AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #21 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle vi ringe barnevernsvakten når far dro for å ta seg av dem? Vi har tatt dette via fvk og advokat i ettertid, og fått vite at vi har håndtert dette på en god måte ved å holde konfliktnivået så lavt som mulig og vært ryddige i dokumentasjon og å gripe inn ved behov. Takk got bekymringen, men du trenger ikke bruke mer energi på fortelle meg hvor dårlige voksne vi er. Du glemte forøvrig å svare på spørsmålet - kan du virkelig ikke se for deg situasjoner hvor det er gunstig å være anonym for melder? Anonymkode: 7f6a9...dfe Tror du ikke at mor vil fatte at det er dere som står bak i denne situasjonen? Hvis du er så bekymret melder du med navn og står for det. Anonymkode: 843a5...e7a 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #22 Skrevet 4. januar 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Tror du ikke at mor vil fatte at det er dere som står bak i denne situasjonen? Hvis du er så bekymret melder du med navn og står for det. Anonymkode: 843a5...e7a Ser at her varierer kommentarene fra at ingen av oss skulle hatt barn til "hvis du er så bekymret" Muligheten til å melde anonymt finnes åpenbart for de tilfeller der man "er så bekymret" men av ulike årsaker vil eskalere en konflikt eller komme dårlig ut av det om man melder. Hva om dama er min overordnede på jobb? Eller saksbehandleren min hos NAV eller i banken? Fastlegen min? Mitt barns lærer? Politi der jeg bor? Eller på en eller annen måte har mulighet til å gjøre livet surt for meg? Anonymkode: 7f6a9...dfe 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #23 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det finnes absolutt tilfeller hvor det er god grunn til å melde anonymt. Eksempler på det kan være der foreldre er involverte i alvorlig voldskriminalitet, hvor melder selv er involvert i ulovligheter osv. Anonymkode: fc499...182 Nå er ikke de fleste foreldrene involvert i alvorlig voldskriminalitet og ulovligheter så det er et billig argument. Anonymkode: d30e0...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #24 Skrevet 4. januar 2022 Kaneel skrev (54 minutter siden): Jævlig råttent å melde venner anonymt for å Skåne seg selv! Hadde du virklig vært bekymret hadde du skulle meldt fra til foreldrene at de må ta tak her og nå vis ikke må du melde, og så melde om de ikke tok det til seg. Mest sannsynlig vil jeg tippe du er en feig f.. og egentlig ikke har noe alvorlig å reagere på. Dette. Jeg har selv sagt til et vennepar at hvis de ikke tar seg sammen så blir jeg nødt til å kontakte barnevernet, da skal du se at de strammet seg opp. Jeg fikk attpåtil en takk når de var ferdige med å være sure på meg. Anonymkode: d30e0...8a1 6
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #25 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ser at her varierer kommentarene fra at ingen av oss skulle hatt barn til "hvis du er så bekymret" Muligheten til å melde anonymt finnes åpenbart for de tilfeller der man "er så bekymret" men av ulike årsaker vil eskalere en konflikt eller komme dårlig ut av det om man melder. Hva om dama er min overordnede på jobb? Eller saksbehandleren min hos NAV eller i banken? Fastlegen min? Mitt barns lærer? Politi der jeg bor? Eller på en eller annen måte har mulighet til å gjøre livet surt for meg? Anonymkode: 7f6a9...dfe Ut fra helheten virker alt dette lite sannsynlig. Hvem vil ha den nye kjæresten til eksen som sin fastlege? Eller sin saksbehandler hos nav? Osv osv. Far har ansvaret her for egne barn, ikke du. Anonymkode: 843a5...e7a 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #26 Skrevet 4. januar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ut fra helheten virker alt dette lite sannsynlig. Hvem vil ha den nye kjæresten til eksen som sin fastlege? Eller sin saksbehandler hos nav? Osv osv. Far har ansvaret her for egne barn, ikke du. Anonymkode: 843a5...e7a Hva om det ikke er eksen til partner, men en av disse rollene. Ser du grunnlag for å være anonym da? (jeg ser det er delte meninger om ansvar, her har jeg visst alt fra et umiddelbart ansvar for å sette inn barnevernsvakt til å ha null ansvar. Tynn linje å navigere der altså) Anonymkode: 7f6a9...dfe
