Gå til innhold

forstår ikke hva du sier!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Knut_*
Skrevet

Eg hev som bygdis fengje mange av dei(eitt fordomsfult hæ hva og så vidare)viss eg er i urbane strøk.Det forundrar meg stort når dei hermer gjer narr av bygdemålet i alle samanhenger ja beint fram mobbar dialektfloraen som er her i landet.Eg tykkjer det er så tullete for vi bondeknøler behersker begge dialekter på strak arm og der står dere urbane verdensborgere og dere kan ikke deres eget språk engang,og apåtil vil dere så og si alle sammen gjøre narr av oss som har den rikdomen som en dialekt er.

Eg tenkjer some tider ko helvetes idiotisk ska me late dikkå språkfattige bedrevitare berre halde på,når det tross alt er vi som er dere overlegne i språket både her hjemme og ute i verden forøvrig.Synes det blir litt rart jeg i visse samenhenger når jeg ser festens midtpunkt drar bondevitser og ender opp som den største klovn selv!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Eh...:klø: og du skrev ikke konsekvent selv en gang.

Skrevet
:ler: Herlig dialekt, selv om den ikke var konsekvent
Skrevet
der står dere urbane verdensborgere og dere kan ikke deres eget språk engang,og apåtil vil dere så og si alle sammen gjøre narr av oss som har den rikdomen som en dialekt er.

Og dette vet du om meg fordi...?

Gjest TomKrus
Skrevet

Nok en bonde med dårlig selvbilde. De blir fort slik når de forsøker å omgås oss verdensvandte urbanister.

Skrevet

Du tuller... bergensk er ei sexy dialekt... f.eks.

:ironi:

Skrevet

Det er nok en del som ikke forstår dialekt (eller dansk og svensk for den saks skyld) i dette landet, eller ikke gidder prøve å forstå...

Skrevet
Eg tykkjer det er så tullete for vi bondeknøler behersker begge dialekter på strak arm og der står dere urbane verdensborgere og dere kan ikke deres eget språk engang,og apåtil vil dere så og si alle sammen gjøre narr av oss som har den rikdomen som en dialekt er.

Erm, så dere "bondeknøler" er så velsignet at dere behersker "begge", altså to dialekter. Hurra for deg. Og da skal de stakkars "urbane" gjøre.. hva? Lære seg alle de ørten dialekter som eksisterer slik at de ikke er så uheldig å måtte møte en "bondeknøl" fra hist eller pist med "jeg forstår ikke"? Jojo. :ler:

Jeg er selv "bondeknøl" i så måte, og hører ofte min dialekt bli gjort narr av, på lik linje med andre dialekter som fins i landet. Som regel synes jeg det er komisk. Og, selv om jeg er "bondeknøl" er det da ørten andre dialekter omkring i landet som jeg sliter med å skjønne. Hva sier du, skal vi sette oss på skolebenken i lag, slik at både du og jeg kan skilte med å kunne mer enn bare usle to dialekter? ;)

Skrevet

Igjennom jobben min snakker jeg med folk med forskjellige dialekter hele dagen. Synes det er morsomt jeg. Jeg beundrer folk som klarer å holde på dialekten sin selv om de kanskje flytter til en helt annen kant av landet. Selv er jeg veldig flink til å forandre min dialekt til noe penere da jeg jobber i kundeservice og av og til føler at jeg må snakke litt "finere" for at de skal forstå meg. Enda jeg bare er trønder da. Det verste er folk som snakker veldig fort, de kan faktisk jeg også ha problemer med å forstå. (særlig bergensere, de har det alltid travelt) Men når jeg ikke skjønner bæret, så spør jeg bare om ikke de kan snakke litt saktere. De fleste skjønner dette godt, og setter da ned tempoet. Men så har vi noen som antageligvis har grodd fast i sin egen verden, og blir dritsur og kjefter og lurer på om jeg ikke forstår norsk og blablabla... Det må da være lov å innrømme at det kanskje ikke er alt en forstår....

Skrevet

Det morsomme er jo at trådstarter ikke greier å holde seg konsekvent til en dialekt. Får en til å lure på hvem som egentlig har problemer.....

Skrevet

Snakke dialekt er flott.. Men når det gjelder skrift holder vi oss til skriftspråk.. Mange takk!

Skrevet

Eg skjønar godt kva du meiner.

Eg skjønar ikkje kvifor ein ungdom frå Oslo skal ha større problem med å skjøne t.d ein bodøværing, enn eg har, som kjem frå Sunnmøre.

Men det verkar som om det er slik.

No har eg budd på Austlandet i snart ti år. Og eg har etterkvart vorte rimeleg lei av å høyre utsegner som "du som snakkar dialekt...". :roll:

ALLE snakkar dialekt her i landet. Det er ikkje slik at austnorske dialekter er standardnorsk og alt anna er avartar.

Og det er ikkje kjekt å oppleve at dialekta di vert herma etter og ledd av. Sjølv om det ikkje er vondt meint. Måten ein ordlegg seg på er personleg og ein sterk identitetsberar. Eg grip meg sjølv i å ha lagt om mykje meir enn eg er komfortabel med. Rett og slett fordi eg stadig opplevde at det eg ville ha sagt ikkje nådde fram, fordi ein eller annan skulle henge seg opp i måten det vart sagt på.

Skrevet

haha, Anne :)

Ta deg en tur til Sunnmøre og prat østlandsk du, så skal vi se hvilket "folk" som behandler hvem med mest respekt. Heldigvis har jeg mange venner derfra, som kan få meg ut fra problemer med lokale bondeknøler på den lokale puben. Problemer du får utelukkende fordi du prater østlandsk og de har mindreverdighetskomlekser og tror du ser ned på dem da du er fra Oslo (som om alle med østlandsdialekt er fra Oslo. Folkens, nærmere halve landet bor på Østlandet. Ikke alle oss bor i Oslo).

Vær stolt av dere selv og dialekta deres. Ikke sutr og grin hele tiden.

Og forresten det går motsatt vei og: "hvorfor prater ikke du dialekt"..Dumme mennesker er demografisk sett veldig sprett.

Gjest Kjell Mangle
Skrevet

Hehe.. dette minner meg om folk fra Haugesundområdet. Dette er folk som egentlig skarrer på r'ene og prater nynorsk, men i sin egen "by" prøver alle å prate østlandsk. Samtidig er ALLE som bor utenfor "bygrensen" bønder. Sjekk bare når de prater på tv. Da tar de helt av.

Der har jeg også en artig historie. Min søster skulle ta ekspressbussen fra Haugesund til Oslo. Helt fremme i bussen satt det en haugesunder som kom i prat med 2 Oslogutter som stod og betalte. Han overhørte at de skulle til Etne som er et lite sted noen mil utenfor Haugesund. Da ropte han ut "ETNE? BØNDER ALTSÅ?". Guttene svarte at "Ånei, de var nå fra Oslo de". Haugesunderen svarte "Oslo? Hey, jeg har en kompis som flyttet til Oslo for noen år siden. Han heter Einar. Kjenner dere han?".

Haugesundere, bønder altså!

Skrevet
haha, Anne :)

Jeg heter Anna... skjønte du ikke hva jeg skrev :ler:

Kunne ikke dy meg bare...

:sjarmor:

Jeg forstår godt hva du sier, og det er nok sikkert helt sant.

Man møter nok en del fordommer andre steder i landet når man har østlandsdialekt.

Men jeg sutrer ikke da...

Jeg sier det bare slik det oppleves... og strengt tatt er dette eneste gangen jeg har sagt noe om det. Det må da være lov?!

(Spesielt i et diskusjonsforum)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...