AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Jeg trenger innspill. Min sønn har dame med ett barn fra før, så jeg har ett biologisk og ett stebarnebarn. Før mitt biologiske barnebarn ble født gav jeg gaver for 400-500 til srebarnebarnet, men nå som jeg har et biologisk velger jeg å gi mindre til stebarnebarnet, og alt fra 1000-3000 til mitt biologiske. Er ikke det innafor? Dette barnet har far og besteforeldre i bildet, så mine gaver er jo en bonus. Anonymkode: 08a38...80c 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Hvorfor? De får mest av alle Anonymkode: e6699...54c
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Mine foreldre gir samme til min biologiske sønn og min stedatter. Har tenkt på at hun får både i pose og sekk, det blir jo flere gaver på dem enn det biologiske. Så det blir liksom ikke riktig uansett. Men mine foreldre er mest komfortable med å gi likt. Anonymkode: 48546...478 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Jeg ville vurdert det mot hva barnet ellers får. Om barnet ikke har besteforelder som gir på andre siden slik at det blir ujevnt, og jeg selv hadde god råd, ville jeg valgt å være raus og gi likt. Anonymkode: 1b7d8...58f 2
Hengebuksvinet Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Vi har gått for linja å gi likt til alle. Hadde føltes veldig feil om der lå en 300 kr ting til et av barna våre og en til 3000 kr til det andre. Hadde rett og slett ikke feiret jul med foreldrene mine om de ikke ga ca likt til alle barna våre. Blir litt mer på særkullsbarna rene gaver, men hvem er egentlig den heldige? 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Hvorfor gi noe? Er jo bare sebarnebarn, og du har jo fått et biologisk barnebarn 🙄 Mine besteforeldre gjorde aldri forskjell på meg og mine stesøsken. Men besteforeldre i dag har nok dårligre råd i dag enn de som ble født på 1930-tallet. Anonymkode: 8b3b7...b6b 1
Nymerïa Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Jeg hadde spurt sønnen min om hvordan dette fungerte som helhet. Hvis stebarnebarnet ikke har slektninger på den andre (biologisk far) siden som gir gaver så hadde jeg fortsatt å gi det samme. Hvis derimot stebarnebarnet får fullt opp fra fars side så hadde jeg nøyd meg med en liten gave. Dette er et av tilfellene hvor du kommer mye lenger med å snakke med din egen familie enn fremmede på nett som har helt annerledes situasjoner. 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Nå er vi særboere. Men stebarnebarna på begge sider får gaver til 500 kr av stebesteforeldre, de biologiske mer. Ingen reagerer på det. Anonymkode: 0bd6d...931 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Mine svigerforeldre gjør heldigvis ikke forskjell på barna mine. De er like hengivne ovenfor "stebarnebarnet" som de er ovenfor det biologiske. Jeg kunne selvfølgelig aldri krevd dette fra dem, men jeg føler meg som verdens heldigste som har fått så fantastiske mennesker inn i familien, å at det eldste barnet har fått så gode ekstra besteforeldre inn i livet sitt. Man kan aldri få nok mennesker som er glad i oss, så det at noen behandler et barn som det skulle vært deres biologiske syns jeg bare er helt nydelig. Det er heldigvis slik på barnets stemor sin side også, der behandler de barnet som at det var deres eget. Det gjør så godt i mammahjertet når man vet at barnet føler seg ønsket ❤️ Anonymkode: 15739...d19 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Mine barn reagerer på at stesøsken får betydelig mer enn dem. Hen får av min familie, og så har mor ny samboer så hen får også av stefar sin familie. Det blir jo da 3x så mye som de som kun har "ett sett". I tillegg kompenserer svigers veldig for å se hen lite, så de gir større gave til eldste enn de andre.... Anonymkode: f270a...0fc
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har en ste-bestefar (altså han er stefaren til faren vår). Han har alltid behandlet oss som sine egne, samme med faren min. Fikk alt fra ski til sykkel derfra som liten😅 Anonymkode: a36f9...a15
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Mine svigerforeldre gjør ingen forskjell. Mine 2 særkullsbarn får akkurat det samme. Selv til konfirmasjon har de fått samme sum som ‘ekte’ barnebarn. Veldig glad for det. Men selvsakt helt opp til kver enkelt familie. Og hvem er de heldige? Barna med foreldre som er sammen, eller barna som har fått ‘nye’ familier? Anonymkode: 0f5d9...24b 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Gir stebarnebarnets besteforeldre noe til ditt barnebarn da? 🤷♀️ Hvis ikke så er en liten oppmerksomhet helt innafor, i og med at det da blir «ekstra» ift. hva barnebarnet ditt får. Dersom besteforeldrene til stebarnet gir like store gaver til ditt barnebarn som til sitt eget så blir det skjevt. Hør med sønnen din. En ide for å skjevdele uten at det blir så synlig er å gi like store gaver, og starte sparing i fond til barnebarnet ditt i tillegg. Dette er langt nyttigere enn leker og klær for tusenvis av kroner, og ingen kan kreve at du starter boligsparing for stebarnebarnet i tillegg. Anonymkode: b3dc7...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mine svigerforeldre gjør heldigvis ikke forskjell på barna mine. De er like hengivne ovenfor "stebarnebarnet" som de er ovenfor det biologiske. Jeg kunne selvfølgelig aldri krevd dette fra dem, men jeg føler meg som verdens heldigste som har fått så fantastiske mennesker inn i familien, å at det eldste barnet har fått så gode ekstra besteforeldre inn i livet sitt. Man kan aldri få nok mennesker som er glad i oss, så det at noen behandler et barn som det skulle vært deres biologiske syns jeg bare er helt nydelig. Det er heldigvis slik på barnets stemor sin side også, der behandler de barnet som at det var deres eget. Det gjør så godt i mammahjertet når man vet at barnet føler seg ønsket ❤️ Anonymkode: 15739...d19 Det er selvfølgelig det beste, dere er heldige Vi som nevner at hun likevel skal høre tenker at det kan bli en stor skjevdeling om kun den ene siden gjør dette. Da blir jo det som egentlig skal være en positiv og fin ting, til noe som skaper stor skjevhet mellom barna. Anonymkode: 1b7d8...58f 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Mine svigerforeldre gjør ingen forskjell. Mine 2 særkullsbarn får akkurat det samme. Selv til konfirmasjon har de fått samme sum som ‘ekte’ barnebarn. Veldig glad for det. Men selvsakt helt opp til kver enkelt familie. Og hvem er de heldige? Barna med foreldre som er sammen, eller barna som har fått ‘nye’ familier? Anonymkode: 0f5d9...24b Men får de nye barna dine gaver fra særkullsbarnas familie da? Anonymkode: f5dae...01b
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Jeg som bestemor gir samme sum i gave til alle barnebarn, enten det er min slekt eller ikke, altså stebarnebarn. Jeg holder meg til 500 kr i gave til alle. De får omtrent det samme i bursdagsgave. Jeg prioriterer å gi mine døtre mer i verdi både til jul og bursdag. Men det er ikke så store verdier det heller. Ca 1000 kr til jul og bursdag. Men begge får gaver i løpet av året, som overstiger det beløpet. Begge døtre har god økonomi, og gode jobber, mens jeg er ufør. Anonymkode: 4290c...85d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Her gjør ikke svigerforeldre noen forskjell, mitt barn får likt som de biologiske barnebarna, det samme gjelder for "steoldeforeldrene". De gir det samme til alle barna. Anonymkode: 74cdf...39e
Fotballmamma Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 Det er vel innafor å gi mindre til stebarnebarnet, men jeg skjønner ikke hvorfor du gir mindre nå enn før du fikk biologisk barnebarn. Kunne du ikke holdt deg til samme beløp som du har gitt for tidligere? 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er selvfølgelig det beste, dere er heldige Vi som nevner at hun likevel skal høre tenker at det kan bli en stor skjevdeling om kun den ene siden gjør dette. Da blir jo det som egentlig skal være en positiv og fin ting, til noe som skaper stor skjevhet mellom barna. Anonymkode: 1b7d8...58f Vi har løst det på den måten at det eldste barnet åpner gavene fra familien den ikke skal feire med, før julaften. Hvis det blir feiring hos faren, så har vi en mini-jul her. Og så motsatt når det er julefeiring hos oss. Det er også for å slippe så mye gaver frem og tilbake, da faren bor noen timer unna. 😊 Anonymkode: 15739...d19
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 Mine foreldre gjør ingen forskjell Anonymkode: c8955...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå