AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Hei jeg jobber i matbutikk og er bare 19 og har ingen barn så jeg har ikke deres perspektiv. Men jeg lurer på hvorfor lar dere barna deres løpe inne på butikken? Ofte med minihandlevognene flyr ungene gjennom hele butikken når foreldrene fremdeles er ved inngangen. Har sett så mange ulykker med disse vognene, hvorfor får de lov å løpe og herje på butikken? Anonymkode: 74dec...d19 27
Gjest hellokitty Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Fordi foreldre i dag bruker iPad som barnevakt og ikke gidder å oppdra ungene selv.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Det lurer jeg på også. Jeg har to barn selv, som nå er i skolealder, og de har aldri fått lov å løpe inne i butikker. Det er jo vanlig folkeskikk som man bør lære barna sine. Anonymkode: 28593...202 24
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 De fleste ungene får ikke lov - men de har ikke tid til å huske det fordi det er for gøy å løpe 😅 De helt små har også bare to gir - stillestående og full fart. Anonymkode: cb989...6b6 10
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 De får ikke lov men gjør det av og til likevel. Barn er ikke roboter. Anonymkode: 05d85...b91 12
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Her tar vi ifra barnet (3 år) vogna om det ikke høres etter. Pleier alltid å snakke igjennom "butikketikette" før vi går inn. Har bare opplevd 1 gang at det ble løping og styr, men som andre sier - barn er ikke roboter som kan styres. Men irriterer meg selv over foreldre som lar barn herje fritt i butikker. Anonymkode: 30be2...499 9
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Oki takk for svar❤️ Lurer egentlig på dette fordi det blir slitsomt når tiende ungen kommer løpende med de bråkete vognene, kan ikke rømme fra lyden🤣 barneskrik kan jeg ha forståelse for men de vognene gjør at jeg får vondt i hodet. Anonymkode: 74dec...d19 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Barn gjør det fordi det frister og er gøy. Ikke alltid lett å være streng hele tiden. Anonymkode: 8620e...58c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oki takk for svar❤️ Lurer egentlig på dette fordi det blir slitsomt når tiende ungen kommer løpende med de bråkete vognene, kan ikke rømme fra lyden🤣 barneskrik kan jeg ha forståelse for men de vognene gjør at jeg får vondt i hodet. Anonymkode: 74dec...d19 Du har min fulle medfølelse! Prøv å tenke at de aller fleste foreldre gjør sitt aller beste, og at noen unger er striere å få til å høre etter enn andre. Det demper ikke lyden, men kan dempe negative følelser rundt det så du takler det litt bedre. Anonymkode: cb989...6b6 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Som butikk ansatt i fag butikk, tok jeg av og til og putta ungene til kundene i vogna å kjørte litt rundt med dem. Hvis de var urolige, så foreldrene ikke fikk handlet. Funket det, de var fornøyd, og foreldrene fikk sett på det de skulle se på Anonymkode: b325f...969 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 16 minutter siden, hellokitty said: Fordi foreldre i dag bruker iPad som barnevakt og ikke gidder å oppdra ungene selv. Eller foreldre er så opptatt med sin egen iPhone at de ikke følger med på ungene, og forventer at butikkpersonalet skal gjøre det. Anonymkode: b17cb...158 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barn gjør det fordi det frister og er gøy. Ikke alltid lett å være streng hele tiden. Anonymkode: 8620e...58c Så… du lar barna springe rundt på butikken med vogn fordi det ikke er lett å være streng? Anonymkode: 28593...202 18
Era Vulgaris Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barn gjør det fordi det frister og er gøy. Ikke alltid lett å være streng hele tiden. Anonymkode: 8620e...58c Barn må lære seg at ikke alt er lov, selv om det er fristende og gøy, og det er foreldrenes ansvar å veilede dem. Man trenger ikke være streng for å lære barn hva som er greit og ikke greit. Unnvikende foreldrestil skaper grenseløse barn som ikke har peiling på hvordan man oppfører seg i det offentlige rom. Når har du tenkt at de skal begynne å lære seg sånne ting? Enkelte ting er søtt når man er 3 år, det er ikke like sjarmerende når de er 8. Og desto større de blir, desto mer krevende er det å sette grenser de ikke har hatt før. 12
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #14 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så… du lar barna springe rundt på butikken med vogn fordi det ikke er lett å være streng? Anonymkode: 28593...202 Streng er vel lett nok, men å springe etter og rope nei, har ikke alltid den ønskede virkningen. Om mine ikke hører etter, velger jeg vanligvis å forlate butikken. Med mindre jeg må handle der og da. Nå har jeg heldigvis bare en i løpealder igjen, slik at det er mulig å tvangsholde, samt buksere en vogn eller kurv samtidig. Men vær du trygg, foreldrene har heller ikke lyst til at ungene skal løpe rundt som ville bavianer 😅 Anonymkode: 2b22a...bf0 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 Foreldrene tenker at det ikke er så nøye eller er lei av å mase? Jeg er langt fra perfekt på barneoppdragelse men akkurat det med løping på butikker er null problem her. Jeg har sagt det en gang at vi ikke løper inne (bortsett fra hjemme hos oss, her er det lov 🙂 ) , og utrolig nok skjønte ungen det med det samme og har aldri løpt på butikk, cafe, kjøpesenter osv. Unger er forskjellige. Noen glemmer selv om foreldrene maser gjentatte ganger. Men om mine unger hadde løpt med vogn, ville jeg nok ha tatt bort vogna før det skjer et uhell. Anonymkode: 0c062...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 hellokitty skrev (29 minutter siden): Fordi foreldre i dag bruker iPad som barnevakt og ikke gidder å oppdra ungene selv. Generasjonen før iPad gadd i hvert fall ikke oppdra barn. Da var jo barn ganske så overlatt til seg selv. Mine foreldre brukte langt mindre tid med meg, enn hva jeg gjør med barna. Anonymkode: 1e65f...ee7 9
Taffel Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 For mange foreldre er barna små prinser og prinsesser som bare er søte og sjarmerende uansett. Forstår deg godt, jobbet selv i en interiørtekstilbutikk, og opplevde en mor med tre barn som hadde piknik i butikken. Ungene brølte at de var tørste, og fikk dermed utdelt hver sitt glass med saft som de grådig hev i seg før løpingen mellom gardinprøvene fortsatte. Da var jeg NØDT til å gi beskjed, og en rasende mamma freste at hun aldri mer skulle besøke denne drittbutikken med så elendig service. Jeg takket Gud i mitt stille sinn for akkurat det... 6
Honey Dew Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Som butikk ansatt i fag butikk, tok jeg av og til og putta ungene til kundene i vogna å kjørte litt rundt med dem. Hvis de var urolige, så foreldrene ikke fikk handlet. Funket det, de var fornøyd, og foreldrene fikk sett på det de skulle se på Anonymkode: b325f...969 Skal du ikke være inne og passe butikken og spørre disse kundene dine om de trenger hjelp? Du skal da ikke trille barna rundt på kjøpesenteret/butikken når du er på jobb. Foreldre må jo oppdra og passe på barna sine selv. 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #19 Skrevet 2. januar 2022 Da sønnen min var liten var det ganske vanskelig å holde styr på ham i butikken, han ble helt vill. Jeg tok ham aldri med alene, da hadde jeg ikke fått handlet, for jeg måtte passe på ham 100% av tiden. Vi dro alle tre av og til i håp om å kunne øve på god oppførsel, da passet jeg på sønnen mens mannen fant det vi skulle ha. Var ikke sjelden at jeg måtte bære ham ut i bilen (etter en advarsel) fordi han brydde seg null og niks om hva jeg sa til ham. Så hvis man har flere sånne barn og er alene, så forstår jeg godt at det kan være vanskelig å hindre dem i å løpe til enhver tid. Vi fikk skikk på ham etter hvert altså. Anonymkode: f6638...609 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #20 Skrevet 2. januar 2022 Fordi vi liker å gi butikkansatte noe å klage på selvfølgelig. Ærlig talt, hva slags svar forventer du egentlig? Å tro at man vet noe som helst om oppdragerstil ut fra 5 minutters observasjon på butikken sier mer om deg enn om foreldrene du observerer. Anonymkode: 12ed8...991 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå