AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Er så rådvill, noen som kan hjelpe? Ønskelig mtp rase: - Tåler vintertur i fjellet etc - Sporty / takler løpetur sommerhalvåret - Kan være rolig inne - Ikke særlig større enn feks toller. - Omgjengelig - Kan bo i en stor leilighet - gjerne trives i/ved vann. - Må kunne være litt alene hjemme. Event bur på jobb Tilbys hunden: To aktive voksne med hundeerfaring, leilighet per nå, hytter, friluftsopplevelser,daglige turer, oppmerksomhet, tid, to og firbente venner i nærmeste familie, og masse kjærlighet. Vurdert; jakt cocker, boarder terrier, toller, cocker spaniel. Noen flere jeg burde undersøke? (Har ikke lyst på setter. lapphund, samojed e.l blir for voldsomme dessverre.) Anonymkode: 11502...550
Arx Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Hvor mye tid tenker dere å bruke på hunden hver dag? Hvor lange/mange turer, mental stimuli? De fleste friske raser passer til kravene dere har. Hva med pelsstell? 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Airedale terrier 🤩 herlig hund! Anonymkode: 38a4f...59d 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 En retriever kanskje? F.eks Golden, labrador eller flatcoated. Anonymkode: 8f786...db5 1
tirben Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Ville vurdert storpuddel. Har hatt det selv, og det er en fantastisk rase. Men den må selvfølgelig klippes regelmessig! Til gjengjeld røyter den ikke, noe jeg syntes var deilig. Den er leken, rolig, glad i tur, kan være hjemme alene, tilbakeholden overfor fremmede, barnekjær og lettdressert. Endret 3. januar 2022 av tirben 2
Tornerose Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Spansk vannhund! Røyter ikke, elsker vann, turglad og hengiven mot familien sin. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Syns de rasene du nevner er gode forslag. Ville vært litt skeptisk til jakt cocker, da noen av de jeg har møtt har ekstremt høyt stress nivå, men det gjelder sikkert ikke alle! Masse lykke til i valget🤞🏻 Anonymkode: 548ae...fa0 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Cocker spaniel høres ut som at kan passe for dere! Jakt cocker krever betydelig mer mental stimuli enn en vanlig cocker for å trives, og egner seg etter min mening ikke så godt som kun familiehund. Anonymkode: daa73...ef8 3
Julie Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er så rådvill, noen som kan hjelpe? Ønskelig mtp rase: - Tåler vintertur i fjellet etc - Sporty / takler løpetur sommerhalvåret - Kan være rolig inne - Ikke særlig større enn feks toller. - Omgjengelig - Kan bo i en stor leilighet - gjerne trives i/ved vann. - Må kunne være litt alene hjemme. Event bur på jobb Tilbys hunden: To aktive voksne med hundeerfaring, leilighet per nå, hytter, friluftsopplevelser,daglige turer, oppmerksomhet, tid, to og firbente venner i nærmeste familie, og masse kjærlighet. Vurdert; jakt cocker, boarder terrier, toller, cocker spaniel. Noen flere jeg burde undersøke? (Har ikke lyst på setter. lapphund, samojed e.l blir for voldsomme dessverre.) Anonymkode: 11502...550 Ang vinterturer i fjellet - er det snakk om «ordinære» skiturer eller lengre turer? De fleste fysisk funksjonsfriske raser blir med på skitur,trekkegenskapene kan derimot variere stort dersom dette har betydning. Lengre fjellturer vinterstid er det vel imidlertid kun polarhunder som er egnet for. Det jeg kjenner av jaktockeren så er vel dette hunder som trenger en «mission». Masse energi som bør kanaliseres til noe utover fysisk stimuli. 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Cocker spaniel ville jeg gått for ut i fra dine beskrivelse av hva dere skal bruke hunden til. Anonymkode: 2e145...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #11 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En retriever kanskje? F.eks Golden, labrador eller flatcoated. Anonymkode: 8f786...db5 Disse blir vel for store i forhold til TS sine ønsker? Jeg holder også en knapp på storpuddel. Et annet alternativ kan være kooiker, men da må du sjekke godt mtp gemytt på foreldrene, og de krever også endel mental stimuli/aktivitet. Anonymkode: dcc5b...590
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #12 Skrevet 3. januar 2022 Om du synes lapphunder er for voldsomme skulle du møtt min, rolig og snill som et lam Anonymkode: f15a1...f7f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du synes lapphunder er for voldsomme skulle du møtt min, rolig og snill som et lam Anonymkode: f15a1...f7f Jeg tenkte akkurat det samme. Min lappis er også rolig og utrolig snill. Bryr seg lite om andre hunder ute og når vi er inne merker vi nesten ikke at han er der. Anonymkode: 00c62...2e1 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du synes lapphunder er for voldsomme skulle du møtt min, rolig og snill som et lam Anonymkode: f15a1...f7f Jeg tenkte det samme. Lapphund er vel i alle fall roligere enn jaktcocker. Men pga pelsen liker den nok ikke å løpe lange turer i over 25 grader. Det gjør i alle fall ikke vår lapske vallhund, men det gjelder nok ganske mange raser egentlig. Anonymkode: 8f2a9...67f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 Golden retrieveren min hadde egentlig passe perfekt for dere, men den blir kanskje for stor? Hun føles egentlig ikke så stor ut, så hvis dere går for tispe blir de sjeldent større enn noen og 30 kg. Jaktcocker hadde jeg droppet med en gang. Av de jeg har sett krever de veldig mye og har et høyt energinivå, de må få brukt seg skikkelig, til feks jakt og agility eller lignende. Skulle dere få interesse for det senere kan den derimot passe fint, men jeg tror ikke den passer nå. Anonymkode: e2769...0da
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #17 Skrevet 3. januar 2022 Min erfaring er at Cocker spaniel kan bli for mye når de dras ut på mye eventyr, ikke på grunn av deres energi. Men fordi dem fort kan få mye helseplager ved for mye vann, og for mye snø. I så fall bør dere være nøye på alt som kan komme med, øre- og hudplager. -hilsen en som har hatt mange CS. Anonymkode: 8c063...240
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #18 Skrevet 3. januar 2022 Synes du har en fin liste. Du kan kanskje kikke litt på Welsh springer spaniel. Anonymkode: bbd99...09b 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #19 Skrevet 3. januar 2022 Hva med lagotto romagnolo? Anonymkode: 803fb...abd
Crazydoglady Skrevet 3. januar 2022 #20 Skrevet 3. januar 2022 Er det noen grunn til at du føler behov for å lete videre utover de du allerede har listet opp? Viss ikke tenker jeg du har noen meget gode alternativer allerede. 🙂 spesielt toller tenker jeg er et godt alternativ. Den har god pels, noe som er en solid fordel om man skal på lengre turer på vinteren og evt ha pauser osv, selv om man sikkert må suplere med dekken uansett når det er kaldt så er det stor forskjell fra å ha en hund med dårlig pels. Men alt går med tilrettelegging. Fin størrelse, og har litt mer å gå på i snø enn feks jakt cocker. Hakket roligere og ikke så ekstrem som jaktcocker og sikkert enklere å få kjøpt uten at man nødvendigvis må ha seriøse planer innen jakt eller hundesport. Og fine er de og. Samt antagelig hakket enklere å samarbeide med enn en jaktcocker som har mye mer jaktinnstinkt og interesse for andre ting enn deg. Jakt cocker hadde sikkert ikke vært et dårlig alternativ det heller altså, kjekke små lykkepiller som er fulle av energi og er med på det meste. 🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå