Gå til innhold

Prøverør 2022 ❤

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ganske ekkelt å sette sprøytene de første gangene, men så gikk det mye bedre☺️ Jeg la meg ned i sengen istedenfor å sitte og det funket bra. Har satt 2 sprøyter om dagen fordi nesespray funket ikke på meg. Og de Gonalsprøytene jeg satt merket jeg nesten ikke. Mindre vondt enn å klype seg i armen og man kjenner dem bare akkurat når de bryter huden. 
Og de oppregulerende hormone var mye bedre enn nedregulering! Litt trøtt og sliten bare, men alle andre plager ble borte. Bortsett fra stoooore eggstokker, de er litt ekkelt😂

Anonymkode: b2ac6...0b2

Glemte å si at jeg fikk ganske boost av mestringsfølelse etter å ha satt sprøyte på meg selv, ble en slags motivasjon for å sette neste:)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det var ganske ekkelt å sette sprøytene de første gangene, men så gikk det mye bedre☺️ Jeg la meg ned i sengen istedenfor å sitte og det funket bra. Har satt 2 sprøyter om dagen fordi nesespray funket ikke på meg. Og de Gonalsprøytene jeg satt merket jeg nesten ikke. Mindre vondt enn å klype seg i armen og man kjenner dem bare akkurat når de bryter huden. 
Og de oppregulerende hormone var mye bedre enn nedregulering! Litt trøtt og sliten bare, men alle andre plager ble borte. Bortsett fra stoooore eggstokker, de er litt ekkelt😂

Veldig kjekt å høre erfaringer. Vet jeg skal ta Gonal-f, så håper jeg kjenner like lite. Har vært nedregulert med Procren, så Synarela også blir ny for meg. Blir mye nytt, så dette blir spennende😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Glemte å si at jeg fikk ganske boost av mestringsfølelse etter å ha satt sprøyte på meg selv, ble en slags motivasjon for å sette neste:)

Hørt flere som sier det samme. Håper jeg kommer dit også, men virker milevis unna så redd jeg er for sprøyter. Samtidig vet jeg hvorfor jeg gjør dette, så det skal søren meg gå! 💪🥵

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Bellisimo said:

Veldig kjekt å høre erfaringer. Vet jeg skal ta Gonal-f, så håper jeg kjenner like lite. Har vært nedregulert med Procren, så Synarela også blir ny for meg. Blir mye nytt, så dette blir spennende😂

Jeg brukte Gonal-F sist og kjente såvidt noe stikk😊 Det er en veldig brukervennlig medisin 🙏

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På torsdag var jeg på vektkontroll før oppstart på nytt ferskforsøk (søskenforsøk), kontrollen gikk kjempe fint og vi gikk gjennom hvilke doser jeg skulle gå på. Jeg stusset litt på at jeg var satt opp til å gå på samme dose jeg gikk på når jeg var 32 (er nå 36 og har lavere amh enn den gang). Så hun bestemte at hun skulle ta en vaginal ultralyd for å se om dosen skulle økes... Så jeg reiser meg opp og begynner å kle av meg, så sier legen...

"Du trenger ikke å gjøre det så fort, maskinen er ikke klar enda" 

innså der hvor vant man blir til å kle av seg i denne prosessen😂

Så, som jeg regnet med i utgangspunktet skal jeg da gå på høyere dose gonal f, noe jeg er veldig fornøyd med 🙂 Skal begynne med synarela 4. oktober og er veldig spent på hvordan jeg reagerer på hormoner denne gangen.  Hadde fryseforsøk i sommer som gikk fint, med lite bivikninger. Ferskforsøket vi hadde sist var ganske annerledes med en del bivirkninger som tok på både kropp og sinn, men dette var på sommeren og gikk fint tross alt. Jeg er stressa over ferskforsøk da prosessen er en annen en fryseforsøk og jeg har en veldig fysisk og stressende lederstilling. Spesielt mye styr nå før jul. Har da i tillegg en ekstremt aktiv 3-åring i tillegg som også trenger en mamma som henger med. Vet at det er anbefalt å roe ned under ivf behandling, men dette er praktisk talt ikke mulig for meg i tiden vi går inn i nå. Andre som føler på det samme? Hvor mye har stress å si for resultatet?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger et råd her.. 

Jeg har blitt invitert på en tur til utlandet, og da reiser vi ca. 3 dager etter egginsettingen. Er dette greit? Jeg er redd for å gjøre noe feil her, men legen sa vi skulle leve som normalt, men ta det litt roligere?☺️

Anonymkode: 9b70f...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bellisimo skrev (På 24.9.2022 den 10.33):

Takk ❤️ Så godt å høre det kan gå bedre enn forventet! Kan man avbryte/bytte, og stikke et annet sted, hvis det gjør vondt på første stikk? Selv om man har begynt å sprøyte inn? Skal nok få stilt spørsmål på sykepleiersamtale også, men føles uendelig lenge å vente på svar på ting 😂 

Sprøytenålen settes først inn, så sprøyter du inn medisinen. Jeg bare stakk nåla veldig sakte inn, og hvis det var «feil» sted kjente jeg det med én gang. Så da prøvde jeg å stikke et annet sted. Jeg synes det var bedre enn å prøve å holde ut et sted som gjorde vondt, og syns det funket veldig bra!! Og er veldig enig i at det gir en kjempemestringsfølelse!! (Og jeg var en som gråt masse på sprøyteopplæribgen fordi jeg grudde meg sånn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Mens kom 4 dager før testdag.. nå tror jeg at jeg ikke orker mer. Det er så tungt, trist og lite motiverende å sette inn de to siste egg i fryseren.  Negative tester har blitt like vanlig for meg som å kjøpe melk og brød på butikken. Men man blir lei av det også.. 

• Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiegirl skrev (1 time siden):

Hei! 
Mens kom 4 dager før testdag.. nå tror jeg at jeg ikke orker mer. Det er så tungt, trist og lite motiverende å sette inn de to siste egg i fryseren.  Negative tester har blitt like vanlig for meg som å kjøpe melk og brød på butikken. Men man blir lei av det også.. 

Ånei, så trist å høre!😢😢😢 Føler med deg❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2022 at 6:41 PM, Frøken I said:

De har klart å gjøre en feil som har kostet oss ekstra tid, krefter og penger, og i stedet for å legge seg flate og prøve å rette opp i feilen er de bare arrogante og ufølsomme… Vi opplever å møte en vegg i alle forsøk på dialog. Legene har underveis kommet med fryktelig sårende kommentarer, og jeg sliter veldig med å stole på dem etter feilen de har gjort. (Feks, da jeg ble veldig bekymret for hvordan det skulle gå videre, og ikke lot meg trøste av legen som mente vi hadde gode sjanser, så sa hun til slutt «Men hvorfor VIL du ikke at det skal gå bra?».)

Sykehuset inviterte oss til et møte om hva som hadde skjedd, men legen vi møtte hadde ikke satt seg inn i saken på forhånd, og fulgte slavisk manuset sitt om at «jeg skjønner at dette er leit for dere» og «jeg kan ikke si ja til dette, men jeg kan ta det opp på fellesmøte». Etter (det fullstendig ubrukelige) møtet, som DE kalte inn til fordi DE har gjort en alvorlig feil, så måtte VI betale for «timen»…! 

Før denne feilen skjedde hadde jeg et helt ok inntrykk av Riksen. Sykepleierene er veldig hyggelige, og noen av legene også. Og jeg skjønner at de må være effektive. Men nå føler jeg meg ikke godt tatt vare på, og jeg sliter som sagt med å stole på at de gjør det de skal. Føler meg veldig i veien for dem, på en måte, og en angst for hva det neste blir…

Hei! Vi går på Porsgrunn og kan dele min erfaring. Veldig leit å høre deres erfaring med riksen! Dette er absolutt ikke bra! 

Det jeg liker best med Porsgrunn er at de har en kommunikasjonsapp som heter crypho. Du kan chatte med sykepleier akkurat som du gjør på en vanlig messenger-type chat. Den synes jeg hjelper veldig når man har spørsmål, må sende/motta filer,etc.

Jeg føler at sykepleiere der er veldig flinke og omsorgsfulle. Men vi føler også at de tar for gitt at vi vet alt allerede. For eks at de glemmer å informere oss om ting vi burde få ordentlig forklaringer. Så jeg må hele tiden spørre, dobbeltsjekke med dem. Kanskje derfor liker jeg den appen fordi den gjør de dobbeltsjekking enklere. 

Legene kan være litt kalde, men de er flinke, og til slutt så lenge de gjør jobben deres på riktig måte så er jeg fornøyd. Jeg tror det er derfor sykepleiere er ekstra omsorgsfulle, og de hører på deg. Det er dem du møter etter uttak/innsett og de som prater med deg gjennom hele prosessen. Du møter legen kun ved uttak/innsett og på første samtale. 

Vi går i Porsgrunn pga alderen våre (begge to 40) så vi kan ikke sammenlignes med andre sykehuset. Vi er nå full i gang med vår andre forsøk (egentlig tredje, men vi fikk ingen egg etter andre forsøk, vi trodde at vi hadde mistet en sjanse, så fikk vi beskjed at siden det ble ingen egg så regnet de det som et avbrutt forsøk og at det ikke telles 🤷🏻‍♀️) vi har allerede et fryst embryo fra første forsøk.

De samarbeider med din gynekolog der du bor, så du trenger ikke å reise til Porsgrunn frem og tilbake hver gang. 

Håper at min erfaring hjelper litt! Og masse masse lykke til ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bhglærerstudent said:

Hei! Vi går på Porsgrunn og kan dele min erfaring. Veldig leit å høre deres erfaring med riksen! Dette er absolutt ikke bra! 

Det jeg liker best med Porsgrunn er at de har en kommunikasjonsapp som heter crypho. Du kan chatte med sykepleier akkurat som du gjør på en vanlig messenger-type chat. Den synes jeg hjelper veldig når man har spørsmål, må sende/motta filer,etc.

Jeg føler at sykepleiere der er veldig flinke og omsorgsfulle. Men vi føler også at de tar for gitt at vi vet alt allerede. For eks at de glemmer å informere oss om ting vi burde få ordentlig forklaringer. Så jeg må hele tiden spørre, dobbeltsjekke med dem. Kanskje derfor liker jeg den appen fordi den gjør de dobbeltsjekking enklere. 

Legene kan være litt kalde, men de er flinke, og til slutt så lenge de gjør jobben deres på riktig måte så er jeg fornøyd. Jeg tror det er derfor sykepleiere er ekstra omsorgsfulle, og de hører på deg. Det er dem du møter etter uttak/innsett og de som prater med deg gjennom hele prosessen. Du møter legen kun ved uttak/innsett og på første samtale. 

Vi går i Porsgrunn pga alderen våre (begge to 40) så vi kan ikke sammenlignes med andre sykehuset. Vi er nå full i gang med vår andre forsøk (egentlig tredje, men vi fikk ingen egg etter andre forsøk, vi trodde at vi hadde mistet en sjanse, så fikk vi beskjed at siden det ble ingen egg så regnet de det som et avbrutt forsøk og at det ikke telles 🤷🏻‍♀️) vi har allerede et fryst embryo fra første forsøk.

De samarbeider med din gynekolog der du bor, så du trenger ikke å reise til Porsgrunn frem og tilbake hver gang. 

Håper at min erfaring hjelper litt! Og masse masse lykke til ❤️

Også må jeg si. I Porsgrunn får du ikke opplæring. Jeg fikk kun ved første forsøk og bare fordi heldigvis for meg, startet jeg med forsøket akkurat en dag etter første samtale, fordi det var dag 20 i min syklus og det var den dagen jeg skulle starte med synarela. Men ellers har jeg fått ingen opplæring fra dem, de sender bare uforståelig og kompliserte brosjyrer som de synes er nok for pasienten. Jeg har hatt 2 lang protokoll. Nå går jeg på kort protokoll med kun sprøyter og medisiner som jeg må blande selv 🤯 (menopur), så sendte de meg bare på felleskatalogen for å se på en video 🤦🏻‍♀️

Jeg vet at på riksen får man opplæring på alle medisiner, noe som jeg synes er veldig bra og viktig! Kanskje dette er noe dere må vite hvis dere vurderer å byte. Det oppleves litt skummelt å være helt alene med kun en video som viser deg hvordan du skal gjøre noe så viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2. forsøk satt lille frøet 🥰. Har hatt en sterk mistanke en god stund med såpass mange symptomer, men skulle vente til testdag, og jammer var den positiv. Det er helt ufattelig, etter så mange nedturer å endelig få en opptur! No er det fortsatt veldig tidlig og masse som kan skje, men frøet festet seg❤️ Ville bare dele noen positive nyheter på en mørk tirsdag ☺️

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_pancake skrev (5 timer siden):

På 2. forsøk satt lille frøet 🥰. Har hatt en sterk mistanke en god stund med såpass mange symptomer, men skulle vente til testdag, og jammer var den positiv. Det er helt ufattelig, etter så mange nedturer å endelig få en opptur! No er det fortsatt veldig tidlig og masse som kan skje, men frøet festet seg❤️ Ville bare dele noen positive nyheter på en mørk tirsdag ☺️

Lister meg til en stille men stor gratulerer ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom det har vært mye snakk om Riksen vs Porsgrunn så kan jeg bare komme med info om at Riksen nå har sendt ut melding til alle pasienter (antakelig) om at telefontjenesten nå er stengt midlertidig fordi telefonkøen er 6 dager.

Det virker som om de har altfor lite kapasitet i forhold til pasienter.

Veldig synd at det ikke er nok ressurser i norsk helsevesen.

Anonymkode: 8e1d5...0bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Miss_pancake said:

Såå fantastisk!! Gratulerer såå masse❤️ Krysser alt jeg har for at frøet klamrer seg fast!🤞❤️ 

Lenge siden jeg har vært her inne nå , men følger dere alle litt på sidelinja. Jeg er nå gravid i uke 22 etter IFV. Den satt på 4 innsett 3 egguttak. Så en liten solskinnshistorie på en tirsdag ❤️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_pancake skrev (8 timer siden):

Gratulerer!❤️🤞🏼

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ettersom det har vært mye snakk om Riksen vs Porsgrunn så kan jeg bare komme med info om at Riksen nå har sendt ut melding til alle pasienter (antakelig) om at telefontjenesten nå er stengt midlertidig fordi telefonkøen er 6 dager.

Det virker som om de har altfor lite kapasitet i forhold til pasienter.

Veldig synd at det ikke er nok ressurser i norsk helsevesen.

Anonymkode: 8e1d5...0bf

Jeg så også det! Vi skal egentlig ha tin-forsøk i oktober, og jeg lurer på hvordan jeg skal få ringt inn menstruasjon for å få klarsignal til å starte med medisiner? Kan jo ikke vente 6 dager, da er det jo for sent…

Anonymkode: 6831a...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhglærerstudent skrev (22 timer siden):

Også må jeg si. I Porsgrunn får du ikke opplæring. Jeg fikk kun ved første forsøk og bare fordi heldigvis for meg, startet jeg med forsøket akkurat en dag etter første samtale, fordi det var dag 20 i min syklus og det var den dagen jeg skulle starte med synarela. Men ellers har jeg fått ingen opplæring fra dem, de sender bare uforståelig og kompliserte brosjyrer som de synes er nok for pasienten. Jeg har hatt 2 lang protokoll. Nå går jeg på kort protokoll med kun sprøyter og medisiner som jeg må blande selv 🤯 (menopur), så sendte de meg bare på felleskatalogen for å se på en video 🤦🏻‍♀️

Jeg vet at på riksen får man opplæring på alle medisiner, noe som jeg synes er veldig bra og viktig! Kanskje dette er noe dere må vite hvis dere vurderer å byte. Det oppleves litt skummelt å være helt alene med kun en video som viser deg hvordan du skal gjøre noe så viktig.

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dine erfaringer, det var veldig interessant og nyttig å lese! Jeg lurer på hvordan man får en gynekolog her jeg bor som kan gjøre undersøkelsene ifm forsøk...? Er det en man for gjennom ordningen, eller må man skaffe en selv privat? Og hvor mange ganger måtte du til Porsgrunn, og hvilke ting kunne du sjekke i hjemkommunen? Vi har ca 1 time og 40 minutter til Porsgrunn, så det vil bli veldig mye fravær på jobb, og skjønner ikke hvordan jeg skal få til det når det også gjerne blir på kort varsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg så også det! Vi skal egentlig ha tin-forsøk i oktober, og jeg lurer på hvordan jeg skal få ringt inn menstruasjon for å få klarsignal til å starte med medisiner? Kan jo ikke vente 6 dager, da er det jo for sent…

Man kan melde på helsenorge og. Hvis man har fått elektronisk innkallelse. Vi har ikke det, så jeg skjønner ikke helt hvordan man skal kommunisere med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man kan melde på helsenorge og. Hvis man har fått elektronisk innkallelse. Vi har ikke det, så jeg skjønner ikke helt hvordan man skal kommunisere med dem.

Snakket med riksen på tlf i dag (de ringte meg for noe annet), og de sa jeg skulle melde inn mens via helsenorge. Jeg logget meg inn og sjekket der nå, og kan ikke skjønne hvor jeg kan kontakte dem der🙈 Håper det er noe med at det dukker opp en sånn innkalling der ganske straks…! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...