Gå til innhold

Barnevennlig middag som tar null tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et tips om man vil ha grønnsaker er at oppskjært tomat, agurk, tomat og liknende passer ved siden av nesten alt. Så da kan man ha pizza med skinke til middag, men så har man grønnsaker ved siden av. Å skjære opp disse går veldig fort. Min erfaring er også at barn gjerne liker slike rå grønnsaker bedre enn kokte/stekte. 

Anonymkode: 3184b...2f7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et tips om man vil ha grønnsaker er at oppskjært tomat, agurk, tomat og liknende passer ved siden av nesten alt. Så da kan man ha pizza med skinke til middag, men så har man grønnsaker ved siden av. Å skjære opp disse går veldig fort. Min erfaring er også at barn gjerne liker slike rå grønnsaker bedre enn kokte/stekte. 

Anonymkode: 3184b...2f7

Enig, jeg har omtrent alltid ei skål med oppskjært agurk på bordet. Om ingenting annet går ned til middag, forsvinner innholdet i den skåla i hvert fall.

Anonymkode: 6c69a...029

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pytt i panne
pølser med potetmos og kokte grønnsaker
fish and chips som ordner seg selv i ovnen med ertepure (ferdigkjøpt som man varmer i vannbad) og kokte gulrøtter
blomkålsuppe eller tomatsuppe med grove rundstykker
sodd (pleier å kjøpe et spann som jeg tiner over natta, slenger i poteter og gulrøtter og koker det i 15-20 min)
gryteretter med salater
karbonadesmørbrød (med grovt brød) med ertestuing og salat
Ostesmørbrød med salat, chips (på sommeren bruker vi frukt til)
kjøttkaker i brun saus med kokte grønnsaker
lapskaus
Latmannsform (denne tar lengre tid, men lager seg selv! Kjøper frossen fløtegratinerte poteter, fordeler frosne grønnsaker i, topper med oppskjærte pølser eller kjøttboller og strør over masse ost). Ordner seg selv i ovnen!

Anonymkode: 72ba3...e1d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her er det aller raskeste vi lager 

Enten fiskekake, kjøttboller, kyllingfilet, laks, torsk - som jeg setter i en form i ovnen i 15-20 min

skjærer opp en agurk i skiver, en paprika i båter og cherrytomat og serverer ved siden av. 

noen ganger koker jeg brokkoli og/eller blomkål i steden eller i tillegg. Det tar meg ca 10 min med matlaging og 3 åringen elsker det! 

også serverer vi med en dressing eller saus fra flaske

Endret av Pølsevann
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Pytt i panne
pølser med potetmos og kokte grønnsaker
fish and chips som ordner seg selv i ovnen med ertepure (ferdigkjøpt som man varmer i vannbad) og kokte gulrøtter
blomkålsuppe eller tomatsuppe med grove rundstykker
sodd (pleier å kjøpe et spann som jeg tiner over natta, slenger i poteter og gulrøtter og koker det i 15-20 min)
gryteretter med salater
karbonadesmørbrød (med grovt brød) med ertestuing og salat
Ostesmørbrød med salat, chips (på sommeren bruker vi frukt til)
kjøttkaker i brun saus med kokte grønnsaker
lapskaus
Latmannsform (denne tar lengre tid, men lager seg selv! Kjøper frossen fløtegratinerte poteter, fordeler frosne grønnsaker i, topper med oppskjærte pølser eller kjøttboller og strør over masse ost). Ordner seg selv i ovnen!

Anonymkode: 72ba3...e1d

Dette var jo nesten utelukkende junkfood. Er det virkelig vanlig å putte slik mat i små barn daglig? 

Jeg mener. Det er jo like raskt å kjøpe litt ferdigstekt kylling og blande med grønnsaksmiks. Eller slenge laks i ovnen og varme opp litt potetmos man lagde klar i helgen. Så det må jo ikke være usunt for å være rask mat. 

Anonymkode: 48046...5c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var jo nesten utelukkende junkfood. Er det virkelig vanlig å putte slik mat i små barn daglig? 

Jeg mener. Det er jo like raskt å kjøpe litt ferdigstekt kylling og blande med grønnsaksmiks. Eller slenge laks i ovnen og varme opp litt potetmos man lagde klar i helgen. Så det må jo ikke være usunt for å være rask mat. 

Hæ? Kan være enig i at pølser, fish n' chips og ostesmørbrød kan gå under junk, men resten? Karbonade, lapskaus, kjøttkaker, gryterett, sodd, blomkålsuppe? Er det junk food?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hæ? Kan være enig i at pølser, fish n' chips og ostesmørbrød kan gå under junk, men resten? Karbonade, lapskaus, kjøttkaker, gryterett, sodd, blomkålsuppe? Er det junk food?

Karbonade og kjøttkaker er bearbeidet kjøtt, med høyt innhold av fett og salt, er også satt på verstinglisten med tanke på kreft de siste årene.

Når det gjelder lapskaus, gryterett og sodd er det jo rødt kjøtt, som man bør begrense mengdene av, alt inneholder alt for stort innhold av salt, særlig for barn. Og kvaliteten på kjøttet samt mengden fett er tvilsom når det gjelder billigprodukter, ofte snikes det inn ekstra fett. 

Blomkålsuppe fra pose er greit nok, med unntak av saltnivået. Men inneholder jo ikke akkurat noe særlig næringsstoffer heller, og kombinerer du med brød betyr det gjerne 3-4 brødmåltid på en dag. 

Ikke misforstå, alt er ok innimellom. Men om dette er kostholdet 5-7 dager i uka er det virkelig ikke bra. 

• Liker 3
Skrevet

Ovnsomelett. Sørg for å koke 2-3 ekstra poteter til en middag tidligere i uken og ta gjerne vare på rester av pølser, karbonader, skinke eller annet kjøtt, bruk paprika, løk, purre, brokkoli, mais, revet ost og annet som er godt i. Eneste forberedelse er å skjære alt i terninger og hive i en form, heller over sammenvispet egg og stek i ovnen. 

Gulrotsuppe: Hakk og stek løk og hvitløk. Ha i litt karri og la frese litt før du tilsetter gulrot i biter og hønsebuljong. La koke 20 minutter og mos i blender. Server med brød, hvitløksbaguetter e.l.

Utover det er også mitt beste tips å ha mat klar i fryseren. Neste gang du lager kjøttsaus til spaghetti, lasagne eller pizza så lag en kjempeporsjon og frys ned. Da er middagen klar på den tiden det tar å koke litt pasta. Det samme gjelder alt av supper og gryteretter, kok mye om gangen og frys ned.

En crockpot/slowcooker kan være en god investering. Da legger du i alle ingrediensene om morgenen og setter den på low og så står gryteretten eller suppa og koser seg til du er ferdig på jobb og da er det bare å servere. :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Karbonade og kjøttkaker er bearbeidet kjøtt, med høyt innhold av fett og salt, er også satt på verstinglisten med tanke på kreft de siste årene.

Når det gjelder lapskaus, gryterett og sodd er det jo rødt kjøtt, som man bør begrense mengdene av, alt inneholder alt for stort innhold av salt, særlig for barn. Og kvaliteten på kjøttet samt mengden fett er tvilsom når det gjelder billigprodukter, ofte snikes det inn ekstra fett. 

Blomkålsuppe fra pose er greit nok, med unntak av saltnivået. Men inneholder jo ikke akkurat noe særlig næringsstoffer heller, og kombinerer du med brød betyr det gjerne 3-4 brødmåltid på en dag. 

Ikke misforstå, alt er ok innimellom. Men om dette er kostholdet 5-7 dager i uka er det virkelig ikke bra. 

Men fast food? Enig i at dette ikke bør være en ukesmeny, men ikke enig i at det er fast food.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Alt ligger i planlegging og forbereding. Har du en plan og alle råvarer i hus så lager du mye mat på lita tid. 

Anonymkode: e82ef...b0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange gode forslag her, men mitt beste råd (som andre også har nevnt) er å lage opp litt middager og ha i fryseren. Så kan du bare varme dem på travle dager. Evt, når du lager middag lag stor porsjon slik at du har for minst to dager.

Da min samboer var bortreist så laget jeg en makaronigrateng med kjøttdeig, løk, brokkoli osv. Stekte opp en hel kjøttdeig, hadde oppi masse grønnsaker og kokte opp masse makaroni. Fylte en hel form. Det tok ikke lenger tid enn å lage en mindre porsjon og jeg hadde middag i tre dager.

Anonymkode: 59f36...04c

Hvor stor form da?? Når jeg lager feks pølsegrateng med bechamel, broccoli, ost og makaroni, spiser jeg, kjæresten og ungdommen på 14 opp hele gratengen på 30x20 cm....

Anonymkode: 40897...117

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager ofte veldig store porsjoner av maten jeg spiser i helga. Gjerne retter som kan lages i ei gryte som linsegryte, daal, chili con/sin carne, bønnegryte (ev. bønne+pølsegryte), lapskaus, gulasj etc.

Dette egner seg veldig godt å varme opp, så jeg spiser stort sett rester 3 dager i uka. Da gjenstår det stort sett bare å lage "stressmiddag" én dag i uka. 

Anonymkode: b4ff5...af2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger tips til superraske og enkle middager som tar maks 15 minutter å forberede. Jeg er alene med et lite barn og hverdagen spiser meg opp😩Det bør ideelt sett inneholde minst 2 forskjellige grønnsaker. 

Anonymkode: 26d02...fbb

Det ideelle er jo å varme opp mat etter jobb. Du bør lage den i store kvanta etter leggetid eller rett og slett lage mat for 3 dager når du først lager mat og så servere rester sånn til vanlig. Og til alle som ikke liker rester: all halv- og helfabrikata er rester. Det er bare noen andre som laget restene og solgte dem i butikken. 

Husk også at ideen om at barn MÅ spise varm mat etter barnehage og at de MÅ vente til middagen er ferdig er nettopp det - en fiks ide noen i fortiden fikk. Funker det for ditt barn med en skive eller en klemmepose i neven i bilen? Ok. En mye bedre løsning enn å insistere på at et slitent barn skal gå sulten til middag.

Anonymkode: 77f68...69a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men fast food? Enig i at dette ikke bør være en ukesmeny, men ikke enig i at det er fast food.

For meg er fast food prosessert mat, med for høyt saltinnhold og fettinnhold, begrenset mengde næringsstoffer, som er raskt tilgjengelig. 

Eller tenker du utelukkende på pizza og burger når du hører begrepet? For meg er dette retter som kan være mye gunstigere for en kropp i vekst enn maten du ramset opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Mandag: kjøttboller, kokt gulrot og potet med fløtesaus. Kok dobbelt med poteter. Rester av fiskekaker kan brukes til kvelds på skive eller i matboksen dagen etter

Tirsdag: lag plukkfisk av restene (fisken tar du ut av frysen dagen før). Ha amerikansk blanding til/bland i om barnet liker det bedre. 

Onsdag: hjemmelaget tomatsuppe med kjøttboller (spar litt fra posen mandag)

Torsdag: laksepakke i ovnen med det dere liker av grønnsaker 

Fredag: pannekaker (kan kjøpe ferdige). Rester kan brukes til lunsj eller turmat i helgen. 

Lørdag og søndag antar jeg at dere har mer tid. Så da er det vel ikke så nøye med tid? 

Mitt tips er å ikke stresse med at maten skal serveres raskt etter dere er kommet hjem. Skjær opp frukt eller ta en skive. Så setter du på oven/tilbereder.

Anonymkode: 692a8...775

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor stor form da?? Når jeg lager feks pølsegrateng med bechamel, broccoli, ost og makaroni, spiser jeg, kjæresten og ungdommen på 14 opp hele gratengen på 30x20 cm....

Anonymkode: 40897...117

Ja, da er dere tre stykker. Det blir tre porsjoner, altså middag for èn person i tre dager. :)

Anonymkode: 59f36...04c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke stresset med middag rett etter jobb/bhg/skole/sfo om det kun var meg og mitt barn hver dag og hatt følelsen av å måtte forte meg for å unngå sur unge. Ville hatt senere middag om det blir roligere, men likevel ikke laget tidkrevende mat og gitt frukt/grønt og litt brød først om det hjelper.
Hva annet enn mat er det du føler at spiser deg opp i hverdagen.

Hva gjør du når barnet er våkent og hva gjør du når barnet sover. Hva tar du barnet med på osv.  

Anonymkode: 6e9fb...44d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*En boks tomatbønner varmes i kjele, spises med hermetisk mais og eventuelt en brødskive. 

*Ferdigpotetmos og pølser/kjøttboller.

*Ferdigsaus, gjerne på boks, slik at man ikke må blande i det hele tatt.

*Fjordland, de store pakkene er ofte nok til en voksen og to barn. 

*Grandiosa. 

*Wiener og mos. 

Alt som er ferdig fra før! Sunt kan vi spise når jeg har mer overskudd

Anonymkode: 6f1bc...b26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kun en grønnsak her men tar den med likevel: Kok pastaskruer og legg kyllingfileter i en ildfast form sammen med noen minitomater. Hell et glass grønn pesto over kyllibgfiletene og stek det hele i ovnen i ca.30 min. 

Anonymkode: c84b1...d37

Skrevet

Hamburger 1 pk hamburger kjøttkaker , 1 pk hamburgerbrød, salathode, og agurk, samt tomat.  Stek hamburger kjøttkakene til de er gjennomstekt ha gjerne norvegia ost på de og:) enkelt og greit pluss grønnsaker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...