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #27 Skrevet 4. januar 2022 Til ts: Det er veldig tynt å melde noen til bv fordi du mener foreldrene trenger litt råd og veiledning mht rammer. Bv er der for barn som lider under omsorgssvikt, eller for foreldre som ØNSKER hjelp selv. Å melde anonymt fordi du MENER de trenger råd, vil bare føre til belastning for foreldrene, noe som ikke er i barnets interesse. Bvtj kan ikke sette inn hjelpetiltak uten foreldrenes samtykke så sant det ikke foreligger omsorgssvikt eller det er grunnlag for å pålegge hjelpetiltak. det du planlegger å gjøre vil ikke være til hjelp. Ta heller en rolig samtale med dem og oppfordre dem til å søke familiekontoret for hjelp og støtte. Da er du en klok venn. Anonymkode: 5d09f...4eb 12
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #28 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva om det ikke er eksen til partner, men en av disse rollene. Ser du grunnlag for å være anonym da? (jeg ser det er delte meninger om ansvar, her har jeg visst alt fra et umiddelbart ansvar for å sette inn barnevernsvakt til å ha null ansvar. Tynn linje å navigere der altså) Anonymkode: 7f6a9...dfe Jeg synes det er råttent gjort av deg og bli sammen med denne mannen hvis dette er tilfelle og du er i en av de nevnte eksemplene. Får et snev sympati for mor også for hva hun har gått igjennom. Helt åpenbart at det trengs hjelp her. Anonymkode: 843a5...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #29 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Til ts: Det er veldig tynt å melde noen til bv fordi du mener foreldrene trenger litt råd og veiledning mht rammer. Bv er der for barn som lider under omsorgssvikt, eller for foreldre som ØNSKER hjelp selv. Å melde anonymt fordi du MENER de trenger råd, vil bare føre til belastning for foreldrene, noe som ikke er i barnets interesse. Bvtj kan ikke sette inn hjelpetiltak uten foreldrenes samtykke så sant det ikke foreligger omsorgssvikt eller det er grunnlag for å pålegge hjelpetiltak. det du planlegger å gjøre vil ikke være til hjelp. Ta heller en rolig samtale med dem og oppfordre dem til å søke familiekontoret for hjelp og støtte. Da er du en klok venn. Anonymkode: 5d09f...4eb Mener jeg har hørt at og melde en bekymringsmelding er blitt mer strengt nå. Fra januar av. Anonymkode: 843a5...e7a 2
Kaneel Skrevet 4. januar 2022 #30 Skrevet 4. januar 2022 Alt du oppnår er å skape stress for foreldrene og barna i 3 mnd og få et ødelagt vennskap de kommer til å skjønne det er deg! Og jeg kan garantere deg det blir henlagt! Er helt tydlig ikke en reel bekymring du har og ikke grunnlag for 4.12 så da blir det henlagt evnt tilbydd et frivillig tiltak som folk flest har vett til p talle nei til! Bv er sjeldent rett instans for en reel hjelp om det kkke er snakk om mishandling overgrep eller grov vanskjøtsel 5
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #31 Skrevet 4. januar 2022 Jeg skjønner ikke HI helt, er det snakk om mistanke om omsorgssvikt? Personlig har jeg ingen ting i mot barnevernet, og mener at man skal melde ved slike mistanker, men mener at man ikke skal melde bekymring over enhver ikke-optimal hjemmesituasjon, basert på subjektive oppfatninger av hva som er «optimalt» eller «vanlig». Anonymkode: a0d9e...790 10
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #32 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner ikke HI helt, er det snakk om mistanke om omsorgssvikt? Personlig har jeg ingen ting i mot barnevernet, og mener at man skal melde ved slike mistanker, men mener at man ikke skal melde bekymring over enhver ikke-optimal hjemmesituasjon, basert på subjektive oppfatninger av hva som er «optimalt» eller «vanlig». Anonymkode: a0d9e...790 Helt enig. Det legger stort press på tjenesten og på de ansatte som burde bruke tiden på alvorlige saker eller på saker der foreldrene selv ønsker hjelp. Sånne anonyme «foreldrene bør få litt veiledning»-meldinger fører ikke noe godt med seg. Jeg synes en god venn skal snakke med foreldrene, vise empati, sette ord på det som er vanskelig og hjelpe dem å søke råd selv. Familiekontor, helsestasjon, ansatte i bhg og skole kan gi råd og støtte - bvtj skal ikke få alt ansvaret for alle familier med litt utfordringer. Anonymkode: 5d09f...4eb 11
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #33 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig. Det legger stort press på tjenesten og på de ansatte som burde bruke tiden på alvorlige saker eller på saker der foreldrene selv ønsker hjelp. Sånne anonyme «foreldrene bør få litt veiledning»-meldinger fører ikke noe godt med seg. Jeg synes en god venn skal snakke med foreldrene, vise empati, sette ord på det som er vanskelig og hjelpe dem å søke råd selv. Familiekontor, helsestasjon, ansatte i bhg og skole kan gi råd og støtte - bvtj skal ikke få alt ansvaret for alle familier med litt utfordringer. Anonymkode: 5d09f...4eb Helt enig. Kontakt familievernkontoret eller vær en venn ts. Hjelp til der du kan. Ikke meld inn en bekymring på grunnlag av «veiledning og råd». Det er ikke rette instans og kontakte barnevernet da!! Anonymkode: 843a5...e7a 6
NiceOrNothing Skrevet 4. januar 2022 #34 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ønsker å sende en annonym beskymringsmelding til barnevernet. Da jeg mener barna/familien trenger litt råd/veiledning til trygge rammer og stabilitet. Men vil de finne ut om det er meg? jeg er litt redd, har tatt det opp med foreldrene flere ganger, de både forstår og ikke forstår problemet. Men jeg ønsker dem kun det beste. Redd for at det blir dårlig stemning de finner ut at det er meg Anonymkode: acbfd...abc Du må vurdere om barna er i fare eller blir vanskjøttet ? Trygge rammer og stabilitet kan jo være noe folk ser svært forskjellig på . Så hvis du bare er en bedreviter som mener godt , men muligens ikke har noe «substans « i meldingen din , hadde jeg latt være . Hvis barn blir vanskjøttet eller utsatt for fare bør du melde umiddelbart , å bekymre deg minimalt for videre vennskap . Enhver bekymring skal ha «barnets beste « i fokus . 7
Gjest Era Vulgaris Skrevet 4. januar 2022 #35 Skrevet 4. januar 2022 Kanskje du heller burde gi disse menneskene noen brosjyrer om COS-kurs, før du tenker på å sende bekymringsmelding. Mye kan løses på lavest mulig nivå, og hvis du mener de trenger veiledning, er det andre instanser man kan kontakte først. De fleste kommuner har lavterskeltilbud til foreldre som trenger veiledning.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #36 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Mener jeg har hørt at og melde en bekymringsmelding er blitt mer strengt nå. Fra januar av. Anonymkode: 843a5...e7a Hvordan da "mer strengt"? Mener du ordningen med digitale bekymringsmeldinger? De tar nok fremdeles imot meldinger som er innsendt på gamlemåten også 🙂 Er ellers enig med de i tråden som sier at det ikke er sikkert at bv er riktig instans. Å bli meldt, spesielt anonymt, kan gjøre vondt verre. Ikke godt å vite i hva ts mener med å melde for å gjøre det tryggere og mer stabilt. Kan jo tolke det som at det er utrygt og ustabilt hjemme, men kan også være at ts og de hun vil melde har ulikt syn på kosthold eller leggetider. Det er ikke fair å skulle bli meldt fordi man ikke er helt A4 og gjør ting litt annerledes enn det folk ser på som riktig. Anonymkode: 62bda...567 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #37 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan da "mer strengt"? Mener du ordningen med digitale bekymringsmeldinger? De tar nok fremdeles imot meldinger som er innsendt på gamlemåten også 🙂 Er ellers enig med de i tråden som sier at det ikke er sikkert at bv er riktig instans. Å bli meldt, spesielt anonymt, kan gjøre vondt verre. Ikke godt å vite i hva ts mener med å melde for å gjøre det tryggere og mer stabilt. Kan jo tolke det som at det er utrygt og ustabilt hjemme, men kan også være at ts og de hun vil melde har ulikt syn på kosthold eller leggetider. Det er ikke fair å skulle bli meldt fordi man ikke er helt A4 og gjør ting litt annerledes enn det folk ser på som riktig. Anonymkode: 62bda...567 Med det mener jeg at det skal være hold i det som meldes. Som «råd og veiledning» bekymringer vil ikke lenger blir prioritert.. Anonymkode: 843a5...e7a 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #38 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med det mener jeg at det skal være hold i det som meldes. Som «råd og veiledning» bekymringer vil ikke lenger blir prioritert.. Anonymkode: 843a5...e7a Aha. Det har jeg ikke fått med meg. Anonymkode: 62bda...567
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #39 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Med det mener jeg at det skal være hold i det som meldes. Som «råd og veiledning» bekymringer vil ikke lenger blir prioritert.. Anonymkode: 843a5...e7a Skulle bare mangle når folk melder om hver minste ting som ikke engang er bv-mat. Barnevernsansatte er overarbeidet så det holder!! Anonymkode: d30e0...8a1 7
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #40 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle bare mangle når folk melder om hver minste ting som ikke engang er bv-mat. Barnevernsansatte er overarbeidet så det holder!! Anonymkode: d30e0...8a1 Ja, mange melder nok unødvendig. Kanskje noen også gjør det for hevn. Mye rart. Anonymkode: 843a5...e7a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå