Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ekstrem økonomiangst. Den er helt irrasjonell, da jeg tjener bra nok, har full jobb, eier egen bolig og "alt på stell". Likevel lar jeg hver eneste FØKKKINGS regning gå til inkasso....før jeg får fingeren ut å betaler. 

Jeg har lån, forsikring og alt det "store og viktige" på autotrekk, men alt sånn smått fra Klarna, kontigenter, HM, ellos, bompasseringer og annet...klarer jeg ikke å få betalt i tide.

nå har jeg fått ny strømleverandør og den er ikke på autotrekk ennå...og den og gikk til inkasso...og jeg har sittet hele jula og ventet på at de skullle kutte strømmen omtrent. ..

Jeg VET jo at det bare er å gå inn i nettbank, klikk, og så ferdig. MEN jeg klarer det bare ikke. Jeg blir fysisk uvel, kvalm og utsetter det i ukesvis. Jeg gjør alt annet HELLER enn å betale regninger.  PCen står på bordet, og jeg har orden i papirer og post.

Må si det igjen, jeg har penger på konto, så jeg er ikke i økonomiske problemer.

Jeg er ikke lat, men jeg har adhd/generell angst.

Hjelp. Trenger praktiske tips!! (og helst ikke bare skjerp deg, kjeft eller annet...det fungerer ikke på meg)

Anonymkode: a5f7b...448

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke avtale med noen du kjenner og stoler på at dere setter dere ned f.eks annenhver søndag og betaler regningene i sammen. Og etterhvert som du betaler så huker du av for å opprette avtalegiro så går det automatisk i fremtiden.

Anonymkode: 09988...7fa

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er stikk motsatt av deg. Jeg bare MÅ betale regningene så fort jeg får dem. Klarer ikke la de ligge, men betaler lenge før forfall. Jeg må virkelig ta meg sammen for å la en regning ligge om den ikke forfaller før om f.eks. 3-4 uker. Får helt hetta av å se ubetalte regninger ligge i nettbanken eller på epost.

Jeg har egentlig ikke noe annet råd enn å be om å få hjelp av noen som kjenner deg godt, og som bor i nærheten. En venn? En slektning? I alle fall en som kan komme hjem til deg f.eks. en gang i uken eller en gang annenhver uke, sette seg ned med deg og ta for seg ubetalte regninger og sørge for at du får dem betalt. Klarer du det hvis noen sitter ved siden av deg og "forlanger" at du gjør det NÅ?

Endret av Million
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Da har jeg et forslag: en gang i måneden - f.eks. den 15. - går du inn i nettbanken og legger alle regninger du har mottatt til betaling. Du legger det i kalenderen og bare gjør det. Det bør holde med en gang i måneden for å unngå at regninger går til inkasso (selv om du kan motta både purring og inkassoVARSEL likevel).

Du må rett og slett gjøre dette som en regel - akkurat som med tannpuss, tørke seg bak etter dobesøk og håndvask.

Skrevet

Unngå å få regninger når du kan!

De du selv sier du sliter med å betale er jo ting du kan velge å betale med kort når du bestiller; hm, ellos, Klarna, bom osv. Betal med et debetkort eller legg det inn som betalingsmåte, så får du ikke regninger.
Noen sier at de ved netthandel vil se varene først, men det er et dårlig valg for deg når du sliter med å betale regninger. Da er det bedre å få returnert penger for varer du evnt sender tilbake. 
Og si jatakk til alltid eFaktura i nettbanken din, hvis du ikke har gjort det. Da kan du få også første regning som eFaktura, f eks strømregningen din, og godkjenne eFakturaen i Vipps på mobilen. Veldig enkelt og greit, kanskje det gjør det enklere å betale regninger?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Blokker deg selv hos alle foretak som gjøre kredittvurdering og kjøp kun med debetkort. Betal på autotrekk med avtalegiro.

Endret av Gjest5656
Skrivefeil
Skrevet

Du Prokrastinerer :

Prokrastinering forklares ofte som en svikt i selvregulering. Slik svikt kan inntreffe av ulike grunner, for eksempel ved at personen er stresset. Fordi prokrastinering fører til økt stress, kan prokrastinering dermed skape en selvforsterkende utvikling av problemet. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Anonymkode: dc393...c58

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

aha

satt å lurte på om du hadde det. Så bra at du greier deg så fint generelt sett, selv om du prokrastinerer kjedelig papirarbeid. Jeg har selv adhd, og merker at jeg er dårlig på å gjøre papirarbeid, eller annet organiseringsarbeid og utsetter så lenge jeg kan. Men det er så digg å få det unnagjort hehe. Føre timene mine feks..helt grusomt. men ferdig på en vips når jeg setter i gang. 

Jeg vet ikke om jeg har noe råd til deg. men jeg blir mye flinkere på medisin. Da får jeg den dopaminen jeg trenger i hjernen som jeg mangler og jeg får ting gjort. Hvordan er det med jobb da? får du gjort "kjedelige" ting der? eller handler det økonomiske om at du synes det er skremmende å logge inn ? 

Anonymkode: 0f2bb...b81

Skrevet

Jeg har samme diagnoser. 

Jeg koker meg ei kanne kaffe. Da får jeg dopaminen min, nok til å betale regninger. 

Anonymkode: 3557c...df1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du Prokrastinerer :

Prokrastinering forklares ofte som en svikt i selvregulering. Slik svikt kan inntreffe av ulike grunner, for eksempel ved at personen er stresset. Fordi prokrastinering fører til økt stress, kan prokrastinering dermed skape en selvforsterkende utvikling av problemet. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Prokrastinering

Anonymkode: dc393...c58

Ts Her.

Ja, du er absolutt inne på noe. Det er noe som hete eksekutiv dysfunksjon,  som kan minne om prokrastinering. 

En slags tilstand jeg tidvis i ...der en ikke får gjort noe. Det er som du sier en svikt i selvreguleringen, noe nevrologisk. 

Kalles også ADHD paralyse. 

Av samme årsak har jeg vanskeligheter med å feks få rene klær i skapet, og gjøre andre "kjedelige"  ting. 

Det er ikke sånn at jeg bare kan skjerpe meg. 😅 j3g kan prøve det tipset med å gå inn en kveld i uka, en fast kveld, eller en kveld annenhver uke. Sette det opp i KALENDEREN,  med alarm.  Jeg vet jo dette, jeg er jo fornuftig, men noget dårlig på eksekveringen.

• Liker 1
Skrevet

Et ADHD-triks jeg bruker er å ha en alarm en dag i uka, si tirsdag klokka åtte på kvelden. Da gjør jeg nettbank og regninger. Maks 15 minutter. Resten av uka legger jeg det helt vekk fra hodet og trenger ikke ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 1cbbf...15a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

aha

satt å lurte på om du hadde det. Så bra at du greier deg så fint generelt sett, selv om du prokrastinerer kjedelig papirarbeid. Jeg har selv adhd, og merker at jeg er dårlig på å gjøre papirarbeid, eller annet organiseringsarbeid og utsetter så lenge jeg kan. Men det er så digg å få det unnagjort hehe. Føre timene mine feks..helt grusomt. men ferdig på en vips når jeg setter i gang. 

Jeg vet ikke om jeg har noe råd til deg. men jeg blir mye flinkere på medisin. Da får jeg den dopaminen jeg trenger i hjernen som jeg mangler og jeg får ting gjort. Hvordan er det med jobb da? får du gjort "kjedelige" ting der? eller handler det økonomiske om at du synes det er skremmende å logge inn ? 

Anonymkode: 0f2bb...b81

Bare kjedelig, og når jeg utsetter det lenge nok, en måned, to mnd....så kommer angsten i tillegg. Angsten for inkasso,  at de skal ta strømmen, gebyrer.... 

Jeg får gjort ufattelig mye annet da, som er lystbetont og gøy.🤣 pusser opp, graver opp hagen, fikser bilen,...

oh the ADHD....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et ADHD-triks jeg bruker er å ha en alarm en dag i uka, si tirsdag klokka åtte på kvelden. Da gjør jeg nettbank og regninger. Maks 15 minutter. Resten av uka legger jeg det helt vekk fra hodet og trenger ikke ha dårlig samvittighet.

Anonymkode: 1cbbf...15a

Tusen takk!!!! Dette skal jeg prøve!! 

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke pc.

Betal regningen på mobilen.

Med en gang den kommer.

Og ikke kjøp noe om du ikke kan betale med en gang.

Anonymkode: 1db37...69a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hjelp. Trenger praktiske tips!! (og helst ikke bare skjerp deg, kjeft eller annet...det fungerer ikke på meg)

Med begrepet "ekstrem økonomiangst" så ville jeg tro at du var ekstremt nøye og tidlige ute med alle fakturaer, men om det er sånn at du blir kvalm og uvel av å fysisk gjøre opp for deg i bank eller på nettet så ville jeg oppsøkt profesjonell hjelp. Start med fastlegen som kan henvise deg til en sakkyndig utredning.

Endret av klondrik
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, klondrik said:

Med begrepet "ekstrem økonomiangst" så ville jeg tro at du var ekstremt nøye og tidlige ute med alle fakturaer, men om det er sånn at du blir kvalm og uvel av å fysisk gjøre opp for deg i bank eller på nettet så ville jeg oppsøkt profesjonell hjelp. Start med fastlegen som kan henvise deg til en sakkyndig utredning.

Ingen angst er lik. Men å reagere med vegring når det kommer til angst er veldig vanlig. Det er en psykisk lidelse, ikke fornuftig påpasselighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ekstrem økonomiangst. Den er helt irrasjonell, da jeg tjener bra nok, har full jobb, eier egen bolig og "alt på stell". Likevel lar jeg hver eneste FØKKKINGS regning gå til inkasso....før jeg får fingeren ut å betaler. 

Jeg har lån, forsikring og alt det "store og viktige" på autotrekk, men alt sånn smått fra Klarna, kontigenter, HM, ellos, bompasseringer og annet...klarer jeg ikke å få betalt i tide.

nå har jeg fått ny strømleverandør og den er ikke på autotrekk ennå...og den og gikk til inkasso...og jeg har sittet hele jula og ventet på at de skullle kutte strømmen omtrent. ..

Jeg VET jo at det bare er å gå inn i nettbank, klikk, og så ferdig. MEN jeg klarer det bare ikke. Jeg blir fysisk uvel, kvalm og utsetter det i ukesvis. Jeg gjør alt annet HELLER enn å betale regninger.  PCen står på bordet, og jeg har orden i papirer og post.

Må si det igjen, jeg har penger på konto, så jeg er ikke i økonomiske problemer.

Jeg er som deg. Det eneste som funker er at jeg hver måned den 11. (får lønn den 12.) setter av en time, tar meg en boks cola zero, og setter meg ned og legger alt på forfall. 
så hender det at jeg en måned i blant bare ikke klarer. Da blir det fort inkasso på noe. 

Anonymkode: 6c908...376

Skrevet
Hanna! skrev (8 minutter siden):

Ingen angst er lik. Men å reagere med vegring når det kommer til angst er veldig vanlig. Det er en psykisk lidelse, ikke fornuftig påpasselighet.

Ja, helt klart og derfor mener jeg profesjonell hjelp vil være beste løsning

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

En annen ting jeg pleier å gjøre med verdens kjedeligste oppgaver er å ha en belønning for fullført. På jobb kan det være at jeg etter å ha tatt den dritkjedelige oppgaven har en gøy oppgave liggende.

Hjemme kan jeg f.eks. si til meg selv at når huset er tatt kan jeg drive egenpleie eller sette meg ned med favoritt aktiviteten. 

Nå har ikke jeg ADHD så kan ikke svare på om noe sånt kan hjelpe.

Skrevet

Jeg handler nesten bare der jeg kan betale med Vipps. Rett og slett for lat til  å drive med nettbank. 😂 Hater faktura som kommer på Mail. E-faktura på alt det andre. 

Anonymkode: cd9b2...ff9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...