AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Når var det den personlighetsforstyrrelsen oppsto? Kan du huske når du begynte å få de symptomene eller problemene som hører til diagnosen? Fordi det er vel sånn at det må skje før 18årsalderen? Anonymkode: 9656b...308
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Jeg tror den er tilstedet før du er voksen, man kan bare ikke sette en diagnose før du er et ferdig menneske. Jeg har unnvikende pf. Jeg har alltid vært engstelig men jeg fant ut av det da jeg gikk til psykolog på grunn av sosial angst da jeg var tidlig i tjue årene. Kanskje det vil være tydeligere med andre personlighets forstyrrelser når de første tegnene meldte seg? Anonymkode: 6f41f...91e
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Mistankene kom rundt da jeg havnet i puberteten, rundt 13-14 år. Anonymkode: 40bea...94f
Gjest Elder Millennial Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 Sannsynligvis en gang i barndommen, men fikk ikke problemer med det før jeg var i tenårene, fikk diagnosen som 18 åring mener jeg på. Har alltid vert sånn så jeg kan ikke peke på noe spesifikt tidspunkt.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 Kan ikke huske, rundt skolestart/barneskolen. Har unnvikende- og avhengig- og emosjonelt ustabil persjonlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 38bfe...a94
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Alltid visst at det var noe galt med meg, men i puberteten ja. Anonymkode: bdddf...1d6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Men hvis det begynner før 10årsalderen så er det noe annet enn personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: 9656b...308
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Man kan merke tegn på barn men diagnosen settes ikke før man sliter med å gjennomføre utdannelse, jobb, forhold etc. Jeg fikk ikke satt diagnosen før jeg var passert 40 og som barn og ung merket jeg ikke så mye til det annet enn at jeg slet faglig og i gym. Men, som voksen ble det merkbart at noe var galt men det tok altså over 20 år å bli hørt. 20 år og like mange jobber. Anonymkode: 3cf26...27c
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men hvis det begynner før 10årsalderen så er det noe annet enn personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: 9656b...308 Det vet man ikke. Man har jo personlighet, alle er ulike. Anonymkode: 3cf26...27c 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Det er ganske mange kriterier som skal være på plass før det settes en slik diagnose. Først ett sett kriterier som sier at man har en forstyrrelse og så ett sett kriterier som viser hvor eller hva slags forstyrrelse det er. Anonymkode: 3cf26...27c
Polyester Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 Jeg husker jeg oppfattet min egen reaksjon på noe som upassende og overdrevet først da jeg var 9, men hadde nok symptomer før det også. Fikk diagnose da jeg var 18.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er ganske mange kriterier som skal være på plass før det settes en slik diagnose. Først ett sett kriterier som sier at man har en forstyrrelse og så ett sett kriterier som viser hvor eller hva slags forstyrrelse det er. Anonymkode: 3cf26...27c Hva slags kriterier er dette? Anonymkode: 9656b...308
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #13 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva slags kriterier er dette? Anonymkode: 9656b...308 Lidelser som ikke direkte kan tilskrives større hjerneskade, hjernelidelse eller annen psykiatrisk lidelse, og som oppfyller følgende kriterier: (a) tydelig disharmoniske holdninger og atferd som vanligvis omfatter flere funksjonsområder så som følelser, oppmerksomhet, impulskontroll, måter å oppfatte og tenke på og måter å forholde seg til andre på, (b) det avvikende atferdsmønsteret er vedvarende og langvarig og begrenses ikke til episoder med psykisk lidelse, (c) det avvikende atferdsmønsteret er omfattende og klart maladaptivt i forhold til et bredt spekter av personlige og sosiale situasjoner, (d) manifestasjonene nevnt ovenfor debuterer alltid i løpet av barne- eller ungdomstid og fortsetter inn i voksen alder, (e) forstyrrelsen fører til betydelig personlig lidelse, men det kan ofte først bli tydelig sent i forløpet, (f) forstyrrelsen er vanligvis, men ikke alltid, forbundet med betydelige problemer i forhold til yrkesmessige og sosiale funksjoner. Anonymkode: c1b3f...285
Purple_Pixiedust Skrevet 2. januar 2022 #14 Skrevet 2. januar 2022 Det vet jeg ikke. Hadde vel sikkert noen tegn man kunne såvidt se, men jeg bærte alt inni meg og det var først da jeg knakk sammen 25 år gammel at det hele ble utløst. Før det oppfylte jeg ikke alle kriteriene for PF.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan ikke huske, rundt skolestart/barneskolen. Har unnvikende- og avhengig- og emosjonelt ustabil persjonlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 38bfe...a94 Er denne blandingen pga traumer. Anonymkode: 9b9bc...5c2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #16 Skrevet 2. januar 2022 Engstelig unnvikende her, har vel alltid vært en varsom type, men tror med en litt tryggere oppvekst ville kanskje symptomtrykket ikke preget meg i like stor grad? Det er jo vanskelig å si nå da for jeg har jo ikke levd det livet. Fikk ihvertfall diagnosen i slutten av 20årene Anonymkode: 988d7...437
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #17 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er denne blandingen pga traumer. Anonymkode: 9b9bc...5c2 Ja sansyneligvis, har også diagnosene ADHD, bipolar, PTSD og kognitive vansker. Anonymkode: 38bfe...a94
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #18 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror den er tilstedet før du er voksen, man kan bare ikke sette en diagnose før du er et ferdig menneske. Jeg har unnvikende pf. Jeg har alltid vært engstelig men jeg fant ut av det da jeg gikk til psykolog på grunn av sosial angst da jeg var tidlig i tjue årene. Kanskje det vil være tydeligere med andre personlighets forstyrrelser når de første tegnene meldte seg? Anonymkode: 6f41f...91e Jeg også. Kan huske å ha vært engstelig så lenge jeg kan huske. Tilogmed fra park og bhg. Trærne var skumle, barna var skumle, de voksne var hvertfall skumle. Og jeg var sikker på at det bodde slemme mennesker i huset nærmest parken. Ikke skvetten eller hysterisk, men stille og tenkende. Overbevist om at alle mennesker har onde hensikter og at jeg må ha en plan klar for hvordan unnslippe. Kan ikke huske at det har skjedd meg noe som kan gi disse tankene. Hvertfall ikke så tidlig. Anonymkode: e43ca...c1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå