Gå til innhold

Bilkjøp, hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal kjøpe ny bil, stasjonsvogn. Fra før har vi en VW passat 2018 model (gti), dette skal da være bil nr 2, men det er også mulig vi kommer til å selge passaten for å kjøpe en litt billigere bil. 

Jeg har til nå prøvd en skoda octavia 2013 model som var helt grei som ikke har gått særlig langt (ca 90.000, en eier, til ca 90.000 kroner). Magefølelsen sa verken ja eller nei. Ok å kjøre, og jeg har god erfaring med skoda fra hjemmetjenesten. 

I går reiste vi for å prøve en ford focus 2015 modell. Jeg trodde jeg peika på rett bil, men det gjorde jeg ikke. Prøvde 2015 modellen som jeg fikk en dårlig magefølelse på med en gang. Klumpete, billigfølelse og jeg følte det var en rar lyd i motoren. Denne lå ute til ca 128.000. Så her likte jeg altså skodaen bedre.

Tilbake til bilen jeg peika på som jeg trodde jeg ville prøve - selgeren hadde denne klar til oss til vi kom tilbake med 2015-mod. Denne bilen var veldig god å kjøre  og jeg likte den veldig godt. Dette var en focus 2019 modell, altså gjenstår det nybilgaranti på denne. Til gjengjeld er denne naturligvis dyrere, 250.000. Lånemessig utgjør ikke dette så voldsomt mye, og jeg kommer sannsynligvis til å bytte bilen igjen om 2-3 år. Samtidig vil en slik prisklasse også åpne for andre biler og modeller. Dog får volvo inn en Volvo xc70 2010 modell på torsdag som er kjørt 140.000. Denne vil bli lagt ut for ca 100.000. Vurderer å reise for å prøve denne også selv om det er en mye eldre bil, så er det en volvo som jo er meget driftsikker.

Til dere her som har peiling på bil; hva vil dere anbefale meg å gjøre? Selgeren på Ford ville naturligvis selge meg den dyreste bilen, men jeg vet jo ikke om det er fordi det er det beste for meg, eller det beste for han som selger. Har dere andre forslag til biler jeg kan sjekke ut? Bor i Rogaland. Bilen bør ha hengerfeste eller kunne påmonteres krok, stasjonsvogn/suv med god plass til hund og barnevogn. 

Anonymkode: e110b...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av de bilene du har prøvd, eller sett på, er det Skodaen som er det sikreste kjøpet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ford Focus var i mange år Europas mest pålitelige bil utenom Toyota, men personlig liker jeg virkelig ikke interiøret. Škoda har litt færre feil enn konsernmor Volkswagen, men har dere en Passat fra før, kan dere jo dette. Volvo XC70 er en god bil, men dyr. Den er stor, tung og har noen få svakheter - om enn på linje med de andre bilene nevnt her.

Hva med en Kia Proceed eller Optima for eksempel? 7 års nybilgaranti og generelt svært fornøyde kunder.

Ellers lurer jeg på hvorfor dere planlegger å selge igjen etter 2-3 år? Det er jo veldig kort tid? Også det opplagte spørsmålet; hva med elbil?

Anonymkode: e70ff...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...