AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Hei Jeg er mann i et forhold som har vart i rundt seks måneder. Vi har det bra sammen. Vi har sex relativt jevnlig, men er kjempedårlig på prevensjon! Jeg får ikke bruke kondom, for det får hun vondt av. Hun vil ikke bruke hormonbasert prevensjon pga det har gjorde henne skikkelig dårlig da hun prøvde det tidligere. Vi tenker på å få barn iløpet av et års tid, slik at kobberspiral blir veldig drastisk. Hittil har vi praktisert sikre perioder, og å hoppe av i svingen. Nå har vi selvfølgelig endt opp i den situasjonen at jeg har gjort henne gravid, og det er planlagt abort. Jeg visste ikke hvor inngripende og heftig en abort var, men har i det siste blitt veldig klar over det. Hadde jeg visst dette før hadde jeg nok insistert mer på prevensjon tidligere. Uansett, gjort er gjort, og nå lurer jeg på om det er noen som kan hjelpe meg med tips til prevensjon? Fins det feks spesialkondomer for folk som får vondt av kondom? Andre typer prevensjon? Jeg syns dette er vanskelig, for det er ikke så mye jeg som mann kan bruke... Anonymkode: 8e969...991
Flintis Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Jeg synes dere skal ha barnet jeg selv om det er litt vanskelig nå. Et år er liksom ikke så stor forskjell. Bedre å få barn nå enn slite med å få dem senere. Spiral som du sier og pessar er vel to alternativer. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Pessar ja. Og ja, en abort er ikke noe å ta lett på verken psykisk eller fysisk. Så hadde vurdert om et år fra eller til er så nøye. Hvorfor får hun vondt? Er det selve mekanikken i det eller er det ubehag i etterkant? Anonymkode: 68e56...30c
Hulderen Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 Å ta abort når dere planlegger barn i løpet av ett års tid virker veldig unødvendig! Men dere vil uansett trenge prevensjonsmiddel når barnet er født. Kondom gir større friksjon enn uten og det kan gi smerter. Har dere prøvd glidemiddel sammen med kondom? Det vil fjerne friksjonen. Eller dere kan bruke pessar med sæddrepende krem. 1
veronicalake Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 Hvis dere seriøst tenker på å få barn i løpet av et års tid, så skjønner jeg ikke hvorfor dere velger abort nå? Livet skjer, og man kan ikke alltid planlegge alt ned til hver minste detalj. Da var det kanskje akkurat dette barnet dere var ment til å få da? Jeg har vært i en ganske lik situasjon, der jeg ble gravid etter 7 måneder i et forhold. Vi hadde allerede startet med å gå på visninger, og se etter hus sammen og var klare på at vi ville ha barn sammen om ikke så alt for lenge. Planen var jo å kjøpe hus sammen først, og så få barn, men sånn ble det ikke. Jeg ble gravid da han glemte å hoppe av i svingen en eneste gang. Det ordnet seg det også. Alt gikk fint til slutt, selv om det ikke gikk helt etter planen. Jeg hadde tidligere prøvd i to år å få barn med en tidligere samboer, og da gikk det aldri. Så poenget mitt er at man vet aldri hva som skjer her i livet, og at det som skjer, skjer for en grunn. Så heldige dere er som ble gravide nå, dere er ikke garantert at det skjer igjen akkurat når dere vil. Lykke til! 2
solmåneogstjerner Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 (endret) Du som mann kan jo bare bruke (lateksfri)kondom. Men jeg har veldig god erfaring med hormonspiral. Men det er jo for senere. Nå skal dere ha barn, jeg er ikke imot selvbestemt abort. Men hvis dere tenker at dere skal ha barn sammen snart så blir det bare helt feil å ta abort nå og så prøve om noen få måneder. Det blir sånn detaljoppheng. Og helt feil. Livet kan ikke alltid planlegges på dagen. Endret 4. januar 2022 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 Så tett på planen om å uansett få barn, jeg hadde vurdert om abort egentlig er det rette. I fht prevensjon så burde hun dra til en gynekolog og få en gjennomgang av hvilken prevensjon som kan passe. Jeg tåler ikke østrogen så jeg bruker cerazette. Kondom er uaktuelt for meg også pga lichen schlerosis. Hormonspiral er ett godt alternativ men kobberspiral er jo helt uten hormoner og dessuten rimeligere enn hormonspiral pluss at man beholder den naturlige syklusen. Det er ikke styr å sette inn en kobberspiral for ett års tid, det er styr å ta abort. Anonymkode: 2b0c2...256
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #9 Skrevet 5. januar 2022 Takk for mange gode svar, jeg skal gjøre et forsøk på å foreslå noe av dette. Anonymkode: 8e969...991
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå