Gå til innhold

Muffins


Leanne

Anbefalte innlegg

Vi skal snart feire bursdag og jeg tenkte jeg skulle lage noen fancy muffins med mye "pynt" på toppen... Altså en slags tykk, fargerik glasur som man ser på amrikanske filmer...

Noen som skjønner hva jeg mener.. evt. har et forslag til hva det er de bruker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro de bruker smørkrem.

hvordan lager man det.....? Og er det konditorfarge en tilsetter for å gi det farge..?Er litt grønn når det gjelder baking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konditorfarge brukes ja, men gjerne en konditorfarge som ikke er så flytende som den helt vanlige på små glassflasker. Min søster har noen i små, runde bokser som er bittelitt fastere. Går sikkert greit med de helt flytende også.

Skal du ha veldig lyse farger (f.eks hvitt) så bytt ut 1/3 av smøret med matfett.

På engelsk kalles smørkrem royal icing.

Smørkrem:

1ss varmt vann

50 g. smør

125 g. melis

Smøret og halvparten av melisen røres lett og luftig. Tilsett resten av melisen og rør til kremen er glatt. Tilsett konditorfarge og rør sammen med skje.

Eller:

Smørkrem.

100 gr smør

75-100gr melis

1 eggeplomme

smakstilsetning evnt.ca 2ts vaniljesukker eller kakao (ikke kakao ved farging)

Rør smør og sukker til blandingen er lys og porøs.Rør inn eggeplommen.

Til større porsjoner med flere eggeplommer,rør inn en av gangen.Rør godt så ikke kremen skiller seg. Tilsett konditorfarge og rør sammen med skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal vel ikke være smør i royal icing, skal det? Her er en oppskrift, søker du litt finner du flere, men OBS! Det er søtt.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konditorfarge brukes ja, men gjerne en konditorfarge som ikke er så flytende som den helt vanlige på små glassflasker. Min søster har noen i små, runde bokser som er bittelitt fastere. Går sikkert greit med de helt flytende også.

Skal du ha veldig lyse farger (f.eks hvitt) så bytt ut 1/3 av smøret med matfett.

På engelsk kalles smørkrem royal icing.

Smørkrem:

1ss varmt vann

50 g. smør

125 g. melis

Smøret og halvparten av melisen røres lett og luftig. Tilsett resten av melisen og rør til kremen er glatt. Tilsett konditorfarge og rør sammen med skje.

Eller:

Smørkrem.

100 gr smør

75-100gr melis

1 eggeplomme

smakstilsetning evnt.ca 2ts vaniljesukker eller kakao (ikke kakao ved farging)

Rør smør og sukker til blandingen er lys og porøs.Rør inn eggeplommen.

Til større porsjoner med flere eggeplommer,rør inn en av gangen.Rør godt så ikke kremen skiller seg. Tilsett konditorfarge og rør sammen med skje.

Royal icing er noe helt annet. Blir helt hardt - så ikke så lurt å pynte muffins med dette....

Buttercream icing (Smørkrem) lager jeg slik:

50g melange margarin

50g flott matfett

300 g melis

2 ss melk

Denne blir helt kritthvit smaker godt og kan farges med konditorfarge. Hvis du har en veldig flytende konditorfarge kan du godt ha litt mindre melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ninamarie

I amerika har de disse muffinsene med tykke gode kremer/glassur.

Mener de kaller dette "cupcake frosting".

Så hvis du søker på det, kommer det nok mange gode forslag opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...