AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #1 Skrevet 2. januar 2022 Hei, har en valp på 7 mnd som var livredd fyrverkeri på nyttårsaften.Hun går enda rundt i leiligheten og skjelver. Hun vil ikke spise og tar ikke i mot godbiter… Noen som har erfaringer rundt dette? Anonymkode: 596e8...3ea
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #2 Skrevet 2. januar 2022 Jeg ville dratt til veterinær og fått noe beroligende dersom hun ikke klarer å avreagere selv. Det er ikke bra å gå med så mye stress i kroppen over tid. Opplevde det samme første nyttårsaften med min hund, og veterinæren kommenterte at hun kunne se panikken i øyene til hunden selv om det var flere dager etter nyttårsaften. Anonymkode: 1e691...83f 5
Troyamin Skrevet 2. januar 2022 #3 Skrevet 2. januar 2022 Ut og løp med den. Få ut innestengt stress. 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #4 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ville dratt til veterinær og fått noe beroligende dersom hun ikke klarer å avreagere selv. Det er ikke bra å gå med så mye stress i kroppen over tid. Opplevde det samme første nyttårsaften med min hund, og veterinæren kommenterte at hun kunne se panikken i øyene til hunden selv om det var flere dager etter nyttårsaften. Anonymkode: 1e691...83f Hvordan var hunden din årene etter den nyttårsaften? Anonymkode: 596e8...3ea
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #5 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan var hunden din årene etter den nyttårsaften? Det ble bare verre og verre for hvert eneste smell hun opplevde. Hvert år måtte vi flykte ut i gokk fra fyrverkerisalget startet og ut første uka i januar, for å være helt sikker på at hun ble totalt skjermet. I tillegg måtte hun medisineres på nyttårsaften, for uansett hvor langt bort man drar han man aldri noen garantier for at det ikke dukker opp noen med fyrverkeri i nærheten. Nå er det jo ikke sikkert at din hund ble like traumatisert som min, men min erfaring er at dette er veldig vanskelig å trene bort når skaden først har skjedd. Anonymkode: 1e691...83f 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #6 Skrevet 2. januar 2022 Etter hun har roet seg og vært rolig i noen uker vil jeg anbefale smell på lydspor for å vende hunden til slike lyder. Det funket for min svigerinne. Anonymkode: 9355a...827 4
Druid Skrevet 2. januar 2022 #7 Skrevet 2. januar 2022 Akkurat det å gjøre kjæledyr skuddsikre, burde være førsteprioritet i opptreningen. Det løser så mye. 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Etter hun har roet seg og vært rolig i noen uker vil jeg anbefale smell på lydspor for å vende hunden til slike lyder. Det funket for min svigerinne. Anonymkode: 9355a...827 Jeg har spilt av masse rakettlyder, og da brydde hun seg ikke en gang. Og hun har alltid vært en veldig trygg valp i alle situasjoner. Så denne reaksjonen så jeg ikke komme… Anonymkode: 596e8...3ea 1
nordlending Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 Prøv å hold hunden på fanget, som et barn som sitter, og klem godt som om du gir noen en veldig lang klem. Gjerne i noen minutter. Det roer ned en del hunder om de er stressa. 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Hvis du trøster, duller, lokker å syns synd på valpen så kan det være med å forsterke frykten. Gå ut å ha det gøy med den, ta den med for å se på ender i parken eller gjør andre ting så den kan få andre omgivelser og flytte fokuset over på noe annet. Inne hadde jeg bare latet som ingenting, fortsett med rutiner som hunden er vandt med å vær glad og ha et positivt humør. Jeg tror det er viktig å fortsette å gå tur og gjøre det samme som før nyttår, ikke la hunden gjemme seg eller bli isolert selv om den har det vanskelig nå Anonymkode: 64194...ee8 3
Julie Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 Druid skrev (4 timer siden): Akkurat det å gjøre kjæledyr skuddsikre, burde være førsteprioritet i opptreningen. Det løser så mye. Hadde det bare vært en treningssak… fullt så enkelt er det nok ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #12 Skrevet 2. januar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Etter hun har roet seg og vært rolig i noen uker vil jeg anbefale smell på lydspor for å vende hunden til slike lyder. Det funket for min svigerinne. Anonymkode: 9355a...827 Var svigerinnen din redd for smell? Anonymkode: 7de42...f33 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #13 Skrevet 3. januar 2022 Druid skrev (21 timer siden): Akkurat det å gjøre kjæledyr skuddsikre, burde være førsteprioritet i opptreningen. Det løser så mye. Hunden her bryr seg ikke om skudd på jakt, eller en rakett i ny og ne, men det skytes opp mye fyrverkeri her på nyttårsaften og da er hun ganske skeptisk likevel… Anonymkode: 508d9...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #14 Skrevet 3. januar 2022 Hvordan går det hos dere nå, TS? Anonymkode: 1e691...83f
Druid Skrevet 3. januar 2022 #15 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hunden her bryr seg ikke om skudd på jakt, eller en rakett i ny og ne, men det skytes opp mye fyrverkeri her på nyttårsaften og da er hun ganske skeptisk likevel… Anonymkode: 508d9...9e2 Selvfølgelig er bikkja skeptisk, men det er ikke noe mål om at han aldri skal oppleve utfordringer, snarer tvert imot. Det er viktig at hunden trener på å takle nye miljø utfordringer, ellers blir den låst i uønsket reaksjon. Men treningen gjør at bikkja går fra å være traumatisert til skeptisk, og det er viktigst. Bror min sin hund er på nivået at hunden er redd torden. Han bruker tid i dusjen med hunden for at den skal overleve. Min viser stress-tegn, men kan delta ved oppskyting. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #16 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvordan går det hos dere nå, TS? Anonymkode: 1e691...83f Det går mye bedre. Men de fortsetter å fyre av raketter på kveldene, så vi er ikke helt tilbake til normalen. Men det kommer seg🥰 Anonymkode: 596e8...3ea
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #17 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 21.16): Var svigerinnen din redd for smell? Anonymkode: 7de42...f33 Jepp, men nå kan hun være med ut å se på sammen med oss andre🙃 Anonymkode: 9355a...827 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå