Gjest Warrior Skrevet 5. januar 2022 #21 Del Skrevet 5. januar 2022 Får da håpe det. Håper for all del at de som bryter karantene om det er vanlig karantene eller fritidskarantene blir straffet for det. Viktig å si i fra når vi vet noen bryter karantenen. Det gjør i alle fall jeg sånn at de blir tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolanda Skrevet 5. januar 2022 #22 Del Skrevet 5. januar 2022 velociraptor skrev (1 time siden): Skulle til å svare deg men Wildone gjorde det for meg: 🙌 Nei klart, å ha to egne barn er jo helt det samme som å vasse i mange elever man må ha nærkontakt med, hver dag 🙄 Ja, det er jo annerledes enn de som sitter på hjemmekontor uten barn. De kan velge å ikke ha noen nærkontakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolanda Skrevet 5. januar 2022 #23 Del Skrevet 5. januar 2022 Wildone skrev (2 timer siden): En lærer har fort 25 elever i sin klasse pluss kollegaer. Det blir faktisk en helt annen situasjon i forhold til smitte. Og lærere, spesielt i småskolen, kan ikke holde avstand til elevene. Ja, mine barn har 23 og 13 andre barn på sin avdeling. Blir de smittet, noe sjansen er stor for, blir jeg det og. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueblizz Skrevet 5. januar 2022 #24 Del Skrevet 5. januar 2022 Altså, jeg tenker at det ikke er så vanskelig å overholde fritidskarantene? - Man kan gå på butikken for å kjøpe mat og annet nødvendig - Man har lov til å kjøre offentlig transport i fritidskarantene - Man kan hente og levere i barnehagen. - Man kan droppe av og hente ungene sine på fritidsaktiviteter eller hos venner Man kan gå tur. Høres ut som livet mitt i dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildone Skrevet 5. januar 2022 #25 Del Skrevet 5. januar 2022 Jolanda skrev (4 minutter siden): Ja, mine barn har 23 og 13 andre barn på sin avdeling. Blir de smittet, noe sjansen er stor for, blir jeg det og. Tror ikke du vil forstå. Vi snakker om fritidskarantene som for skole og bhg ansatte i verste fall kan bli mer eller mindre sammenhengende i 4 mnd. Det er4 mnd med å være på jobb og ikke kunne gjøre noe på fritida det. På jobb har de fleste andre yrkesgrupper mulighet til å holde avstand til andre og på den måten unngå å havne i karantene. Havner de i karantene skal de ikke på jobb og faren for forlenget karantene er mindre. Om dine barn blir smittet så er faren stor for at du og blir det. Den er grei. Men du havner ikke i karantene hver gang dine barn er nærkontakter. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolanda Skrevet 5. januar 2022 #26 Del Skrevet 5. januar 2022 Wildone skrev (1 minutt siden): Tror ikke du vil forstå. Vi snakker om fritidskarantene som for skole og bhg ansatte i verste fall kan bli mer eller mindre sammenhengende i 4 mnd. Det er4 mnd med å være på jobb og ikke kunne gjøre noe på fritida det. På jobb har de fleste andre yrkesgrupper mulighet til å holde avstand til andre og på den måten unngå å havne i karantene. Havner de i karantene skal de ikke på jobb og faren for forlenget karantene er mindre. Om dine barn blir smittet så er faren stor for at du og blir det. Den er grei. Men du havner ikke i karantene hver gang dine barn er nærkontakter. Det forstår jeg. Det er ikke det jeg kommenterer. Det ble sagt at alle på hjemmekontor var så trygge og ikke hadde i nærheten av like mange nærkontakter. Det stemmer ikke nødvendigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildone Skrevet 5. januar 2022 #27 Del Skrevet 5. januar 2022 Jolanda skrev (4 minutter siden): Det forstår jeg. Det er ikke det jeg kommenterer. Det ble sagt at alle på hjemmekontor var så trygge og ikke hadde i nærheten av like mange nærkontakter. Det stemmer ikke nødvendigvis. 🙈 når man er satt i karantene sp er jo hele poenget å ha færre nærkontakter. For de fleste med hjemmekontor blir det da partner og barn som man bor med. For skole og bhg ansatte blir det de man bor med pluss hele klassen/avdelingen og alle kollegaer, uten mulighet til å holde avstand slik som andre yrkesgrupper kan. Det blir da temmelig mange flere muligheter for å bli nærkontakt på nytt og få forlenget karantenetida. Det er det som er forskjellen her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AdeleneMay Skrevet 5. januar 2022 #28 Del Skrevet 5. januar 2022 Poppeloppen skrev (På 4.1.2022 den 18.31): Jeg tenker at hensikten med fritidskarantene/karantene er å begrense spredning så mye som mulig ved at folk har færre nærkontaker. Noen samfunnsfunksjoner trengs fysisk på jobben for at samfunnet ikke skal stoppe opp, derfor er det gikk unntak for karantene når man skal på jobb. Når vi andre er bort i koronasmittede er vi i karantene hele døgnet, men kan jobbe hjemmefra, så det er vel ikke så stor forskjell egentlig sånn jeg ser det. Utenom selvfølgelig at noen yrkesgrupper omgås mange mennesker, mens andre ikke gjør det. Det er spesifisert at man har lov til å gå på butikken og apotek når man er i karantene, så det kan de ikke ta deg for. Drar du blant mye folk, på fest og lignende kan du nok bli anmeldt, ja, men vet ikke hvilken bot du får. Isolasjonsplikt er nok verre å bryte om du får bot. Jeg og de fleste andre som er ansatt i yrker med krav om fritidskarantene er klar over hva som er hensikten. Det er ingen jeg kjenner av ansatte i skolen som mener at elevene burde ha hjemmeskole. Vi er smertelig klar over hvor sårbare barn/unge er og at skolen er viktig. Problemet med fritidskarantene for meg som jobber i skolen er at det potensielt ikke bare er snakk om 1 eller 2 uker i løpet av det neste halvåret med karantene. I dag ble Per smitta, og jeg må i fritidskarantene, om ei uke når jeg er ferdig med fritidskarantene, får Arne positiv test og jeg må på nytt i ei ukes fritidskarantene og sånn går ukene... Å ikke kunne dra til lege, på trening, møte venner osv. på mange uker vil bli svært belastende for min del. Jeg bor alene og er avhengig av å kunne gå til lege for oppfølging av kronisk sykdom. Siste vaksinedose fikk jeg i midten av Oktober, så det er dessverre en stund enda til jeg går fri fra fritidskarantene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AdeleneMay Skrevet 5. januar 2022 #29 Del Skrevet 5. januar 2022 Blueblizz skrev (1 time siden): Altså, jeg tenker at det ikke er så vanskelig å overholde fritidskarantene? - Man kan gå på butikken for å kjøpe mat og annet nødvendig - Man har lov til å kjøre offentlig transport i fritidskarantene - Man kan hente og levere i barnehagen. - Man kan droppe av og hente ungene sine på fritidsaktiviteter eller hos venner Man kan gå tur. Høres ut som livet mitt i dag. Jeg gjør ikke så mye i fritiden selv utover det du nevner. Men nå har jeg vært nødt til å utsette behandling og oppfølging av kronisk sykdom i 1,5 år pga. pandemien. Behandling digitalt fungerer ikke i min situasjon. Nå som det endelig åpnes opp igjen for at jeg kan møte opp fysisk, er det utrolig kjipt om jeg skal være i fritidskarantene i ukesvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueblizz Skrevet 5. januar 2022 #30 Del Skrevet 5. januar 2022 AdeleneMay skrev (Akkurat nå): Jeg gjør ikke så mye i fritiden selv utover det du nevner. Men nå har jeg vært nødt til å utsette behandling og oppfølging av kronisk sykdom i 1,5 år pga. pandemien. Behandling digitalt fungerer ikke i min situasjon. Nå som det endelig åpnes opp igjen for at jeg kan møte opp fysisk, er det utrolig kjipt om jeg skal være i fritidskarantene i ukesvis. Ja, den ser jeg faktisk. Det går jo ikke an. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. januar 2022 #31 Del Skrevet 5. januar 2022 Warrior skrev (2 timer siden): Får da håpe det. Håper for all del at de som bryter karantene om det er vanlig karantene eller fritidskarantene blir straffet for det. Viktig å si i fra når vi vet noen bryter karantenen. Det gjør i alle fall jeg sånn at de blir tatt. Da må man lage regler som er mulig å overholde og fremstår troverdige. For en lærer som ble sent vaksinert er det umulig å overholde på sikt. Da har man lyktes med å gjøre kanskje den mest lovlydige yrkesgruppen til kjeltringer. Godt jobba. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamba Skrevet 5. januar 2022 #32 Del Skrevet 5. januar 2022 3 hours ago, Blueblizz said: Altså, jeg tenker at det ikke er så vanskelig å overholde fritidskarantene? - Man kan gå på butikken for å kjøpe mat og annet nødvendig - Man har lov til å kjøre offentlig transport i fritidskarantene - Man kan hente og levere i barnehagen. - Man kan droppe av og hente ungene sine på fritidsaktiviteter eller hos venner Man kan gå tur. Høres ut som livet mitt i dag. Det er jo fint for deg, men det er mange lærere og barnehagelærere som også har annen jobb i tillegg. Må man i fritidskarantene kan man heller ikke jobbe i den andre jobben og man blir ikke kompensert for dette i form av tapt inntekt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueblizz Skrevet 5. januar 2022 #33 Del Skrevet 5. januar 2022 Bamba skrev (36 minutter siden): Det er jo fint for deg, men det er mange lærere og barnehagelærere som også har annen jobb i tillegg. Må man i fritidskarantene kan man heller ikke jobbe i den andre jobben og man blir ikke kompensert for dette i form av tapt inntekt. Hæ? Får man ikke sykemelding om man havner i karantene? Jeg har ihvertfall brukt egenmeldingsdager, med arbeidsgivers velsignelse. Men jeg skjønner jo selvsagt at ikke alle er dødskjipe sånn som meg, altså. Det hadde bare ikke vært så vanskelig for meg, som i veldig stor grad allerede får mitt behov for sosial kontakt dekket gjennom arbeidsstedet. Ikke har jeg behov for behandling som stadig blir flyttet og ikke har jeg en ekstrajobb. Så for meg hadde det jo vært enkelt, ikke for alle selvsagt. Jeg bare tenkte ikke spesielt langt før jeg skrev innlegget. 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 5. januar 2022 #34 Del Skrevet 5. januar 2022 Jolanda skrev (7 timer siden): Ja, mine barn har 23 og 13 andre barn på sin avdeling. Blir de smittet, noe sjansen er stor for, blir jeg det og. Det er slett ingen garanti for at du blir smittet selv om ungene dine blir det. Jeg ble ikke smittet av mitt barn, selv om vi sov sammen. Og blir du smittet så er jo det bare fint, da slipper du karantene en stund etterpå. Problemet er de lærerene som IKKE blir smittet, men stadig er nærkontakter og derfor må i karantene igjen og igjen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 6. januar 2022 #35 Del Skrevet 6. januar 2022 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. - Rhodiola, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 6. januar 2022 #36 Del Skrevet 6. januar 2022 AdeleneMay skrev (6 timer siden): Jeg gjør ikke så mye i fritiden selv utover det du nevner. Men nå har jeg vært nødt til å utsette behandling og oppfølging av kronisk sykdom i 1,5 år pga. pandemien. Behandling digitalt fungerer ikke i min situasjon. Nå som det endelig åpnes opp igjen for at jeg kan møte opp fysisk, er det utrolig kjipt om jeg skal være i fritidskarantene i ukesvis. Hvilken behandling har vært stengt i 1,5 år? 😳🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crimejunkie Skrevet 6. januar 2022 #37 Del Skrevet 6. januar 2022 Bamba skrev (På 5.1.2022 den 20.48): Det er jo fint for deg, men det er mange lærere og barnehagelærere som også har annen jobb i tillegg. Må man i fritidskarantene kan man heller ikke jobbe i den andre jobben og man blir ikke kompensert for dette i form av tapt inntekt. Her fikk vi covid relatert sykemelding under pålagt karantene da barna ble smittet en etter en hjemme. Ingen problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosemarin Skrevet 6. januar 2022 #38 Del Skrevet 6. januar 2022 Jolanda skrev (På 5.1.2022 den 17.46): Det forstår jeg. Det er ikke det jeg kommenterer. Det ble sagt at alle på hjemmekontor var så trygge og ikke hadde i nærheten av like mange nærkontakter. Det stemmer ikke nødvendigvis. Selvsagt har de på hjemmekontor færre nærkontakter på jobben enn en som må på jobb i barnehagen med 15-20 nærkontakter der..? Og en skole/bhg ansatt må fortsette å være tett på alle disse nærkontaktene selv om de/en selv potensielt er smittet.. Om du Som sitter alene på hjemmekontor velger å henge med 15 nærkontakter privat så ok, men om den ansatte i barnehagen skal ha noe kontakt med noen utenom jobb så øker jo antallet nærkontakter ytterligere. Man har «mindre» å gå på sånn sett også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AdeleneMay Skrevet 22. januar 2022 #39 Del Skrevet 22. januar 2022 Kaisamaia skrev (På 6.1.2022 den 1.14): Hvilken behandling har vært stengt i 1,5 år? 😳🤔 Jeg har ikke skrevet at behandling har vært stengt i 1,5 år, men at jeg har vært nødt å utsette behandling pga. pandemien. Jeg skulle legges inn for behandling av kronisk sykdom i 2020. Når landet stengte ned i 2020, gikk innleggelse i vasken. Jeg fikk ny tid til innleggelse høsten 2020, men var i karantene pga. smitte på skolen jeg jobber. Fordi det da var blitt så lenge siden legen sendte henvisning om innleggelse, ble jeg bedt om å sende en ny søknad for å vise at jeg fortsatt hadde samme behov. Fikk endelig behandling høst 21. Jeg skulle starte med traumebehandling i 2020, som heller ikke var så enkelt, da jeg stadig var i karantene og det var mye nedstenginger som gjorde at psykolog hadde redusert tilbud. Traumebehandling er ikke så lett å få til digitalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg