Gå til innhold

Vannskåla om vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to jakthunder som står i gård hele tiden, og de må jo selvfølgelig ha tilgjengelig vann til vinteren også ;)

Dette er første gang jeg har hunder i gård(er egentlig ikke fan av det, men det ble nå sånn), og har tenkt på dette vannet...

De har ¨enebolig¨, denne er isolert, men ikke med kabler. Dessuten har de en tendens til å rive ned vannskåla, og det er jo litt kjedelig inne på tepper og kurver... Ergo har vi valgt å ha den ute, og da blir det jo kaldt...

Så, er det noen som har et godt tips for hvordan vi kan holde vannet ¨åpent¨ for guttene våre?? Selvfølgelig kan vi jo løpe oss spreke med ferskt vann hele tiden, men tenkte kanskje det var andre, enkle løsninger ;)

Må forresten bare skryte av tredje hund, som ENDELIG har begynt å sette seg i skjelettet, mamsen er SÅ stolt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en vannskål av keramikk. Umulig å velte. Så da kan du flytte den inn i kennelen.

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg har kjøpt en vannskål til å skru på en brusflaske fylt med vann. Kjøpte den i vanlig dyrebutikk, kan velge om du vil ha små eller store brusflasker. Den kan sikkert festes på veggen så den ikke velger, og altså være inne.

Skrevet

Hmmm.. He he, egentlig hadde jeg tenkt meg noe sånn som skål med varmekabler eller noe sånt teknisk, men så kom jeg til å tenke på at da blir jo vannet varmt, og det er jo sikkert ikke særlig godt :grine2: Hallo på meg lissom!! Jo, kanskje vi skal prøve den skåla med flaske i, det er jo ikke store utgiften :) Hvis ikke kan vi jo ha den inne til de to ¨innehundene¨ ;)

Takk!!

Skrevet

Må forresten bare  skryte av tredje hund, som ENDELIG har begynt å sette seg i skjelettet, mamsen er SÅ stolt :)

hæ ?

Skrevet

Hvis vannet i skåla fryser, vil ikke det si at hundene fryser også..?

Skrevet

Hundene slikker isen. Ingen problem d..

Gamle svigers hadde hund som sto ute hele året.. Han hadde bare vann i skåla,og hunden sleikte i seg isen.

Skrevet
Hundene slikker isen. Ingen problem d..

Gamle svigers hadde hund som sto ute hele året.. Han hadde bare vann i skåla,og hunden sleikte i seg isen.

:overrasket:

Det vil jeg faktisk si er dyreplageri! De skal ha vann, ikke is!

Skrevet
Hvis vannet i skåla fryser, vil ikke det si at hundene fryser også..?

Pelsen til hundene fungerer som tøyet vårt ;) Det blir mer, masse mer, pels om vinteren, og om sommeren er det lite pels, ergo som oss :)

Dessuten har de stått ute siden august, så de har blitt ¨gradvis herdet¨.

Og smulemor; har ei tispe som er blandings av store hunder, de bruker litt tid før skjelett, sener og muskler og sånt får satt seg godt sammen, og før dette skjer kan de være vinglete i kroppen og kan tåle lite av hopp og sprett og tjo og hei(hun har vært veldig vinglete). Så nå har endelig kroppen begynt å ¨sette¨seg litt sammen, og hun er ikke så vinglete lenger, og jeg er VELDIG letta, siden det ser ut som om hun kan ha HD, og da er det godt å få litt støtte av gode muskler og sener ;)

Og nei, en hund skal ikke slikke is av vannskåla, det mener jeg og er dyreplageri!!! Fysj å fysj!!

Hilsen me som har bikkjefri i dag, alle fire er med paps på skogen i det fine været:)

Skrevet

aha, det oppklarte "sette seg", har bare ikke hørt den betegnelsen på det før :)

Skrevet

Akkurat som jeg skulle skrevet innlegget selv :)

Jeg ringte faktisk istad, og hørte på pris på oppvarmet vannskål. Den holder vannet isfritt, men ikke varmt! Prisen er 1500.- kr. Stivt nok, men jeg tror allikevel det er verdt det! Gud vet hvor mange ganger vannet frøs i fjor vinter.

Mine hunder er også ute hele året, og de har issolert hus og varmelampe.

De er selfølgelig inne også, men etter ei stund blir de utålmodige og vil "hjem".

Skrevet

Oj... DET var en litt stiv pris ja.. kanskje det blir en liten førjulspresang til oss fra oss, men tenk da var det ikke bare noe jeg drømte da, om oppvarmet vannskål ;)

TAKK!!

