Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!
Skal øve valpen min på å ikke bjeffe når andre hunder bjeffer. Om jeg setter på en video av hunder som bjeffer, han bjeffer, jeg sier hysj, han blir stille og jeg belønner - belønner jeg da bjeffingen, eller at han blir stille?

Også lurer jeg på noe om hjemme alene trening. Han går rundt og piper (ikke uler/bjeffer) i rundt 15 min før han roer seg og legger seg for å sove. Har jeg da gått for fort frem? Han klarer fint å være alene 3-4 timer, men piper litt de 15 første min som sagt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

3-sekund regelen. Si hysj, vent 3 sekunder, også roser du. Da roser du stillheten, ikke bjeffingen 🙂

Du kan også gjerne la valpen bjeffe 2-3 bjeff før du ber han være stille. Det er naturlig for hunder å varsle (spesielt for de som er avlet for det). Det man vil lære en hund er at bjeffing er ok, men ikke unødvendig mye bjeffing. Et par bjeff er ok. Vill, hysterisk bjeffing er ikke ok.

God miljøtrening og ro-trening vil lære han å ikke bjeffe på alt og alle. Hysj-treningen vil lære han å ikke bjeffe mer enn 2-3 bjeff før han blir stille.

At han legger seg for å sove er jo veldig positivt, selv om det tar litt tid. Kanskje du kan gi ham noe å gjøre før du går? Kutt opp godbiter i små biter og spre de utover tepper, for eksempel. Bare pass på at han ser at du går ut, så han ikke blir panisk om han ikke får med seg at du har gått. 

Anonymkode: b04b4...863

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Timing enkelt forklart. 

Anonymkode: 116ee...758

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gjort det annerledes.

Med en gang hunden på videoen bjeffer så ville jeg sagt "bra!" og gitt godbit. Stoppet videoen og gjentatt "bra!" og godbit igjen og igjen til videoen var glemt og valpen bare har fokus på deg. Så ville jeg startet videoen igjen. Første bjeff på video - "bra!" og godbit. Av med video. Gjenta "bra!" og godbit til bjeffingen er glemt. Osv.

Slik endrer du hundens assosiasjon til hva bjeffing fra andre hunder betyr. Du bygger en forventning om at når andre hunder bjeffer så vanker det godbit hos deg.

Slik du gjør det så kan du ende opp med at du bygger en kjede som ser slik ut:

Hund bjeffer -> Din hund bjeffer -> Du sier hysj - -> Din hund er stille -> Din hund får godbit

Dermed er det en god sjanse for at din hund vil bjeffe for at du skal si hysj slik at den kan bli stille og så få godbit.

Ang. hjemme alene - har du forsøkt å gi ham fylt kong før du går? 

• Liker 2
Skrevet
Tabris skrev (2 timer siden):

Jeg ville gjort det annerledes.

Med en gang hunden på videoen bjeffer så ville jeg sagt "bra!" og gitt godbit. Stoppet videoen og gjentatt "bra!" og godbit igjen og igjen til videoen var glemt og valpen bare har fokus på deg. Så ville jeg startet videoen igjen. Første bjeff på video - "bra!" og godbit. Av med video. Gjenta "bra!" og godbit til bjeffingen er glemt. Osv.

Slik endrer du hundens assosiasjon til hva bjeffing fra andre hunder betyr. Du bygger en forventning om at når andre hunder bjeffer så vanker det godbit hos deg.

Slik du gjør det så kan du ende opp med at du bygger en kjede som ser slik ut:

Hund bjeffer -> Din hund bjeffer -> Du sier hysj - -> Din hund er stille -> Din hund får godbit

Dermed er det en god sjanse for at din hund vil bjeffe for at du skal si hysj slik at den kan bli stille og så få godbit.

Ang. hjemme alene - har du forsøkt å gi ham fylt kong før du går? 

Tusen takk for tips!!

han får alltid en kong når jeg går, men går rundt med den i munnen, slikker og sutrer😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...