Gå til innhold

Angstfulle relasjoner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er 30 år og sliter med sterk angst i noen relasjoner. Er heldigvis i arbeid, og klarer meg greit nok sosialt.

Men ellers er det noen tunge relasjoner jeg sliter med. Hvor går grensen når nok er nok…? Jeg blir kvalm, skjelven og deprimert under og etter samtaler med vedkommende. Er et skjørt persilleblad, og burde stå i ubehag. Men så går det ikke likevel, og dette bryter meg sterkt ned😞

Uff hvordan kan jeg få ned ubehaget?😭Er drastisk å kutte ut familie og veninner, så det vil jeg ikke. Men må få ned kontakten. Noen tips om artikler å lese om temaet? Eller andre tips?😩

Anonymkode: ab962...dc6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg er 30 år og sliter med sterk angst i noen relasjoner. Er heldigvis i arbeid, og klarer meg greit nok sosialt.

Men ellers er det noen tunge relasjoner jeg sliter med. Hvor går grensen når nok er nok…? Jeg blir kvalm, skjelven og deprimert under og etter samtaler med vedkommende. Er et skjørt persilleblad, og burde stå i ubehag. Men så går det ikke likevel, og dette bryter meg sterkt ned😞

Uff hvordan kan jeg få ned ubehaget?😭Er drastisk å kutte ut familie og veninner, så det vil jeg ikke. Men må få ned kontakten. Noen tips om artikler å lese om temaet? Eller andre tips?😩

Jeg kjenner meg veldig i igjen. Hvis mulig kutt vedkommende ut. Det er ikke verdt det. Jeg gjorde det og har fåttt et MYE bedre liv. 

Anonymkode: 105f2...aef

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i ingen tvil, kutt kontakt helt, sett deg selv, din egen psyke, først foran andre sin og få et bedre liv. 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke samvittighet til å kutte forelder😞Og den andre personen har jeg tatt oppgjør med mange ganger, men det hjelper ikke. Er også vanskelig å sette fingeren på problemet, og en del av meg tenker at jeg bør tåle det. Men så gjør jeg ikke det. Det knyter seg når tlf ringer. Blokkerer i perioder, for å få puste litt. Blir stort sett kontaktet daglig med mas. Usj er så drittlei😩

AnonymBruker
Skrevet

Vær mindre tilgjengelig for dem.

Anonymkode: 5f1a9...f3e

AnonymBruker
Skrevet

Går du til psykolog eller noe? 
Har du funnet ut hva som trigger deg med akkurat den personen? 
Høres ut som du trenger å lære deg å sette grenser. Å blokkere eller kutte kontakt er en unnvikelsesstrategi som du må prøve å unngå. 
Du må si fra at du ikke liker å bli snakket slik til, eller at du føler deg kritisert eller tråkket på når vedkommende sier.. osv. 

du vil føle deg bedre og sterkere i deg selv når du setter klare grenser til vedkommende om hva du aksepterer, da kan du fint stå i relasjonen

Anonymkode: b9ec0...3a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høres ut som du trenger å lære deg å sette grenser. Å blokkere eller kutte kontakt er en unnvikelsesstrategi som du må prøve å unngå. 
Du må si fra at du ikke liker å bli snakket slik til, eller at du føler deg kritisert eller tråkket på når vedkommende sier.. osv. 

du vil føle deg bedre og sterkere i deg selv når du setter klare grenser til vedkommende om hva du aksepterer, da kan du fint stå i relasjonen

Hm, men når jeg ikke liker personligheten på spesielt den ene, ønsker jeg ikke å ta den kampen for å kunne stå i relasjonen.

Har gitt beskjed noen ganger, feks når jeg blir snakket til som hemmet person.

Eller når kjefting og skriking blir for intenst, og jeg gir beskjed, får jeg beskjed om å jobbe med min sarte sjel😩

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg går i terapi. Sliter med sosialangst, ocd og ptsd.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok flashback til mobbing gjennom barndom og ungdomstid.

Den gang var det ikke noe valg men nå når jeg er voksen ønsker jeg ikke «mobbere»rundt meg.

• Liker 1
Skrevet

Begrens relasjonen hvis du ikke ønsker å kutte ut. Sett klare grenser og viktigst av alt, oppretthold de. Antageligvis vil personer som drar nytte av at du ikke har hatt grenser tidligere prøve å utfordre de.

Jeg anbefaler virkelig å lese boka til Nedra Glover Tawwab om grensesetting. Hun er også veldig aktiv på instagram og jeg finner mye nytte i å lese hva hun skriver: https://www.instagram.com/nedratawwab/ 

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hva som gjør at du får disse følelsene, men kan anbefale «Uelskbar» av Harald Vestgöte Kirsebom, den handler om relasjonstyranner. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips; skal sjekke de ut☺️

Det er hovedsaklig angsten min som blir trigget. Nr 2 er vel at vi er på ulike planeter; jeg er skjør og empatisk mens de hadde solgt bestemoren sin😬😄

Men slitsomt når folk presser seg på uansett, til tross for grensesetting, ghosting, konfrontasjoner mm.

Jeg ønsker kun fred og ro. Er mye syk; både fysisk og psykisk.

Men mestrer jobben min heldigvis. Har kollegaer som er behagelige å omgås, hadde ikke klart jobben om det var aggressive personligheter å forholde seg til. Og ja, jeg er nok et skjørt persilleblad…😅

AnonymBruker
Skrevet

Ingen skal behøve å tåle kjefting og skriking. Ingen tåler det over tid. Alle vil til slutt bli syke av noe sånt.

Er det de som skriker som sier at dette er noe du burde tåle? Eller er det deg? Det er uansett feil.

Du blir kvalm, skjelven og deprimert av kontakten. Grensen din burde være nådd for lengst.

Når man har slike problemer så er det gjerne fordi løsningen er "umulig". Samvittigheten din er det virkelige problemet fordi den står mellom deg og bedre psykisk helse. Det gjør ikke deg til en dårlig person å kutte ut folk som skader deg. Det gjør deg sterk, smart og friskere.

Samvittigheten din er altså litt på bærtur. De som skriker og kjefter tar et valg når de behandler folk på den måten. Det er ikke ditt ansvar at de velger å oppføre seg slik. Konsekvensene av dette (at de blir kuttet ut) er heller ikke din skyld eller ansvar.

Anonymkode: 640de...a23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts har prøvd uten at det nyttet. Vil ikke si at det er unnvikelsesstrategi å kutte ut og blokkere mennesker som forsurer livet ditt. Det er tøft, men ofte nødvendig. 

Anonymkode: 0a715...6ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...