AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #21 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror alle over 75 blir innkalt til lege for en test. . Anonymkode: b08af...429 Det ble det slutt på for et par tre år siden. Desverre. Anonymkode: 34050...b55
kankankan Skrevet 2. januar 2022 #22 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er dessverre veldig vanskelig å frata noen førerkortet selv om man varsler de riktige etater flere ganger. Min mor var en meget dårlig sjåfør og burde absolutt ikke kjøre bil, men hun bestod de enkle kognitive testene hos fastlegen og fikk derfor beholde førerkortet. Vi varslet fastlegen hennes mange ganger, dokumenterte bekymringene våre med bilder av stadig flere skader på bilen osv. Noe vi også gjorde til politiet, flere ganger. Hun bodde i en generasjonsdel her hos oss og vi kunne derfor følge nøye med på det som skjedde. Hun brukte også sterke smertestillende og burde av den grunn heller ikke kjøre, men til det svarte fastlegen at han hadde forklart henne grundig om at det måtte gå minst 8 timer før hun kunne kjøre, hvis hun hadde tatt en tablett. Flere ganger kolliderte hun her hjemme på gårdsplassen, både i biler og i hus og vi varslet hver gang. Men ingenting hjalp. Så tok vi fra henne bilnøklene. Da ringte hun politiet og denne gangen kom de! De var her i løpet av et kvarter og konklusjonen deres var at vi ikke hadde myndighet til å ta fra henne nøklene og vi måtte gi de tilbake under påsyn av politiet. Til tross for at de gikk rundt bilen hennes og så på alle skadene, den hang nesten ikke sammen. Senere samme dag kjørte hun avgårde. Og da skjedde det fatale. Hun bulket først inn i en parkert bil og kjørte bare videre. Vitner tok bilder og ringte politiet. Og på vei hjem så var hun vel så oppskjørtet at hun kjørte på en eldre dame med hund, i et fotgjengerfelt. Hunden døde, damen ble skadet. Ikke livstruende, men hun knakk lårhalsen mm. Men moren min kjørte videre. Hun kom inn på gårdsplassen her omtrent samtidig med politiet. To av de var de som hadde vært her tidligere på dagen og de sa at de hadde vært bekymret for kjøringen hennes, men at de ikke hadde noen hjemmel/grunnlag for å frata henne førerkortet annet enn min bekymring og det var ikke nok. Dagen etter døde moren min av en massiv hjerneblødning så saken ble dermed avsluttet uten videre etterforskning og en rettssak. Dessverre, for ansvaret her burde virkelig bli plassert. Vi har rapportert legen hennes inn til fylkeslegen, men utover brevet hvor de bekreftet å ha mottatt klagen har vi ikke hørt noe mer. Og nå er det godt over et år siden dette hendte. Vi har dokumentert over 20 henvendelser til fastlege, politi og Statsforvalteren i et forsøk på å frata henne førerkortet, uten noen respons. Så når noen sier at det bare er å varsle, så vet de ikke hva det innebærer. Det er ikke så lett som man skulle tro. Anonymkode: a98ea...843 Dette er et avvik fra normalen. Etter lovendringen for noen år siden har snarere for mange enn for få mistet lappen, det er svært lav terskel for å inndra den.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. januar 2022 #23 Skrevet 2. januar 2022 Kommunen kan bidra med hjemmehjelp tjeneste. Hun kan få TT-kort eller flere taxiregninger dekket. Dette er uansett ikke lett, for det som i virkeligheten burde skjedd er at din mor flyttet i en omsorgsbolig der hun steller for seg selv, men har faciliteter som tilsyn og sosial omgang i nærheten. Kanskje du rett og slett skal forsøke å løse problemet med å sette i gang prosessen med å få din mor inn i en slik bolig? Noen ganger må man starte denne prosessen mot deres vilje, dessverre, fordi de ikke forstår sitt eget beste.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #24 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 21.35): Løsninger som å bestille medisiner og matvarer på døra for min forelder utgår pga. økonomi Dette + drosjekostnader blir vel ikke så mye mer enn det koster å ha bil? Anonymkode: fe5eb...14d 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #25 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 21.35): Løsninger som å bestille medisiner og matvarer på døra for min forelder utgår pga. økonomi og manglende teknisk kompetanse til å gjennomføre det. Tilbydd å bistå både med bestilling og økonomisk bistand, men vedkommende vil ikke. Det koster ikke mye å få medisiner på døra gjennom nettapotek. Anonymkode: fe5eb...14d 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #26 Skrevet 2. januar 2022 Hjemmesykepleien kan også levere medisinetr på døra. har de hjemmesykepleie? Anonymkode: fe5eb...14d
emilie123 Skrevet 2. januar 2022 #27 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt enig i at det ikke bør være et dilemma; realiteten er likevel at jeg må finne en løsning på det som kommer etterpå. Så jeg antar jeg spør om råd om hvordan jeg skal løse dette praktisk? Hvordan skal, særlig min forelder, komme seg på apotek, lege-og sykehustimer, og butikk som et absolutt minimum for å dekke grunnleggende behov? Ser noen nevner TT-kort, min forelder har det, men beløpet er så lite at det ikke er tilstrekkelig for handling en gang i mnd en gang. Anonymkode: 5f45a...5eb Her bør kommunen på banen. Akkurat ting som handling på butikk og apotek kan kommunen hjelpe til med. Og vet du ikke vedkommendes fastlege, så skriver du en bekymringsmelding til kommunelegen. Da vil vedkommendes fastlege få beskjed
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #28 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Helt enig i at det ikke bør være et dilemma; realiteten er likevel at jeg må finne en løsning på det som kommer etterpå. Så jeg antar jeg spør om råd om hvordan jeg skal løse dette praktisk? Hvordan skal, særlig min forelder, komme seg på apotek, lege-og sykehustimer, og butikk som et absolutt minimum for å dekke grunnleggende behov? Ser noen nevner TT-kort, min forelder har det, men beløpet er så lite at det ikke er tilstrekkelig for handling en gang i mnd en gang. Anonymkode: 5f45a...5eb Men hvilket beløp får vedkommende på TT-kortet da? Det er jo relativt store beløp som er mulig å få. Min bestemor har problem med å klare å bruke opp sitt kort. Søk på «tt kort beløp og hjemfylket ditt». Her ser du feks hva man har krav på i Viken: https://viken.no/tjenester/vei-og-kollektiv/tilrettelagt-transport-tt-kort/#faqsporsmal-8851 Transport til lege- og sykehustimer kan dekkes gjennom pasientreiser. https://www.helsenorge.no/pasientreiser/rettigheter/ Apotekvarer/medisiner kan hjemmesykepleien ha ansvar for. For min bestemor administrerer hjemmesykepleien alt av medisiner og andre hygieneprodukter fra apotek. De bestiller varer og henter ut resepter og medisinene doseres for hver dag i dosett. Dagligvarer kan leveres på døren. Vi bor på et lite sted og eldre her ringer til lokalbutikken for å bestille varer. De leverer ut varer hver torsdag. Anonymkode: d345a...d79 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #29 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Meld fra NÅ, tenk på det praktiske etterpå. Hva vil du føle hvis de tar livet av seg selv eller andre i trafikken mens du grubler på dette? Anonymkode: fc12c...427 Dette er ikke noe som har skjedd over natta, jeg så at det gikk i den retningen, selv om det ikke hadde blitt noe direkte farlig kjøring enda. Så jeg har tenkt på dette ei god stund men fremdeles ikke funnet noen løsning. Er så lett å avfeie med at det tar man etterpå, uten å faktisk komme med reelle forslag. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil bare si at jeg forstår deg godt. Dere som sier at man skal ta seg av det praktiske etterpå: det praktiske er faktisk utrolig viktig. Kom med ideer der i stedet for å kritisere ts. Er litt i samme situasjon. Ennå går det på et vis, og han kjører svært lite. Dessverre tilbyr ikke butikkene levering en gang. Jeg sjekket det da jeg prøvde å finne en løsning på handling i forbindelse med sykdom. Føler meg også hjelpesløs. Vanskelig å få gjort så mye. Anonymkode: 7c3ed...b95 Takk! Vær så snill! AnonymBruker skrev (9 timer siden): Omsorgsbolig i kommunen? Eldrehjem? Hjemmesykepleie kommer vel med medisiner? Kommunen skal ta vare på sine beboere når de ikke klarer seg selv lenger, selv om det tilbudet ikke alltid er så rikt. Men jeg ville hørt med kommunen. Anonymkode: 67a0a...4a4 Min forelder er for ung(bare veldig dårlig helse), og det er uansett så lange ventelister der at folk dør mens de venter på plass. Min forelder har ikke hjemmesykepleie og er i tvil og vedkommende får det. Fikk ikke til min andre avdøde forelder, og som var i langt verre mental tilstand. Problemet er kun til og fra apoteket mao. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror alle over 75 blir innkalt til lege for en test. Pappa ble det. Han strøk på testen og mistet lappen, men kunne ta oppkjøring på biltilsynet og få igjen lappen om kan besto. Det klarte han. han hadde treg reaksjonsevne på testen hos legen. ikke var han en god sjåfør heller. Kjørte midt på veien. Han hadde fått kognitiv svikt, noe en får med alderen. han fikk et lite slag og utviklet demens, så han er uten lappen. be legen hans innkalle til testing ang alder og bilkjøring. vet det er surt, pappa var sint i ett år.. men det er for eget beste. Anonymkode: b08af...429 Så noen skrev at det ble slutt på dette, og hvem legen til kjæresten er vet jeg ærlig talt ikke, men det er nå det minste problemet. Finner jeg en løsning på transport problemet så ringer jeg mandag morgen til kommunen. ti10 skrev (6 timer siden): Men har de ikke råd til taxi? Synes det alltid er snakk om ting er så dyrt for de stakkars eldre, og jeg er fullt klar over at det er en del eldre som virkelig har dårlig råd, men de fleste eldre jeg vet om, sitter (relativt) godt i det med nedbetalt hus osv. Det gjelder kanskje her også, hvis de bor usentralt til i hver sin enebolig? Min forelder har kjempedårlig råd, kan kun bo der vedkommende bor fordi det er nedbetalt. Halvparten av normal leiepris. Det er ikke enebolig, liten leilighet på byens billigste plass. Kjæresten har en nedslitt enebolig men det kan jeg ikke blande meg i. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du skal selvfølgelig sende bekymringsmelding til fastlege. Min svigermor ble rasende da vi gjorde det, men det måtte gjøres. Din forelder har rett til hjelp fra hjemmehjelp. De handler, eller tar med din forelder på butikk. Hjemmesykepleie leverer medisiner, og har full kontroll på når det trengs nye medisiner. TT-kort kan økes sum på. De fleste kommuner har tilbud om støttekontakt til eldre som ikke kommer seg ut alene. Min mor har det 4 timer i uka. De drar til frisør, på butikk, til lege, på kafé, kino osv. Anonymkode: 04ac8...f19 Hjemmehjelp koster(ikke hjemmesykepleie), og da må jeg dekke det, mulig rundvasken må falle bort(kjøper dette til min forelder). Vet du om TT-kort behovsprøvd? Vet ikke hvordan de bestemmer beløpet men min forelder har fått veldig lite. Det var støttekontaktordning på hjemplassen før(kjæresten var støttekontakt før), men er slutt på det. Men for å sitere min forelder: "Det skal jeg ivhertfall ikke ha! Det er sånn som mongolide har!" Så er litt der også. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er dessverre veldig vanskelig å frata noen førerkortet selv om man varsler de riktige etater flere ganger. Min mor var en meget dårlig sjåfør og burde absolutt ikke kjøre bil, men hun bestod de enkle kognitive testene hos fastlegen og fikk derfor beholde førerkortet. Vi varslet fastlegen hennes mange ganger, dokumenterte bekymringene våre med bilder av stadig flere skader på bilen osv. Noe vi også gjorde til politiet, flere ganger. Hun bodde i en generasjonsdel her hos oss og vi kunne derfor følge nøye med på det som skjedde. Hun brukte også sterke smertestillende og burde av den grunn heller ikke kjøre, men til det svarte fastlegen at han hadde forklart henne grundig om at det måtte gå minst 8 timer før hun kunne kjøre, hvis hun hadde tatt en tablett. Flere ganger kolliderte hun her hjemme på gårdsplassen, både i biler og i hus og vi varslet hver gang. Men ingenting hjalp. Så tok vi fra henne bilnøklene. Da ringte hun politiet og denne gangen kom de! De var her i løpet av et kvarter og konklusjonen deres var at vi ikke hadde myndighet til å ta fra henne nøklene og vi måtte gi de tilbake under påsyn av politiet. Til tross for at de gikk rundt bilen hennes og så på alle skadene, den hang nesten ikke sammen. Senere samme dag kjørte hun avgårde. Og da skjedde det fatale. Hun bulket først inn i en parkert bil og kjørte bare videre. Vitner tok bilder og ringte politiet. Og på vei hjem så var hun vel så oppskjørtet at hun kjørte på en eldre dame med hund, i et fotgjengerfelt. Hunden døde, damen ble skadet. Ikke