Gå til innhold

HPV og celleforandring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :) 

Fikk nylig svar på celleprøve:
Lette celleforandringer og påvist høyrisiko hpv-virus.
Har hatt samme partner i over 10 år. Las på nettet at for at det skal kunne utvikle seg til kreft "må" en ha hatt viruset i 10-20 år(kronisk infeksjon). Betyr det da at jeg har hatt viruset i over 10 år? 

Er helt grønn på dette området.

Skal ta ny celleprøve om 1 år.
Har legetime om et par veker, så tar det opp med legen da. Ønsker bare å høre om andre sine erfaringer, ikke legeråd.

Anonymkode: 2c92c...d43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også vite nylig at jeg har høyrisiko virus, men uten celleforandringer. Hatt samme partner i 14 år. Og har aldri fått vite om dette før. Tatt celleprøver regelmessig.

Anonymkode: 8ada9...5e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er at du har hatt celleforandrigende i 10+ år, og de må være grove forandringer, altså ikke CIN1-2, men CIN3 ☺️

Jeg hadde grove i fjor (CIN3) og da valgte de å fjerne livmortappen min. Nå har jeg null forandringer, selv om jeg kommer til å ha viruset for alltid. Har hatt samme partner i sju år, og aldri fått utslag før. Det kan nemlig ligge latent i lang tid.

Ikke vær bekymret for kreft, du er i de beste hender og blir hyppig fulgt opp dersom det er nødvendig 👏 Mest sannsynlig må du bare ta ny prøve hvert år for å følge med på forandringene, og worst case fjerner de en bitte liten del av livmortappen. Det tar fem minutter og er ikke skummelt, vondt eller farlig!

Anonymkode: c34cc...32f

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det i 10 år nå.

Hpv-virus kan ligge latent i kroppen uten å være aktivt og komme og gå litt.

Anonymkode: 76b30...928

AnonymBruker
Skrevet

Er dette alltid smittsomt?
Vil man kunne smitte en potensiell ny kjæreste med Hpv-virus?
Har selv fått det påvist for endel år siden, tatt konisering for lang tid siden og går jevnlig til kontroll.
Nå er jeg singel etter et langt forhold og da lurer jeg på om jeg bør la være å ha sex med ny partner?

Anonymkode: 7f4c7...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...