Gå til innhold

Tidlige symptomer på korona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite at et fam.medlem fikk positiv koronatest mandag for 6 dager siden. Jeg var med denne personen store deler av mandagen. Kjørte bil sammen over 1 times tid. Har testet hver dag siden (senest i går), men kun negativt hittil. I 3-4 dager har jeg vært veldig svimmel og lett hodepine + veldig utmattet og sliten. Kan dette være tidlige tegn på det? Når vil evt testen slå ut? Står inntil 14 dager, men er kun i karantene til den 4. 

Noen mer erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blue Berry skrev (54 minutter siden):

Fikk vite at et fam.medlem fikk positiv koronatest mandag for 6 dager siden. Jeg var med denne personen store deler av mandagen. Kjørte bil sammen over 1 times tid. Har testet hver dag siden (senest i går), men kun negativt hittil. I 3-4 dager har jeg vært veldig svimmel og lett hodepine + veldig utmattet og sliten. Kan dette være tidlige tegn på det? Når vil evt testen slå ut? Står inntil 14 dager, men er kun i karantene til den 4. 

Noen mer erfaring?

Ja, det kan det.

• Liker 1
Skrevet

Søstra mi fikk symptomer på tirsdag og tok 3 hjemmetester som var negative over 3 dager før hun fikk svar på pcr som var positiv. Hun testet med hjemmetest i dag igjen og den var også negativ, selv om hun har korona og fikk påvist det på pcr dagen før. Vet av alt for mange nå som ikke får utslag på hjemmetester..

Jeg stoler ikke på dem, så tar pcr selv I morgen. Har fått vond hals og føler meg fyllesyk selv om jeg ikke har rørt alkohol siden julaften.

• Liker 4
Skrevet

Hva er tanken med massetesting av symptomfrie for å oppdage smitte, når de ikke en gang slår ut på folk med symptomer?

noen som vet hva som er grunnen? Ikke «nok» virus i nesen? Isåfall er man vel lite sannsynlig smittsom i hvertfsll?

• Liker 5
Skrevet
rosemarin skrev (8 minutter siden):

Hva er tanken med massetesting av symptomfrie for å oppdage smitte, når de ikke en gang slår ut på folk med symptomer?

noen som vet hva som er grunnen? Ikke «nok» virus i nesen? Isåfall er man vel lite sannsynlig smittsom i hvertfsll?

Det kan jo være at de feiler noe helt annet.
Fins en drøss med andre sykdommer og tilistander også, inkludert et titalls ganske vanlige luftveisinfeksjoner, noe de fleste ser ut til å helt ha glemt....

Ellers er jo ingen tester feilfrie da.

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 minutt siden):

Det kan jo være at de feiler noe helt annet.
Fins en drøss med andre sykdommer og tilistander også, inkludert et titalls ganske vanlige luftveisinfeksjoner, noe de fleste ser ut til å helt ha glemt....

Ellers er jo ingen tester feilfrie da.

Ja men jeg baserte det på innleggene over her hvor folk får positiv PCR men stadig negative hjemmetester

• Liker 2
Skrevet

Nå hender det at omikron fanges dårligere opp på hurtigtest, og at det må en pcr-test til.

Men hva er greia med å  være sammen med andre, som den du var sammen med på mand, om denne personen hadde symptomer som gjorde at han testet seg? 

Skrevet
rosemarin skrev (2 timer siden):

Ja men jeg baserte det på innleggene over her hvor folk får positiv PCR men stadig negative hjemmetester

Ok, men PCR-testen er jo ingen fasit. Den kan fange opp hvert minste lille rusk av viruslignende materiale, uten at det nødvendigvis har noen betydning for sykdom og smitte. Kan nesten virke som om hurtigtesten er mer treffsikker i så måte...

Det innebærer forøvrig også at man kan ha positiv PCR koronatest men likevel være syk av noe annet...

Hadde vært kjekt om de opplyste om antall sykluser og sånn i stedet for bare positiv/negativ, så hadde man hatt en pekepinn.

• Liker 3
Skrevet
Kaisada skrev (3 timer siden):

Nå hender det at omikron fanges dårligere opp på hurtigtest, og at det må en pcr-test til.

Men hva er greia med å  være sammen med andre, som den du var sammen med på mand, om denne personen hadde symptomer som gjorde at han testet seg? 

Denne personen fikk påvist delta. Fikk hodepine og sår hals påfølgende kveld. 
Tror du jeg ikke møter familie i julen?? Som ikke har symptomer da vi treffes? Nei, vet du hva. Isolerer meg ikke, fordi jeg kanskje kan bli smittet. Et sted må grensen gå. 

• Liker 1
Skrevet

Tok den siste hurtigtesten i går kveld, negativ. Er veldig høyt trykk i kommunen her, men mulig jeg ringer de etterpå og spør om pcr. Da er det dag 7 og man kan da teste seg ut av karanten. 

Skrevet
Blue Berry skrev (4 timer siden):

Tok den siste hurtigtesten i går kveld, negativ. Er veldig høyt trykk i kommunen her, men mulig jeg ringer de etterpå og spør om pcr. Da er det dag 7 og man kan da teste seg ut av karanten. 

Mulig du ringer? Er det så mye å tenke på? 🤔

• Liker 1
Skrevet
Blue Berry skrev (13 timer siden):

Noen mer erfaring?

Har du testet med hjemmetest eller pcr? Jeg fikk negativ hjemmetest samme morgen den dagen jeg fikk positiv pcrtest. Pcr krever mindre mengde for å bli positiv. 

Skrevet
Enda en tulling skrev (7 timer siden):

Ok, men PCR-testen er jo ingen fasit. Den kan fange opp hvert minste lille rusk av viruslignende materiale, uten at det nødvendigvis har noen betydning for sykdom og smitte. Kan nesten virke som om hurtigtesten er mer treffsikker i så måte...

Det innebærer forøvrig også at man kan ha positiv PCR koronatest men likevel være syk av noe annet...

Hadde vært kjekt om de opplyste om antall sykluser og sånn i stedet for bare positiv/negativ, så hadde man hatt en pekepinn.

Du får ikke positiv koronatest med pcr hvis du ikke har korona. Det blir som å si at man kan få positiv graviditetstest av samme grunn. Testene reagerer med det spesifikke viruset og hormonet og ikke bare med alt som enn måtte finnes i kroppen. Der er ikke sånn at den tester positivt av hvert eneste lille rusk, som du sier.

Søsteren min er forøvrig også fysisk syk, som da var grunnen til at hun tok pcr, og får fortsatt negative hjemmetester.

• Liker 1
Skrevet
Noname55 skrev (3 timer siden):

Mulig du ringer? Er det så mye å tenke på? 🤔

Mye å tenke på? Sa jeg det? Vet de er veldig strenge med å teste og anbefaler alle hurtigtest :)

• Liker 1
Skrevet
Elumi skrev (3 timer siden):

Har du testet med hjemmetest eller pcr? Jeg fikk negativ hjemmetest samme morgen den dagen jeg fikk positiv pcrtest. Pcr krever mindre mengde for å bli positiv. 

Bare hjemmetester… Alle helt negative. Nå fikk jeg vite at barnet til denne personen fikk positiv hurtigtest hjemme nå, så da bør nok jeg også ta pcr. Takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet
Blue Berry skrev (9 timer siden):

Denne personen fikk påvist delta. Fikk hodepine og sår hals påfølgende kveld. 
Tror du jeg ikke møter familie i julen?? Som ikke har symptomer da vi treffes? Nei, vet du hva. Isolerer meg ikke, fordi jeg kanskje kan bli smittet. Et sted må grensen gå. 

Tenkte mer på hvorfor denne personen er sosial når hen har symptomer. At du gjør det som frisk er naturlig, men da ville jeg gått ut fra at de jeg er sammen med også føler seg friske. 

Skrevet
Blue Berry skrev (2 timer siden):

Bare hjemmetester… Alle helt negative. Nå fikk jeg vite at barnet til denne personen fikk positiv hurtigtest hjemme nå, så da bør nok jeg også ta pcr. Takk for svar :)

bestill test på c19.no

• Liker 1
Skrevet
Kaisada skrev (7 timer siden):

Tenkte mer på hvorfor denne personen er sosial når hen har symptomer. At du gjør det som frisk er naturlig, men da ville jeg gått ut fra at de jeg er sammen med også føler seg friske. 

Åh, ok.. Personen følte seg frisk da vi var sammen, men ble dårlig sent den kvelden. 

Skrevet
Kaisada skrev (7 timer siden):

bestill test på c19.no

Dessverre funket dette kun i noen fylker. 

48B02B9D-D530-4166-A0BA-D132F99FF70E.png

• Opprett ny...