livstruende, men hun knakk lårhalsen mm. Men moren min kjørte videre. Hun kom inn på gårdsplassen her omtrent samtidig med politiet. To av de var de som hadde vært her tidligere på dagen og de sa at de hadde vært bekymret for kjøringen hennes, men at de ikke hadde noen hjemmel/grunnlag for å frata henne førerkortet annet enn min bekymring og det var ikke nok. Dagen etter døde moren min av en massiv hjerneblødning så saken ble dermed avsluttet uten videre etterforskning og en rettssak. Dessverre, for ansvaret her burde virkelig bli plassert. Vi har rapportert legen hennes inn til fylkeslegen, men utover brevet hvor de bekreftet å ha mottatt klagen har vi ikke hørt noe mer. Og nå er det godt over et år siden dette hendte. Vi har dokumentert over 20 henvendelser til fastlege, politi og Statsforvalteren i et forsøk på å frata henne førerkortet, uten noen respons. Så når noen sier at det bare er å varsle, så vet de ikke hva det innebærer. Det er ikke så lett som man skulle tro. Anonymkode: a98ea...843 Grøsser av dette, for jeg har overhodet ingen beviser i det hele tatt. Og når barna til kjæresten mener ingenting er alt, så har jeg jo ikke akkurat noen støtte der heller. De vil ikke gjøre noen ting. Blondie65 skrev (2 timer siden): Kommunen kan bidra med hjemmehjelp tjeneste. Hun kan få TT-kort eller flere taxiregninger dekket. Dette er uansett ikke lett, for det som i virkeligheten burde skjedd er at din mor flyttet i en omsorgsbolig der hun steller for seg selv, men har faciliteter som tilsyn og sosial omgang i nærheten. Kanskje du rett og slett skal forsøke å løse problemet med å sette i gang prosessen med å få din mor inn i en slik bolig? Noen ganger må man starte denne prosessen mot deres vilje, dessverre, fordi de ikke forstår sitt eget beste. Jeg er enig i at forelderen min skulle hatt en omsorgsbolig, men selvsagt vil ikke vedkommende det. Ba om det til min avdøde forelder men fikk aldri innvilget og uansett var ventelistene så lange at det ikke ville spilt noen rolle. Og først ville ikke min avdøde forelder det, og det måtte bli virkelig ille før vedkommende var enig om at det kanskje var det beste. Og h*n slet også med det kognitive, det gjør ikke min gjenlevende forelder. Jeg må nevne at hovedproblemet er på vinteren; min forelder har en sånn liten scooter/bil greie med tak som går på batteri, men kun om sommeren. Kom på h*n fikk en slik på tampen av sommeren som var etter masse masing fra meg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette + drosjekostnader blir vel ikke så mye mer enn det koster å ha bil? Anonymkode: fe5eb...14d Er ikke min forelder som har bil, det er kjæresten. De bor ikke sammen(heldigvis for kjæresten er litt hoarder). Også i tvil om min forelder bør kjøre, ikke fordi h*n er en uegnet sjåfør, men har såpass med helseproblemer at om vedkommende får en episode i bilen så kan det smelle ganske kjapt. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det koster ikke mye å få medisiner på døra gjennom nettapotek. Anonymkode: fe5eb...14d Jeg har tilbudt å bestille og organisere dette gjennom nettapotek og betale det det koster å få levert på døra, men vedkommende vil ikke det, og jeg tror det har sammenheng med at da får vedkommende komme seg ut litt. Om alt kommer på døra så blir jo vedkommende bare sittende innafor veggene alene. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hjemmesykepleien kan også levere medisinetr på døra. har de hjemmesykepleie? Anonymkode: fe5eb...14d Nei, vet ikke om behovet er stort nok? Måtte mye til før min avdøde forelder fikk det som hadde kognitiv svikt i tillegg. Min gjenlevende forelder har stålkontroll. emilie123 skrev (2 timer siden): Her bør kommunen på banen. Akkurat ting som handling på butikk og apotek kan kommunen hjelpe til med. Og vet du ikke vedkommendes fastlege, så skriver du en bekymringsmelding til kommunelegen. Da vil vedkommendes fastlege få beskjed Jeg har vurdert bekymringsmelding om min forelder til kommunen ja, kanskje det gir et dytt. Men koster det noe sier h*n jo nei... AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvilket beløp får vedkommende på TT-kortet da? Det er jo relativt store beløp som er mulig å få. Min bestemor har problem med å klare å bruke opp sitt kort. Søk på «tt kort beløp og hjemfylket ditt». Her ser du feks hva man har krav på i Viken: https://viken.no/tjenester/vei-og-kollektiv/tilrettelagt-transport-tt-kort/#faqsporsmal-8851 Transport til lege- og sykehustimer kan dekkes gjennom pasientreiser. https://www.helsenorge.no/pasientreiser/rettigheter/ Apotekvarer/medisiner kan hjemmesykepleien ha ansvar for. For min bestemor administrerer hjemmesykepleien alt av medisiner og andre hygieneprodukter fra apotek. De bestiller varer og henter ut resepter og medisinene doseres for hver dag i dosett. Dagligvarer kan leveres på døren. Vi bor på et lite sted og eldre her ringer til lokalbutikken for å bestille varer. De leverer ut varer hver torsdag. Anonymkode: d345a...d79 Usikker på hva beløpet var, 500kr kanskje? Transport til lege osv. er greit, H*n har lang erfaring med det. Jeg har ringt rundt på alle butikkene(det er ikke så mange, heh:P) og ingen gjør dette til privatpersoner lengre. Da må de ha type omsogsbolig e.l. Hadde jeg hatt mer inntekt skulle jeg bare kjøpt rubbel og bit. Anonymkode: 5f45a...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #30 Skrevet 2. januar 2022 Min far på godt over 90 kjører bil like bra som mange av de unge. Før jul var han med på å kjøre lastebil for meg,kjørte grus fra 07.00 om morgenen til klokken 16.00 på ettermiddagen. Tross sin voksne alder så er han fullt oppegående til og kjøre bil. Så det gjelder ikke alle som er eldre. Anonymkode: 8f6d2...dcb
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #31 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror alle over 75 blir innkalt til lege for en test. Pappa ble det. Han strøk på testen og mistet lappen, men kunne ta oppkjøring på biltilsynet og få igjen lappen om kan besto. Det klarte han. han hadde treg reaksjonsevne på testen hos legen. ikke var han en god sjåfør heller. Kjørte midt på veien. Han hadde fått kognitiv svikt, noe en får med alderen. han fikk et lite slag og utviklet demens, så han er uten lappen. be legen hans innkalle til testing ang alder og bilkjøring. vet det er surt, pappa var sint i ett år.. men det er for eget beste. Anonymkode: b08af...429 Den testen du snakker om er en vits. De eldre blir bedt om å plassere viserne for eksempel på klokken ti over to på en klokke. greier de det så får du lappen for 2 nya år. De kan velge mellom en enkel test som beskrevet over, eller en utvidet test som omtrent er like enkel og bortkastet, men da kan du få lappen for 3 år hvis du består. Det er rett og slett hårreisende hvordan dette foregår. Det burde heller ikke være vedkommendes fastlege som utfører denne testen, men en helt fremmed lege. Dessuten burde det være en ordentlig test som er relevant for bilkjøring. Anonymkode: df511...b34
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #32 Skrevet 2. januar 2022 Siden din forelder ikke vil ha medisiner levert på døra, og ikke har råd til mat levert på døra, og vil komme seg ut, da er det jo bare en løsning da: at kjæresten bare fortsetter å kjøre. Hn har jo heller ikke råd til taxi eller hjemmehjelp. Uløselig problem. Anonymkode: d643d...dd1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #33 Skrevet 2. januar 2022 Jeg synes mange eldre burde ta konsekvensen av at dagen kommer at de ikke kan kjøre/kjøres og flytte et sted hvor de kan gå/klare seg selv. Synes ikke at barna skal måtte ta ansvaret for at gamle forelder skal kunne bo usentralt og sørge for dem. Klarer de ikke/vil ikke heller å bestille medisiner/mat på nettet og ikke er dement, så synd for de. Velger mine foreldre å bo der de bor nå og ikke tilpasser seg, så får de skylde seg selv. Svigers flyttet sentralt i leilighet fra stor enebolig med stor hage tidlig i 70-årene av den grunn. Det er vanskelig å hindre folk å kjøre, men litt sabotasje med å punktere dekk kanskje funker om vedkommende ikke klarer å bytte. Anonymkode: db2f3...829 1
Eremitten Skrevet 2. januar 2022 #34 Skrevet 2. januar 2022 (endret) Dette blir fort en håpløs situasjon for pårørende. Jeg hadde en onkel som var helt klar i hodet men som hadde problemer med syn og reaksjonsevne. Han hadde førerkort i minst fem år mer enn han burde hatt, men det gikk på den måten at han kun kjørte 1-2 korte turer i året på lokalveien de siste årene, mens jeg ukentlig kjørte han til butikk og alt annet. Han hadde jo ikke bruk for førerkortet men jeg ble lettet da en lege tok det fra han etter en sykdomsperiode. Jeg visste at dersom jeg meldte ifra så ville det bli et rabalder uten like. Legen som omsider tok fra han førerkortet ble aldri tilgitt. En uavhengig lege burde undersøke syn, mental helse og reaksjonsevne hvert andre år etter at folk blir 70. Det er ikke lett for familiemedlemmer eller fastlege å ta grep for å ta fra noen førerkortet. Endret 2. januar 2022 av Eremitten 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #35 Skrevet 2. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes mange eldre burde ta konsekvensen av at dagen kommer at de ikke kan kjøre/kjøres og flytte et sted hvor de kan gå/klare seg selv. Synes ikke at barna skal måtte ta ansvaret for at gamle forelder skal kunne bo usentralt og sørge for dem. Klarer de ikke/vil ikke heller å bestille medisiner/mat på nettet og ikke er dement, så synd for de. Velger mine foreldre å bo der de bor nå og ikke tilpasser seg, så får de skylde seg selv. Svigers flyttet sentralt i leilighet fra stor enebolig med stor hage tidlig i 70-årene av den grunn. Det er vanskelig å hindre folk å kjøre, men litt sabotasje med å punktere dekk kanskje funker om vedkommende ikke klarer å bytte. Anonymkode: db2f3...829 Det er så mange som lever på skyer og ikke tenker så langt. Det er bare lese i Hus-forumet her. Snakkes stadig om "standard livet ut", og det de mener, er gigantiske hus hvor alt er på en flate. Av et eller annet grunn, tenker mange at det viktigste med "livsstandard" er å ikke måtte gå trapper i sit eget hjem, gud forby. Samme det, om man kjøre bil til apoteket... 🙄 Også undervurderer folk hvor gamle de faktisk kan bli. For folk blir jo stadig godt over 90, og da sier det nesten selv at bilkjøring blir vanskelig, men også absolutt annet øvrig vedlikehold av et hus. Men, nå gjelder jo ikke dette TS. Da hennes forelder bor allerede i liten og omtrent billigst mulig leilighet i byen, så er det rett og slett ikke økonomisk mulig å flytte mer sentralt i byen, ser jeg. Her var vel også valg av leilighet igjen grunnet økonomi... Anonymkode: 2d9f0...87e 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #36 Skrevet 2. januar 2022 On 12/31/2021 at 1:30 AM, AnonymBruker said: Kan de ikke få seg tt-kort? Det fikk farmor og farfar når de parkerte for godt. https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/tt-kort/ Anonymkode: 916ea...25b Det sier jo TS at faren har... Anonymkode: cbc24...cb2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #37 Skrevet 18. januar 2022 Vel, nå er de uansett uten bil. Noen har ringt kommunen, aner ikke hvem, vet bare at det ikke er meg eller barna til kjæresten, for de er lynforbanna og er ikke helt overbevist om at det ikke var meg. Barna til kjæresten må pendle fra nabobyen for at h*n skal få handlet. Kjæresten får til å ta buss men makter ikke bære med seg så mye handlevarer, trillebag til tross. Men nå sitter jeg jo i saksa med å må spandere taxi på min forelder til butikk og apotek, ellers kommer ikke h*n seg lengre enn til postkassa ved inngangsdøra. TT-kortet er tomt. Prøvde frivillighetssentralen men de har så få frivillige og var så mange som ønsket hjelp med dette. Anonymkode: 54633...814
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #38 Skrevet 18. januar 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men nå sitter jeg jo i saksa med å må spandere taxi på min forelder til butikk og apotek, ellers kommer ikke h*n seg lengre enn til postkassa ved inngangsdøra. Anonymkode: 54633...814 Er det så ille da, tatt i betraktning av at det spares eventuelle menneskeliv? Anonymkode: 3e869...46b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2022 #39 Skrevet 18. januar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er det så ille da, tatt i betraktning av at det spares eventuelle menneskeliv? Anonymkode: 3e869...46b Så min forelder sitt liv er ikke så ille ikke spares da, tatt i betraktning? For nå er jeg snart tom for penger, og hva gjør jeg da? Det var jo det jeg skulle "finne ut av etterpå" men dæven der har det vært knyst med forslag gitt. Anonymkode: 54633...814
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå