Gå til innhold

Hvor mye har kolesterol å si?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er mann først og fremst. Uansett, skal kjøre en 8-ukers steroide-kur, veldig små mengder og den mildeste steroiden på markedet. Trenger ingen skjennepreken.

Uansett, jeg har lest at det kan minske LDL og øke HDL, det dårlige kolesterolet.

Lurer da på, er det sånn at man må ha dårlig kolesterol årevis før man får hjerteinkfrakt/slag? Eller kan det bygge seg opp på 8 uker(aldri hørt før).

Anonymkode: e90a5...6cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Er mann først og fremst. Uansett, skal kjøre en 8-ukers steroide-kur, veldig små mengder og den mildeste steroiden på markedet. Trenger ingen skjennepreken.

Uansett, jeg har lest at det kan minske LDL og øke HDL, det dårlige kolesterolet.

Lurer da på, er det sånn at man må ha dårlig kolesterol årevis før man får hjerteinkfrakt/slag? Eller kan det bygge seg opp på 8 uker(aldri hørt før).

Det er bare gammel overtro at det er kolesterolet som bestemmer hjerteinfarkt osv. Vi må ha kolesterol for å holde oss friske. Og det er ingenting som kalles dårlig kolesterol. Vi trenger fettet, men vi bør redusere på sukker og stivelse. Vi har akkurat det kolesterolet vi trenger til enhver tid. Vi bør ikke ta tabletter for å senke kolesterolet.( Jo eldre vi blir jo høyere virker det som kolesterolet blir også.) Da hindrer vi bare kolesterolet i å beskytte oss mot diverse sykdommer.

Anonymkode: 8409d...9bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare gammel overtro at det er kolesterolet som bestemmer hjerteinfarkt osv. Vi må ha kolesterol for å holde oss friske. Og det er ingenting som kalles dårlig kolesterol. Vi trenger fettet, men vi bør redusere på sukker og stivelse. Vi har akkurat det kolesterolet vi trenger til enhver tid. Vi bør ikke ta tabletter for å senke kolesterolet.( Jo eldre vi blir jo høyere virker det som kolesterolet blir også.) Da hindrer vi bare kolesterolet i å beskytte oss mot diverse sykdommer.

Er dette sant? Kan noen bekrefte?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest det samme som anonym over.

Men dette gjelder ikke de med arvelig høyt kolesterol.

Men det finnes vel noen som er uenige og noen som er enige. Hvem vet hva som er rett...

Anonymkode: 25efc...baa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest det samme som anonym over.

Men dette gjelder ikke de med arvelig høyt kolesterol.

Men det finnes vel noen som er uenige og noen som er enige. Hvem vet hva som er rett...

Anonymkode: 25efc...baa

Så det å ha høyt kolesterol i en 6-7 ukers periode er ikke særlig farlig?

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen produserer selv 80% av kolesterolet som vi trenger. Hvis vi reduserer inntaket av kolesterol, vil kroppen produsere mer for å opprettholde balansen. Kolesterol er viktig fordi kroppen bruker det som råstoff for å produsere en rekke hormoner. Ernæringsfysiologene som messer om at vi må spise mindre kolesterolholdig mat vet for lite om biokjemi.

Anonymkode: 0f0bc...09c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kroppen produserer selv 80% av kolesterolet som vi trenger. Hvis vi reduserer inntaket av kolesterol, vil kroppen produsere mer for å opprettholde balansen. Kolesterol er viktig fordi kroppen bruker det som råstoff for å produsere en rekke hormoner. Ernæringsfysiologene som messer om at vi må spise mindre kolesterolholdig mat vet for lite om biokjemi.

Anonymkode: 0f0bc...09c

Så om jeg har forhøyet HDL(dårlige kolesterol), så hr jeg ikke større risiko for hjerteinfrakt osv? Står det på nettet. 

AnonymBruker
Skrevet

Så om jeg har forhøyet HDL(dårlige kolesterol), så hr jeg ikke større risiko for hjerteinfrakt osv? Står det på nettet. 

Hvis jeg husker rett...Jeg leste om en lege som sjekket kolesterolet til pasientene som hadde hjerteinfarkt. Kolesterolnivået til de pasientene var ikke høyt, heller litt lavt faktisk. Blir kolesterolet for lavt, så makter det ikke å gjøre jobben sin med å holde deg frisk. Tenk på feber..det er en grunn for at feberen stiger. Nemlig da er det en betennelsestilstand( sykdom = betennelse) og kroppen  øker tempen (feber) for å bekjempe evt betennelsen. Derfor bør vi kun ta febernedsettende kun om feberen blir for høy. La kroppen gjøre jobben, først og fremst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HDL betegnes som det gode kolesterolet og LDN er det dårlige. Bare for å få det riktig :)  Sånn ellers hiver jeg meg med og følger tråden, da jeg er interessert i temaet.

Anonymkode: 61b2f...990

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Riktig. Men pass på kostholdet ditt( unngå for mye sukker osv) og unngå for mye langvarig stress, og gi kropp og sinn nok hvile. Det finnes mye lesestoff om kolesterol, både bøker og på nett. Feks en bok jeg har lest heter : Det store kolesterolbedraget. Og søk opp Uffe Reinskov .

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nemlig da er det en betennelsestilstand( sykdom = betennelse) og kroppen  øker tempen (feber) for å bekjempe evt betennelsen

Hvor har du lest dette? Jeg trodde feber kommer av at immunceller utskiller for mye av cytokinet TNF-alfa?

Altså at feber er et symptom på et dysregulert immunforsvar, som ikke er i stand til å produsere nok immunceller til å regulere cytokinproduksjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så kort forklart, det er ikke slik at om jeg har veldig høy kolesterol av LDL(det dårlige) i noen uker, at jeg vil få slag/infrakt? Tar vel år og bygge seg opp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...