AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Del Skrevet 4. januar 2022 Hei, jeg studerer sykepleie og kunne gjerne tenke meg en videreutdanning som jordmor. Det jeg lurer på er om det er vanskelig å komme inn på den videreutdanningen? Har fått inntrykk av at den er ganske populær, men synes det er vanskelig å finne ut akkurat hva som må til… Er det kun sykepleiere som gikk ut av studiet med toppkarakterer som har sjans og er det mange plasser? Blir kjempetakknemlig hvis noen kan hjelpe meg, evnt peke meg i riktig retning for svar :) Anonymkode: b55e8...f7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Del Skrevet 4. januar 2022 Her er eksempelvis opptakskrav for jordmormaster ved NTNU: https://www.ntnu.no/studier/mjordmor/opptak Det er sikkert nokså representativt. Altså både karakterkrav og konkurranse om plassene. Pluss minst 2 års erfaring. Hvor langt har du kommet i sykepleiestudiet da? Anonymkode: 28d36...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Del Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her er eksempelvis opptakskrav for jordmormaster ved NTNU: https://www.ntnu.no/studier/mjordmor/opptak Det er sikkert nokså representativt. Altså både karakterkrav og konkurranse om plassene. Pluss minst 2 års erfaring. Hvor langt har du kommet i sykepleiestudiet da? Anonymkode: 28d36...10b Takk for svar 😊 Tror man må ha gjennomsnitt C for å søke alle videreutdanninger i sykepleie, men det er nok i realiteten høyere hvis det er et veldig populært studie… Har nettopp begynt å studere så er nok lenge til dette blir relevant for meg😅 (og det kan godt hende jeg ombestemmer meg i løpet av studiet hehe) men stresser allerede litt med karakterene, hadde vært så kjipt å ikke ha gode nok karakterer til den spesialiteten man ønsker seg.. Anonymkode: b55e8...f7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #4 Del Skrevet 5. januar 2022 Jeg kom inn med ett års arbeidserfaring som spl og snitt på svak b. Dette var i 2019 ved OsloMet. Anonymkode: 7369d...6c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #5 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 21.58): Takk for svar 😊 Tror man må ha gjennomsnitt C for å søke alle videreutdanninger i sykepleie, men det er nok i realiteten høyere hvis det er et veldig populært studie… Har nettopp begynt å studere så er nok lenge til dette blir relevant for meg😅 (og det kan godt hende jeg ombestemmer meg i løpet av studiet hehe) men stresser allerede litt med karakterene, hadde vært så kjipt å ikke ha gode nok karakterer til den spesialiteten man ønsker seg.. Anonymkode: b55e8...f7d Du har tid på deg da, til å tenke Kanskje du er i praksis et annet sted og finner ut at det er en helt annen retning du er interessert i, hvem vet. Anonymkode: 28d36...10b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #6 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 21.58): Takk for svar 😊 Tror man må ha gjennomsnitt C for å søke alle videreutdanninger i sykepleie, men det er nok i realiteten høyere hvis det er et veldig populært studie… Har nettopp begynt å studere så er nok lenge til dette blir relevant for meg😅 (og det kan godt hende jeg ombestemmer meg i løpet av studiet hehe) men stresser allerede litt med karakterene, hadde vært så kjipt å ikke ha gode nok karakterer til den spesialiteten man ønsker seg.. Anonymkode: b55e8...f7d Det er lurt å tenke på det tidlig. Jeg har en venninne som gikk på nettopp den smellen. Hun fant ut - etter at hun var ferdig - at hun ønsket å bli sykepleier. Og enkelte karakterer ble vektlagt mer enn andre, og de som ble vektlagt, var de hun ikke hadde gjort det så bra på pga andre prioriteringer akkurat da. Det var ikke mulig å ta eksamenene på nytt igjen. Dermed var døren lukket for alltid for henne. Synd, for hun ville blitt en god jordmor. Anonymkode: ab363...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #7 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lurt å tenke på det tidlig. Jeg har en venninne som gikk på nettopp den smellen. Hun fant ut - etter at hun var ferdig - at hun ønsket å bli sykepleier. Og enkelte karakterer ble vektlagt mer enn andre, og de som ble vektlagt, var de hun ikke hadde gjort det så bra på pga andre prioriteringer akkurat da. Det var ikke mulig å ta eksamenene på nytt igjen. Dermed var døren lukket for alltid for henne. Synd, for hun ville blitt en god jordmor. Anonymkode: ab363...49f Hun ønsket selvsagt å bli *jordmor* 🤣 ikke sykepleier, dvs, det var hun jo allerede. Anonymkode: ab363...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 8. januar 2022 #8 Del Skrevet 8. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 21.46): Hei, jeg studerer sykepleie og kunne gjerne tenke meg en videreutdanning som jordmor. Det jeg lurer på er om det er vanskelig å komme inn på den videreutdanningen? Har fått inntrykk av at den er ganske populær, men synes det er vanskelig å finne ut akkurat hva som må til… Er det kun sykepleiere som gikk ut av studiet med toppkarakterer som har sjans og er det mange plasser? Blir kjempetakknemlig hvis noen kan hjelpe meg, evnt peke meg i riktig retning for svar :) Anonymkode: b55e8...f7d Nei, det er kjempelett å komme inn. Du må ha et års erfaring som sykepleier, og C i snitt. C betyr ikke 3, men 2.5. Uit USN OsloMet NTNU HVL 3.2 39.7 3.51 (4.51) 37.22 Mulighet for 1 tilleggspoeng Mulighet for 6 tilleggspoeng Mulighet for 2 tilleggspoeng Mulighet for 10 tilleggspoeng Som du ser er snittet rett over C på de der jeg finner karakterer. Men du får tilleggspoeng for ekstra yrkespraksis. På UiT kommer du inn med 2.5 (midt mellom d og c) og fem års ekstra yrkeserfaring. Ingen av videreutdanningene har spesielt høye karakterkrav for sykepleiere. Og det ser ut som 2021 var et år med spesielt høye krav. I 2020 for eksempel kom man inn med 2.5 på UiT. UiT har også nordnorsk kvote. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2022 #9 Del Skrevet 8. januar 2022 ajarRun skrev (22 minutter siden): Nei, det er kjempelett å komme inn. Du må ha et års erfaring som sykepleier, og C i snitt. C betyr ikke 3, men 2.5. Uit USN OsloMet NTNU HVL 3.2 39.7 3.51 (4.51) 37.22 Mulighet for 1 tilleggspoeng Mulighet for 6 tilleggspoeng Mulighet for 2 tilleggspoeng Mulighet for 10 tilleggspoeng Som du ser er snittet rett over C på de der jeg finner karakterer. Men du får tilleggspoeng for ekstra yrkespraksis. På UiT kommer du inn med 2.5 (midt mellom d og c) og fem års ekstra yrkeserfaring. Ingen av videreutdanningene har spesielt høye karakterkrav for sykepleiere. Og det ser ut som 2021 var et år med spesielt høye krav. I 2020 for eksempel kom man inn med 2.5 på UiT. UiT har også nordnorsk kvote. Til info; tallene du ser er ikke direkte overførbare fra karakterene på bachelor. Skolene har sin egen karakterskala der det vektlegges flere ulike ting, som igjen skaper poengsummen som gir inntak. Anonymkode: 13ace...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 8. januar 2022 #10 Del Skrevet 8. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Til info; tallene du ser er ikke direkte overførbare fra karakterene på bachelor. Skolene har sin egen karakterskala der det vektlegges flere ulike ting, som igjen skaper poengsummen som gir inntak. Anonymkode: 13ace...50b Hvor har du denne fjollete ideen fra? Edit: UiT - Forskrift som forklarer poengberegning USN sin poengberegning Oslomet sin poengberegning UIS - Regler for opptak til jordmorfag - PDF Forskrift om opptak til NTNU HVL sin poengberegning Eneste forskjellen er om de ganger opp tallverdien, og avrunding og tilleggspoeng. Noen ganger dem slik at du får snitt som 30 hvis du har C, og noen til 3. De har også forskjellige måter å beregne tilleggspoeng. Men alle bruker vektet gjennomsnitt av karakterene på studiet. Fag med flere studiepoeng teller mer enn fag med færre. Endret 8. januar 2022 av ajarRun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2022 #11 Del Skrevet 9. januar 2022 ajarRun skrev (4 timer siden): Nei, det er kjempelett å komme inn. Du må ha et års erfaring som sykepleier, og C i snitt. C betyr ikke 3, men 2.5. Uit USN OsloMet NTNU HVL 3.2 39.7 3.51 (4.51) 37.22 Mulighet for 1 tilleggspoeng Mulighet for 6 tilleggspoeng Mulighet for 2 tilleggspoeng Mulighet for 10 tilleggspoeng Som du ser er snittet rett over C på de der jeg finner karakterer. Men du får tilleggspoeng for ekstra yrkespraksis. På UiT kommer du inn med 2.5 (midt mellom d og c) og fem års ekstra yrkeserfaring. Ingen av videreutdanningene har spesielt høye karakterkrav for sykepleiere. Og det ser ut som 2021 var et år med spesielt høye krav. I 2020 for eksempel kom man inn med 2.5 på UiT. UiT har også nordnorsk kvote. Så man må ha sterk C i snitt for å komme inn i Tromsø, og hhv. på grensen til sterk B og svak B på de to siste. Jeg vil jo si at det er ganske vanskelig, jeg da. Det er bare de beste studentene, hvis man antar at snittet ligger på C. Anonymkode: 00141...4f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 9. januar 2022 #12 Del Skrevet 9. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så man må ha sterk C i snitt for å komme inn i Tromsø, og hhv. på grensen til sterk B og svak B på de to siste. Jeg vil jo si at det er ganske vanskelig, jeg da. Det er bare de beste studentene, hvis man antar at snittet ligger på C. Anonymkode: 00141...4f2 Tromsø har litt høyt snitt hvis man ikke er i nordnorsk kvote. På OsloMet kommer man inn med svak C hvis man har ekstra studiepoeng (gir 1 ekstra poeng) og ekstra praksis (ekstra 1 poeng). Det samme gjelder de andre. Har man svake karakterer er det bare å jobbe og å vente. Men man bør da sette seg inn i hva som gir ekstrapoeng. Noen gir mer ekstrapoeng for mer relevant praksis, mens noen ikke bryr seg. Ekstra poeng for ekstra utdanning er jo også fantastisk, da trenger man bare bestå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Del Skrevet 31. januar 2022 ajarRun skrev (På 9.1.2022 den 4.26): Tromsø har litt høyt snitt hvis man ikke er i nordnorsk kvote. På OsloMet kommer man inn med svak C hvis man har ekstra studiepoeng (gir 1 ekstra poeng) og ekstra praksis (ekstra 1 poeng). Det samme gjelder de andre. Har man svake karakterer er det bare å jobbe og å vente. Men man bør da sette seg inn i hva som gir ekstrapoeng. Noen gir mer ekstrapoeng for mer relevant praksis, mens noen ikke bryr seg. Ekstra poeng for ekstra utdanning er jo også fantastisk, da trenger man bare bestå. Det skal ganske mye til for å få 1 poeng for relevant utdanning. Ifølge nettsiden til OsloMet gis det 0,25 poeng per 30 studiepoeng, noe som vil si at man må ha 120 studiepoeng for å få 1 helt poeng. Det vil si 2 år med relevante studier. For å i tillegg ha 1 poeng for relevant yrkespraksis må man ha jobbet i 2 år (utover kravet om 1 års relevant yrkespraksis for å i det hele tatt komme inn på studiet). Hvis noen skal komme inn med svak C må man ha brukt 3 år på sykepleiestudiet, 2 år på et relevant studie, 1 år for å tilfredsstille minstekravet om yrkespraksis og 2 år for tilleggspoeng for yrkespraksis. Man kan selvsagt ta fag samtidig som man kommer, men det er uansett mye jobb og ikke "kjempelett". Synes derfor det blir for enkelt å si at man kommer inn med en svak C hvis man har maksimalt med tilleggspoeng. Sannhet er nok at de fleste har nokså høyt snitt, som man også ser ved at karaktersnittet i fjor var 3.51 uten tilleggspoeng, som vil si svak B. I tillegg er det noen som har litt tilleggspoeng, men i og med at forskjellen på snittet med og uten tilleggspoeng bare er 1 er det ikke mange som har maksimalt med tilleggspoeng. Du har rett i at dersom noen i fjor søkte med 2,5 i snitt, 3 års relevant yrkespraksis og 2 års relevant utdannelse hadde de kommet inn. Det er i så fall mye jobb utover bachelorgraden som sykepleier, og det er derfor ikke riktig å si at "det er kjempelett å komme inn". Anonymkode: 37bc6...132 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 9. februar 2022 #14 Del Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 31.1.2022 den 17.38): Det skal ganske mye til for å få 1 poeng for relevant utdanning. Ifølge nettsiden til OsloMet gis det 0,25 poeng per 30 studiepoeng, noe som vil si at man må ha 120 studiepoeng for å få 1 helt poeng. Det vil si 2 år med relevante studier. For å i tillegg ha 1 poeng for relevant yrkespraksis må man ha jobbet i 2 år (utover kravet om 1 års relevant yrkespraksis for å i det hele tatt komme inn på studiet). Hvis noen skal komme inn med svak C må man ha brukt 3 år på sykepleiestudiet, 2 år på et relevant studie, 1 år for å tilfredsstille minstekravet om yrkespraksis og 2 år for tilleggspoeng for yrkespraksis. Man kan selvsagt ta fag samtidig som man kommer, men det er uansett mye jobb og ikke "kjempelett". Synes derfor det blir for enkelt å si at man kommer inn med en svak C hvis man har maksimalt med tilleggspoeng. Sannhet er nok at de fleste har nokså høyt snitt, som man også ser ved at karaktersnittet i fjor var 3.51 uten tilleggspoeng, som vil si svak B. I tillegg er det noen som har litt tilleggspoeng, men i og med at forskjellen på snittet med og uten tilleggspoeng bare er 1 er det ikke mange som har maksimalt med tilleggspoeng. Du har rett i at dersom noen i fjor søkte med 2,5 i snitt, 3 års relevant yrkespraksis og 2 års relevant utdannelse hadde de kommet inn. Det er i så fall mye jobb utover bachelorgraden som sykepleier, og det er derfor ikke riktig å si at "det er kjempelett å komme inn". Anonymkode: 37bc6...132 Jeg har type 250 studiepoeng fra OsloMet, og tro meg, det tar ikke 2 år å ta 120 studiepoeng der. Man kan helt fint ta 120 studiepoeng på et år samtidig som man jobber. OsloMet har i det siste blitt selvbevisst og kjørt kampanjer som: "Brukt mye tid på julekort? Videreutdanning tar kortere tid enn du tror". Og de har rett, jeg bruker mer tid på KG enn på å studere, selv på fulltid. Hvis man er ferdig med studiet i mai, rekker man å få et års erfaring på de syv månedene (man kan dessverre maksimalt få et års erfaring per kalenderår). Få arbeidsgiver til å skrive attest ALA: "XX har i 2022 jobbet X antall timer der Y antall tilsvarer 100% stilling som autorisert sykepleier på Z-institusjon." Da har du et års erfaring på 7 måneder. Du må jobbe litt overtid da. Samtidig tar du noen tullfag. Så jobber du 100% i et år, og så tar du å jobber 200% i et halvt år. Da har det gått 2 år og en måned fra du fullførte, og du har maksimalt poeng for erfaring. Hvis du er evneveik kan du jo ta bare 60 studiepoeng, men hvis du er normalt oppegående tar du 120. Da har du brukt samme tid som om du vil ta ABIOK-spesialisering (mer enn kreft da). Hvis vil jobbe normalt må du ta et år mer enn vanlige ABIOK-spesialiseringer (alle utenom kreft krever 2 år) for å få maksimalt med ekstrapoeng. Noen ekstra studiepoeng i veiledning og pedagogikk er ikke veldig mye innsats. Med mindre kvalitetsreformen har ødelagt det har UiO psykologiemner som ikke krever lesing, skriving eller oppmøte utover eksamen. Hvis det å kunne komme inn med en svak C og litt arbeidserfaring ikke er lett, vet jeg ikke helt hva lett er. Hvis det er for vanskelig kan jeg jo anbefale psykisk helsearbeid: https://www.oslomet.no/studier/hv/evu-hv/psykisk-helsearbeid Der trenger man bare 1.92 poeng for å komme inn (absurd). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Del Skrevet 9. februar 2022 Alle som ikke kommer inn på helsesykepleie (tidligere helsesøster) blir jordmødre. Så det er i hvertfall lavere snitt enn på helsesykepleie. Anonymkode: c576a...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Del Skrevet 9. februar 2022 ajarRun skrev (3 timer siden): Jeg har type 250 studiepoeng fra OsloMet, og tro meg, det tar ikke 2 år å ta 120 studiepoeng der. Man kan helt fint ta 120 studiepoeng på et år samtidig som man jobber. OsloMet har i det siste blitt selvbevisst og kjørt kampanjer som: "Brukt mye tid på julekort? Videreutdanning tar kortere tid enn du tror". Og de har rett, jeg bruker mer tid på KG enn på å studere, selv på fulltid. Hvis man er ferdig med studiet i mai, rekker man å få et års erfaring på de syv månedene (man kan dessverre maksimalt få et års erfaring per kalenderår). Få arbeidsgiver til å skrive attest ALA: "XX har i 2022 jobbet X antall timer der Y antall tilsvarer 100% stilling som autorisert sykepleier på Z-institusjon." Da har du et års erfaring på 7 måneder. Du må jobbe litt overtid da. Samtidig tar du noen tullfag. Så jobber du 100% i et år, og så tar du å jobber 200% i et halvt år. Da har det gått 2 år og en måned fra du fullførte, og du har maksimalt poeng for erfaring. Hvis du er evneveik kan du jo ta bare 60 studiepoeng, men hvis du er normalt oppegående tar du 120. Da har du brukt samme tid som om du vil ta ABIOK-spesialisering (mer enn kreft da). Hvis vil jobbe normalt må du ta et år mer enn vanlige ABIOK-spesialiseringer (alle utenom kreft krever 2 år) for å få maksimalt med ekstrapoeng. Noen ekstra studiepoeng i veiledning og pedagogikk er ikke veldig mye innsats. Med mindre kvalitetsreformen har ødelagt det har UiO psykologiemner som ikke krever lesing, skriving eller oppmøte utover eksamen. Hvis det å kunne komme inn med en svak C og litt arbeidserfaring ikke er lett, vet jeg ikke helt hva lett er. Hvis det er for vanskelig kan jeg jo anbefale psykisk helsearbeid: https://www.oslomet.no/studier/hv/evu-hv/psykisk-helsearbeid Der trenger man bare 1.92 poeng for å komme inn (absurd). Ingenting du beskriver med dette opplegget er «lett». Det er lett å få C i snitt og komme rett inn på et studium, eller å få direkte opptak til master uten karakterkrav fra bacheloren. Det er lett. Anonymkode: 00141...4f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå