AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Jeg ønsker å sende en annonym beskymringsmelding til barnevernet. Da jeg mener barna/familien trenger litt råd/veiledning til trygge rammer og stabilitet. Men vil de finne ut om det er meg? jeg er litt redd, har tatt det opp med foreldrene flere ganger, de både forstår og ikke forstår problemet. Men jeg ønsker dem kun det beste. Redd for at det blir dårlig stemning de finner ut at det er meg Anonymkode: acbfd...abc
Iia Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Hvis du skriver meldingen, behøver du ikke sette opp navnet ditt. Du kan signere med "anonym". Da er det ingen som vet hvem du er. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Hvis bekymringen gjelder ting kun du vet om, eller ting du har nevnt for dem, så skjønner de selvsagt at det er deg. Hvis det er ting "alle snakker/vet om", så kan det jo være hvem som helst som har meldt i fra. Hvis dere er uvenner, så kan de jo fort mistenke deg av den grunn. Anonymkode: 360b9...d76 16
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Det er ikke uvanlig at foreldre gjetter hvem som har sendt en melding, selv om den er anonym. Det vet du jo best selv, om informasjonen du vil gi er ting det er sannsynlig at kommer fra deg. Dersom det er tilfelle, er det langt mer hensiktsmessig å melde under fullt navn og informere familien om det på forhånd. Så slipper også barneverntjenesten at mye fokus blir på hvem som har meldt. Anonymkode: fc499...182 10
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 Språket du bruker og detaljer i varselet vil enkelt kunne avsløre hvem du er. Foreldrene du melder har innsynsrett og vil med 95 % sannsynlighet be om å få se varselet. Anonymkode: 9dfe0...491 11
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 Jeg har kun sendt bekymringsmelding som ansatt på en offentlig institusjon og selvom det var «avdelingen» som meldte måtte jeg signere med fullt navn og stillingstittel (måtte logge inn med min Bank ID). Da fikk foreldrene vite hvem som hadde meldt, men regner med at de fleste spør om hvem som melder uansett! Dersom du melder som privatperson tror jeg du kun kan sende inn helt anonymt dersom du fyller ut et skjema og sender det per post. Anonymkode: 41be6...7a0
SoWhat? Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 (endret) Det er en ting jeg ikke skjønner helt, og det er dere som vil melde anonymt. Hvis dere virkelig, og da mener jeg ,virkelig ,er bekymret for barna, så melder dere fra uansett! Hvis ikke så tenker dere mest på dere selv, og ikke barna som tydeligvis lever under omstendigheter de ikke skal. Jeg syns det er så utrolig feigt. Når foreldre kan være farlige for en selv, og er i kriminelle miljøer, så kan man melde anonymt. Skjerp deg TS, og meld fra uansett. Jeg meldte fra flere ganger, og det var ikke trygt for meg en gang. Jeg ble også anmeldt for hensynsløs adferd, hvilke ble henlagt etterhvert. Etter hele seks måneder reagerte bv. Og da var det kritisk. Så bare ta den telefonen du, eller møt opp fysisk. Hvis du virkelig er bekymret Endret 4. januar 2022 av SoWhat? 19
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 Eneste måten å faktisk være anonym på er å sende et brev i posten. Alt som meldes inn digitalt vil registrere deg som melder. Men siden dette er noe du allerede har nevnt for dem vil de sannsynligvis finne ut at det er deg, og da er det mye mer realt å levere under navn. Anonymkode: af522...a85 4
Blueberrymuffin Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Det er en ting jeg ikke skjønner helt, og det er dere som vil melde anonymt. Hvis dere virkelig, og da mener jeg ,virkelig ,er bekymret for barna, så melder dere fra uansett! Hvis ikke så tenker dere mest på dere selv, og ikke barna som tydeligvis lever under omstendigheter de ikke skal. Jeg syns det er så utrolig feigt. Når foreldre kan være farlige for en selv, og er i kriminelle miljøer, så kan man melde anonymt. Skjerp deg TS, og meld fra uansett. Jeg meldte fra flere ganger, og det var ikke trygt for meg en gang. Jeg ble også anmeldt for hensynsløs adferd, hvilke ble henlagt selvfølgelig. Etter hele seks måneder reagerte bv. Og da var det kritisk. Så bare ta den telefonen du, eller møt opp fysisk. Hvis du virkelig er bekymret Signerer denne. Om det virkelig er grunn til å melde fra til barnevernet så burde det ikke være problem å melde fra med navn. Tenker som deg her, at eneste grunnen til å sende anonymt er fordi man egentlig ikke har noe annen god grunn enn at man ønsker å skape litt faenskap. Er det holdepunkt i at barnet trenger hjelp, så er det vel ikke skummelt å melde fra med fullt navn. 9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden): Tenker som deg her, at eneste grunnen til å sende anonymt er fordi man egentlig ikke har noe annen god grunn enn at man ønsker å skape litt faenskap. Det finnes absolutt tilfeller hvor det er god grunn til å melde anonymt. Eksempler på det kan være der foreldre er involverte i alvorlig voldskriminalitet, hvor melder selv er involvert i ulovligheter osv. Anonymkode: fc499...182 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 8 minutter siden, SoWhat? said: Det er en ting jeg ikke skjønner helt, og det er dere som vil melde anonymt. Hvis dere virkelig, og da mener jeg ,virkelig ,er bekymret for barna, så melder dere fra uansett! Hvis ikke så tenker dere mest på dere selv, og ikke barna som tydeligvis lever under omstendigheter de ikke skal. Jeg syns det er så utrolig feigt. Når foreldre kan være farlige for en selv, og er i kriminelle miljøer, så kan man melde anonymt. Skjerp deg TS, og meld fra uansett. Jeg meldte fra flere ganger, og det var ikke trygt for meg en gang. Jeg ble også anmeldt for hensynsløs adferd, hvilke ble henlagt etterhvert. Etter hele seks måneder reagerte bv. Og da var det kritisk. Så bare ta den telefonen du, eller møt opp fysisk. Hvis du virkelig er bekymret Er det så vanskelig å se for seg situasjoner hvor man ønsker å være anonym? Jeg har møtt på moren til mine stebarn ravende full på byen på mors uker. Spurte hvem som var barnevakt og om vi kunne få nummerert til å kanskje hyre den samme - ble skjelt ut. Mannen ringte barna, de var alene. (6 og 9 år gamle) Seksåringen spurte en gang om å få overnatte hos oss på mors uke for å få være alene med bare pappa litt. Selvsagt om det var greit for mor, jeg tok meg en tur ut også. Fikk vite da niåribgen kom at h*n hadde kost seg så mye alene hjemme med pizza, brus, xbox og film. Mor hadde dratt ut. Selvsagt vil vi melde. Samarbeidet er allerede i åpen konflikt. Mor ser aktivt etter ting å bruke mot oss. Selvsagt er det enklere for oss om en bekymringsmelding kan være anonym. Det samme gjelder trolig om den uansvarlige forelder er datter, sønn, bror, søster, venninne, kollega, sjefen din...? Kan du virkelig ikke se en eneste situasjon hvor hven fra den meldte er en bekymring? Anonymkode: 7f6a9...dfe 7
SoWhat? Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det så vanskelig å se for seg situasjoner hvor man ønsker å være anonym? Jeg har møtt på moren til mine stebarn ravende full på byen på mors uker. Spurte hvem som var barnevakt og om vi kunne få nummerert til å kanskje hyre den samme - ble skjelt ut. Mannen ringte barna, de var alene. (6 og 9 år gamle) Seksåringen spurte en gang om å få overnatte hos oss på mors uke for å få være alene med bare pappa litt. Selvsagt om det var greit for mor, jeg tok meg en tur ut også. Fikk vite da niåribgen kom at h*n hadde kost seg så mye alene hjemme med pizza, brus, xbox og film. Mor hadde dratt ut. Selvsagt vil vi melde. Samarbeidet er allerede i åpen konflikt. Mor ser aktivt etter ting å bruke mot oss. Selvsagt er det enklere for oss om en bekymringsmelding kan være anonym. Det samme gjelder trolig om den uansvarlige forelder er datter, sønn, bror, søster, venninne, kollega, sjefen din...? Kan du virkelig ikke se en eneste situasjon hvor hven fra den meldte er en bekymring? Anonymkode: 7f6a9...dfe Dere kan ikke ha visst at to barn på 9 og 6 år var alene hjemme mens mor var full på byen, uten at dere ringte barnevernsvakten øyeblikkelig, og også dro til barna. Hvis alt det du skriver her er tilfelle, så skulle ingen av dere vært i nærheten av å ha omsorg for barn. 13
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 9 minutter siden, SoWhat? said: Dere kan ikke ha visst at to barn på 9 og 6 år var alene hjemme mens mor var full på byen, uten at dere ringte barnevernsvakten øyeblikkelig, og også dro til barna. Hvis alt det du skriver her er tilfelle, så skulle ingen av dere vært i nærheten av å ha omsorg for barn. Hvorfor skulle vi ringe barnevernsvakten når far dro for å ta seg av dem? Vi har tatt dette via fvk og advokat i ettertid, og fått vite at vi har håndtert dette på en god måte ved å holde konfliktnivået så lavt som mulig og vært ryddige i dokumentasjon og å gripe inn ved behov. Takk got bekymringen, men du trenger ikke bruke mer energi på fortelle meg hvor dårlige voksne vi er. Du glemte forøvrig å svare på spørsmålet - kan du virkelig ikke se for deg situasjoner hvor det er gunstig å være anonym for melder? Anonymkode: 7f6a9...dfe 5
SoWhat? Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor skulle vi ringe barnevernsvakten når far dro for å ta seg av dem? Vi har tatt dette via fvk og advokat i ettertid, og fått vite at vi har håndtert dette på en god måte ved å holde konfliktnivået så lavt som mulig og vært ryddige i dokumentasjon og å gripe inn ved behov. Takk got bekymringen, men du trenger ikke bruke mer energi på fortelle meg hvor dårlige voksne vi er. Du glemte forøvrig å svare på spørsmålet - kan du virkelig ikke se for deg situasjoner hvor det er gunstig å være anonym for melder? Anonymkode: 7f6a9...dfe Fatter ikke at du kan spørre om det. Dere bare lar to barn på 6 og 9 år gjentatte ganger være alene uten å gjøre noe med det? EN gang holder. En mor som drar fra så små barn for å gå på byen skal selvfølgelig ikke ha omsorg for barn. Jeg tror selvsagt ikke at fvk og advokat syns dette var godt håndtert. Da bør de bli lobotomert. Så jeg tror du lyver bra, og jeg mener helt klart at ingen av dere har ansvar nok til å ha omsorg for barn. Jeg skrev hvilke grunn man kunne ha for å melde anonymt. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #15 Skrevet 4. januar 2022 1 minutt siden, SoWhat? said: Fatter ikke at du kan spørre om det. Dere bare lar to barn på 6 og 9 år gjentatte ganger være alene uten å gjøre noe med det? EN gang holder. En mor som drar fra så små barn for å gå på byen skal selvfølgelig ikke ha omsorg for barn. Jeg tror selvsagt ikke at fvk og advokat syns dette var godt håndtert. Da bør de bli lobotomert. Så jeg tror du lyver bra, og jeg mener helt klart at ingen av dere har ansvar nok til å ha omsorg for barn. Jeg skrev hvilke grunn man kunne ha for å melde anonymt. Jaja, så fint at du har bedre innsikt i situasjonen enn de som lever med denbog har innsyn i den og kan fortelle meg hvordan det egentlig er! Anonymkode: 7f6a9...dfe 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 Det får være en hver mening om å være anonym og opp til hver enkelt. Jeg personlig ser ikke problemet med det, jeg er god venn med begge foreldrene og ønsker ikke å bli uvenn med dem. Men dessverre så er mange foreldre skeptiske til bvt noe jeg forstår. Jeg har personlig aldri hatt dårlig erfaring med bvt, de er der for å hjelpe. Jeg vil ikke lage faenskap selvom jeg velger å være anonym, men heller kanskje mer skåne meg selv og foreldrene for unødvendig diskusjon(?) hvis det er lov å si det Anonymkode: acbfd...abc
Kaneel Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 Hva konkret er det du reagere på og mener foreldrene trenger hjelp til da? 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #18 Skrevet 4. januar 2022 Siden dette er ting du har tatt opp med familien flere ganger allerede er det vel en viss sjanse for at de skjønner at det er deg? Eller gjelder det noe som er synlig for mange rundt dem? Jeg synes du bør ta mot til deg og melde under fult navn. Det er en påkjenning å bli meldt til bv, og om man i tillegg ikke aner hvem som har meldt, vil det kunne føre til mer stress. Så hvis du kun risikerer at det blir dårlig stemning, meld som deg selv. Si ifra til bv at du ønsker å være anonym, eller send et brev i posten til bv uten signatur. Hvis man ellers er i en situasjon der må melde foreldre som virker ustabile/voldelige, så skjønner jeg godt at folk vil melde som anonym altså Anonymkode: 62bda...567 6
Kaneel Skrevet 4. januar 2022 #19 Skrevet 4. januar 2022 Jævlig råttent å melde venner anonymt for å Skåne seg selv! Hadde du virklig vært bekymret hadde du skulle meldt fra til foreldrene at de må ta tak her og nå vis ikke må du melde, og så melde om de ikke tok det til seg. Mest sannsynlig vil jeg tippe du er en feig f.. og egentlig ikke har noe alvorlig å reagere på. 11
SoWhat? Skrevet 4. januar 2022 #20 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det får være en hver mening om å være anonym og opp til hver enkelt. Jeg personlig ser ikke problemet med det, jeg er god venn med begge foreldrene og ønsker ikke å bli uvenn med dem. Men dessverre så er mange foreldre skeptiske til bvt noe jeg forstår. Jeg har personlig aldri hatt dårlig erfaring med bvt, de er der for å hjelpe. Jeg vil ikke lage faenskap selvom jeg velger å være anonym, men heller kanskje mer skåne meg selv og foreldrene for unødvendig diskusjon(?) hvis det er lov å si det Anonymkode: acbfd...abc Problemet er at de lar være å melde om de ikke kan være anonyme i enkelte tilfeller. Det er og blir feil, og de er delaktige i at barn lider. Er man i fare ved å melde, kan man være anonym, men ikke for å unngå unødig diskusjon 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå