slutten av mnd for kastrering, men bør jeg ta kontakt for å få klarhet i dette i forkant? Er så redd for at det skal være noe galt som vi ikke kan se😭 

Hilsen bekymret pusemamma❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig appetitt kan være et tegn på sykdom, så jeg ville anbefalt deg å kontakte veterinær. Men selv om det kan være et sykdomstegn kan det også være helt andre grunner til det. 

• Liker 3
Skrevet

Så lenge pus spiser, ville jeg avventet litt. Kan du kjøpe noen forskjellige småposer med tørrfor og våtfor på dyrebutikk, teste om du finner noe han liker?

• Liker 1
Skrevet
Tvist skrev (10 minutter siden):

Så lenge pus spiser, ville jeg avventet litt. Kan du kjøpe noen forskjellige småposer med tørrfor og våtfor på dyrebutikk, teste om du finner noe han liker?

Ja, han spiser absolutt. Ser jo han er veldig glad når jeg gir han godbiter og evt litt ost. Tror kanskje han er litt matlei. Tror også at vektreduksjonen kan være et resultat av litt stress og reising i julen. Hadde han med oss på julebesøk til foreldrene mine og samboeren min sine foreldre. Spiser fort litt mindre når han er på besøk. Var borte i tilsammen en uke.

Skal følge litt med for å se hvordan det utvikler seg! Kan og se om jeg finner noe for jeg kan prøve, men han går i utgangspunktet på et for som skal være for kresne katter🙈 

Oppdretter er dyrlegeassistent og rådet meg og til å vente litt. Er ikke så lenge siden han var på damebesøk heller, og hun har sett at fertile hannkatter fort får det litt for travelt med damene at de glemmer å spise i sånne situasjoner. Så jeg tror det er en kombinasjon av disse tingene jeg nevner. Skal følge godt med for å se om det er noe jeg bør ta videre. 

Takk for svar😊

Skrevet

Gav han kjøttdeig nå, noe han slukte på 1-2-3. Er nok matlei😅 kresen og utspekulert liten takker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...