Gå til innhold

Nytt hundespørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker her på offentlig sted, f.eks. i en by. Hvor kan hunden være med? Tenker både på spesielle ting (f.eks. bestemte kafeer som tillater hunder) og generelle ting (om man i det hele tatt kan ha hund på kafè. Som et eksempel).

Hva med kjøpesentre? Ulike butikker? Kiosker? Kan man ha med hund alle steder hvor det ikke står "hund forbudt"-skilt..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tenker her på offentlig sted, f.eks. i en by. Hvor kan hunden være med? Tenker både på spesielle ting (f.eks. bestemte kafeer som tillater hunder) og generelle ting (om man i det hele tatt kan ha hund på kafè. Som et eksempel).

Hva med kjøpesentre? Ulike butikker? Kiosker? Kan man ha med hund alle steder hvor det ikke står "hund forbudt"-skilt..?

Jeg forstår ikke hvorfor man på død og liv må ha hunden med over alt! Jeg har hund som er sammen med oss hjemme, med på besøk når den er invitert og med på tur. Den er med på bussen hvis det er tvingende nødvendig, men hva i all verden har den å gjøre på kafé? Ikke vet jeg!

Skrevet
Jeg forstår ikke hvorfor man på død og liv må ha hunden med over alt! Jeg har hund som er sammen med oss hjemme, med på besøk når den er invitert og med på tur. Den er med på bussen hvis det er tvingende nødvendig, men hva i all verden har den å gjøre på kafé? Ikke vet jeg!

Det var jo ikke det som var spørsmålet, da...

Kjøpesentre er det vel ikke lov til å ha med hunder. Unntak er selvsagt førerhunder o.l. Kafeer varierer vel praksisen - regner med at den som driver stedet kan bestemme seg for det h*n vil. Butikker - ikke lov; kanskje unntatt dyrebutikker..? Vil tro at det er ganske strengt på butikker som driver salg av mat, selv om jeg har hatt med hund inn i kiosk (ikke min hund, men kiosken og omegn har et lugubert klientell og vi var redde for at hunden skulle bli stjålet eller plaget...). Om det er regulert i loven vet jeg ikke, vil egentlig tro det skal være forbudt, bare dårlig praksis hos de som jobbet i kiosken. Husk at det ikke lenger er lov å binde og forlate hunden utenfor slike steder.

Buss - på langdistansebussene vet jeg at det er strengt, f eks har ei venninne av meg måttet gjøre avtale med selskapet lenge før hun reiser, og det kan hende det ikke er lov å ha med hund/dyr på alle avgangene i døgnet. Selv når man reiser med kanin bør man forhøre seg på forhånd. På lokal kollektivtransport pleier det vel å være lov.

Førerhund er alltid unntatt fra restriksjoner som begrenser hunders adgang, men regner med disse også må ta hensyn om det feks er en allergiker på bussen..?

Skrevet

Det er ikke lov å ha med hunder i butikker og kjøpesenter i norge, få kafeer det er lov å ha med hunden inn, men der vi bor er det lov på de fleste uteserveringer, så fremt hunden oppfører seg fint( superpraktisk når man har med hunden til byen på 17. mai f.eks :)

Men så har det seg jo sånn at noen hunder trives med masse folk og liv rundt seg, mens andre ikke gjør det...

Skrevet

Takk for svar.

Dette var vel ikke særlig relevant.

Jeg har aldri sagt at jeg "alltid" skal ha med hunden min, jeg spør når jeg kan det, om det skulle passe slik.

Skrevet

Hei trådstarter!

Lurer også litt på dette.

Hva med Meny-butikkene rundt om i landet? De har jo sånne skilt utafor eller limt på inngangsdørene der det sammen med mange andre symboler er avbildet en hund :overrasket:

Det burde vel bety at hund er tillatt? Akkurat som symbolet med en barnevogn tilsier at man kan ta med barnevogna inn?

Spurte de som jobbet i butikken en gang, men nei det kunne de ikke svare på, de visste ikke at det var et sånt symbol på døra og at hunder ikke har adgang.

Jeg skjønner godt hvorfor det er slik at hunder ikke har adgang til butikker, og da spesielt daglivarebutikker med tanke på hygiene og potensielle astmatikere/allergikere osv.

Men hva betyr skiltet???

Uansett, enig i at hundene ikke trenger å være med på alt en gjør, det går jo heller ikke. Men jeg har også tenkt det samme, når det finnes babykino og babyvennlige kafeer, hvorfor finnes ikke det samme for våre små firbente venner? :)

Skrevet

SKiltet betyr at det er lagt opp til å binde hunden utenfor.

Etter at den nye hundeloven trådte i kraft, er det derimot IKKE lov å binde hunden utenfor NOE offentlig bygg, eller i nærheten av lekeplass.

Gjør man det likevel, KAN hunden bli innhentet og eier pålagt bot. I verste fall kan hunden avlives, og eier idømt hundeforbud i x antall år.

Skrevet

Ja, det gjør det litt vanskeligere med den nye hundeloven, selv om jeg i de fleste tilfeller aldri ville bundet hunden utenfor et offentlig sted uten tilsyn uansett.

Utrolig mange som ikke forstår at hunden er et dyr, og ikke en kosebamse - det kan man jo heller ikke forvente av folk som ikke driver med hund selv.

Gjest (Ursula)
Skrevet (endret)

Jo jeg syns man kan forvente at man ikke skal klå på andres hunder når de står utenfor en butikk- selv om man ikke driver med hunder selv.

Barn derimot, der kan man ikke forvente at de forstår at fremmede hunder hilser vi ikke på.

Men jeg vet veldig mange som bare MÅ bort og klappe litt på hunder som står bundet utenfor butikker, selv om de også har hunder aldri så mye selv.

Jeg vet ikke om et eneste offentlig sted jeg ville bundet hunden min uten tilsyn i det hele tatt.

Barn kan komme bort overalt, og det ansvaret hadde ikke jeg ønsket å ta om noe skulle skje.

Endret av (Ursula)
Skrevet
Jo jeg syns man kan forvente at man ikke skal klå på andres hunder når de står utenfor en butikk- selv om man ikke driver med hunder selv.

Barn derimot, der kan man ikke forvente at de forstår at fremmede hunder hilser vi ikke på.

Men jeg vet veldig mange som bare MÅ bort og klappe litt på hunder som står bundet utenfor butikker, selv om de også har hunder aldri så mye selv.

Jeg synes ikke man kan forvente at folk setter seg inn i min hobby. Selv om jeg har lang erfaring med dyr, er det ikke alle andre som har det, og dermed har de ikke samme forutsetninger til å vite hvordan en hund reagerer.

Gjest (Ursula)
Skrevet

Voksne mennesker bør (men gjør det dessverre ikke) vite at fremmede hunder kan reagere på ulike måter, og man bør være oppegående nok i hodet til å forstå at det er best å holde seg unna ukjente hunder inntil eieren også er der.

Skrevet
Voksne mennesker bør (men gjør det dessverre ikke) vite at fremmede hunder kan reagere på ulike måter, og man bør være oppegående nok i hodet til å forstå at det er best å holde seg unna ukjente hunder inntil eieren også er der.

Jeg synes bare det er litt liten vits i å snakke om hva folk BØR og ikke. Jeg forventer ikke at folk vet det, fordi slik er det.

Hele verden bør forandres, men det blir litt nytteløst å ta utgangspunkt i det. ;)

Gjest (Ursula)
Skrevet

Det er forsåvidt et godt poeng petzl.

Forøvrig så tror jeg ikke det er lov til å ta med hunden inn på noen cafe'er, butikker eller kjøpesentre, unntaket er vel førerhund...

Allergi kan man jo også bli plaget av overalt ;)

Gjest Violetta
Skrevet

Da jeg jobbet i matvarebutikk fikk vi beskjed om at det var strengt forbudt i følge næringsmiddelloven å ha hund med inn i butikken. Vet ikke om det var noe unntak for førerhunder, regner i grunnen med det, men problemstillingen var ikke aktuell da.

Regner med de samme reglene gjelder for kafeer og restauranter.

Skrevet

Hva om jeg skal inn i en offentlig bygning (f.eks. en skole eller et kontor) og levere noe (dette er bare et eksempel). Blir jeg skutt om jeg tar med hunden da?

Gjest (Ursula)
Skrevet

Jeg tror ikke du kan valse inn med hunden og ta det som en selvfølge at det går, jeg vil tro at du bør spørre på forhånd om det er greit at du tar hunden med inn.

Noen er vel mer godtakende enn andre når det gjelder dyr, men igjen er det dette med allergikere.

En allergiker kan få utslag om du "bare er innom" med hunden din.

Jeg ville ringt og forhørt meg på forhånd om jeg skulle levere noe et sted og hunden var med, så unngår du å trampe noen på tærne :)

Skrevet
En allergiker kan få utslag om du "bare er innom" med hunden din.

Men ang. dette med allergikere... Mulig jeg får masse kjeft nå, men hvis dere leser hva jeg skriver og ikke tolker det for mye nå, så bør det gå greit (jeg har selv allergikere i familien, og har full forståelse for problemet):

allergikere får vel reaksjon selv om selve hunden ikke er med også? Hva om noen har hatt kontakt med hunder, og deretter er i samme rom som en allergiker? Hva med førerhunder; er det ikke litt ulogisk at det ikke skal være lov til å ha hund på steder hvor man skal ha førerhund? Jeg tenker slik at om det har vært en førerhund på bussen/i rommet/bygningen, så er jo hele det "allergi-sikre" opplegget gått i vasken uansett.

Er det jeg som er helt ulogisk her?

Gjest (Ursula)
Skrevet

Nå er jo førerhunden der kun for mennesker i en spesiell situasjon, for mennesker som er avhengig av førerhunden sin for å bevege seg trygt ute blandt folk.

Jeg vet ikke om førerhund er lov å ha med seg overalt, men jeg ser ikke helt sammenligningen mellom en helt vanlig hund og en førerhund.

Allergikere blir allergiske overalt, men man kan gjerne ikke be de blinde holde seg borte fra offentlige steder fordi mennesker rundt kan bli allergiske.

På busser er iallefall førerhunder veldig ofte et unntak.

Mens du som ikke er blind og MÅ ha med deg førerhund for å "se", du kan la hunden din være hjemme, det er ikke så lett for en som ikke ser....

Noen allergikere blir allergiske uten at hunden er der, ja, men det nytter liksom ikke å be folk om å la vær å ha kontakt med dyrene sine i det hele tatt og skifte klær som IKKE har hår, dusje osv før de beveger seg ut i det offentlige rom, i tilfelle det er en allergiker der, men det er jo klart at man kan fjerne kilden til problemet, nemlig dyret..

Ja jeg syns du er litt ulogisk nå, du kan løpe med hunden din ute hvor du måtte ønske, men jeg ser ikke helt hvorfor hunder må tas med på offentlige steder.

Jeg skjønner at du gjerne vil ha mulighet til å ha hunden din med deg overalt, men det er ikke fullt så lettvint....Det er mange hensyn å ta.

Det er jo også mange mennesker som faktisk er livredd for hunder, og jeg tror de ville sette stor pris på å slippe å møte på sin store frykt innendørs.

Skrevet

Det var det jeg gikk ut i fra - du fikk ikke med deg hva jeg prøvde å si. ;) Det kan selvfølgelig være fordi jeg ordla meg klønete. Men se her:

jeg ser ikke helt sammenligningen mellom en helt vanlig hund og en førerhund.

Allergikere blir allergiske overalt, men man kan gjerne ikke be de blinde holde seg borte fra offentlige steder fordi mennesker rundt kan bli allergiske.

På busser er iallefall førerhunder veldig ofte et unntak.

Mens du som ikke er blind og MÅ ha med deg førerhund for å "se", du kan la hunden din være hjemme, det er ikke så lett for en som ikke ser....

Jeg vet jo selvfølgelig det. Her var IKKE poenget at jeg er sur fordi førerhunder er tillatt mens andre hunder ikke er det (Gud hjelpe meg, hvis jeg hadde ment det...), men jeg stiller spørsmål til logikken bak denne ordningen.

Så lenge førerhunder kan være på f.eks. bussen, så vil lukt etc. fra hund være i bussen uansett. Allergikerne er ikke trygge, og for de verst rammede vil de uansett reagere på om en førerhund har vært på bussen tidligere.

Hva er da poenget med å ha forbud mot andre hunder, når allergikerne uansett vil få samme problem som før pga førerhunder? Da blir jo reglementet mer prinsipielt enn praktisk god. Ser du/dere hva jeg mener?

Noen allergikere blir allergiske uten at hunden er der, ja, men det nytter liksom ikke å be folk om å la vær å ha kontakt med dyrene sine i det hele tatt og skifte klær som IKKE har hår, dusje osv før de beveger seg ut i det offentlige rom, i tilfelle det er en allergiker der, men det er jo klart at man kan fjerne kilden til problemet, nemlig dyret..

Her er det samme ting; og HVIS førerhunder da er tillatt, så vil det alltid være fare for allergisk reaksjon uansett.

Det er den logiske bristen bak dette jeg er ute etter å se litt nærmere på.

Ja jeg syns du er litt ulogisk nå, du kan løpe med hunden din ute hvor du måtte ønske, men jeg ser ikke helt hvorfor hunder må tas med på offentlige steder.

Det er altså ikke poenget.

Jeg skjønner at du gjerne vil ha mulighet til å ha hunden din med deg overalt, men det er ikke fullt så lettvint....Det er mange hensyn å ta.

Jeg vil ikke det - men jeg synes reglementer som ikke fungerer i praksis er en uting.

Det er jo også mange mennesker som faktisk er livredd for hunder, og jeg tror de ville sette stor pris på å slippe å møte på sin store frykt innendørs.

Dette blir også veldig på siden av saken.

Skjønte du hva jeg mente?

Gjest (Ursula)
Skrevet (endret)

Jeg ser ikke helt at du virkelig mener at du ikke er sur for at du ikke kan ha med deg hunden din overalt når du som hundeeier setter spørsmålstegn ved systemet, som er der fordi det må være slik.

Det virker ikke, ut ifra ditt innlegg at du helt ser nødvendigheten av unntakstilfelle for førerhund.

Slik du ordlegger deg får jeg inntrykk av at pga "ulempene" førerhunder medfører for allergikere, så kan man likegodt tillate alle andre hunder også.

Jeg syns det er en vesentlig forskjell på hvorfor man tillater førerhunder og hvorfor man ikke tillater "vanlige" hunder.

Skal man da gjøre alt mye værre ved å tillate alle hunder og la allergikere seile sin egen sjø ?

Så nei, jeg ser ikke hva du mener, fordi det ikke virker som om du ser forskjellen på tilfellene, og hvorfor det må være sånn.

Endret av (Ursula)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...