Skrevet
Så, er det noen som har et godt tips for hvordan vi kan holde vannet ¨åpent¨ for guttene våre??  Selvfølgelig kan vi jo løpe oss spreke med ferskt vann hele tiden, men tenkte kanskje det var andre, enkle løsninger ;)

Dette "vannproblemet" har jeg også, og bekymrer meg en del.

For å "redusere behovet" for vann, gir jeg maten oppbløtt i "rikelig" med vann. Maten blir alltid spist før den fryser.

Til tørrfor trenger den jo en god del vann.

Dersom det er snø ute, foretrekker den som oftest å spise snø, fremfor å drikke vann, så da "løser" jo problemet seg.

Ellers har jeg ikke noe godt råd, så vi får nok fortsette å løpe oss spreke med ferskt vann... ;)

Skrevet

Hunden vår spiser snø om vinteren om vannet har fryst. Er stort sett bare ute om dagen da vi er på jobb.

Har ikke mulighet til noe vann inne i huset hans, men den oppvarma skåla hørtes jo genial ut da.. hvor får man kjøpt det???

• 3 uker senere...
Skrevet
Dette "vannproblemet" har jeg også, og bekymrer meg en del.

For å "redusere behovet" for vann, gir jeg maten oppbløtt i "rikelig" med vann. Maten blir alltid spist før den fryser.

Til tørrfor trenger den jo en god del vann.

Dersom det er snø ute, foretrekker den som oftest å spise snø, fremfor å drikke vann, så da "løser" jo problemet seg.

Ellers har jeg ikke noe godt råd, så vi får nok fortsette å løpe oss spreke med ferskt vann...  ;)

Og løpinga er i gang...................

:tristbla:

Skrevet

Jeg vet ikke om det vil fungere i så små skåler, men i vanntrau til hester går det an å ha en plankebit oppi. Det som skjer da er at hver gang dyret drikker eller det kommer bevegelse i vannet på annet vis, så lager det små bølger og ishinnen blir knust. Ofte kan det ta litt lenger tid før det fryser til da.

Skrevet

hei igjen....

Nå har jeg sjekket rundt, og hør her!!!!

Felleskjøpet selger varmeplater som er beregnet til høner.... Bare å plugge i skjøteledningen og ut i hundegården. Og da er det bare å sette vann skåla oppå. Denne koster kun 360 kr! Verdt hver eneste krone vettu. :klappe:

Skrevet
Jeg vet ikke om det vil fungere i så små skåler, men i vanntrau til hester går det an å ha en plankebit oppi. Det som skjer da er at hver gang dyret drikker eller det kommer bevegelse i vannet på annet vis, så lager det små bølger og ishinnen blir knust. Ofte kan det ta litt lenger tid før det fryser til da.

hei igjen....

Felleskjøpet selger varmeplater som er beregnet til høner.... Bare å plugge i skjøteledningen og ut i hundegården. Og da er det bare å sette vann skåla oppå. Denne koster kun 360 kr! Verdt hver eneste krone vettu.  :klappe:

Begge to! Helt flotte løsninger!! Er opp til ¨sjefen¨ hva han vil ha, men tipsa skal han fÅ! 360 kr var jo ikke akkurat avskrekkende ift 1500 lissom...

:):):)

Skrevet
Og løpinga er i gang...................

:tristbla:

Jepp... ;)

Felleskjøpet selger varmeplater som er beregnet til høner.... Bare å plugge i skjøteledningen og ut i hundegården. Og da er det bare å sette vann skåla oppå. Denne koster kun 360 kr! Verdt hver eneste krone vettu.  :klappe:

Den var sikkert ikke dum, men den ledningen...

Den må nok festes godt, så ikke hunden "drar" den med seg, eller tygger på den.

Men, skal se på den en gang jeg er innom!

Takk for tipset! ;)

Skrevet

Ja, den ledningen kan nok bli et styr... Nå driver han og tenker ut en finesse på egenhånd tror jeg, skal bli spennende å se hva det blir ;) Blir det en bra ide skal jeg heller meddele ;)

I dag tidlig var jeg oppe med reint vann, orka ikke gå inn i gården og bli overfalt, så jeg satt en isboks fylt med vann, rett på innsiden av gjerdet. Snur meg og går, hører et smell, og der hadde ene bikkja tømt ut vannet, tatt med seg isboksen og opp i heia(de har rimelig stor kupert gård), så blei det dobbel jobb for meg... Morsomt i minus og pysjamas :forvirret: Så mye for enkle løsninger jah...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...