AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #1 Del Skrevet 5. januar 2022 Jeg lurer på hva andre gravide i barnehagen tenker om den situasjonen vi nå står i. Det er sinnsykt stress på jobb, pga bemanningen, og jeg er snart i andre trimester nå. Er vaksinert med to doser, men usikker på om jeg vil ta tredje (når barnet er i magen) Går rundt og er redd for å bli smittet hver eneste dag. Jeg har ikke fortalt om graviditeten på jobb enda. Har vi rett på noen form for beskyttelse/tilrettelegging? Er jo helt texas på jobb, og med angsten for å bli smittet på toppen er jo ikke stressnivået helt bra.. Anonymkode: 89d8e...eac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #2 Del Skrevet 5. januar 2022 Ta tredje dosen slik det anbefales og senk skuldrene. Selvfølgelig kan ikke gravide få tilrettelagt alt mulig. Anonymkode: 1ce06...fb5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #3 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ta tredje dosen slik det anbefales og senk skuldrene. Selvfølgelig kan ikke gravide få tilrettelagt alt mulig. Anonymkode: 1ce06...fb5 Gravide har rett på tilrettelegging på arbeidsplassen Anonymkode: 89d8e...eac 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gravide har rett på tilrettelegging på arbeidsplassen Anonymkode: 89d8e...eac Ikke pga korona, nei. Anonymkode: 1ce06...fb5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 5. januar 2022 #5 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gravide har rett på tilrettelegging på arbeidsplassen Anonymkode: 89d8e...eac Ikke på grunn av korona. Du får snu på det - om alle lærere, butikkansatte, sykepleiere, vernepleiere, sjåfører, ambulansearbeidere, fastleger, psykologer, fysioterapeuter som er gravide eller er prøvere skal unngå å jobbe av smittefrykt så kollapser absolutt hele samfunnet. Og det gjelder jo igrunnen alle gravide i alle yrker nå og lenge fremover. Det er veldig sjeldent med komplikasjoner ved smitte for gravide - heldigvis :) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 5. januar 2022 #6 Del Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke pga korona, nei. Anonymkode: 1ce06...fb5 Hvordan vet du dette? Man er jo i risikosonen og kan bli skikkelig dårlig selv om man er vaksinert. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #7 Del Skrevet 5. januar 2022 Jeg er gravid og jobber i barnehage, ble smittet av covid i uke 5, det gikk helt fint 😊 med 2 vaksinedoser er du mest sannsynlig godt rustet mot covid, eventuelt kan du snakke med styrer om å få beskjed dersom det er smitte i barnehagen slik at du kan bli hjemme til situasjonen er avklart? Men da må du helt sikkert bruke ferie eller ta egenmelding Anonymkode: 50102...42a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #8 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg lurer på hva andre gravide i barnehagen tenker om den situasjonen vi nå står i. Det er sinnsykt stress på jobb, pga bemanningen, og jeg er snart i andre trimester nå. Er vaksinert med to doser, men usikker på om jeg vil ta tredje (når barnet er i magen) Går rundt og er redd for å bli smittet hver eneste dag. Jeg har ikke fortalt om graviditeten på jobb enda. Har vi rett på noen form for beskyttelse/tilrettelegging? Er jo helt texas på jobb, og med angsten for å bli smittet på toppen er jo ikke stressnivået helt bra.. Anonymkode: 89d8e...eac Jeg skal ta vaksinen i andre trimester. Jeg har et barn fra før av å tenker sånn at jeg ikke kan tilgis dersom jeg skulle bli alvorlig syk å dø fra ham fordi jeg fikk corona og kunne vært vaksinert med tredje dose og overlevd. Men klart det er litt skremmende. Men får bite tenna sammen og stole på ekspertene vi skal alle få corona nå i vår. Ikke bare dere i barnehagen men også alle oss med barnehage og skolebarn. Anonymkode: 99b0a...550 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #9 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er gravid og jobber i barnehage, ble smittet av covid i uke 5, det gikk helt fint 😊 med 2 vaksinedoser er du mest sannsynlig godt rustet mot covid, eventuelt kan du snakke med styrer om å få beskjed dersom det er smitte i barnehagen slik at du kan bli hjemme til situasjonen er avklart? Men da må du helt sikkert bruke ferie eller ta egenmelding Anonymkode: 50102...42a Det er vel senere i graviditeten det er farlig for gravide. Så tall på det og det var egentlig skremmende mange som ble innlagt. De var alle uvaksinerte da. Det er jo en trøst. To doser fungere trolig ok. Anonymkode: 99b0a...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #10 Del Skrevet 6. januar 2022 Fløff skrev (18 timer siden): Ikke på grunn av korona. Du får snu på det - om alle lærere, butikkansatte, sykepleiere, vernepleiere, sjåfører, ambulansearbeidere, fastleger, psykologer, fysioterapeuter som er gravide eller er prøvere skal unngå å jobbe av smittefrykt så kollapser absolutt hele samfunnet. Og det gjelder jo igrunnen alle gravide i alle yrker nå og lenge fremover. Det er veldig sjeldent med komplikasjoner ved smitte for gravide - heldigvis Av alle disse yrkene du nevner er det kun lærere og barnehageansatte som ikke bruker munnbind. I de andre yrkene er det også vanlig eller påbudt at den man er i kontakt med bruker munnbind (feks i butikken eller hos legen). Mange av disse har også andre smittevernstiltak i jobben sin, som mulighet for avstand. Hos psykologen sitter vi med 2 m avstand, og vi er kun 2 personer i rommet. I barnehagen er det null avstand og 15 ulike barn kan sitte på fanget ditt, bli bært av deg, stteninntil deg eller klemme deg i løpet av en dag. I butikken er de ansatte bak et stort pleksiglass, i tillegg til 1m+ avstand og munnbind, du ser at det ikke er sammenlignbart? I tillegg har lærere g barnehageansatte helt andre karanteneregler å forholde seg til, både barn og ansatte som er nærkontakter kan møte på jobb/bhg. Er en på avdelingen smittet, skal de andre barna komme i barnehagen selv om alle er nærkontakter. I andre yrker blir man sendt hjem.. Du har fått med deg debatten om de nye karantenereglene og dette med «fritidskarantene» i skole/sfo/barnehage? Helt på trynet. Å jobbe med barn er en utfordring i seg selv, fordi barna ikke tar hensyn (mtp smittevern). De hoster, nyser, peller seg i nesa osv. De leker og herjer uten avstand. Instruksen til oss som jobber med barna er å opptre som normalt, vi oppfordres til å holde avstand til de andre voksne, men ikke til barna. De skal trøstes, skiftes på, kles av og på osv. uansett. Til TS, jeg ville tatt 3. dose. Jeg ville også sagt i fra om graviditeten til leder, slik at du ikke blir flyttet mellom avdelinger osv. Se an smittestatus der du bor, blir det veldig høyt trykk så tar du det opp med lege eller jordmor. Det skrives at smitten er verst for gravide i siste del av svangerskapet, så ville prøvd å senke skuldrene og ta dag for dag Anonymkode: 404dd...e43 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #11 Del Skrevet 6. januar 2022 Kusina mi jobber i barnehage, og ønsket å jobbe så lenge som mulig. Men når pandemien spredde seg til barnehagen hun jobbet i og hun var gravid, så tok hun en sleip en og sykmeldte seg grunnet «svangerskapsproblemer». Sier ikke at det er det du burde gjøre men finnes sikkert muligheter.. Men jeg synes absolutt du burde fortelle på jobben at du er gravid, da tar de jo mer hensyn. Anonymkode: 27161...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #12 Del Skrevet 6. januar 2022 Man har ikke rett på tilrettelegging på grunnlag av at man lar være å ta en vaksine som helsemyndighetene anbefaler at gravide skal ta. Med mindre du har medisinske årsaker til å ikke ta dose tre, noe meget få har. Men du har jo to doser. Realiteten er jo at veldig mange av oss kommer til å få korona i løpet av vinteren, gravide eller ei. Hva tror du gravide med barn fra før gjør? Setter ungene på barnehjem frem til termin, så ungene ikke skal ta med seg smitte hjem? Anonymkode: 0bff2...112 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #13 Del Skrevet 6. januar 2022 Du har ikke krav om å slippe jobb pga korona, vi kommer alle til å få det før eller siden uansett, så ta tredje dose så du slipper unna alvorlig sykdom. Anonymkode: aeaa6...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #14 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Av alle disse yrkene du nevner er det kun lærere og barnehageansatte som ikke bruker munnbind. I de andre yrkene er det også vanlig eller påbudt at den man er i kontakt med bruker munnbind (feks i butikken eller hos legen). Mange av disse har også andre smittevernstiltak i jobben sin, som mulighet for avstand. Hos psykologen sitter vi med 2 m avstand, og vi er kun 2 personer i rommet. I barnehagen er det null avstand og 15 ulike barn kan sitte på fanget ditt, bli bært av deg, stteninntil deg eller klemme deg i løpet av en dag. I butikken er de ansatte bak et stort pleksiglass, i tillegg til 1m+ avstand og munnbind, du ser at det ikke er sammenlignbart? I tillegg har lærere g barnehageansatte helt andre karanteneregler å forholde seg til, både barn og ansatte som er nærkontakter kan møte på jobb/bhg. Er en på avdelingen smittet, skal de andre barna komme i barnehagen selv om alle er nærkontakter. I andre yrker blir man sendt hjem.. Du har fått med deg debatten om de nye karantenereglene og dette med «fritidskarantene» i skole/sfo/barnehage? Helt på trynet. Å jobbe med barn er en utfordring i seg selv, fordi barna ikke tar hensyn (mtp smittevern). De hoster, nyser, peller seg i nesa osv. De leker og herjer uten avstand. Instruksen til oss som jobber med barna er å opptre som normalt, vi oppfordres til å holde avstand til de andre voksne, men ikke til barna. De skal trøstes, skiftes på, kles av og på osv. uansett. Til TS, jeg ville tatt 3. dose. Jeg ville også sagt i fra om graviditeten til leder, slik at du ikke blir flyttet mellom avdelinger osv. Se an smittestatus der du bor, blir det veldig høyt trykk så tar du det opp med lege eller jordmor. Det skrives at smitten er verst for gravide i siste del av svangerskapet, så ville prøvd å senke skuldrene og ta dag for dag Anonymkode: 404dd...e43 Munnbind er primært for å hindre at andre blir smittet av deg. Ikke motsatt Anonymkode: 99b0a...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. januar 2022 #15 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Av alle disse yrkene du nevner er det kun lærere og barnehageansatte som ikke bruker munnbind. I de andre yrkene er det også vanlig eller påbudt at den man er i kontakt med bruker munnbind (feks i butikken eller hos legen). Mange av disse har også andre smittevernstiltak i jobben sin, som mulighet for avstand. Hos psykologen sitter vi med 2 m avstand, og vi er kun 2 personer i rommet. I barnehagen er det null avstand og 15 ulike barn kan sitte på fanget ditt, bli bært av deg, stteninntil deg eller klemme deg i løpet av en dag. I butikken er de ansatte bak et stort pleksiglass, i tillegg til 1m+ avstand og munnbind, du ser at det ikke er sammenlignbart? I tillegg har lærere g barnehageansatte helt andre karanteneregler å forholde seg til, både barn og ansatte som er nærkontakter kan møte på jobb/bhg. Er en på avdelingen smittet, skal de andre barna komme i barnehagen selv om alle er nærkontakter. I andre yrker blir man sendt hjem.. Du har fått med deg debatten om de nye karantenereglene og dette med «fritidskarantene» i skole/sfo/barnehage? Helt på trynet. Å jobbe med barn er en utfordring i seg selv, fordi barna ikke tar hensyn (mtp smittevern). De hoster, nyser, peller seg i nesa osv. De leker og herjer uten avstand. Instruksen til oss som jobber med barna er å opptre som normalt, vi oppfordres til å holde avstand til de andre voksne, men ikke til barna. De skal trøstes, skiftes på, kles av og på osv. uansett. Til TS, jeg ville tatt 3. dose. Jeg ville også sagt i fra om graviditeten til leder, slik at du ikke blir flyttet mellom avdelinger osv. Se an smittestatus der du bor, blir det veldig høyt trykk så tar du det opp med lege eller jordmor. Det skrives at smitten er verst for gravide i siste del av svangerskapet, så ville prøvd å senke skuldrene og ta dag for dag Anonymkode: 404dd...e43 Det har jeg all forståelse for. Men er konklusjonen din at alle lærere, ansatte på AKS og SFO og barmehageansatte som er gravide nå og noen år fremover skal sykemeldes? Elelr bytte jobb/fritas fra jobben? Det er poenget mitt. Ikke munnbind eller ei. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #16 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Av alle disse yrkene du nevner er det kun lærere og barnehageansatte som ikke bruker munnbind. I de andre yrkene er det også vanlig eller påbudt at den man er i kontakt med bruker munnbind (feks i butikken eller hos legen). Mange av disse har også andre smittevernstiltak i jobben sin, som mulighet for avstand. Hos psykologen sitter vi med 2 m avstand, og vi er kun 2 personer i rommet. I barnehagen er det null avstand og 15 ulike barn kan sitte på fanget ditt, bli bært av deg, stteninntil deg eller klemme deg i løpet av en dag. I butikken er de ansatte bak et stort pleksiglass, i tillegg til 1m+ avstand og munnbind, du ser at det ikke er sammenlignbart? I tillegg har lærere g barnehageansatte helt andre karanteneregler å forholde seg til, både barn og ansatte som er nærkontakter kan møte på jobb/bhg. Er en på avdelingen smittet, skal de andre barna komme i barnehagen selv om alle er nærkontakter. I andre yrker blir man sendt hjem.. Du har fått med deg debatten om de nye karantenereglene og dette med «fritidskarantene» i skole/sfo/barnehage? Helt på trynet. Å jobbe med barn er en utfordring i seg selv, fordi barna ikke tar hensyn (mtp smittevern). De hoster, nyser, peller seg i nesa osv. De leker og herjer uten avstand. Instruksen til oss som jobber med barna er å opptre som normalt, vi oppfordres til å holde avstand til de andre voksne, men ikke til barna. De skal trøstes, skiftes på, kles av og på osv. uansett. Til TS, jeg ville tatt 3. dose. Jeg ville også sagt i fra om graviditeten til leder, slik at du ikke blir flyttet mellom avdelinger osv. Se an smittestatus der du bor, blir det veldig høyt trykk så tar du det opp med lege eller jordmor. Det skrives at smitten er verst for gravide i siste del av svangerskapet, så ville prøvd å senke skuldrene og ta dag for dag Anonymkode: 404dd...e43 Takk for svar, du og dere andre! 💕 Jeg heller mot å ta dose 3, selv om jeg syns det er en vanskelig avgjørelse. Hadde ikke gjort det (før babyen var ute) om jeg hadde hatt en annen jobb. Skal snart fortelle det på jobb, og får prate litt med jordmor om den evinnelige angsten for smitte. -Ts Anonymkode: 89d8e...eac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #17 Del Skrevet 6. januar 2022 Fløff skrev (24 minutter siden): Det har jeg all forståelse for. Men er konklusjonen din at alle lærere, ansatte på AKS og SFO og barmehageansatte som er gravide nå og noen år fremover skal sykemeldes? Elelr bytte jobb/fritas fra jobben? Det er poenget mitt. Ikke munnbind eller ei. Med noen kriterier så mener jeg det bør tilrettelegges ja. For eksempel: - ikke fått tilbud om dose 3 enda - er feks i 3. trimester - ingen mulighet for smittevern, hjemmekontor, omplassering eller lignende. - høyt smittetrykk på arbeidsplassen Dette er jo normal praksis i mange yrker? Kjenner helt friske folk som er tatt ut av arbeid som gravid pga. tung fysisk jobb, fare for utagerende pasienter eller brukere, fare for vold/skade, nattarbeid, jobber med kjemikalier, røyk osv. Ting som normalt ikke er problem, men som potensielt KAN blir et problem som gravid.. Jobber feks med puh-brukere som normalt ikke utagerer, men som KAN gjøre det. Jeg kjenner en brannkonstabel som ikke fikk jobbe, en nordsjøarbeider, en politi som ikke fikk ha vakt (fom. positiv graviditetstest), en som jobbet på bv.institusjon osv. Det er kjempemange yrker som er «føre var» når det gjelder gravide, og det er ikke alltid mulighet for omplassering! Jeg er så jævlig lei av at dette er helt godtatt av allmennheten når det gjelder alle andre yrker, men at det liksom er så feil når det gjelder gravide som utsetter seg selv om barnet for HØY smitterisiko hver eneste dag og som kanskje har 60 uvaksinerte nærkontakter til dagen. Selvfølgelig er det lov å være bekymret som gravid når man har mye smitte rundt seg på arbeidsplassen, og det ikke er noe man kan gjøre for å beskytte seg selv. Når nærkontakter (både voksne og barn) ikke skal i karantene en gang, men omgå deg som vanlig. Når jobben din er «på gulvet» og sammen med disse barna. Man VET jo at gravide har tydelig forhøyet risiko for alvorlig sykdomsforløp. Og ansatte i skole/sfo/barnehage har krav på like mye tilrettelegging son feks hun som jobber som radiograf og ikke får jobbe med røntgen-maskina av et føre-var prinsipp. Anonymkode: 404dd...e43 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #18 Del Skrevet 6. januar 2022 Jobber selv i barnehage og det er den største smittebomben! Styr unna sykmeld deg, om du uansett må lyve.! Sykmeld deg! Anonymkode: 57a95...54a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Del Skrevet 6. januar 2022 Sykemeld deg. Ferdig med den saken. Anonymkode: 85b83...220 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 6. januar 2022 #20 Del Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med noen kriterier så mener jeg det bør tilrettelegges ja. For eksempel: - ikke fått tilbud om dose 3 enda - er feks i 3. trimester - ingen mulighet for smittevern, hjemmekontor, omplassering eller lignende. - høyt smittetrykk på arbeidsplassen Dette er jo normal praksis i mange yrker? Kjenner helt friske folk som er tatt ut av arbeid som gravid pga. tung fysisk jobb, fare for utagerende pasienter eller brukere, fare for vold/skade, nattarbeid, jobber med kjemikalier, røyk osv. Ting som normalt ikke er problem, men som potensielt KAN blir et problem som gravid.. Jobber feks med puh-brukere som normalt ikke utagerer, men som KAN gjøre det. Jeg kjenner en brannkonstabel som ikke fikk jobbe, en nordsjøarbeider, en politi som ikke fikk ha vakt (fom. positiv graviditetstest), en som jobbet på bv.institusjon osv. Det er kjempemange yrker som er «føre var» når det gjelder gravide, og det er ikke alltid mulighet for omplassering! Jeg er så jævlig lei av at dette er helt godtatt av allmennheten når det gjelder alle andre yrker, men at det liksom er så feil når det gjelder gravide som utsetter seg selv om barnet for HØY smitterisiko hver eneste dag og som kanskje har 60 uvaksinerte nærkontakter til dagen. Selvfølgelig er det lov å være bekymret som gravid når man har mye smitte rundt seg på arbeidsplassen, og det ikke er noe man kan gjøre for å beskytte seg selv. Når nærkontakter (både voksne og barn) ikke skal i karantene en gang, men omgå deg som vanlig. Når jobben din er «på gulvet» og sammen med disse barna. Man VET jo at gravide har tydelig forhøyet risiko for alvorlig sykdomsforløp. Og ansatte i skole/sfo/barnehage har krav på like mye tilrettelegging son feks hun som jobber som radiograf og ikke får jobbe med røntgen-maskina av et føre-var prinsipp. Anonymkode: 404dd...e43 Altså, JEG skjønner en blir engstelig. Og at dere er blandt de yrkene som virkelig tar en støyt her. Men samfunnet kollapser uten dere, og sånn er det bare. Burde dere hatt bedre lønn, bedre bemanning osv? Selvsagt. Men gravide kvinner i kvinneyrker som attpåtil er samfunnskritisk må bare finne seg i det faktum at det er sånn. Det er sjeldent med komplikasjoner hos vaksinerte gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg