AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #1 Skrevet 3. januar 2022 Hyposensitiv betyr altså at man søker stimuli. F. Eks at man liker å vugge med overkroppen, elsker å se på blinkende lys, spinne på ting, ta på taggete ting, lukte på lukter osv. Anonymkode: 30e82...b1b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #2 Skrevet 3. januar 2022 Sikker på at du tenker på Asperger..? Anonymkode: 61a8d...2da
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #3 Skrevet 3. januar 2022 Fordi det utløser små mengder dopamin som kan roe en ned. Det gir en følelse av kontroll i stressende situasjoner. Har selv autisme og det er ganske paradoksalt hvordan for mye lyder og inntrykk sliter meg ut, men har likevel et behov for å konstant stimuleres på et eller annet vis. Anonymkode: 4884a...493 2
Blod Skrevet 3. januar 2022 #4 Skrevet 3. januar 2022 De med autisme har en hjerne som er annerledes. Det blir litt som å ha et annet operativsystem enn alle neurotypiske. Det innebærer blant annet at alle sanseinntrykk tas inn sterkere, på godt og vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #5 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi det utløser små mengder dopamin som kan roe en ned. Det gir en følelse av kontroll i stressende situasjoner. Har selv autisme og det er ganske paradoksalt hvordan for mye lyder og inntrykk sliter meg ut, men har likevel et behov for å konstant stimuleres på et eller annet vis. Anonymkode: 4884a...493 Ja, jeg har både hypo og hypersensitiitet. Men det er ganske rart hvorfor man oppsøker stimuli på den måten.? Anonymkode: 30e82...b1b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #6 Skrevet 3. januar 2022 Blod skrev (5 minutter siden): De med autisme har en hjerne som er annerledes. Det blir litt som å ha et annet operativsystem enn alle neurotypiske. Det innebærer blant annet at alle sanseinntrykk tas inn sterkere, på godt og vondt. https://www.autismspeaks.org/sensory-issues ja jeg lurer på hvor i hjernen som har med sanseinntrykk å gjøre. Anonymkode: 30e82...b1b
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #7 Skrevet 3. januar 2022 Jeg har musikk som min preferanse på stimming. Kjent, kjær musikk. På høy lyd! Kan gjerne være hard musikk, så lenge den er kjent og trygg. Hører på det i bilen. Har funnet ut at bilen er et trygt sted og, lite space, fastspent. Utrolig rart egentlig, når jeg er så lydsensitiv ellers. Anonymkode: 6739c...07f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #8 Skrevet 3. januar 2022 Jeg er sånn med lukter. Ulike dufter gir meg en rus, på enn måte. Det er som å inhalere beruselse, nostalgi og drømmer, så jeg går rundt og lukter på ting gjennom hele dagen. Særlig ting fra naturen, som blader, jord, barnåler, blomster, i tillegg til mennesker. Ikke alle mennesker da, mange lukter vondt, men noen lukter vidunderlig godt. Jeg har nok en veldig god luktesans og kan lukte mange mennesker på flere meters avstand. Særlig hvis jeg liker dem godt. Anonymkode: 5c972...5de 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #9 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har musikk som min preferanse på stimming. Kjent, kjær musikk. På høy lyd! Kan gjerne være hard musikk, så lenge den er kjent og trygg. Hører på det i bilen. Har funnet ut at bilen er et trygt sted og, lite space, fastspent. Utrolig rart egentlig, når jeg er så lydsensitiv ellers. Anonymkode: 6739c...07f Egentlig ikke, for den musikken du spiller i bilen er noe du velger selv. Alle de andre lydene du er sensitiv for er lyder som du ikke velger selv og derfor reagerer på. Har det sånn selv uten å ha autisme (som jeg vet om), men eldste og yngste av barna har AS, og de er også sånn; de vil ikke høre på musikk eller andre lyder, men kan spille høy musikk selv. Er som klikkelyder eller andre irriterende lyder. Jeg kan fint sitte selv å klikke med en kulepenn el.l, men om noen andre gjør det så irriterer det voldsomt og jeg klarer ikke høre på det. Anonymkode: 6ef25...7bb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 9.06): Jeg er sånn med lukter. Ulike dufter gir meg en rus, på enn måte. Det er som å inhalere beruselse, nostalgi og drømmer, så jeg går rundt og lukter på ting gjennom hele dagen. Særlig ting fra naturen, som blader, jord, barnåler, blomster, i tillegg til mennesker. Ikke alle mennesker da, mange lukter vondt, men noen lukter vidunderlig godt. Jeg har nok en veldig god luktesans og kan lukte mange mennesker på flere meters avstand. Særlig hvis jeg liker dem godt. Anonymkode: 5c972...5de Kjenner meg så igjen!! Jeg pleier også ofte å stå å ruse meg på dufter. Krydder dufter, trær og gress, men aldri parfyme. Parfymemennesker kan jeg ikke fordra. Anonymkode: 30e82...b1b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå