Gå til innhold

Chorizo til matlaging


Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

Skal bruke chorizo i middagen i dag, som vi snart skal begynne å tilberede. Det er av typen som er beregnet til matlaging, dvs som må varmebehandles før den spises.

Fordi jeg har regnet med at chorizoen har holdbarhet som annen spekemat, dvs. i månedsvis, har den blitt liggende i kjøleskapet i... tre uker, kanskje? Tiden flyr... :sjenert: Den er kjøpt i en delikatessebutikk, og er ikke vakumpakket. Men så begynte jeg å tenke på at en slik pølse antakelig er "semi-cured", altså mindre tørket og saltet (?) enn "skikkelig" spekemat.

Så hvor lenge kan/bør man egentlig oppbevare en slik pølse? :forvirret: (For the record: Den lukter godt og ser bra ut).

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er litt slob, så hadde ikke hatt betenkeligheter med å bruke den, i hvertfall. Ang. holdbarhet vet jeg ikke helt, men kanskje en måned?

:overvåker tråden for svar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis en tørrere type chorizo, den holder seg 4-6 uker. Mener at den typen du nevner holder ca 3 uker i kjøleskap (men når jeg har brukt den har jeg aldri hatt den alltid blitt brukt opp i løpet av en uke, så jeg har aldri testet ut hvordan den er utover den tiden), men spekemat som lukter og ser bra ut ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å bruke etter den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to - nå har vi spist. :redd::ironi:

Dvs jeg spiste 2-3 små pølsebiter under sterk tvil (=pyse), og mannen min fortærte resten med god appetitt. :ler:

Hadde heldigvis mye annet godt å spise i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...