Gå til innhold

Prøverør 2022 ❤

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elisma skrev (25 minutter siden):

Hei. 

Takk for din historie. Er nesten i samme situasjon som deg, men nå har jeg 3 forsøk som er avbrutt. Har gått på de samme medisinene gang på gang. Nå sier legen at det kan være dårlig eggkvalitet, dette synes jeg er rart. Jeg får ut egg, men det blir bare ikke delt seg riktig. Men vi får se etter blodprøvene mine hva dem sier da. 

Ang medisiner, ble du gravid med den du brukte på ditt 3 forsøk? Jeg har bare brukt menopur 300, og synarela nesespray. 

Jeg har akkurat hatt mitt første innsett, så vet ikke enda.

De satt faktisk inn det egget jeg fikk på frys i juni. Så kunne ha satt inn allerede da. Men samtidig litt behagelig å ha flere på frys, så jeg er glad jeg gjorde to uttak til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

prøver89 skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat hatt mitt første innsett, så vet ikke enda.

De satt faktisk inn det egget jeg fikk på frys i juni. Så kunne ha satt inn allerede da. Men samtidig litt behagelig å ha flere på frys, så jeg er glad jeg gjorde to uttak til.

Jeg fatter ikke at du fikk flere uttak når du hadde flere på frys.

Her har jeg seks avbrutte forsøk fordi jeg har igjen én på frys, "reglene er at man må bruke opp eggene på frys før nytt forsøk" får jeg høre. Er snart 37 år, så man skulle jo tro at de ønsket at jeg hentet ut så unge egg som mulig. 

Anonymkode: 62fef...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fatter ikke at du fikk flere uttak når du hadde flere på frys.

Her har jeg seks avbrutte forsøk fordi jeg har igjen én på frys, "reglene er at man må bruke opp eggene på frys før nytt forsøk" får jeg høre. Er snart 37 år, så man skulle jo tro at de ønsket at jeg hentet ut så unge egg som mulig. 

Jeg fikk kun ett på frys i juni(første uttak). Hadde deretter et avbrutt forsøk i august, og uttak i oktober som resulterte i 7 blasto til på frys. Hadde første innsett nå i januar.

Aha, så du har hatt 6 uttak til tross for at du har ett på frys? Da blir det jo litt det samme som hos meg da, eller?

Visste ikke om den regelen. Men kanskje de kan gjøre unntak pga alder? At man kan hente ut flere før man setter inn for å ha en margin å gå på?🤔 Ikke vet jeg, men jeg gikk i alle fall med på opplegget som de foreslo/bestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver89 skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk kun ett på frys i juni(første uttak). Hadde deretter et avbrutt forsøk i august, og uttak i oktober som resulterte i 7 blasto til på frys. Hadde første innsett nå i januar.

Aha, så du har hatt 6 uttak til tross for at du har ett på frys? Da blir det jo litt det samme som hos meg da, eller?

Visste ikke om den regelen. Men kanskje de kan gjøre unntak pga alder? At man kan hente ut flere før man setter inn for å ha en margin å gå på?🤔 Ikke vet jeg, men jeg gikk i alle fall med på opplegget som de foreslo/bestemte.

Nei, seks avbrutte fryseforsøk. Progyniva, Estradot, naturlig syklus... Ingenting har funket. Og jeg har spurt hver gang om vi ikke kan gjøre et nytt uttak og ferskforsøk ettersom alt så perfekt ut da, men de sier at man må bruke opp det man har på frys først.

Føler at tiden tikker forbi.

Hadde jeg i det minste fått ut flere egg hadde jeg vært roligere. Hvor går du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, seks avbrutte fryseforsøk. Progyniva, Estradot, naturlig syklus... Ingenting har funket. Og jeg har spurt hver gang om vi ikke kan gjøre et nytt uttak og ferskforsøk ettersom alt så perfekt ut da, men de sier at man må bruke opp det man har på frys først.

Åja sånn ja, da forsto jeg hva du mente! 
Uff, kan ikke forestille meg hvor frustrerende det må være. Jeg ble helt fortvilt selv det ene avbrutte forsøket mitt..

Hvorfor ble det ikke ferskforsøk den gangen?

Jeg går til St. Olavs. Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres helt sykt ut, og jeg sier ikke at dette er noe i riktig retning, men det fikk meg til og tenke hypotetisk på: hvis man ikke kommer seg videre på flere år, har man rett til og destruere de på frys, og deretter fortsette med nytt uttak? Hvis man ikke får til innsett i noen sykluser, så hjelper det jo ingenting og ha dem på frys :vetikke:

/ 🐼 AnonymPanda

Anonymkode: 63af2...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

prøver89 skrev (1 time siden):

Åja sånn ja, da forsto jeg hva du mente! 
Uff, kan ikke forestille meg hvor frustrerende det må være. Jeg ble helt fortvilt selv det ene avbrutte forsøket mitt..

Hvorfor ble det ikke ferskforsøk den gangen?

Jeg går til St. Olavs. Hva med deg?

Spør du meg så spør jeg deg. 😥

Jeg føler jeg ikke får rett behandling. Og når jeg leser at du har fått ferskforsøk på tross av at du har en mini på frys så blir jeg skikkelig lei meg rett og slett. Kanskje jeg kan be om overføring til St.Olav. Jeg går til Riksen.

Det verste er at legene ikke er enige. En lege sier til meg at den forrige legen tar feil og setter meg på medisiner hun mener er mer korrekt. Så kommer jeg til en tredje lege som sier at første lege hadde rett men at hun likevel vil justere det behandlingsløpet lege en la opp til neste gang. Altså... 🙄 Jeg som pasient føler meg veldig utrygg og frustrert.

Under siste kontroll sa faktisk legen at legene ofte setter pasientene på den behandlingen de selv mener er best og at det ikke er slik at de snakker sammen. Og det merkes, for jeg tuller ikke når jeg sier at jeg hver eneste gang må forklare hvorfor jeg får den behandlingen jeg får når en ny lege gjør kontroll. "Hvorfor får du denne behandlingene egentlig, dette er ikke riktig for deg!?" har de sagt de siste 5(!) gangene. De mener altså på hver sin måte at jeg blir feilbehandlet. Hva er mine rettigheter her?

Jeg har også bare én på frys, 30% dør ved opptining... Er det virkelig verdt å vente sånn på? Det må jo koste mye mer for sykehuset å ha meg inn på kontroller 18 ganger som det har blitt nå, enn å kjøre på nytt forsøk!?

Jeg forstår at de nok ikke hadde trodd at dette skulle skje og at de ikke kunne vite det på forhånd, men fader heller, når naturlig syklus, Progynova, naturlig syklus, Estradot OG naturlig syklus ikke funker så forstår jeg ikke at jeg igjen ble satt på Progynova... og da ikke øke dosen særlig siden sist forsøk. Hva er poenget?

Beklager lang melding, men jeg går jo nå på 12mg Progynova og er sikkert ekstremt overfølsom.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette høres helt sykt ut, og jeg sier ikke at dette er noe i riktig retning, men det fikk meg til og tenke hypotetisk på: hvis man ikke kommer seg videre på flere år, har man rett til og destruere de på frys, og deretter fortsette med nytt uttak? Hvis man ikke får til innsett i noen sykluser, så hjelper det jo ingenting og ha dem på frys :vetikke:

/ 🐼 AnonymPanda

Anonymkode: 63af2...668

Jeg aner ikke.

Jeg har faktisk sagt at de gjerne kan bruke den i frysern til forsøk på labben hvis de vil, for jeg føler ikke at det er riktig å holde på slik vi gjør nå. 

Jeg har spurt om vi ikke bare kan ha innsett selv om forholdene ikke er optimale. Jeg har spurt om jeg ikke vær så snill kan få gå samme forløp som før egguttak da jeg vet at noen i 2021- tråden gikk på de medisinene før fryseforsøk fordi det funket. Jeg har spurt om jeg ikke vær så snill kunne få et ferskforsøk istedenfor å holde på som nå.

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg føler jeg ikke får rett behandling. Og når jeg leser at du har fått ferskforsøk på tross av at du har en mini på frys så blir jeg skikkelig lei meg rett og slett. Kanskje jeg kan be om overføring til St.Olav. Jeg går til Riksen.

Det verste er at legene ikke er enige. En lege sier til meg at den forrige legen tar feil og setter meg på medisiner hun mener er mer korrekt. Så kommer jeg til en tredje lege som sier at første lege hadde rett men at hun likevel vil justere det behandlingsløpet lege en la opp til neste gang. Altså... 🙄 Jeg som pasient føler meg veldig utrygg og frustrert.

Under siste kontroll sa faktisk legen at legene ofte setter pasientene på den behandlingen de selv mener er best og at det ikke er slik at de snakker sammen. Og det merkes, for jeg tuller ikke når jeg sier at jeg hver eneste gang må forklare hvorfor jeg får den behandlingen jeg får når en ny lege gjør kontroll. "Hvorfor får du denne behandlingene egentlig, dette er ikke riktig for deg!?" har de sagt de siste 5(!) gangene. De mener altså på hver sin måte at jeg blir feilbehandlet. Hva er mine rettigheter her?

Jeg har også bare én på frys, 30% dør ved opptining... Er det virkelig verdt å vente sånn på? Det må jo koste mye mer for sykehuset å ha meg inn på kontroller 18 ganger som det har blitt nå, enn å kjøre på nytt forsøk!?

Jeg forstår at de nok ikke hadde trodd at dette skulle skje og at de ikke kunne vite det på forhånd, men fader heller, når naturlig syklus, Progynova, naturlig syklus, Estradot OG naturlig syklus ikke funker så forstår jeg ikke at jeg igjen ble satt på Progynova... og da ikke øke dosen særlig siden sist forsøk. Hva er poenget?

Beklager lang melding, men jeg går jo nå på 12mg Progynova og er sikkert ekstremt overfølsom.

Shit. Føler med deg!

Dette høres helt høl i huet ut!! Du må høre med de om de ikke kan gjøre unntak. Men jeg har som sagt aldri hørt om denne regelen!

Når jeg tenker meg om, så sto det på skjemaet etter første uttaket «totalfrys på grunn av akkumulering», der de begrunner hvorfor det ble totalfrys.  Jeg fikk forklart at de ville høste flest mulig nå mens jeg er ung. Så det virker jo som at det skal være ok? Står vel ikke i bioteknologiloven at man ikke kan ha flere uttak hvis man allerede har på frys?🤔

Jeg har ikke ferskforsøk forresten, har fryseforsøk i naturlig syklus. Men det spiller jo ingen rolle, poenget her er at jeg har fått to uttak til selv om jeg hadde ett embryo på frys, og det fikk du ikke. Det var ingenting i veien med det embryoet jeg hadde på frys fra første uttak heller, det var som nevnt det de brukte må.

Jeg skjønner frustrasjonen din veldig godt! Jeg var også sykt utålmodig, og stresset og frustrert, når jeg «bare» hadde ett på frys, som det tok 8 mnd før jeg fikk satt inn. Det føles mye mer behagelig når man vet man har flere på frys å gå på.

Ta det opp med de, så håper jeg det ordner seg med uttak for deg🤞🏼

Ser dette har vært diskutert i 2021-forumet. Det ser ut til at det ikke er forbud mot set. Jeg vet også at man kan få flere uttak privat, for å «samle opp». Med din historikk bør de absolutt gå for nytt uttak. Legg fram saken din og historikken og krev uttak! Bare vær streng😊 

ACAF2316-083B-4A00-A670-FC0516660CDF.png

Endret av prøver89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forstår godt at dette er frustrerende.. Jeg hadde også et avbrutt frysforsøk med Progynova fordi det utviklet seg en follikel, og neste gang tok det evig lang tid før slimhinnen var tykk nok, og de økte dosen litt og litt. Men denne gangen fikk jeg begynne rett på 12 mg Progynova (2 tbl tre ganger om dagen, og dette måtte sykepleier dobbeltsjekke med lege da jeg ringte inn mens fordi hun aldri hadde hørt om den varianten før), og nå gikk det fint! Startet på Progynova for 14 dager siden i dag og hadde innsett i går. Hvordan er dosen din fordelt? Begynte du rett på 12 mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellepelle skrev (7 timer siden):

Forstår godt at dette er frustrerende.. Jeg hadde også et avbrutt frysforsøk med Progynova fordi det utviklet seg en follikel, og neste gang tok det evig lang tid før slimhinnen var tykk nok, og de økte dosen litt og litt. Men denne gangen fikk jeg begynne rett på 12 mg Progynova (2 tbl tre ganger om dagen, og dette måtte sykepleier dobbeltsjekke med lege da jeg ringte inn mens fordi hun aldri hadde hørt om den varianten før), og nå gikk det fint! Startet på Progynova for 14 dager siden i dag og hadde innsett i går. Hvordan er dosen din fordelt? Begynte du rett på 12 mg?

Hva var grunnen til at det ble avbrutt pga utviklet follikel? Jeg hadde et fryseforsøk i desember i styrt sykel. Gikk da på progynova. Endte i en graviditet, men SA i uke 6. skal nå i gang med nytt forsøk så snart mensen kommer. Denne gangen vil legen at jeg skal ta lavdose gonal-f (50). Stusset litt på det iom jeg kun er kjent med at dette blir brukt for å stimulere frem egg. Fikk da beskjed at det var bra om det ble et egg og dermed en eggløsning av meg selv i forbindelse med innsett. Har PCOS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

St Olavs endret rutiner ila 2021 en gang. Dersom man har lav amh/høy alder eller andre ting som skal tilsi at det er en fordel å ha flere uttak på rad uten innsett, så gjør de det. De gjør det som standard faktisk, tror jeg.

Jeg i min situasjon der jeg ikke fikk gode nok forhold til innsett, men ikke hadde medisinsk grunn til å ha nytt uttak før innsett, måtte jeg "be om lov". Heldigvis funket det den siste gangen de prøvde å sette inn, så det ble ikke aktuelt. Jeg fikk satt inn og gikk rett på nytt uttak etterpå.

Synes riksen virker veldig rigide! Altså, 6 avbrutt fryseforsøk, herregud. Du har all medfølelse. Det er veldig belastende psykisk, håper du greier å ta vare på deg selv oppi det ❤

Dersom østrogen ikke funket den siste gangen foreslo de også å prøve lavdose bemfola eller menopur for å gjøre livmor og eggløsning klar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Csjja2022 skrev (1 time siden):

Hva var grunnen til at det ble avbrutt pga utviklet follikel? Jeg hadde et fryseforsøk i desember i styrt sykel. Gikk da på progynova. Endte i en graviditet, men SA i uke 6. skal nå i gang med nytt forsøk så snart mensen kommer. Denne gangen vil legen at jeg skal ta lavdose gonal-f (50). Stusset litt på det iom jeg kun er kjent med at dette blir brukt for å stimulere frem egg. Fikk da beskjed at det var bra om det ble et egg og dermed en eggløsning av meg selv i forbindelse med innsett. Har PCOS. 

Det vet jeg ikke. Fikk bare inntrykk av at det måtte avbrytes om det utviklet seg noe, og har hatt samme inntrykket denne gangen da de så etter at det ikke hadde utviklet seg noe på UL samtidig som de målte slimhinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neutral90 skrev (1 time siden):

Hei!

St Olavs endret rutiner ila 2021 en gang. Dersom man har lav amh/høy alder eller andre ting som skal tilsi at det er en fordel å ha flere uttak på rad uten innsett, så gjør de det. De gjør det som standard faktisk, tror jeg.

Jeg i min situasjon der jeg ikke fikk gode nok forhold til innsett, men ikke hadde medisinsk grunn til å ha nytt uttak før innsett, måtte jeg "be om lov". Heldigvis funket det den siste gangen de prøvde å sette inn, så det ble ikke aktuelt. Jeg fikk satt inn og gikk rett på nytt uttak etterpå.

Synes riksen virker veldig rigide! Altså, 6 avbrutt fryseforsøk, herregud. Du har all medfølelse. Det er veldig belastende psykisk, håper du greier å ta vare på deg selv oppi det ❤

Dersom østrogen ikke funket den siste gangen foreslo de også å prøve lavdose bemfola eller menopur for å gjøre livmor og eggløsning klar. 

Hei :) Ok, da har vi fått en avklaring på det. Det er fint at de kan gjøre unntak fra hovedregelen.

Vil bare presisere at jeg verken har lav amh eller særlig høy alder(32). Jeg gikk likevel rett videre på nytt uttak (begrunnet i "akkummulering"), uten å prøve innsett med det ene blastoet jeg hadde på frys av god kvalitet først. Så det virker jo som at det ikke skal så mye til for å få flere uttak hos St. Olavs.

Synd de har ulik praksis på dette.

Jeg føler veldig med anonym ovenfor her som har hatt 6 avbrutte forsøk og som ikke får komme seg videre i behandlingen. Er ikke det unntaksgrunn, så vet ikke jeg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel om litt ekle detaljer🙊

Jeg ruger på dag 6, og tolker symptomer som en gal.. Er så vanskelig å la være.

Jeg går på Lutinus på dag 9.  I starten var det som kom ut igjen av Lutinusen helt hvitt. De siste 3 dagene har det vært litt svak rosa/brun farge på det som kommer ut igjen, og litt småklumpete. Men ikke rødt.

Hva kan dette komme av? Kan det være fra innsettet? Eller er det festeblødning? Eller kan det være mens som er på vei? 

Om noen har lignende erfaring er jeg glad for å høre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver89 skrev (2 timer siden):

Jeg går på Lutinus på dag 9.  I starten var det som kom ut igjen av Lutinusen helt hvitt. De siste 3 dagene har det vært litt svak rosa/brun farge på det som kommer ut igjen, og litt småklumpete. Men ikke rødt.

Hva kan dette komme av? Kan det være fra innsettet? Eller er det festeblødning? Eller kan det være mens som er på vei? 

Jeg har ikke gått på Lutinus, så vet ikke om mine erfaringer er sammenlignbare. Men med Crinone kan restene komme i litt ulike fargenyanser og litt klumpete, særlig når man har gått på det en stund. Delikat er det ikke😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror mange av oss kjenner til denne konsistensen som vi må leve med i dagevis etter innsett, det går nok bra ☺️

Jeg vil ikke gi deg forhåpninger med tanke på at det har blitt rosa/brun farge på det nå, men det kan vel teoretisk sett være spor av festeblødning... kommer ikke det rundt 5-7 dager etter festing da? Etter mitt innsett blødde jeg friskt i 2-3 dager, og så stoppet det helt. Jeg fikk rosa spor i trusa 9 dager etter innsett, jeg håpet det var festeblødning. Men når jeg testet to dager etterpå var testen negativ, så for meg var dette begynnende mens. Håper det er festeblødning for deg 🤞Det er nervepirrende dager, føler med deg! Når skal du teste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lutinus har vel som bivirkning at den lett kan skape blødning i slimhinnen, det kan jo vise seg som lyse rosa eller brunt om det ikke kommer ut samme dag.

Akkurat hva det du opplever er, er vanskelig å si, frem til du tar test eller får mensen er det bare å håpe på det beste🤞. Jeg prøvde å sette inn på litt forskjellige steder hver gang for å forhåpentligvis unngå å irritere samme sted hver gang 😅 byttet til cyclogest på neste innsett, det er mer oljebasert så er ikke så heftig for slimhinnen🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertespar skrev (1 time siden):

Tror mange av oss kjenner til denne konsistensen som vi må leve med i dagevis etter innsett, det går nok bra ☺️

Jeg vil ikke gi deg forhåpninger med tanke på at det har blitt rosa/brun farge på det nå, men det kan vel teoretisk sett være spor av festeblødning... kommer ikke det rundt 5-7 dager etter festing da? Etter mitt innsett blødde jeg friskt i 2-3 dager, og så stoppet det helt. Jeg fikk rosa spor i trusa 9 dager etter innsett, jeg håpet det var festeblødning. Men når jeg testet to dager etterpå var testen negativ, så for meg var dette begynnende mens. Håper det er festeblødning for deg 🤞Det er nervepirrende dager, føler med deg! Når skal du teste?

Takk for svar ❤️

Vet ikke når festingen er jeg? Jeg satt inn 30.1, så er vel litt tidlig med festeblødning?

Jaa jeg vet, det eer så nerveprirrende dager... Skal ikke teste før 13.2, så er en stund til enda 🙈

Molly_ skrev (1 time siden):

Lutinus har vel som bivirkning at den lett kan skape blødning i slimhinnen, det kan jo vise seg som lyse rosa eller brunt om det ikke kommer ut samme dag.

Akkurat hva det du opplever er, er vanskelig å si, frem til du tar test eller får mensen er det bare å håpe på det beste🤞. Jeg prøvde å sette inn på litt forskjellige steder hver gang for å forhåpentligvis unngå å irritere samme sted hver gang 😅 byttet til cyclogest på neste innsett, det er mer oljebasert så er ikke så heftig for slimhinnen🙈 

Takk for svar ❤️ 

Ja, det kan det være. Det høres jo logisk ut.

Siden det ikke er friskt blod heller jeg mer mot at det er noe slikt.

Var lurt å bytte på hvor du setter inn, det skal jeg prøve.

Spennende altså!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi har prøvd på nr. 2 nå I snart 2 år og gyn hae så vidt snakket med oss angående det å tenke på IVF. det sitter langt inne hos meg da vi klarte å få nr.1 med hormonkur og Ovitrelle. Forstår ikke hvorfor det skal ta enda lengere tid med nr. 2. Føler meg skikkelig mislykka😔 skal ikke klage så mye her, måtte bare få ut frustrasjonen litt. 

Uansett, det jeg ville spørre dere fine her er om noen av dere har fått hjelp med en bmi over 33, eller om dere måtte ned i vekt først? Fint om noen med erfaring kan forklare meg litt. Jeg har bmi på 39 og har i over 1 år prøvd å gå ned. Klart 17kg, men lang vei igjen😪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...