Gå til innhold

2022-Litt mindre overvektig


Pluvio

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg bestemt meg for å starte en egen livsstilsdagbok. Har troen på at det kan gi meg et ekstra puff å vite at kanskje noen "overvåker" meg og valgene og grepene jeg håper å gjennomføre 😅 Og det at jeg er en ny bruker på forumet, og har delt veldig lite om meg selv gjør at det føles trygt å kunne skrive litt ærlig om meg, tankene mine og målet mitt for 2022. For i år, som veldig mange andre år, sitter jeg igjen med det samme målet og nyttårsforsettet. Men denne gangen er det blodig alvor for nå handler det mer enn noen gang om helse.

Jeg er en 28 år gammel kvinne på 180 cm på sokkelesten. Jeg har hele mitt voksne liv aldri vært i kategorien tynn eller slank-slank. Jeg har stort sett ligget et sted mellom 75 og 90 kilo. Så i lange perioder har jeg ligget fint innenfor normalvekt på BMI-skalaen, mens i andre perioder har jeg bikket overvektskategorien med god margin. Men nå, eller i løpet av de tre siste årene har jeg jevnt og trutt lagt på meg. Hva det bunner i er nok en salig blanding av dødsfall, senabort, generelt stress, mye stillesitting i forbindelse med operasjon av skade, og nå senest permitteringer i forbindelse med pandemien vi står oppi. Jeg er heldigvis tilbake i jobb og har det godt nå. Stortrives i rutiner og føler meg klar for å gjøre noe med fedmen. Kroppen min veier 110 kilo og jeg kan bare ikke tro det. Jeg er knapt 4 kilo fra å nå fedme grad 2 og det begynner så smått å merkes på knærne. Ikke mye, og ikke lenge om gangen, men det er nyoppstått og til tider ubehagelig og helt garantert grunnet fedmen.

Jeg kommer til å benytte meg av BMI-skalaen nå i starten, jeg synes det er en fin pekepinn på tingenes tilstand. Jeg er jo verken kroppsbygger eller ekstra muskuløs og tenker at jeg fint kan bruke denne og samtidig måle omkrets.

Målet mitt er i første omgang å nå det magiske tallet 99,9 😄 Den "offisielle" starten har jeg satt til 1.1.22, men jeg har allerede i dag begynt å redusere kraftig på snopet og snacksen. Jeg er tom for både melkesjokolade, desserter og potetgull og har ingen planer om å kjøpe inn mer av dette.

Ellers så er nok mitt svake punkt småspising i form av alt fra nøtter, kjeks, sjokolade, franske oster og rett i koppen- måltid. Ja, kaloririke mellommåltider. Det er nok her det trengs mest innsats og endring, for hovedmåltidene mine er ganske så vanlige. Ligger nok noen skjulte kaloribomber der også men jeg spiser nok i bunn og grunn ganske fornuftige og varierte måltider. Jeg kommer tilbake til dette den 1.1. Da skal jeg veie meg igjen og måle livvidde mm.

Du er hjertelig velkommen til å følge og legge igjen en hilsen i dagboken min! 💌🌷

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker deg lykke til! Det er ofte vanskelig.
Den beste informasjonen jeg har hørt er fra følgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=xAdqLB6bTuQ

Har forsøkt mange dieter over tid og mye svingninger. Nå har jeg vært stabil i over 2 år og klarte fint å gå ned flere kilo uten å gjøre mer trening eller sulte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missbluebird skrev (21 timer siden):

Ønsker deg lykke til! Det er ofte vanskelig.
Den beste informasjonen jeg har hørt er fra følgende video:
https://www.youtube.com/watch?v=xAdqLB6bTuQ

Har forsøkt mange dieter over tid og mye svingninger. Nå har jeg vært stabil i over 2 år og klarte fint å gå ned flere kilo uten å gjøre mer trening eller sulte.

Tusen takk! 😃 Den skal jeg absolutt sjekke ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei og hopp og godt nyttår!  :nordvesta:Hadde tenkt å oppdatere straks etter nyttår men så kom det plutselig sykdom og sykehusinnleggelse hos min nærmeste familie og tok fokus. Men nå går ting bedre og jeg tenkte å rable noen ord :) 

Jeg fikk meg nemlig en temmelig stor overraskelse da jeg gikk på vekten 1/1. For jeg hadde jo regnet med å ha gått ytterligere opp i vekt gjennom advents- og juletiden. Siste veiedag før nyttår hadde jeg nemlig 1 desember og det var den vekten jeg tok utgangspunkt i da jeg opprettet første innlegget i dagboken. Så jeg måtte gå på vekten 3 ganger for å sjekke om det kunne stemme. Men istedenfor 110, 112 eller 113 kilo som jeg hadde forberedt meg på viste den 107,7. Kunne umiddelbart ikke fatte at det kunne gå an, jeg som hadde kost meg så masse i julen. Men så ved nærmere ettertanke så hadde ikke kostholdet mitt vært såå elendig. Jeg hadde spist salt snacks ved én anledning og hadde ikke rørt kaker eller annen søtbakst, men derimot spist en del frukt og bær med is eller krem som sikkert hadde stagget det verste søtsuget. Litt sjokolade og nøtter har det blitt da.

Man kan trygt si at det gav meg en ordentlig kickstart for endringer jeg har planlagt dette året. Tenk at jeg, av alle mennesker har gått ned i vekt ila julen 😅 Planen videre var å fortsette i samme spor, bare plotte inn små ekstra endringer som å redusere litt på karbohydratene og velge kun grove varianter, og alltid ha en banan eller knekkebrød tilgjengelig i tilfelle den store mellommåltidshungeren melder seg, og unngå den berømte rett-i-koppen-sprekken jeg har hatt så altfor ofte. Og minimere på søtsakene. Og det har jeg jo for såvidt klart dissene dagene etter nyttår, men grunnet omstendighetene og sykt familiemedlem så har det blitt for lite mat og ikke helt fullverdige måltider, så vekten har gått ytterligere ned. Ikke noe rart med det, ting går jo litt på halv åtte i stressende situasjoner for de fleste sikkert, så jeg tar det med meg og ser på det som en ekstra "boost". Det er deilig å vite at jeg beveger meg i riktig retning mot overvekt og ikke større grad av fedme. Nå gjelder det å få inn fullverdige og varierte måltider igjen 💪

Tenkte ta en veiedag en gang i uken, kanskje om søndagene så jeg kjenner litt på presset om å ikke gå helt bananas om lørdagene :ler:

Legger inn en foreløpig oversikt over målene mine

1/12: 110 kg

1/1: 107,7 kg, livvidde 108,0 cm

9/1: 104,4 kg, livvidde 106,0 cm

 

Ønsker dere en god mandag! :) 

 

Endret av Pluvio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...