Gå til innhold

Barnevennlig middag som tar null tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger tips til superraske og enkle middager som tar maks 15 minutter å forberede. Jeg er alene med et lite barn og hverdagen spiser meg opp😩Det bør ideelt sett inneholde minst 2 forskjellige grønnsaker. 

Anonymkode: 26d02...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Lag middagen kvelden før, når barna er i seng. Bare å varme opp igjen på ettermiddagen. 

Anonymkode: b847c...6b7

• Liker 9
Skrevet

Stekg ris m kjøtt og grønnsaker

wok

spagetti

mac n cheese

pizza

AnonymBruker
Skrevet

Fiskekaker stekt i stekeovn med kokt broccoli og potet til. 

Anonymkode: aea1e...8fa

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Slår også et slag for fiskekaker (evt karbonader), de kan stekes i ovnen sammen med småpoteter (med skall) og gulrot i grove biter. Ha cherrytomater til, og ketsjup/aioli.

Anonymkode: 07257...9e1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Fiskeboller går veldig raskt å lage og er populært her i huset. Leger hvit saus og putter noe brokkoli og gulrot oppi sausen. Spagetti med kjøttdeigsaus, kan varieres med kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig. Har oppi f.eks squah, gulrot, sopp, minimais, og en boks med hermetisk tomat. 

Anonymkode: afcf6...375

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pasta med tomatsaus. (Tomatsausen kan lages i store mengder på forhånd, og inneholde både tomat, løk, gulrot, hvitløk og annet godt.) Tar da kun koketiden på pastaen å lage. (Sausen varmes opp på kortere tid.) 

Wok går ganske fort og greit. 

Laksepakker går også veldig fort i ovnen.

Ellers tenker jeg at du også bør "tenke utenfor boksen". Hvorfor er det så viktig at middagen lages fort? Hva om den tar 40 minutter, men at du bare må tilbringe 5 av dem på kjøkkenet? 
Det er utrolig mye god mat som kan lage seg selv i stekeovnen. Eller i en kjele.

Anonymkode: 79247...6d2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Rema 1000 sin lapskausblanding er god. Hiv oppi litt smør, buljong og pølsebiter eller annet passende kjøtt. Veldig enkelt og raskt. 

Anonymkode: a1b53...e0f

• Liker 8
Skrevet

Stekt ris med frosne grønnsaker, ditt favorittkrydder og egg, før du tilsetter en dag gammel ris (oppbevart i kjøleskapet selvsagt). Har du mulighet, kan du tilsette litt soyasaus og fiskesaus for god smak. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fiskeboller går veldig raskt å lage og er populært her i huset. Leger hvit saus og putter noe brokkoli og gulrot oppi sausen. Spagetti med kjøttdeigsaus, kan varieres med kyllingkjøttdeig eller karbonadedeig. Har oppi f.eks squah, gulrot, sopp, minimais, og en boks med hermetisk tomat. 

*Beklager, jeg har visst mistet evnen til å stave. Det skal være lager og squash så klart 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Mos ned grønnsaker til/i saus så venner du til barna grønnsaker uten at de ser alt og kan begynne å plukke. 
Ellers gjør klar dagen før og varm opp/sett i ovnen.  Forbered for flere dager, frys ned porsjoner.

Anonymkode: 6e9fb...44d

• Liker 3
Skrevet

Torteloni med brokkolisaus. Kokt brokkoli + creme fraiche.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pasta med tomatsaus. (Tomatsausen kan lages i store mengder på forhånd, og inneholde både tomat, løk, gulrot, hvitløk og annet godt.) Tar da kun koketiden på pastaen å lage. (Sausen varmes opp på kortere tid.) 

Wok går ganske fort og greit. 

Laksepakker går også veldig fort i ovnen.

Ellers tenker jeg at du også bør "tenke utenfor boksen". Hvorfor er det så viktig at middagen lages fort? Hva om den tar 40 minutter, men at du bare må tilbringe 5 av dem på kjøkkenet? 
Det er utrolig mye god mat som kan lage seg selv i stekeovnen. Eller i en kjele.

Anonymkode: 79247...6d2

Signerer denne. Man kan skjære opp løk, tomat, hvitløk og ingefær på forhånd, slenge det i kjelen med kjøtt, grønnsaker og krydder og la det langtidskoke til middagstid. Jeg har laget lammegryte slik, og kjøttet blir så mørt og godt 😊 

Anonymkode: 8ed1f...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Lag middag for to-tre dager samtidig som du lager søndagsmiddagen. Lag så dobbelt porsjon onsdag. Kan også se på freezer meals, jeg har alltid en del slike tilgjengelige. 

Jeg lager blant annet store porsjoner med suppe, og har brød i fryser. Gratenger i alle varianter. Ellers er jo fiskepakker, som nevnt, superraskt. Eller en enkel wok med grønnsaker fra frysedisken. 

Er også glad i glassene med ferdig revet hvitløk og ingefær, god nok smak, mye tid og oppvask spart. 

Anonymkode: 48046...5c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Våre raske favoritter er;

Tomatsuppe med makaroni og egg, hjemmelaget eller pose

Fiskekaker i burger med frisk paprika og agurk til

Laksefilet med de grønnsakene vi har tilgjengelig

Pasta og pastasaus, ferdigsaus om ekstra dårlig tid

Fiskegrateng fra frysedisken med ønskede grønnsaker

Wok

Wraps/enkel taco

Og i nøden; grandis😋

Noen dager må maten være klar på minutter, noen dager kan maten ta tid i ovnen så lenge jeg slipper å stå på kjøkkenet. Vi bruker ofte ferdig oppskjærte grønnsaker til wok, ferdige stapper, og f.eks blomkålris i pose. Det koster litt ekstra, men er verdt det for oss.

Anonymkode: ad982...e44

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ovnsbakt pannekake. ikke så mye grønnsaker akkurat, men grei middag en gang i blant. Tar litt mer enn 15 min, men røra kan lages i forveien å stå i kjøleskapet. Steke bacon går fort og pannekaka lager seg selv i ovnen. 

En favoritt her er laks, bare å putte i ildfastform og sette i ovnen, koker pasta til og enten erter eller amerikansk blanding eller lignende til. Laksen tar litt mer tid, men igjen, lager seg selv. 

Blomkål/brokkoligrateng med pølse. Kan lages selv eller kjøpe pose i frysedisken å tilsette pølse eller bacon og ost feks. Tøm i en ildfastform og sett i ovnen. 

Pølselapskaus 1 pose med lapskausblanding, ønsket mengde oppdelte pølser, litt vann og en buljongterning, kok. 

Wok. Her kan man gjøre det så enkelt eller vanskelig man vil. Man kan bruke frosne grønnsaker å kjøpe ferdig oppdelt kjøtt, bare å hive i panna. Eller man kan dele opp kjøtt og grønnsaker selv. Det er også lett å "preppe" på forhånd om man tar en kveld eller litt tid ila helgen til å gjøre klart så kan kjøtt og grønnsaker ligge i kjøleskap eller frys til du skal bruke det. 

Tomatsuppe med pasta og egg

Omelett med feks skinke og grønnsaker

Spaghetti, er jo grønnsaker i sausen, men jeg tømmer gjerne oppi litt amerikansk blanding eller noe i tillegg. 

Fiskegrateng tar litt tid, men ordner seg selv, tilsett frossen grønnsaker etter ønske. 

Kjøttpølse med potetmos og valgfrie frossen grønnsaker

Fiskepinner med potetmos og valgfrie frossen grønnsaker. 

Og ikke minst, lag dobbel porsjon når du holder på så har du to middager, bare å varme opp restemat senere i uken. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kutt opp skinke i biter eller kjøp ferdig oppkuttet, kutt opp avokado, ev kok brokkoli. Kok makaroni og bland sammen alt med litt grønn pesto. 

Ellers kjøper jeg kjøttkaker og varmer i posesaus blandet med vann. Koker potet, gulrot i mindre biter for at det skal gå fortere, og brokkoli på slutten. 

Lager også kjøttsaus fra bunnen og fryser ned i porsjoner

Anonymkode: c0db6...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre raske favoritter:

Potet/søtpotet/beter/kålrabi/gulrot (altså de rotgrønnsakene du har) delt i staver og stekt i ovn ca 40 min. Med olivenolje, tørkede urter, litt eddik, salt og pepper. Gjør klar før jeg henter i barnehagen (er i perm med baby), men kan også gjøres klar kvelden før eller på morgenen. Legger på fiskekaker, ferdiggrillede kyllinglår, panert fisk eller fersk fiskefilet på slutten. Spiser sikkert denne typen middag to ganger i uka, varierer bare typer grønnsaker og hva som varmes på toppen av dem. Noen ganger har vi ketchup til, andre ganger rømmedressing, aioli, osv. 

tomatsuppe. Ferdig fra pose på feks Rema er god! Koker egg og har til, samt brød og smør.

ostesmørbrød! Har skivet tomater inni, og serverer med oppskårede grønnsaker/frukt.

omelett! Med brokkoli, oliven, tomat, løk etc. sleng det i ovnen for enklest mulig variant, gjerne med ferdig paideig som en quiche :)

Ferdige, men ustekte, kjøttboller fra meny/folkets med ferdig tomatsaus og fullkornspasta. 

salat med ferdigkokt quinoa (fra hermetikkhylla), mango, fetaost, kikerter rett fra boksen, raspet gulrot, mais osv. gjerne kokt egg eller tunfisk i også. Pasta om du har/gidder. 

Ferdig pizzadeig, barnet får ta på topping selv. Saus kan lages av å bare blitze rå løk, rå tomat,olivenolje og litt hvitløk med stavmikser. Eller kjøp ferdig 👌🏻

Anonymkode: 5c6d1...731

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag posepotetmos dagen før og sleng i en ildfast form sammen med litt frossen grønnsaks- eller lapskausblanding, hermetisk mais, skinkebiter, kjøttpølse i biter, oppskårne grønnsaker, hermetiske bønner eller nesten hva som helst annet du måtte ha liggende av for eksempel rester. Rør rundt, sleng i litt krydder om du vil og høvl noen skiver ost på toppen. Sett forma i kjøleskapet til dagen etter. Sett i ovnen en halvtime før dere skal spise 😊

Anonymkode: 2e5e6...45b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange gode forslag her, men mitt beste råd (som andre også har nevnt) er å lage opp litt middager og ha i fryseren. Så kan du bare varme dem på travle dager. Evt, når du lager middag lag stor porsjon slik at du har for minst to dager.

Da min samboer var bortreist så laget jeg en makaronigrateng med kjøttdeig, løk, brokkoli osv. Stekte opp en hel kjøttdeig, hadde oppi masse grønnsaker og kokte opp masse makaroni. Fylte en hel form. Det tok ikke lenger tid enn å lage en mindre porsjon og jeg hadde middag i tre dager.

Anonymkode: 59f36...04c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...