Gå til innhold

Julegave til klassekamerater

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med tredjeklassinger, eller yngre,  kjøpte dere julegave til venner i klassen? Jenta her fikk vite at fem-seks jenter i klassen hadde fått julegave av en felles klassevenninne, og syntes det var sårt å ikke være en av dem som fikk. Det har vært en del grupperinger og dårlig klassemiljø siden start, og jeg synes kanskje slike ting som dette forsterker grupperingene og det utenforskapet mange (inkludert min datter) har kjent på. 

Anonymkode: d6028...a3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig her, men dette er jo noe man må lære å takle tenker jeg. Man kan jo ikke forvente at jenta skulle kjøpt til alle jentene i klassen feks. 

Anonymkode: b045a...1a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke vanlig her, men dette er jo noe man må lære å takle tenker jeg. Man kan jo ikke forvente at jenta skulle kjøpt til alle jentene i klassen feks. 

Forventningen ligger heller i «alle eller ingen». Evt én eller to. Ikke nesten alle, bortsett fra noen få. Litt som med invitasjon til bursdag

Litt ekstra vondt er det jo også når man er mye utenfor fra før. 

Og, ja, vi hjelper henne med å takle det og vi jobber mye med å forstå at ikke alt kan være rettferdig. Men samtidig har man som forelder et felles ansvar om inkludering, iallfall når de enda er så små. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forventningen ligger heller i «alle eller ingen». Evt én eller to. Ikke nesten alle, bortsett fra noen få. Litt som med invitasjon til bursdag

Og, ja, vi hjelper henne med å takle det og vi jobber mye med å forstå at ikke alt kan være rettferdig. Men samtidig har man som forelder et felles ansvar om inkludering, iallfall når de enda er så små. 

Jo men dette blir jo ikke det samme som bursdager synes jeg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var ei som hadde villet gi til 4 andre av jentene (på tvers av klikker), men disse mødrene hadde sagt nei. Det er den moren og barnet som allerede står bak mye utestengelse og drama i utgangspunktet. Ei annen inviterte da alle jentene til juleverksted med pakkelek 😊 De går i 2. klasse 

Anonymkode: 29689...d5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo men dette blir jo ikke det samme som bursdager synes jeg. 

Men det utenforskapet blir enda tydeligere for de som står utenfor. Jeg hadde syntes det hadde vært vondt selv, og ikke noe jeg oppfordrer min datter til iallfall!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi utveksler gaver med noen få familier vi har mye kontakt med. Blant dem er det tilfeldigvis to barn i klassen til barnet vårt, en gutt og ei jente. Men vi gir ikke til noen som er "bare" klassekamerater.

Hadde nok gjort det hvis gavene vi gir kunne føre til at noen følte seg utenfor, f.eks. hvis vårt barn og de to vi gir til tilhørte en vennegjeng på 4 eller 5. Eller hvis det var bare 5-6 i klassen. Men sånn er det absolutt ikke.

Anonymkode: 4b592...be4

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt kjøpte til 2 kompiser. Men leverte ikke de på skolen. Det er ikke lov. Vi leverte gavene hjemme hos guttene 

Anonymkode: b6cf0...017

Skrevet

Sønnen min gir til ei jente i klassen. De har vært kjærester i mange år allerede, til tross for ung alder. Og de har kjent hverandre siden de var babyer. Ellers, er det ingen som får julegave i klassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår er litt eldre, men samme problemstilling her. Gavene ble delt ut i klasserommet til litt over halvparten av jentene. Ganske tydelig kommunikasjon på hvem som er innafor og utafor. Det ble heldigvis gitt tilbakemelding til lærer om at dette ikke var greit, og tatt opp med jentegruppen. Ordnet seg fint i år, men så har vi vel samme problemstilling til neste år😒

Anonymkode: 400e6...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Vår fikk av to av jentene i klassen, fikk de ikke på skolen da . Vi kjøpte ikke til noen . 

Anonymkode: d3f1b...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Har tredjeklassing og frøkna får kjøpe julegave til 4 venner.

Anonymkode: 696d0...220

AnonymBruker
Skrevet

Min går i 7. klasse og har siden 1. klasse gitt julegave til noen venninner. Det har vært de samme 4 siden 1. klasse og de har gått i ulike klasser (men gikk i barnehagen sammen)  Jeg har ikke sett noe problem med dette.  Det har ikke vært store greiene, men en liten ting til de nærmeste. Aldri vært snakk om å levere ut på skolen.   Å kjøpe den lille julegaven er mer spennende enn å få bursdagsgaver.  Den friheten til å kjøpe noe til venninner har vært viktig. Her har klassene blitt byttet flere ganger og de er få jenter så det fungerer ikke med regler som alle i klassen eller alle på trinnet.     Ja, det er synd på barn som ikke har fått så nære venner at de gir julegaver, men å ta fra andre gledene fordi det er urettferdig for noen andre blir feil.   Jobb for at barna skal bli mer inkludert eller arrangerer noe så det blir litt pakkelek eller noe. 

Anonymkode: 5442e...886

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min går i 7. klasse og har siden 1. klasse gitt julegave til noen venninner. Det har vært de samme 4 siden 1. klasse og de har gått i ulike klasser (men gikk i barnehagen sammen)  Jeg har ikke sett noe problem med dette.  Det har ikke vært store greiene, men en liten ting til de nærmeste. Aldri vært snakk om å levere ut på skolen.   Å kjøpe den lille julegaven er mer spennende enn å få bursdagsgaver.  Den friheten til å kjøpe noe til venninner har vært viktig. Her har klassene blitt byttet flere ganger og de er få jenter så det fungerer ikke med regler som alle i klassen eller alle på trinnet.     Ja, det er synd på barn som ikke har fått så nære venner at de gir julegaver, men å ta fra andre gledene fordi det er urettferdig for noen andre blir feil.   Jobb for at barna skal bli mer inkludert eller arrangerer noe så det blir litt pakkelek eller noe. 

Anonymkode: 5442e...886

Hvis det er så viktig å få kjøpe gave til noen så går det an å oppfordre barnet til å kjøpe til noen som kanskje er litt ensomme eller utenfor grupperingene! Det gjør vi her. Hun får kjøpe til én nær venninne, også får hun gi til et par stykker hun ikke leker så ofte med. Barn trenger ofte hjelp til å se litt utenfor de «faste» vennene sine. Det er en fin måte å lære seg empati - og som også er godt for de som får gaven.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på samme alder, kjøpte til halvparten av jentene i klassen - de som hun er en del sammen med. Leverte ikke på skolen. 

Anonymkode: 50e0f...5a9

Skrevet

Jeg opplever at foreldre av barn som har mange venner ofte ikke er så opptatt av inkludering, nettopp fordi det ikke rammer deres barn. Det er litt trist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gav til de aller nærmeste vennene

Anonymkode: b183a...32b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vår er litt eldre, men samme problemstilling her. Gavene ble delt ut i klasserommet til litt over halvparten av jentene. Ganske tydelig kommunikasjon på hvem som er innafor og utafor. Det ble heldigvis gitt tilbakemelding til lærer om at dette ikke var greit, og tatt opp med jentegruppen. Ordnet seg fint i år, men så har vi vel samme problemstilling til neste år😒

Anonymkode: 400e6...dd4

Å gi ut i klassen er ikke greit

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Men man kan jo heller ikke gi til alle? Vi inkluderer masse men å gi gaver til noen man er lite med kontra de beste vennene er stor forskjel

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det var ei som hadde villet gi til 4 andre av jentene (på tvers av klikker), men disse mødrene hadde sagt nei. Det er den moren og barnet som allerede står bak mye utestengelse og drama i utgangspunktet. Ei annen inviterte da alle jentene til juleverksted med pakkelek 😊 De går i 2. klasse 

Anonymkode: 29689...d5c

Kommer an på hvor mange de er. Er de under 10 jenter i klassen , hadde jeg skjært gjennom , å gitt d samme til alle , alle eller ingen . Vi som foreldre har et ansvar her . Men er d store klasser å mange jenter , burde man kunne gi til noen få. Hadde dette vært noe lærer kunne tatt opp på et foreldremøte f eks ? Oppfordre til inkludering , både ang julegaver og bursdagsfeiringer . Vondt å være de som står utenfor ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...