AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #1 Skrevet 1. januar 2022 Hei. Håper noen kan komme med erfaringer og tanker/innspill til meg . Jeg hadde for to år siden en del angst og depresjon. Begynte på zoloft som hjalp veldig . Ble mye lettere og alle de fysiske symptomene forsvant . Sluttet etter et år på zoloft pga stor vektøkning pga tabletter og for at ting gikk bedre . Vært uten zoloft i et år nå. Har gått bra til nå i høst . Jobber i skole og årene med corona har vørt velsig stressende i en allerede stressende jobb. Jeg begynte å merke at jeg ble mye sliten, nedstemt , trett og lite motivert . Alt føles dumt på jobben . Jeg gruer meg hver dag til å gå på jobb. Helgene er over lørdag kveld , da begynner jeg å grue meg. I høst begynte jeg å få mye vondt i hode . Den siste måneden har jeg gått konstant med kronisk hodeverk. Veldig vond nakke. Vært hos kiropraktor som mener det er en prolaps i nakken og meget meget stiv muskulatur. Har vært sykemeldt i to uker . Skal egentlig tilbake i jobb nå etter ferien men gruer meg så fælt . Hode er enda vondt , bedre enn det var men nå har jeg bare gått hjemme . Er redd for at det blir like vondt om jeg jobber igjen. Kjenner symptomer og angst begynner å bygge seg opp igjen når ferien nå nærmer seg slutt. Orker ikke! Men jeg vil! Hva er galt med meg ? Er det andre som har erfaringer . Hvordan bli helt go igjen? Hva skal jeg gjøre ? Anonymkode: 5ad03...324
angstfull1985 Skrevet 1. januar 2022 #2 Skrevet 1. januar 2022 Får du hjelp med psykolog eller liknande for å unngå å havne der du var for 2 år sidan?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #3 Skrevet 1. januar 2022 angstfull1985 skrev (1 minutt siden): Får du hjelp med psykolog eller liknande for å unngå å havne der du var for 2 år sidan? Nei har ikke noe psykologhjelp nå. Føler ikke legen tar d helt på alvor . Sier hodeverket kommer av angsten. Men hva skal jeg gjør for å bli bedre da? Jeg vil ikke gå med denne konstante angsten og fysiske symptomene som følger med . ? Anonymkode: 5ad03...324
angstfull1985 Skrevet 1. januar 2022 #4 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei har ikke noe psykologhjelp nå. Føler ikke legen tar d helt på alvor . Sier hodeverket kommer av angsten. Men hva skal jeg gjør for å bli bedre da? Jeg vil ikke gå med denne konstante angsten og fysiske symptomene som følger med . ? Anonymkode: 5ad03...324 Om zoloft har hjulpet deg før, då vil den vell hjelpe deg nå med? Evt. prøv å være fysisk aktiv, mindfullness osv
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #5 Skrevet 1. januar 2022 Har det akkurat som deg ts! Jeg har skjønt at ofte så er det en del tankemønstre man må jobbe med for å unngå å bli utbrent. Ofte så er det mønstre vi gjentar, som vil gjøre deg utbrent på nytt og på nytt. Medisiner og sykmelding reduserer bare symptomene der og da. Sykemelding er ofte nødvendig der og da, men det finnes måter å få det bedre på! Mønstre kan feks være : veldig pliktoppfyllende, problemer med å sette egne grenser, sier aldri nei. Eller det kan være traumer eller andre vonde ting man går og bærer med seg ubehandlet. Det kan være man har feil jobb, partner eller en god blanding av alt dette. Ved at man ikke klarer å navigere sitt eget kompass, dvs ønsker og følelser - kan sette deg i en evig negativ spiral. Med ting i livet som tapper deg for energi. Jeg anbefaler deg virkelig å kontakte en god psykolog. Vet det koster, men de kan hjelpe deg med å finne mønstre og teknikker til å håndtere dette. Og ja, det er vanskelig å bli tatt på alvor synes jeg selv, da sykdommen er såpass usynlig. Anonymkode: 8bd45...6c5
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 angstfull1985 skrev (10 minutter siden): Om zoloft har hjulpet deg før, då vil den vell hjelpe deg nå med? Evt. prøv å være fysisk aktiv, mindfullness osv Har jo lyst til å klare dette uten medisiner . Ja zoloft hjalp men med den kom også 12 kg. Om jeg skal velge mellom mindre angst eller vektøkning velger jeg selvfølgelig medisiner men ønsker jo virkelig å komme meg ovenpå uten. Ser på det som et velsig nederlag om jeg må begynne igjen. Anonymkode: 5ad03...324
FurryKvinne Skrevet 1. januar 2022 #7 Skrevet 1. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Håper noen kan komme med erfaringer og tanker/innspill til meg . Jeg hadde for to år siden en del angst og depresjon. Begynte på zoloft som hjalp veldig . Ble mye lettere og alle de fysiske symptomene forsvant . Sluttet etter et år på zoloft pga stor vektøkning pga tabletter og for at ting gikk bedre . Vært uten zoloft i et år nå. Har gått bra til nå i høst . Jobber i skole og årene med corona har vørt velsig stressende i en allerede stressende jobb. Jeg begynte å merke at jeg ble mye sliten, nedstemt , trett og lite motivert . Alt føles dumt på jobben . Jeg gruer meg hver dag til å gå på jobb. Helgene er over lørdag kveld , da begynner jeg å grue meg. I høst begynte jeg å få mye vondt i hode . Den siste måneden har jeg gått konstant med kronisk hodeverk. Veldig vond nakke. Vært hos kiropraktor som mener det er en prolaps i nakken og meget meget stiv muskulatur. Har vært sykemeldt i to uker . Skal egentlig tilbake i jobb nå etter ferien men gruer meg så fælt . Hode er enda vondt , bedre enn det var men nå har jeg bare gått hjemme . Er redd for at det blir like vondt om jeg jobber igjen. Kjenner symptomer og angst begynner å bygge seg opp igjen når ferien nå nærmer seg slutt. Orker ikke! Men jeg vil! Hva er galt med meg ? Er det andre som har erfaringer . Hvordan bli helt go igjen? Hva skal jeg gjøre ? Anonymkode: 5ad03...324 Men vill ikke Zoloft medisin forårsake hårtap? Jeg var spesielt midlertidig intenst deppa på grunn av jeg har i flere år hatt kort og tynt hår som at det var på grunn av jeg har hatt litt for mye usunt og før jeg begynte også med Zoloft medisin helt siden april 2021 som en lege sa jeg matte ta, men jeg mangler ikke noen vitaminer ifølge min blodprøve, prøvd å spise varierende og minst tar litt forskjellige kosttilskudd, styler nesten ikke håret mitt, prøvd mest å bruke mild sjampo og balsam, og hår kur og både lege og andre kjente norske kilder sier at selv sukker ikke forårsaker hårtap. Endret 1. januar 2022 av FurryKvinne
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #8 Skrevet 2. januar 2022 Bare tanken på at du skal på jobb og inn i stress hverdag og kaos igjen gjør at dei er redd ting skal bli verre, og at du skal havne i kjelleren. Bare tanken gir deg hodepine. Jeg var også sykmeldt før jul, og gruer meg til jeg skal tilbake til stresset når jeg fra før står i en vanskelig situasjon. Anonymkode: d8632...d02
Sandel Skrevet 2. januar 2022 #9 Skrevet 2. januar 2022 Hei du🙋🏼♀️ Jeg sliter med migrene og kronisk hodepine. Har også slitt noe psykisk pga sykdom. Jeg går på medisinen sarotex; et gammelt antidepressiva. Kanskje du kan snakke med legen om denne type medisin? Hjelper på nakken, hodet og søvn - gir deg litt pause i stresset. Har du hørt om angst for angsten? Dette kan man overføre til angst for stress, eller angst for smerte. Det virker som om du bruker mye energi på å bekymre deg for fremtid; når du gruer deg f.eks. For meg har det hjulpet veldig å ta en dag av gangen.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #10 Skrevet 2. januar 2022 Sandel skrev (1 minutt siden): Hei du🙋🏼♀️ Jeg sliter med migrene og kronisk hodepine. Har også slitt noe psykisk pga sykdom. Jeg går på medisinen sarotex; et gammelt antidepressiva. Kanskje du kan snakke med legen om denne type medisin? Hjelper på nakken, hodet og søvn - gir deg litt pause i stresset. Har du hørt om angst for angsten? Dette kan man overføre til angst for stress, eller angst for smerte. Det virker som om du bruker mye energi på å bekymre deg for fremtid; når du gruer deg f.eks. For meg har det hjulpet veldig å ta en dag av gangen. Legen har gitt meg sarotex men jeg er redd for dem også. Hvor mange tabletter tar du og har du gått opp i vekt av dem? Anonymkode: 5ad03...324
Sandel Skrevet 2. januar 2022 #11 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen har gitt meg sarotex men jeg er redd for dem også. Hvor mange tabletter tar du og har du gått opp i vekt av dem? Anonymkode: 5ad03...324 Jeg begynte på en pille og økte litt og litt. Til slutt fire piller, til sammen 40 mg. Vektøkning kan skje hvis man tar for høy dose og blir «sløv». Da kan vanene dine endres og du kan begynne å spise mer eller annerledes, og av den grunn legge på deg. Endrer du ikke vaner legger du ikke på deg; jeg har aldri lagt på meg av disse. Og jeg har vært av og på, pga graviditet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå