Gå til innhold

Barnebursdag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å si «helt ok, kjør på!», men jeg har ikke turt det enda selv…

Min gutt har mange guttevenner, men også 2-3 jenter som er veldig viktig for ham, og som han naturlig nok ønsker å ha i bursdagen sin. (Selvfølgelig går et par av disse i parallellklassen i tillegg) Så langt har vi løst det med å kjøre utebursdag og invitere alle 40 barna på trinnet.

Men personlig, synes jeg det burde være helt ok å invitere guttene + 2 jenter. Dog bør du nok være forberedt på at noen moralister kanskje kommer til å rynke på nesen og hviske-tiske om det. 

Anonymkode: ced19...9a0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er 40 stk i klassen ca 20 av hvert kjønn. 

Anonymkode: 4d259...52a

Det var mange 😅 da tenker jeg det er innafor. Men forventes det at man enten inviterer 20 gutter eller 20 jenter? De har ikke en form for gruppeinndeling slik guttene fra aktuell gruppe inviteres? + evt de to jentene? 20 er maaange og det blir jo vanvittig mange bursdager i løpet av året 😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt uenig. Skal alle tenke sånn så kan det være barn som aldri blir invitert og i en viss alder er bursdag et kjempetema blant barn og de snakker om invitasjonen. Når de blir eldre kan man heller velge noen færre venner som de er mest med. Dette var helt vanlig da jeg vokste opp og heldigvis vanlig vi bor nå. 

Anonymkode: 5c0f5...f1d

Det er gjerne snakk om at 2 av 20

jenter får i invitasjon + 20 gutter. Er det virkelig så ille?0

AnonymBruker
Skrevet

Generelt tenker jeg at det er helt greit å invitere noen få fra en gruppe på mange. Det kan være gode grunner til det. Men jeg synes det bør være en overveielse i hvert tilfelle. Hvis alle gjør det på denne måten og resultatet blir at det bare er noen få som aldri blir de ekstra, kan det likevel være dumt. Men her var det jo veldig mange barn i klassen. Ganske spesielt å måtte ha minst 20. Ikke alle som har plass til det.

Anonymkode: ce12d...a62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Generelt tenker jeg at det er helt greit å invitere noen få fra en gruppe på mange. Det kan være gode grunner til det. Men jeg synes det bør være en overveielse i hvert tilfelle. Hvis alle gjør det på denne måten og resultatet blir at det bare er noen få som aldri blir de ekstra, kan det likevel være dumt. Men her var det jo veldig mange barn i klassen. Ganske spesielt å måtte ha minst 20. Ikke alle som har plass til det.

Anonymkode: ce12d...a62

Ikke sant. Derfor ingen har det hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 19.14):

Ok. Da så

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vurderer og invitere alle i klassen hvis det er en u-ting og invitere kun guttene / jentene. Den skal likevel arrangeres på trampolineneland så dyrt blir det uansett. 

Glad jeg slipper dette. Jeg er enslig, uten mann og barn. Det er for dumt at det skal være alle jenter i klassen/på trinnet, alle gutter i klassen/på trinnet, eller hele trinnet - etter min mening. Det varierer litt fra sted til sted hvordan det er. 

Gjør det som er best for barnet ditt!

Unger må tåle å ikke få være med på alt. Det må da være lov å invitere de ungene som barnet leker med. Synes disse reglene om  at man må invitere alle av hvert kjønn eller hele klassen er kjempeteit. 

Hilsen ei som ofte ikke ble invitert, men skjønte at det var sånn at man ikke kunne få være med på alt

Anonymkode: adbee...fec

Dette!

Da jeg var liten var det ikke sånne regler som i dag. Ære være! Foreldre måtte ikke punge ut i dyre dommer for leie av lokale i tillegg til mat, pynt og alt som hører med. Da brukte man hjemmet som tumleplass på bursdagen, eller kanskje en gymsal eller annet stort oppholdsrom for de som hadde foreldre med muligheten til å låne gratis på jobb. 

Hadde jeg blitt "tvunget" til å ha klassefest eller jentefest, eller til å være med på det opp mot 26 ganger i året (hvis ikke noen kunne slått seg sammen), så hadde jeg følt meg fullstendig kaputt. Jeg var ikke den superpopulære av alle, selv om jeg var godt likt der jeg bodde de første årene av mitt skole-liv. Jeg hang litt etter heran og deran. Hvis jeg vant en dansekonkurranse, for eksempel, så visste jeg at jeg vant fordi de andre ville være snille med meg. Jeg hadde seks venninner i klassen som jeg inviterte på typisk barneselskap på starten av 1990-tallet. To andre venninner fra en annen bydel ble invitert i "etterpå-selskap". Da jeg var i bursdagene til alle nevnte var det alltid mer enn seks andre jenter tilstede, og full haloi. Det er ikke alle barn som trives med det, for meg var det ofte vanskelig. 

Det er 40 stk i klassen ca 20 av hvert kjønn. 

Håper du mener på trinnet. Det holder da å invitere den klassen barnet går i. Men som sagt, gjør det du ser at er best for barnet! Ikke bry dere om hva andre synes. Forklar dem hvorfor det er sånn. Er foreldrene i 30-årene eller slutten av 20-årene så skjønner de greia. Og besteforeldre skjønner det. Den gang vi var vant med våre barneselskap/våre barns selskap var det annerledes enn i dag.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Helt uenig. Skal alle tenke sånn så kan det være barn som aldri blir invitert og i en viss alder er bursdag et kjempetema blant barn og de snakker om invitasjonen. Når de blir eldre kan man heller velge noen færre venner som de er mest med. Dette var helt vanlig da jeg vokste opp og heldigvis vanlig vi bor nå. 

Anonymkode: 5c0f5...f1d

Det ser man gjerne i første eller andre klasse. Hvem de leker mest med. Ikke nødvendig å invitere noen de ikke kjenner eller ikke trives med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...